Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Frouvne »

Vi fik i dag prøvet Hogwarts: House Cup Challenge. På forhånd var mine forventninger meget moderate, så mulighederne for at blive slemt skuffet var begrænsede. Skuffet blev jeg da heller ikke. Hogwarts: House Cup Challenge skal nok spilles som et oplevelsesspil og som sådan er det en ganske hyggelig oplevelse i familiespilskategorien. Jeg har med fornøjelse læst romanerne og min søn er p.t. i gang med den sidste, så han er helt inde i universet. Mekanisk har spillet ikke det store at byde; reelle beslutninger er der ikke så mange og de færreste kræver at man lægger hovedet i blød. Jeg må alligevel indrømme, at jeg var godt underholdt takket være integrationen af tema/historie, gode komponenter og ville med fornøjelse spille det med min søn en anden gang. Men vælger man at prøve spillet med andre forventninger end at møde et hyggeligt familiespil er der overhængende fare for, at man kunne gå hen og blive skuffet. Så kom ikke og sig, at I ikke er blevet advaret.
frouvne, administrator

Image
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Caniggia »

Weekenden har budt bå en del fine 2-mandsspil. Der blev lagt ud med Hammer of the Scots. Jeg prøvede kræfter med de engelske styrker og fik en god start med et par Sea Movement i de to første runder. Dette betød, at jeg hurtigt kunne få Edward afsted i kamp. Han røg tilbage i runde 3, og vi så ham aldrig igen... Til gengæld fik jeg fanget Wallace i allerførste tur. Skotterne fik langsomt taget magten i norden, mens jeg fik kontrol over den sydlige del, dog med en Bruce som vendekåbe et par gange. Spillet blev afgjort på andet sidste kort (spillede kun Wallace kampagnen), hvor de skotske og engelske styrker mødtes ved Mentieth. Det blev en knusende engelsk sejr, da jeg simpethen havde bedre kort i sidste tur, og derved kunne samle mine hære bedre. Dermed kunne jeg kontrollere flere adelige til sidst, og spillet var vundet.

Derefter nåede vi en omgang Through the Ages, og det er altså et godt spil til trods for den lange spilletid. Jeg fik tidligt lavet mig et godt forspring i kultur, men haltede til gengæld efter mht. produktionsapparatet og kunne se mig blive næsten indhentet. Jeg fik dog taget mig en tur ud i rummet slut i spillet, og de points blev afgørende. Endnu en gang tak et fint spil, og jeg elsker, at man ikke ved, hvordan spillet vil forme sig førend man går igang.

Aftenen efter var Twilight Struggle på bordet. Jeg fik den røde blok og stod egentlig ok, men måtte se mig besejret i sidste omgang efter Wargames var blevet spillet. Ellers var det afgørende moment nok en vel-timet Beartrap, som jeg brugte nogle kort på at få væk. Jeg stod slutteligt stærkt i Europa og Asien, mens de amerikanske kontinenter var under de blås kontrol. Afrika svingede lidt, da der som altid blev kuppet til højre og venstre. Endnu en fornøjelse af et spil.

Så selvom jeg har haft barnetjansen hele weekenden, så blev det faktisk til en del spil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Frouvne »

I dag introducerede jeg min søn for Richard III: The Wars of the Roses. Vi nåede ikke at få styr på alle regeldetaljer, men han var meget positivt stemt overfor det og fremhævede især kampsystemet som værende sjovt.

Tidligt på aftenen havde vi et kort familiebesøg, der medførte et fælles spil The Adventurers. Som den eneste formåede jeg at blive knust af kuglen - for at sætte trumf på blev min erstatningsfigur fanget bag kuglen... :(
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Mik »

Mandag blev det til 4 gange Dominion Alchemy.
Det første spil vandt jeg suverænt med 11 point, da alle andre var ved at drukne i Curses, takket været mine fire Familiars, som gav mig +1 kort +1 Action og alle andre + 1 Curse.
Desuden gjorde mit Ghostship at de andre hele tiden skulle nedjustere deres hånd til 3 kort, så de havde svært ved at samle penge nok til selv at købe noget.
Og endelig ved det hele jo kun muligt fordi jeg som den første have fået købt en Golem, som betyder at jeg automatisk spiller de to næste actionkort jeg kan grave frem af mit deck.

De andre syntes ikke at det var sjovt - men til gengæl var spillet hurtigt overstået! :twisted:

Aftenens sidste spil var blot ment som en hurtigt filler in den sengetid, men enten spillede vi bare ikke optimalt, eller også have vi fået valgt nogle kort som ikke arbejdede godt sammen, for spillet tog os en time og spillet lukkede med tre tomme bunker, hvoraf den ene var Estates. Provincer gik der ikke mange af!

