Månedens spiloplevelse - August 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - August 2010

Post by Frouvne »

Overskriften siger vel stort set det hele: Hvad var månedens spiloplevelse for dig i august 2010? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Månedens spiloplevelse - August 2010

Post by Andrea »

Helt klart Thunderstone! Det er også et spil, der har 'bedt om mere', når det er kommet på bordet, og selvom spillet måske er lidt langt, i forhold til hvad det er, og slutrunden plejer at blive lidt rodet og brat, så har vi fået spillet det en del i denne måned.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2010

Post by qute »

Andrea wrote:Helt klart Thunderstone! Det er også et spil, der har 'bedt om mere', når det er kommet på bordet, og selvom spillet måske er lidt langt, i forhold til hvad det er, og slutrunden plejer at blive lidt rodet og brat, så har vi fået spillet det en del i denne måned.
Er det stadig sådan at anden sidste spiller med vilje klokker i det for at "stjæle" afslutnings bonus?
Det var i min mening klart det største problem med spillet. Egentlig ødelægger det ikke spillet, men i praksis kunne man spille uden det kort og spillet ville være det samme.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Månedens spiloplevelse - August 2010

Post by Andrea »

qute wrote: Er det stadig sådan at anden sidste spiller med vilje klokker i det for at "stjæle" afslutnings bonus?
Det var i min mening klart det største problem med spillet. Egentlig ødelægger det ikke spillet, men i praksis kunne man spille uden det kort og spillet ville være det samme.
Jeps. Jeg tror, vi må kigge på BGG for at finde ud af, hvordan folk har løst det, for det virker jo fjottet.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - August 2010

Post by Larsine »

Månedens spiloplevelse var naturligvis RubiCon, men hvis jeg skal vælge et enkelt spil ud må det blive Fresco som jeg fik spillet for anden gang.

Men Settlers of America er også et godt spil, og Mystery Express er helt klart et spil der snart skal på bordet igen.

Lars
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2010

Post by Mik »

Jeg formoder at det må blive Settlers of America for mig - selvom Lars naturligvis har ret i at Rubicon slå alt. :wink:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2010

Post by Frouvne »

Min spilliste for august så således ud:

Ra: The Dice Game - 3
Burgen Land - 2
Glen More - 2
Klovn Spillet - 2
Set - 2
Bang! - 1
Can't Stop - 1
Catacombs - 1
Crokinole - 1
Defenders of the Realm - 1
Founding Fathers - 1
Hare & Tortoise - 1
Level X - 1
Macao - 1
Das Motorsportspiel - 1
Power Grid - 1
Ricochet Robots
- 1
Rise of Empires - 1
Small World - 1
Small World: Cursed! - 1
Small World: Grand Dames of Small World - 1
Thunderstone - 1
Trivial Pursuit For Kids - 1

Macao viste sig at blive månedens største skuffelse. Ikke at spillet er dårligt - langt fra. Jeg havde fået opbygget høje forventninger til spillet siden Spiel 2009 og de var desværre blevet for høje til at spillet kunne indfri dem. Dels er heldelementet med terningeslagene for stort og dels var spilletiden for lang - og i kombination gør det, at spillet dumper for mig.

Månedens klart sjoveste spil var Klovn Spillet - retfærdigvis skal dog siges, at spillet som sådan er super-dårligt og jeg kun allerførste gang har forsøgt mig med at overholde reglerne. Så når jeg siger, at det er sjovt, er det kun, hvis man blot anvender spørgsmålene og så er sammen med en gruppe mennesker, der kan leve sig ind i serien og som kan få noget sjovt ud af det.

Månedens mest medrivende spiloplevelser stod Catacombs og Das Motorsportspiel for. Absolut anbefalelsesværdige spil, hvis man ikke er ked af at bevæge sig lidt omkring under spillet og har lyst til at få en god oplevelse uden at der går AP i den.

