Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Frouvne »

Nyt årti = nye spiloplevelser! God fornøjelse! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Larsine »

Årets første spil er spillet. Efter en trættende dag på skøjter, blev det til en gang Small World. Desværre fik jeg gevaldige tæv af mine to store døtre. Jeg endte på 87, Lea på 96 og Larna på 104.

Lars
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Oseali »

Spillede TI3 idag, hvor vi tog lidt blandet fra ekspansion, fire spillere, og selv med 6 timers spilletid og vi alle havde spillet før magtede vi ikke at komme andet end halvvejs i spillet... Er efterhånden ved at være lidt ambivalent over det spil, for syntes der er bedre spil at bruge så mange timer på, som man faktisk også kunne nå at spille færdig.

Ellers er det blevet til et par spil Power Grid: Factory Manager i starten af januar, som jeg er helt vild med, har ratet det som en 10'er indtil videre, så det bliver nok til flere spil af det.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Stony »

Oseali wrote:Spillede TI3 idag, hvor vi tog lidt blandet fra ekspansion, fire spillere, og selv med 6 timers spilletid og vi alle havde spillet før magtede vi ikke at komme andet end halvvejs i spillet... Er efterhånden ved at være lidt ambivalent over det spil, for syntes der er bedre spil at bruge så mange timer på, som man faktisk også kunne nå at spille færdig.
Måske du skulle prøve at læse teksten der går til følgende billede:
http://bg.geekdo.com/image/541889/twili ... rd-edition

Et 12-spiller TI3 på under 6 timer. Måske man kunne lære et eller andet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by ozimek »

Det er ret vildt, at de har spillet så stort et spil på 5,5 timer. Måske spillede de til 5 VP? :p

Der er helt sikkert meget at hente i dét der med at holde skarpt styr på, hvis tur det er, og gå videre mens der fx bygges.

Vi bruger meget tid på at lalle og stene. Jeg ved ikke hvor mange gang "doh! er det min tur nu!" skete. Idéen fra ovennævnte billedtråd med at have en "game master" der hele tiden sikrer at der sker noget kunne måske bruges?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Stony »

Måske det kan gøre lidt enklere, så der ikke er nogen der skal sidde over, blot for at være game-master. Der er konceptet i en "vandrepokal" der afleveres måske ikke så tosset. Et eller andet tilpas stort, til at du lægger mærke til når det bliver stillet lige foran dig. Når man er færdig med sin tur, afleverer man den til den næste spiller. Måske en vandrepokal nummer to, som angiver at det er din tur næste gang, så man så småt kan planlægge sine træk på forhånd, da der nu kun er en enkelt spiller tilbage, som har tur før man selv kan trække.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Andrea »

Morten var så kæk at invitere sig selv på besøg i dag, fordi han troede, at vi ikke kunne smadre hans borg - men han blev klogere :twisted:
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Helle »

Fik prøvet mit nye dominion seaside ... sammen med den glade nissegiver ... :D ...
Hvilket var ganske hyggeligt ... Jeg er dog glad for, at jeg ikke bliver inviteret til at spille det, som jeg gav bort ... :shock: ... Men Steen klarede udfordringen flot og mukkede ikke :wink:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Frouvne »

Stony var forbi til aften og vi startede med et spil At the Gates of Loyang. Jeg finder stadig spillet interessant men tvivler på, at jeg kommer til at spille det med fire spillere af frygt for at det i givet fald ville gå hen og blive en helaftens-forestilling. Og det er jeg ikke sikker på, at konceptet kan bære. Endelig blev der spillet Dominion: Seaside. Umiddelbart er jeg ikke imponeret, men det er også et tyndt grundlag at skulle bedømme det på! Noget af det jeg godt kunne lide ved Dominion var det simple og elegante design og i forhold til det, er det nok min fornemmelse, at der bibringes lige lovlig meget kaos, flere valg undervejs (ikke blot når man skal vælge kortene men også om hvordan man vil anvende dem) og det er nok ikke det, jeg søger, når jeg vil spille det spil. Men det skal nok få flere forsøg og jeg er bestemt ikke afvisende overfor, at jeg kan komme til at ændre holdning til det. Forhåbentlig - fristes jeg til at sige.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Frouvne »

Fik langt om længe prøvet San Juan med de nye bygninger fra Alea Treasure Chest. De virker som et fint krydderi på spillet og om ikke andet genopliver de det for mit vedkommende. Endnu er det for tidligt for mig at vurdere om de som sådan gør spillet bedre - men det har jo altid været et udmærket spil. Næste gang jeg spiller spillet skal de nye events også inddrages, så jeg kan se udvidelserne fungere fuldt ud.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Larsine »

Onsdag kom Carsten og Eik forbi, og endelig fik vi spillet lidt igen.

Det startede med en gang Small World med Eik inden Carsten ankom. Desværre gik det ikke så godt, og jeg tabte.

Carsten havde taget Pandemic med, og vi fik afprøvet det. Så vidt jeg husker var det på det nemmeste niveau, og det var alligevel kun lige med nød og næppe at vi klarede det. Carsten trak de sidste to kort, hvorefter Eik fremstillede den sidste kur og vi lukkede spillet. Et træk til og vi ville være løbet tør for kort. Det var da meget interessant, men jeg har det umiddelbart lidt lige som jeg har det med Ringenes Herre, at det er som at lægge kabale, hvor man bare er flere om at foreslå løsninger Umiddelbart vil jeg heller spille Shadow over Camelot eller Battlestar Galactica, hvor der kan være spillere der modarbejder de andre.