Den Alchemy-udvidelse er en "hit-or-miss" for mig. Nogle få af kortene er ganske sjove (og stærke!), medens andre er mere interessante end egentlig gode. Så jeg tror ikke jeg bliver ved at bruges dens kort så længe endnu.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Sir William »

Her i St. Bededagsferien blev kæresten og naboerne endelig introduceret til Dominion. Der var til at starte med en del skepsis, det var jo et nyt spil - vanedyr :twisted: - og så var det jo en tysk udgave.

Men efter at have forklaret grundprincipperne i spillet og gennemgået betydning af de enkelte kort - super at både kæresten og jeg kan tilpas med tysk til at læse kortene med støtte for de engelske regler (som vistnok er lidt mangelfulde - var vi klar til at spille.

Det blev hurtigt en succes især fordi ingen spil blev ens selv om vi dog var enige om, at nogle af aktionskortene var kedelige hvis ikke der var nogle bestemte andre med.

Så efter adskillige spil over weekenden, havde vi alle sammen fået en eller flere sejre. Havde selv succes i spillet, hvor vi havde tyven, minen og Garden med. De andre var glade for minen så de kunne få en masse guld, jeg var glad for tyven og Garden, så jeg kunne tage al deres guld og få en pæn stor hånd.

Prøvede også et spil med 5 angrebskort og ingen voldgrav til beskyttelse. Lykkedes vinderen at samle 13 point :lol: Nå ja, fik kun selv 7 point på en sidsteplads :(
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Andrea »

Vi har været i Firenze for at fejre en af vennerne, der fyldte 30 den anden dag. I løbet af ferien fik vi spillet et Murder Mystery - A Case of Treasure and Treachery - og det var faktisk ret godt. Temaet er pirater - aaaaarrrrh - og det skalerer 8 til 10. Vi var 10 spillere, og jeg fik en af de to sidste. I denne udgave bliver det faktisk nævnt fra start, at to af rollerne ikke er under mistanke (min og den anden af de to ekstraroller), og det er på den ene side ganske fair. Omvendt synes jeg ligesom sidst, vi spillede et Murder Mystery, at de to ekstraroller ikke er integreret nok og virker lidt påklistrede, så en anden gang vil jeg nok foretrække at spille uden ekstraroller - det er trods alt sjovest, at alle har lige stor chance for at have gjort det og er involveret i mordmysterierne. Men bestemt et af de bedre mordmysterie-spil!
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Bostrup »

Taus og jeg var de førstankomne i KBK i går så jeg startede med at introducere ham til DVONN. Et glimrende abstrakt spil som jeg ovenikøbet plejer at vinde i.

I mellemtiden var der kommet flere til og vi dannede et firemandsbord med Alex og Kasper.
Først spillede vi Endeavor som jeg kun har prøvet en enkelt gang før for et halvt år siden så strategien stod noget tåget for mig. Jeg kom dog egentligt godt fra start og der dannede sig en stemning ved bordet om at jeg var ved at vinde. Efter jeg var blevet det mest populære angrebsmål og derfor ikke havde mange byer tilbage ved slutningen af spillet, var min føring på status tracks'ene dog ikke nok til at forhindre at det kun blev til en tredjeplads.
Udmærket spil, men fanger mig ikke rigtigt af uvisse årsager.

Dernæst spillede vi The Downfall of Pompeii. Jeg prøvede det første gang for en uge siden hvor jeg havde et positivt indtryk af spillet selv om det selvfølgelig er i den lettere ende, men denne gang blev spillet meget præget af tilfældighedsudsving (og mystiske regler). Stadig rimeligt underholdende, men strategisk var det ikke meget værd.

Aftenens sidste spil blev Steam (basis-spillet). Her skulle jeg egentligt være den mest erfarne spiller, men efter at have fået en fin position i den sydlige del af (NE USA-) kortet blev det meget trangt omkring mig og mit forsøg på at komme ud af det, faldt ikke så heldigt ud og jeg endte på en tredjeplads. Tendensen er klart at jeg har større succes når jeg lægger mig i et hjørne end når jeg skal slås om centrale dele af kortene.
Mit foretrukne togspil omend jeg ikke kan sige at have prøvet så mange af slagsen. Jeg må nok hellere få prøvet standard-spillet snart selv om jeg ikke umiddelbart tror at regelændringerne vil føre til en større spiloplevelse for mig.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Gunness »

