Dominion - tolkning af kort og regler

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Dominion - tolkning af kort og regler

Post by Sir William »

Har lige fået fat Dominion, men har altså nogle problemer med at tolke hvad "Kingdom Card" funktion er og enkelte regler.

Så jeg ville høre om der er nogen der kort kan forklare - på dansk - den reelle betydning af følgende kort:

- Adventurer
- Bureaucrat
- Cellar
- Feast
- Library
- Mine
- Remodel
- Spy
- Thief

Har også lige følgende opklarende spørgsmål:
- Efter hver tur skal man blande sin "discarded pile" med sin bunke, og trække 5 nye kort. Dermed sidder man reelt med 5 kort efter hver tur, dette tal kan dog ændres hvis andre spiller f.eks. Council room
- Skal ens "deck" blandes med "Discarded cards" eller skal sidstnævnte placeres nederst efter blanding
- Er det frivilligt hvem jeg vil angribe eller angribes alle på en gang?
- I reglerne (engelske) bruger de ordene Copper/silver/Gold og treasure, men er det ikke de samme?
- Curse cards (Kan man slippe af med dem?)

Måske ligetil svar og måske det giver sig selv når der spilles. Lige nu er jeg bare ved at læse reglerne.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Dominion - tolkning af kort og regler

Post by Jens_Hoppe »

Sir William wrote:- Efter hver tur skal man blande sin "discarded pile" med sin bunke, og trække 5 nye kort.
Nej, i ens Clean-up Phase (som beskrevet øverst på side 5 i den pdf jeg har her) discarder man de kort man har spillet og de kort man har tilbage på hånden. Dernæst trækker man 5 nye kort fra decket. Hvis der ikke er kort nok i ens deck, trækker man dem der er, blander discard-bunken til at lave et nyt deck, og trækker de resterende kort.
Sir William wrote:- Skal ens "deck" blandes med "Discarded cards" eller skal sidstnævnte placeres nederst efter blanding
Se ovenfor. :)
Sir William wrote:- Er det frivilligt hvem jeg vil angribe eller angribes alle på en gang?
Attack-kortene i grundsættet rammer de andre spillere kollektivt (de enkelte spillere kan undgå effekten for eget vedkommende ved at fremvise en Moat).
Sir William wrote:- I reglerne (engelske) bruger de ordene Copper/silver/Gold og treasure, men er det ikke de samme?
Copper, Silver og Gold er de tre typer Treasure cards i grundsættet.
Sir William wrote:- Curse cards (Kan man slippe af med dem?)
Ja, se f.eks. Chapel.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Dominion - tolkning af kort og regler

Post by Sir William »

Mange tak for tolkningen af reglerne, kan du så også lige tolke denne sætning for mig

"Mine
Generally you can trash a copper card and gain a silver, or trash a Silver card and gain a Gold. However, you could also trash a Treasure to gain the same treasure or a cheaper one."

Altså smider jeg et stk. copper i min trash pile kan jeg tage en silver fra Supply som jeg kan beholde på hånden. Men forstår så ikke ideen med "trash a Treasue to gain the same treasure or a cheaper one". Er det at smide en copper i trash pilen og tage en ny copper. Hvor er lige gevinsten i det?
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Dominion - tolkning af kort og regler

Post by qute »

Sir William wrote:Mange tak for tolkningen af reglerne, kan du så også lige tolke denne sætning for mig

"Mine
Generally you can trash a copper card and gain a silver, or trash a Silver card and gain a Gold. However, you could also trash a Treasure to gain the same treasure or a cheaper one."

Altså smider jeg et stk. copper i min trash pile kan jeg tage en silver fra Supply som jeg kan beholde på hånden. Men forstår så ikke ideen med "trash a Treasue to gain the same treasure or a cheaper one". Er det at smide en copper i trash pilen og tage en ny copper. Hvor er lige gevinsten i det?
Der er ingen gevinst. Men det er stadig lovligt. Ligesom man i fodbold MÅ score selvmål.

Dog skal det siges: Jeg vandt med et garden deck ved at købe de sidste 4 curses. Jeg valgte at købe dem for at få spillet afsluttet hurtigt. Så nogle gange er det smart at gøre noget "dumt" :lol:

Reglerne er ret godt skrevet, så der er ikke brug for at "tolke" dem.
Hav nogle gode spil.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Dominion - tolkning af kort og regler

Post by Jens_Hoppe »

Sir William wrote:Altså smider jeg et stk. copper i min trash pile kan jeg tage en silver fra Supply som jeg kan beholde på hånden.
Bemærkning til det understregede: Spillerne har ikke individuelle trash piles. At "trashe" et kort i Dominion er at smide det over i en fælles trash pile - kortet er altså ikke længere en del af ens deck, og er faktisk helt ude af spillet. Trash pilen er ikke det samme som spillernes individuelle discard piles.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Dominion - tolkning af kort og regler

Post by Sir William »

Super, det begynder at give mening og glæder mig til at prøve det.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Dominion - tolkning af kort og regler

Post by Mik »

qute wrote:Der er ingen gevinst. Men det er stadig lovligt. Ligesom man i fodbold MÅ score selvmål.
Dette er absolut ukorrekt!
Et selvmål er ingen gevinst, faktisk en stor ulempe for holdet.
Hvorimod der absolut er noget at hente ved at bortsmide (trashe) et kort og købe et af samme slags.
Spillet slutter når tre bunker er tomme, så hvis du er foran på point, men ikke kan samle penge nok sammen til at købe Provinser, så er den nemmeste vej til at slutte (og vinde) spillet på at tømme de tre bunker med færrest kort. Hvis det indebærer at du er nødt til at tage det samme kort som du bortsmider, er dette stadig til din fordel.