Medens Eik lagde børn i seng, spillede Carsten og jeg Flowerpower. Jeg skal i hvert fald ikke klage over spillets udfald, for jeg vandt ret stort.

Sidst spillede Eik og jeg endnu et spil Small World, og det kig rigtigt godt. Jeg kan ikke huske hvad Eik startede med, men han fik 5 point i først runde. Derefter tog jeg diplomatiske amazoner. Det endte med at jeg totalt styrede over halvdelen af brættet, og Eik måtte ikke angribe mig, da han kun fik 6 point per runde og jeg fik 11 point pr. runde, bestemte han sig for at skifte til ligædere, som han så skulle lade decline for at de kunne angribe mine amazoner. Men jeg kom til at angribe hans ligædere en runde for tidligt og det betød at Eik fik 11 point hver runde, medens jeg kun fik 9 point. Alligevel havde jeg så tort et forspring at jeg vand en meget komfortabel sejr, den kunne bar have været større hvis jeg havde ventet indtil Eik havde declinet sine ligædere. Et perfekt eksempel på hvordan diplomati kan styre et spil når man har mange enheder.

Lars
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags i KBK blev det til et par solide spil: Først et 4-personers Endeavor hvor jeg som sædvanligt kogede min vej gennem spillet og endte på en forudsigelig dårlig plads: Jeg kan godt lide at få min industry track højt op, så jeg kan anskaffe mig de bedre bygninger, men det lykkedes ikke for mig denne gang og jeg måtte i stedet falde tilbage på et par attack-bygninger, hvorefter det meste af resten af spillet gik med at snipe byer fra de andre... :oops: Ikke overraskende havde jeg mange points på brættet til slut, men mine tracks var langt nede, og det var ikke nok til at vinde (6 points efter vinderen, tror jeg det var, rakte til en tredieplads).

Bagefter blev det en gammel traver, Princes of Florence. Jeg havde forinden egentlig en idé om at det var et spil jeg var ved at være træt af, men det var egentlig rigtigt sjovt denne gang, og det cementerede PoF som en rigtig klassiker for mig. Vi var faktisk tre ud af fire der endte med lige mange points, men ak, tie-breakeren gik ikke min vej... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Frouvne »

Til aften spillede vi to spil San Juan med de nye bygninger og event-kort fra Alea Treasure Chest. Det er et solidt spil og de nye kort ser ud til at styrke det. Ikke mindst syntes jeg det ser ud som om, at nogle bygninger kunne være med til at gøre Library mindre fantastisk. Spillet mangler dog stadig en Wow-effekt, der får mig til fuldkommen at hengive mig til det. Men absolut et spil der stadig er liv i. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Larsine »

Frouvne wrote:Til aften spillede vi to spil San Juan med de nye bygninger og event-kort fra Alea Treasure Chest. Det er et solidt spil og de nye kort ser ud til at styrke det. Ikke mindst syntes jeg det ser ud som om, at nogle bygninger kunne være med til at gøre Library mindre fantastisk. Spillet mangler dog stadig en Wow-effekt, der får mig til fuldkommen at hengive mig til det. Men absolut et spil der stadig er liv i. :)
Du har ret i at Library er et meget godt kort, men jeg oplever stadigvæk oftest at Guild Hall er kortet der afgør hvem der vinder spillet. Kommer der kort i udvidelsen der gør op med dette?

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Frouvne »

I dag har familien gentagne gange samlet sig omkring spisebordet for at spille nogle af de ældre spil i vores samling.

Først kom Red November på bordet på baggrund af opfordring fra Severin. Han gennemgik reglerne for os, da det er lang tid siden, det har været spillet. Desværre mistede han interessen for spillet omkring halvvejs - og jeg kan ikke rigtig bebrejde ham, da jeg nok også er ved at være lidt træt af det og det i øvrigt så ud som om vi ville tabe stort, da vi hele tiden var omkranset af brande. Det lykkedes os dog mod alle odds at trække en sejr i land.

Schotten-Totten var det til gengæld moderen, der ville have på bordet. Det er der ingen stor overraskelse i her i huset og jeg måtte da også inkassere et (knebent) nederlag.

Pandemic er et spil vi alle holder af og suppleret med Mutation Challenge og de nye rollekort fra Pandemic: On the Brink var det endnu en gang en stor succes. Selvom vi en kort overgang blev en smule presset hev vi dog en rimelig overbevisende sejr i land.

Trivial Pursuit Disney Pixar Miniformat blev spillet to gange. Her er det svært for os voksne (og mest undertegnede) at følge trop.

Endelig fik vi introduceret Severin for Coloretto og da vi havde afsluttet det første spil, som han kun modvilligt gik med til at deltage i, var det ham selv, der valgte at spille det endnu en gang, da han fik muligheden for at vælge, hvad der skulle spilles. I mine øjne er Coloretto en lille perle, jeg vil anbefale de fleste at prøve.
frouvne, administrator

Image
Post Reply