Haren og Skildpadden

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Haren og Skildpadden

Post by Caniggia »

Efter Miks insistering på at Haren og Skildpadden er et udpræget voksenspil, smider jeg mine spørgsmål ind her. Jeg håber at bringe spillet på bordet lørdag, så jeg ville lige høre:

Hvilket regelsæt er det mest brugte? I min danske version starter hver spiller med 65 gulerødder og skal bare være under 20, når spillet slutter. I en engelsk version på BGG var det derimod 68 gulerødder og under 10. Det skal her tilføjes, at min version ikke inkluderer chance kort, men en tabel over betydning af et terningekast givet ens position.

Og jeg gætter på, at man gerne må veksle gulerødkort i banken, således at man ikke skal bruge den pålydende værdi af ens kort (altså det er muligt kun at ofre 4 gulerødder på at rykke med 5 kort og derved få en gulerod tilbage)?
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Haren og Skildpadden

Post by Mik »

Jeg anbefaler at du bruger de regler der følger med spillet.
Spillet er trykt i en lang række forskellige udgaver, og næsten hver gang er der et eller andet som er blevet ændret.
Men felter osv. er afstemt efter reglerne, så ændringer skal foretages varsomt.

Det mest brugte regelsæt er formentlig den udgave som har solgt mest - og det er ikke så let at vide (da den tyske Spiel des Jahres-vinder rent faktisk ikke solgte noget videre). Men det er vel også lige meget, hvilken udgave som er den mest brugte? Det vigtigste må vel være at man spiller den version man selv bedst kan lide?
Og til det brug findes der to gode websites:'

Greg Aleknevicus har samlet de fleste varianter her: The Game Journal, og designeren, David Parlett har sine egen webside, hvor han beskriver hvordan den seneste udgave (2010) er blevet forbedret.

Og ja, gulerødder veksles ligesom penge.
Image
User avatar
Eivind
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 38
Joined: Mon Sep 08, 2008 1:31 pm
Location: Valby

Re: Haren og Skildpadden

Post by Eivind »

Caniggia wrote:... men en tabel over betydning af et terningekast givet ens position.
bemærk iøvrigt at (ihvertfald i nogle udgaver) er der trykfejl i tabellen, som enslydende for position 1-4 siger "ryk en position TILBAGE", hvis spilleren er position 3 eller 4 skulle der have stået "ryk en position FREM"
Post Reply