I går var Kanzler, Stony og jeg samlet. Vi lagde ud med et spil Das Ende des Triumvirats. De to af os kæmpede hårdt om den politiske magt, så tredjemanden valgte i stedet at satse hårdt på militærmagt. Resultatet kunne være gået alle veje, men det lykkedes for vores krigshungrende mand at lave en effektiv aktion, så han i løbet af en enkelt runde fik sat sig på en række nye områder og dermed kunne lukke spillet. DEdT er et effektivt eurospil med tilpas meget indflydelse fra krigsspil og en behagelig spilletid.
Dernæst blev det til et spil Pizarro, som er et glimrende lille auktionsspil. Endelig blev der lukket og slukket med Modern Art, som det altid er en fornøjelse at få på bordet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Mik »

Tirsdag aften blev det til et par tremandsspil:

World without End, kunne jeg rigtig godt lide første gang jeg prøvede det.
Men de to seneste gange jeg har spillet det, har jeg fundet det lige lovligt kaotisk til min smag - og elsker normalt spil hvor man er nødt til at indrette sig på nye situationer. Problemet i dette spil er at man fremskaffe en del resourcer på meget få ture, og selv den mindste begivenhed vil forstyrre dette. Og jeg kan åbenbart ikke finde den rette nøglestrategi.
Nå, men ellers er det er udmærket spil, som jeg gerne spiller igen.

Endeavor har alrdig stået på min ønskeseddel, men Karl-Heinz Schmiel fik et eksemplar på the Gathering, som han gav videre til mig, da han ikke kan spille den engelske udgave hjemme i Tyskland. Så når jeg nu alligevel har det, måtte jeg jo hellere give det en chance. Men jeg burde måske nok have ventet til vi var mere end 3 spillere...

Et underligt spil som har masser af gode spilmekanismer, men med et ekstremt påklistret tema som helt mangler sjæl.
Jeg vil ikke afvise at jeg prøver det igen - men jeg lever fint uden.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Mik »

Fik så alligevel prøvet Endeavor igen i går -og endnu engang med 3 spillere.
det gik væsentlig bedre, så jeg må nok erkende at spillet virker med 3 spillere.
Men det er stadig ikke min kop te.

Fik også prøvet Finca: El-Razul, som er en lille spielbox-udvidelse bestående af flere smådele:

De to nye Vindmølleplader er gode: den ene giver frit valg imellem frugterne*. Den anden giver altid præcis 2 frugter* efter eget valg. Desuden skal man flytte Signor El-Razul (mere om ham om lidt).
(*= dog alle af samme slags)

Der er også en ny specialhandling til spillerne i form af en Marionet. Med denne får man lov til at flytte en modspillers brik på møllehjulet - og selv indkassere Æselkærre og råvarer!

Så er der to nye Frugtplader, som blandes tilfældigt med de andre - så der nu er fire plader som ikke kommer ind. De to nye plader hedder "Tørke", og når man tager sådan en bliver der straks fjernet to frugter af hver slags fra forrådet. Brikken er i sig selv 2 point værd, og tæller ikke med til Finca-bonusbrikkerne, da de jo ikke har nogen bestemt frugt på. Desværre melder reglerne intet om hvorvidt de tæller med som en '2er-brik' ved uddeling af de almindelige bonusbrikker, og reglerne fortæller ikke om man kan levere for 6 frugter som normalt i denne tur, eller om man kun kan levere for 4 frugter (pga. 2-tallet).

El-Razul står i en region, og skal flyttes til en anden region når han aktiveres via vindmøllen. Frugterne i den region han står i kan være af valgfri slags, blot skal antallet af frugter af hver type stadig passe (så f.eks. kan man aflevere 3 appelsiner og 2 dadler i stedet for 3 oliven og 2 vindruer). Desværre nævner reglerne intet om hvad der sker når han står på en joker-brik. Vi regnede med at man så stadig kan vælge en anden type, hvilket jo så ingen betydning har! Så derfor stod han naturligvis på sådanne felter hele spillet igennem!

Vil naturligvis forsøge at får nogle svar fra fra HiG.

Aftenen sluttede med to gange Dominion Alchemy, hvor jeg stadig forsøger at finde ud af hvorfor de har inkluderet en Tyv i det første spilforslag. Han ødelægger fudlstændig spillet, uden der tilsyneladene er nogle modtræk. Men måske har bare ikke opdaget det endnu? Efter 4 forsøg er jeg stadig på bar bund!
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Andrea »

I går havde vi vores gamebuddies på besøg, og her fik vi introduceret dem for Chaos of the Old World og Dungeon Lords. I første fik jeg endelig spillet Tzeentch, men det er lige før, at jeg synes, det var lettere at spille Nurgle eller Slaanesh. Det var så længe siden, at Jens og jeg havde spillet Dungeon Lords, at vi kvajede os rigtig mange gange, så alle var vist på rimelig lige fod.