Jeg har selv vundet flere spil med denne taktik.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Dominion - tolkning af kort og regler

Post by Mik »

Sir William wrote:Så jeg ville høre om der er nogen der kort kan forklare - på dansk - den reelle betydning af følgende kort:
- Adventurer
- Bureaucrat
- Cellar
- Feast
- Library
- Mine
- Remodel
- Spy
- Thief
Adventurer: giver dig mulighed for at finde et par ekstra penge, så du får råd til at købe noget som er dyrere. Enhver som har spillet Dominion et par gange har opdaget hvor irriterende det er at sidde med præcis 7 penge (så man lige akkurat ikke kan købe en Provins til 8). Så et par pengekort mere på hånden er ofte hjælpsomt.

Cellar: Det geniale i Dominion er at du gerne vil have så mange point som muligt, men du vil helst ikke have dem på hånden, da de jo ikke kan bruges til noget. En Kælder giver dig mulighed for at discarde pointkort (og andre kort du ikke lige har brug for) og trække nogle nye kort som forhåbenlig er bedre.

Feast: I nogle spil (afhængig af hvilke Kingdomkort der er til rådighed) kan det være svært at få penge nok til at købe de dyre kort. Så kan man bruge Feast til at 'gå en omvej': Køb et relativt billigt kort (Feast) for 4 penge og byt det næste gang til et kort som koster 5, og som er det kort du egentlig var ude efter.

Library:Er en anden mulighed at finde flere penge på: Du trækker kort fra bunken indtil du har 7 kort på hånden, og du må gerne lægge Actionkort til side. Kortet virker ikke så godt når du har mange Pointkort, men så er du formentlig alligevel ved at vinde.

Mine: En nem måde at lave Kobber om til Sølv, og Sølv om til Guld. Når så dit deck er fuldt af sølv og guld kan du købe en provins i hver tur!

Remodel: I starten af spillet har du for en bestemt slags kort, og senere har du mere brug for noget andet: for eksempel har du ikke længere brug for Minerne, når du først har konverteret alle dine penge. Så kan du lave Minerne om til noget mere brugbart (for eksempel point).

Spy: kan ikke bruges til noget fornuftigt. Den er mere sjov end praktisk anvendelig.

Thief: mange spillere vinder Dominion ved udelukkende at købe pengekort og provinser. De spilder aldrig tiden med at købe Actionkort. De får det langt sværere når du stjæler deres guld!
Last edited by Mik on Thu Feb 04, 2010 2:35 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Dominion - tolkning af kort og regler

Post by Mik »

Beklager mine forkerte svar!
Last edited by Mik on Thu Feb 04, 2010 2:35 pm, edited 2 times in total.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Dominion - tolkning af kort og regler

Post by Larsine »

Mik wrote: Bureaucrat: Den giver dig en Sølv på hånden, som du straks kan bruge til at købe med. Samtidig reducerer den de andre spilleres hånd til 3 kort. Medens dette ikke altid er en fordel, vil det ofte betyde at nogen 'spilder' en tur - hvilket også er til din fordel i det lange løb. Dog findes der metoder hvormed man kan undgå at blive ramt af de fleste Angrebskort, så gode spillere vil måske ikke lade sig genere.
Den giver dig en sølv øverst på dit deck, ikke i hånden, så det er det første kort du kommer til at trække.

Den reducere ikke andre spilleres hånd til 3 (det er Militia der gør det), men den tvinger dem til at putte et victory card tilbage fra hånden til deres deck, så det bliver det første kort de trækker.
Mik wrote: Spy: kan ikke bruges til noget fornuftigt. Den er mere sjov end praktisk anvendelig.
Den er ret godt når du selv har victory kort, som du derved kan få lov til at discarde, og hvis modstanderne har gode kort øverst, kan du også få dem discardet. Ikke min personlige yngling, men den har vært brugt med gode resultater.

