Hvad har du spillet i dag? August 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by Frouvne »

Så er vi gået ind i august og der er forhåbentlig nye spiloplevelser i vente. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by Andrea »

De nye spil er allerede taget i brug. Vi har haft en enkelt omgang Zombie Dice - en meget simpel terningefiller -og om lidt læser Jens regler til Thunderstone, så det kan være, vi også når at prøve det i aften.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by Frouvne »

I går så vi en familiequiz med Severin og blev ad den vej inspireret til at finde Trivial Pursuit - for børn frem. Ved et par hurtige justeringer af reglerne for h.h.v. voksne og børn fik vi et meget jævnbyrdigt spil. Vi voksne blev efterfølgende ved spilbordet og spillede et par spil Ra: The Dice Game, der ellers har været stillet væk i en periode.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by Frouvne »

Også i dag blev det til et spil Ra: The Dice Game. Det er stadig ikke noget stort spil, men hyggeligt er det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by Andrea »

Vi fik prøvet Thunderstone her til aften - to gange tilmed, for det var ret sjovt at spille. Første gang var med grundopstillingen, mens anden gang blev med random kort. Vi synes begge om det, og jeg tror for en gangs skyld, at det er et spil, som vi vil spille som topersoners flere gange, men vi undrede os lidt over, at der var så få kort, der påvirkede Village-fasen, og det er lidt ærgerligt. Men helt sikker et spil, jeg glæder mig til at spille igen!
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by Jens_Hoppe »

I KBK var det - naturligvis - Innovation jeg fik spillet først. Der var noget forvirring omkring reglerne, men vi fik da gennemført et spil omend det tog ret lang tid (1½ time eller deromkring?). Som forventet var det en forvirret og meget kaotisk oplevelse, men det var nu meget sjovt alligevel. Den helt store faktor der trak spillet ud, var at man jo hele tiden skal forholde sig til de kort som de andre spillere har spillet, så der blev brugt temmelig lang tid på at læse korttekster højt for hinanden, række kort frem og tilbage så folk selv kunne læse dem, osv. Den helt store forskel i Innovation i forhold til de andre kortspil-med-et-hav-af-kort-med-specielle-effekter er at der er så stor interaktion i Innovation - alle de andre spilleres kort kan potentielt påvirke dig. I spil som Dominion og RftG kan man i langt højere grad gennemføre sin tur ved blot at have styr på sine egne kort, men altså ikke i Innovation! Jeg gætter på at det i ekstrem grad er et spil der vinder ved at alle spillere kender kortene godt, men om det når dertil ved jeg nu ikke.

Men sjovt var det nu: Jeg kom godt fra start med en god score-kort mekanisme nede, så jeg kunne tidligt i spillet tage de laveste achievements. Jeg kunne dog ikke komme helt i hus (nåede op på 4 af de 5 achievements jeg skulle have), og til sidst i spillet blev jeg overhalet af de andres langt mere moderne civilisationer. Close but no cigar. :)


Efter dette kortkaos blev det til et gensyn med Age of Industry på New England kortet (med 4 spillere). Som altid et supersjovt spil, men mand! hvor jeg er clueless til at spille det. Det meste af mit spil bestod af kortsigtede, taktiske beslutninger, som jeg ikke helt vidste hvad skulle føre hen imod. Til slut fik jeg så mimret mig selv med timingen, så mine modspillere fik mulighed for at bygge de steder jeg havde tænkt mig at bygge! Suk. :) En tredieplads kunne det række til, med en af de nye spillere som en sikker vinder!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by Mik »

Mandag var unge Pelle lige kommet hjem fra lejrskole i Belgien, så han så godt smadret ud. Vi besluttede os derfor at spille Ave Caesar, som jo ikke krævede den store regelforklaring - men måske nok en smule mere åndsnærværelse end han var i stand til at præsentere :D . Det blev til 4 spil i alt for 6 spillere - de to sidste på 4-mands banen, hvor der ingen nåde findes!

Da Pelle blev sendt i seng kastede de 5 resterende deltagere sig over Glen More
Det var længe siden vi sidst havde været 5 spillere, så der var mangel på stort set alt! ganske fornøjeligt!
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by Mik »

Tirsdag var det tid til at prøve Settlers of America. Vi var kun 3 spillere, hvilket nok var meget godt - for selvom æsken siger "2 timer", så brugte vi mere and 4 timer omkring brættet. Men det var absolut fornøjeligt, og vi håber da at kunne gøre det hurtigere næste gang, nu da vi har set hvad det går ud på : :)

Selvom spillet bygger på Settlers er der ikke meget af de oprindelige regler tilbage. Man bygger Prærievogne, som sendes vest på for at etablere Byer. Desuden bygger man Jernbaner og Tog for at kunne levere sine 10 Varer til andre spilleres byer. Og vinderen er den spiller som først får leveret alle 10 varer.