Efter aftensmaden fik vi spillet to gange Ghost Stories inkl. udvidelsen White Moon. I første spil fik vi megaprygl, mens vi i andet fik udnyttet udvidelsens fordele langt bedre, og her endte det med, at vi vandt - yay!
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Brichs »

Jeg havde besøg af David og Gubbie i går eftermiddags. Oprindeligt skulle Stefan have været med til en gang Order of the Stick, men hans hus i England blev solgt, så han var taget derhen, forståeligt nok. Så kunne han vidst også lige besøge sin kæreste ;o)

Anyways, David havde sovet over sig, så da Gubbie kom tog vi et spil "Mystery Rummy: Jack The Ripper" som Gubbie elsker. Kamilla lagde hårdt ud, og førte stort efter de første to runder. David dukkede op under fjerde runde, så vi blev enige om at han lige så godt kunne hoppe med ind dér, og bare starte på nul point. Som sædvanlig var David ekstremt heldig/dygtig, og kom hurtigt op på en førsteplads i løbet af to runder. Altså, overhalede os tre andre, der lå mellem 40 og 60 point over ham...heldige satan! Anyways, Kamilla fik vristet sejren fra ham med en ekstrem heldig sidste runde, med lidt hjælp fra os andre, der ikke syne David skulle vinde, når han nu ikke var med fra starten.

Nu har jeg prøvet Mystery rummy: Jack The Ripper med både 2, 3 og 4 spillere, og vil sige det har fungeret bedst med to eller 4 spillere. Det er godt nok bare Rummy, men er nu et meget sjovt spil, jeg er godt tilfreds med at have fået i fødselsdagsgave.

Mens jeg lige fik handlet lidt provianter, blev "Order of the Stick: Dungeon of Dorukan" sat op. Vi spillede med mine hjemmebryggede "Shortening" regler, jeg har sammensat fra forskellige varianter på BGG. Vi blev enige om at spille 2 timers tid, og så se hvor mange etager vi ville have med. Vi endte med tre etager + Xykon's Lair. Gubbie og David var langt foran Kamilla og mig gennem næsten hele spillet, og det var da også David der vandt snævert over Gubbie, mens jeg fik baghjul af alle.

OotS er et godt spil, gemt i et alt for langt spil. Jeg tror, at fremover skal vi spille med mine "shortening" regler, samtidig med at vi kun skal have to etager + xykon's lair med. Det bliver for ensformigt og for langt; jeg tror på denne måde vi kan holde det på 3 timer, og det er en fornuftig længde.

Gubbie gik hjem, da han skulle arbejde tidligt i dag, og vi tre andre tog en gang "Diamonds Club", der nu engang er et spil jeg synes er super, men - som på grund af temaet - ikke for lov til at se dagens lys så tit. Jeg fik igen baghjul af David og Kamilla, hvor Kamilla vandt stort. Jeg oprøvede en ny taktik, hvor jeg fokuserede på alle tre development trees, hvilket betød jeg fik tæv af de andre, der fik bygget deres plade færdigt, mens min kun var halvfærdig.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Mik »

Fik spillet 3 gange Dominion Alchemy på Consimsøndagen, hvoraf jeg i hvert fald vandt de to.
Men da jeg ar naturlige årsager var den eneste som havde spillet kortene på forhånd var det jo ikke så mærkeligt. Det gik mig dog ikke så godt som jeg havde forventet, da jeg kun vandt knebent.

Derefter underviste jeg i World wirout End samt kunne fortælle en gruppe om indtil flere fejl de spillede med i The Speicherstadt.

Endelig fik lov til at slutte dagen af med en sejr i Titania fra Hans im Glück. Det var dog nærmest en foræring fra Janne og Robert - men hvad, jeg klaqer ikke! :wink:
Spillet er - om end ikke abstrakt, så dog meget temaløst. Så selv om spillet virker udmærket, er det ikke lige min kop te.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Frouvne »

Torsdag havde jeg lejlighed til at få spillet lidt med min svoger. Vi indledte med Richard III: The Wars of the Roses. Da der for hans vedkommende var tale om et introduktionsspil, valgte vi at stoppe halvvejs, da middagsmaden var klar. Herefter ønskede min niece at spille Pandemic. Da de ikke havde fået prøvet udvidelsen Pandemic: On the Brink, benyttede vi lejligheden til at jeg introducerede dem for Mutation Challenge. Det gik os rigtig skidt på trods af at vi ikke følte at vi blev rigtig presset undervejs. Min svoger ville også gerne prøve sit nye eksemplar af Power Grid: Factory Manager - så det introducerede jeg også for. Endnu en gang viste det sig, at man ikke skal blive for grådig i den sidste auktion! :) For at timingen med mit tog skulle passe bedst muligt fik vi afslutningsvis klemt et enkelt spil No Thanks! ind!
frouvne, administrator

Image
Post Reply