Lars
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Dominion - tolkning af kort og regler

Post by qute »

Mik wrote:
qute wrote:Der er ingen gevinst. Men det er stadig lovligt. Ligesom man i fodbold MÅ score selvmål.
Dette er absolut ukorrekt!
Et selvmål er ingen gevinst, faktisk en stor ulempe for holdet.
Du tager fejl!
Jeg skrev: Men det er stadig lovligt. Ligesom man i fodbold MÅ score selvmål.
Dette er 100% korrekt. Jeg tror ikke jeg skrev at selvmål var en gevinst, men hvis du finder det i min post vil jeg selvfølgelig bøje mig.
Jeg udtalte mig kun om lovligheden af et selvmål.
Mik wrote:Hvorimod der absolut er noget at hente ved at bortsmide (trashe) et kort og købe et af samme slags.
Spillet slutter når tre bunker er tomme, så hvis du er foran på point, men ikke kan samle penge nok sammen til at købe Provinser, så er den nemmeste vej til at slutte (og vinde) spillet på at tømme de tre bunker med færrest kort. Hvis det indebærer at du er nødt til at tage det samme kort som du bortsmider, er dette stadig til din fordel.

Jeg har selv vundet flere spil med denne taktik.
Flot.
Jeg skriver selv i min post om nøjagtig det samme. Har du overvejet at læse posts før du svarer?

Vi taler her om "Mine". Hvor mange gange har du tømt copper, silver eller gold bunken? Dette bør aldrig ske, så derfor har der i samtlige 400+ spil jeg har spillet aldrig været noget fordel ved at mine en mønt til samme mønt.

Hvis du vinder ved at tømme gold bunken skulle du overveje at spille mod nogle andre.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Dominion - tolkning af kort og regler

Post by Larsine »

Mik wrote:Du har misforstået kortet.
Det siger "trash a Treasure to gain a Treasure worth exactly 3 more, and put it in your hand".
Dvs. du trasher en Kobber og får en Sølv på hånden, eller en Guld for en Sølv.
Sir William har ikke misforstået kortet, du husker forkert.

Minen giver dig lov til at trashe et treasure card, og få et nyt som er op til 3 dyrere på hånden, så du kan smide en kobber og få en sølv, eller smide en sølv og få en guld. Men der er intet der forhindre dig i at tage en af samme slags eller en der er billigere:
Reglerne side 7 wrote:Mine – Generally, you can trash a Copper card and gain a Silver, or trash a Silver card and gain a Gold. However, you could also trash a Treasure to gain the same Treasure or a cheaper one. The gained card goes in your hand; thus, you can spend it the same turn. If you don't have a Treasure card in your hand to trash, you can’t gain anything.
Normal giver det dog ingen mening idet det er meget sjældent at man kan nå at tømme en af treasure bunkerne.

Lars
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Dominion - tolkning af kort og regler

Post by Brichs »

Spørgsmål:

Er det meningen at Curse cards skal ligge fremme hele tiden (også når der ikke er kort, der går at man kan få curses), og at man så kan købe dem, for at få spillet afsluttet hurtigt, hvis man kan se at man er ved at vinde stort?
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Dominion - tolkning af kort og regler

Post by qute »

Larsine wrote:
Mik wrote:Du har misforstået kortet.
Det siger "trash a Treasure to gain a Treasure worth exactly 3 more, and put it in your hand".
Dvs. du trasher en Kobber og får en Sølv på hånden, eller en Guld for en Sølv.
Sir William har ikke misforstået kortet, du husker forkert.

Minen giver dig lov til at trashe et treasure card, og få et nyt som er op til 3 dyrere på hånden, så du kan smide en kobber og få en sølv, eller smide en sølv og få en guld. Men der er intet der forhindre dig i at tage en af samme slags eller en der er billigere:
Reglerne side 7 wrote:Mine – Generally, you can trash a Copper card and gain a Silver, or trash a Silver card and gain a Gold. However, you could also trash a Treasure to gain the same Treasure or a cheaper one. The gained card goes in your hand; thus, you can spend it the same turn. If you don't have a Treasure card in your hand to trash, you can’t gain anything.
Normal giver det dog ingen mening idet det er meget sjældent at man kan nå at tømme en af treasure bunkerne.

Lars
http://www.boardgamegeek.com/image/3957 ... size=large
"Op til" er vigtigt.
Ellers så kommer man ud i: Jeg spiller "mine" og vælger gold. Der findes ikke et trasure kort som koster 9, så derfor får jeg ikke noget kort. Samme trick som gør at upgrade kan trashe copper og curses (upgrade: trash your card and gain one costing exactly one more).
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Dominion - tolkning af kort og regler

Post by Mik »

qute wrote: Har du overvejet at læse posts før du svarer?
Indimellem :wink:
Du tager fejl!
Jeg skrev: Men det er stadig lovligt. Ligesom man i fodbold MÅ score selvmål.
Dette er 100% korrekt. Jeg tror ikke jeg skrev at selvmål var en gevinst, men hvis du finder det i min post vil jeg selvfølgelig bøje mig.
Jeg udtalte mig kun om lovligheden af et selvmål.
Du skrev: "der er ingen gevinst."
Og min pointe var netop at der er en potentiel gevinst ved at smide et kort væk og tage et nyt af samme slags: nemlig at du får fremskynder slutspillet. Dette er ikke det samme som 'ingen gevinst'. Og slet ikke det samme som at forære modstanderen et kort han gerne vil have (som ville være analogt med at forære modstanderen et mål).
Image
Post Reply