Uheldigvis kan en vare først leveres når den er blevet frigivet ved at etablere en by, og da denne by samtidig vil være indleveringssted for en anden spillers vare, er man tilbøjelig til at bygge dem så langt væk fra de andre spilleres jernbaner som muligt, medens man naturligvis stadigvæk helst vil bygge på de mest resourcegivende felter. Samtidig har spillet indbygget en 'go west'-mekanisme som tvinger spillerne vestpå. For selvom USA-kortet er fortrykt med resourcer og udbytte-tal, så er nogle af felterne fortrykt med spørgsmålstegn. Herpå lægges løse nummerbrikker, som bliver flyttet vestpå efterhånden som nybyggerne slår sig ned vestpå, og det betyder en ikke ubetydelig nedgang i tilgangen til resourcer, hvis man ikke har planlagt nye byer. ganske underholdene!
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by akwlinka »

får læst regler-kikket- spillet mange spil tilmeldt guldbrikken, derfor ligger det lidt stille på andre spil fronten.

ville gerne have rullet mig ud med hensyn til guldbrikken, men har desværre kun lidt til tilrådighed, så det må komme senere.

Der efr grov sortering, dvs. nominerings udvælgning af vinderkandidaterne i næste uge, så derefter vil jeg vendt tilbage med nyt fra guldbrikken.

Og så er der Rubi-Con den årligt tilbagevendende spilcon som jeg glæder mig meget til.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by Gunness »

I går var vi tre mand, først til Thunderstone, der virker som et lidt længere men mere engagerende alternativ til Dominion (som ikke siger mig ret meget). Dernæst kom Glen More på bordet, og det var da ganske underholdende.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by Andrea »

Vi havde qute på besøg i dag, og det blev til tre omgange Thunderstone - to gange med tre spillere og én gang med to spillere. Det er et fint spil, men jeg synes, at det er knapt så elegant som Dominion. Jeg tror dog, at en udvidelse kan rette op på det, for det kunne f.eks. være fint med flere kort, der havde en særlig evne i Village.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by qute »

Ja det var sjovt at prøve.

Synes det er fedt der er nogen som taget dominion tanken og laver et andet slags spil.
Det er klart ikke så elegant, man kan ikke holde sig til en meget simpel strategi som i dominion hvor jeg oftest køber nøjes med 3-4 forskellige kort.
Der mangler MÅSKE lidt sammenspil mellem kortene.
Siger måske, da vi i sidste spil så sandelig fik sammenspil :D
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by Mik »

qute wrote:Synes det er fedt der er nogen som taget dominion tanken og laver et andet slags spil.
Det var ikke det første, og det er sandelig heller ikke det sidste.
Personligt bryder jeg ikke om at der tilføjet mere tilfældighed end dit kortdæk i selv sig tilbyder.
Så Thunderstone er blevet skrinlagt for mit vedkommende.

I stedet sætter jeg min lid til Heroes of Graxia som snart vil være tilgængeligt.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by Frouvne »

Onsdag var Thunderstone på bordet. Mit forhold til det spil er stadig lidt uafklaret. I bund og grund kan jeg godt lide ideen men det er ikke så elegant, det har det med at blive en smule for langt og så har jeg for lidt overskud til at overskue, hvad mine modspillere foretager sig. Glen More er stadig interessant - denne gang spillede vi tre mand og da spillet var overstået viste det sig til min overraskelse, at jeg havde vundet.

Fredag var en afslappet spilaften i selskab med en flok ikke-brætspillere. Klovn Spillet var det første, der kom på bordet. Spillet er så ringe, at jeg end ikke overvejer at spille det efter reglerne, men spørgsmålene er sjove og sætter gang i mange gode snakker om serien, så det er i sig selv alle pengene værd. Så kom Ricochet Robots frem og selvom folk i første omgang blev lidt skræmte af det, tog det alligevel ikke lang tid før alle var opslugte af spillet. Herefter kom SET! i spil et par gange. Også det kan åbenbart i første omgang virke en smule intimiderende. Men også her blev folk hurtigt opslugt af spillet. Så blev det tid til Bang! og afslutningsvis blev der da heldigvis tid til endnu en omgang med Klovn Spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2010

Post by Andrea »

Frouvne wrote:Onsdag var Thunderstone på bordet. Mit forhold til det spil er stadig lidt uafklaret. I bund og grund kan jeg godt lide ideen men det er ikke så elegant, det har det med at blive en smule for langt og så har jeg for lidt overskud til at overskue, hvad mine modspillere foretager sig. Glen More er stadig interessant - denne gang spillede vi tre mand og da spillet var overstået viste det sig til min overraskelse, at jeg havde vundet.
Enig mht. det elegante. Til gengæld fænger det - vi har lige haft gæster, hvor vi spillede det tre gange, og hvor de gerne ville spille det en gang mere. Der fik vi dem dog lokket til at prøve Dream Factory med os, som virker lovende - men som blev skæmmet lidt af, at regelforklaringen var lidt uklar, og folk derfor havde opfattet reglerne forskelligt.
Post Reply