August bød også på et par klassikere, jeg ikke tidligere har fået prøvet: Crokinole og Hare & Tortoise. Crokinole var det en stor fornøjelse at få spillet og der er ingen tvivl om, at det er spillet man skal gøre sig i, hvis man er til spil, hvor der skal knipses til små træ-skiver. Måske ikke det sjoveste spil i kategorien men absolut det mest seriøse. Et spil der må inddrages i min spilsamling på et tidspunkt, når jeg føler at min søn er moden til den slags spil. Hare & Tortoise var også en meget positiv oplevelse - selvom jeg godt var klar over, at der var tale om et rigtigt spil - ikke et pussenusset børnespil - formåede spillets ydre alligevel at narre mig en smule... absolut værd at spil (dog helst uden terningerne).

Rise of Empires formåede at give en af de behagelige oplevelser, hvor man ikke fornemmer hvor mange timer, man egentlig har siddet og spillet. Alligevel sidder jeg tilbage med en fornemmelse af, at det måske ikke er et spil, jeg kommer til at spille igen. To andre spil, jeg kun nåede et enkelt spil af, men som jeg dog er sikker på, at jeg nok skal få prøvet igen, er: Defenders of the Realm og Founding Fathers. Specielt førstnævnte kunne have en gylden fremtid foran sig i vort hjem som afløser for Pandemic m.fl. det forudsætter dog, at vi alle bliver grebet af det, hvilket de fremtidige gennemspilninger vil vise om det sker. Potentialet er der, men spillet kan vise sig at være for langtrukkent, for heldbaseret eller lignende, der får det til at dumpe. Founding Fathers håber jeg også vil folde sig endnu mere ud ved flere gennemspilninger. Jeg er dog stadig lidt spændt på at se, hvor meget temaet vil folde sig ud. Jeg har en stille formodning om, at det forudsætter, at man selv aktivt gør noget for at lade det ske, ved at sætte sig lidt mere ind i de historiske omstændigheder og de personer, der indgår i spillet.

I en måned, hvor der var meget høj kvalitet i en stor del af de spillede spil, vil jeg lade æren tilflyde Power Grid, der for mit vedkommende blev spillet for anden gang og som jeg dermed fik cementeret, at jeg indgår i den kategori af spillere, der godt kan lide.
frouvne, administrator

Image
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2010

Post by ozimek »

Det er ikke blevet til så mange spil i August, som jeg havde ønsket mig (men hvornår blir' det det..?). Nå, men min pointe er, at der måske ikke har været så meget konkurrence om månedes spiloplevelse for mit vedkommende.

Under alle omstændigheder tilfalder æren helt sikkert det nye Axis & Allies Europe 1940. Jeg har kun fået spillet det én gang, men det tegner lovende. Baserne betyder ikke helt så meget som i Pacific 1940, men de har bidraget til at spillet repræsenterer den historiske situaiton bedre, da historisk vigtige områder, som i tidligere udgaver af spillet nærmest blev ignoreret, nu er vigtige. Fx Gibraltar.

Nu virker det ikke til, at der er så mange Ameritrash fans her på forum, men hvis man er til plastikfigurer, historie, og lette-medium krigssimulaitoner er spillet helt perfekt :)

Spillet kan kombineres med A&A Pacific 1940 til et globalt spil, men det virker lidt uoverskueligt mht. spilletid. Vi har altså kun prøve Europa-delen indtil videre.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - August 2010

Post by Mik »

Frouvne wrote:Hare & Tortoise var også en meget positiv oplevelse - selvom jeg godt var klar over, at der var tale om et rigtigt spil - ikke et pussenusset børnespil - formåede spillets ydre alligevel at narre mig en smule... absolut værd at spil (dog helst uden terningerne).
Terningerne er ikke noget problem:
Man kan enten vælge sige at Hare-felterne ikke gør noget.
Eller man spille med designerens eget forslag til en Haretabel, som er tilpasset spillerens position betydeligt bedre end i de udgivne udgaver. Her vil kun en spiller der er meget bagud ønske at prøve lykken, og risiciene er for store til at de forreste 3-4 spillere har lyst til at prøve.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - August 2010

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har ikke spillet specielt meget i august, men af de spil jeg har spillet er der en klar vinder: Innovation. Efter første spil var jeg lidt uafklaret og havde egentlig været mere forvirret end underholdt, men spillet er bare blevet sjovere og sjovere for hvert spil derefter. Lad os håbe den trend fortsætter. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply