Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by Andrea »

Jeg har haft en lille stigning - er oppe på 47 (ud fra en hurtig gennemtælling), hvilket egentlig overrasker mig, for jeg har ikke fået spillet så meget brætspil det sidste års tid.
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by Bugge »

Her er mit input :idea:

Jeg har prøvet 47 af spillende i top 100.

Af de 47 spil ejer jeg de 31 selv.

Derudover ejer jeg yderligere 11 spil i top 100, som jeg ikke har fået prøvet endnu.

S
faa87
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 63
Joined: Tue Mar 19, 2013 5:06 pm
Location: Aarhus

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by faa87 »

Jeg har prøvet 4,5 8)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by Frouvne »

Når jeg løber igennem top 100 idag, kan jeg se, at der er 23 spil, jeg endnu ikke har prøvet og altså 77 jeg har prøvet en eller flere gange. Det er marginalt flere end første gang jeg talte op i denne tråd, hvor jeg havde spillet 75. De spil jeg ikke har fået prøvet er nedenfor markeret med rødt.

Twilight Struggle
Through the Ages: A Story of Civilization
Agricola
Puerto Rico
Eclipse
Android: Netrunner
Power Grid
Le Havre
Mage Knight Board Game
Brass

Caylus
Dominion: Intrigue
7 Wonders
Puerto Rico: Limited Anniversary Edition
Dominion
The Castles of Burgundy
El Grande
Race for the Galaxy
Dominant Species
Ora et Labora

Tigris & Euphrates
War of the Ring (first edition)
Battlestar Galactica
Tzolk'in: The Mayan Calendar
Paths of Glory
A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition)
Summoner Wars: Master Set
Steam
Commands & Colors: Ancients
Twilight Imperium (Third Edition)

Age of Steam
Descent: Journeys in the Dark (second edition)
Crokinole
Lords of Waterdeep
Goa
Stone Age
The Princes of Florence
Combat Commander: Europe
Troyes
Trajan

Railways of the World
Hannibal: Rome vs. Carthage
War of the Ring (second edition)
Star Wars: X-Wing Miniatures Game
Here I Stand
Terra Mystica
Tichu
Sid Meier's Civilization: The Board Game
Runewars
Chaos in the Old World

Go
Pandemic
Earth Reborn
Imperial
Glenn Drover's Empires: The Age of Discovery
Shogun
Die Macher
Hansa Teutonica
War of the Ring Collector's Edition
Space Alert

Ra
Blood Bowl: Living Rulebook
Navegador
Claustrophobia
Ticket to Ride: Nordic Countries
Imperial 2030
Ticket to Ride: Europe
Galaxy Trucker
Glory to Rome
Small World

1960: The Making of the President
Memoir '44
YINSH
Advanced Squad Leader
The Lord of the Rings: The Card Game
Dungeon Lords
Village
1830: Railways & Robber Barons
Ticket to Ride
Endeavor

Arkham Horror
Mage Wars
Cosmic Encounter
Antiquity
Space Hulk (third edition)
Dixit
A Few Acres of Snow
The Resistance
Samurai
Merchants & Marauders

Alien Frontiers
BattleLore
Carcassonne
Dixit Odyssey
Napoleon's Triumph
Civilization
Dune
Cyclades
Indonesia
The Settlers of Catan

For at finde det første spil jeg endnu ikke har fået prøvet skal man ned til nummer 24: Tzolk'in: The Mayan Calendar. Sammen med Terra Mystica er det blandt de nyere spil, jeg bestemt regner med at få spillet på et tidspunkt.

Til gengæld kan jeg ikke forestille mig, at jeg nogensinde kommer til at spille spil som Paths of Glory, Here I Stand og Advanced Squad Leader, der også optræder blandt de spil, jeg endnu ikke har fået prøvet. Dertil er de dels for tunge og dels udenfor min umiddelbare interessesfære.

A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition), War of the Ring (second edition) og War of the Ring Collector's Edition er spil, jeg som jeg har spillet i første udgaven. Når det gælder War of the Ring skal jeg nok få prøvet anden udgaven med Collector's edition - men det kan sikkert godt tage sin tid før jeg når dertil.

Når man blandt de uprøvede spil finder Ticket to Ride: Nordic Countries og Ticket to Ride: Europe skyldes det, at jeg har prøvet Ticket to Ride, hvilket ikke sagde mig noget. Det betyder ikke, at jeg nødvendigvis ville sige nej til at prøve de to andre udgaver, men det bliver ikke noget, jeg aktivt kommer til at gøre noget for.

Af de resterende spil jeg ikke har fået prøvet står titler som Descent: Journeys in the Dark (second edition), Combat Commander: Europe, Napoleon's Triumph, Space Hulk (third edition) og Cosmic Encounter allerede på mine hylder. Sidstnævnte tvivler jeg på, jeg nogensinde får prøvet, men de øvrige kan jeg da godt have et fromt ønske om en gang at få taget mig sammen til at kigge nærmere på.

At Go er på listen vidner naturligvis om manglende dannelse ... jeg har haft læst reglerne og prøvet det på computer, men et rigtigt spil er det aldrig blevet til. Det skulle man tro, må ske en dag...

Tilbager er Commands & Colors: Ancients, Star Wars: X-Wing Miniatures Game, Blood Bowl: Living Rulebook, Mage Wars, Merchants & Marauders, Dixit Odyssey og Cyclades, der alle indgår i kategorien af spil, jeg ikke tror, jeg kommer til at opsøge, men som jeg givetvis kunne lokkes til at prøve under de rette forhold.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by Jonezy »

Jeg er helt oppe på 19. Det er faktisk mere end jeg havde regnet med, men der er stadig en hel del spil på top100, som jeg gerne vil prøve.
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by digter »

Jeg arbejder på sagen! :)
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by Sir William »

Har kun prøvet 26 på listen heraf 2 af dem kun på Yucata. Kunne så se, at jeg ligefrem ejer nogle top100 spil som jeg ikke har prøvet.
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by Black Sea »

59:100

Det er især wargames og 2-player games, der ikke er spillet.

Mangler at prøve:

Twilight Struggle
Brass
BsG
Goa
Princes of Florence
Troyes
Space Alert
1960: The Making of the President
Alien Frontiers
Civilization (Avalon Hill)
VC nr. 5243
Don't think of it as a flame---it's more like an argument that does 3d6 fire damage
If Pacman had affected us as kids we'd be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music
Jesper_Norris
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 241
Joined: Tue May 01, 2012 1:36 pm
Location: Viborg

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by Jesper_Norris »

Har kun prøvet 42 af dem. :oops:
Troede jeg havde prøvet en del flere. Men de må vel være sneget sig ud af top 100 ;)

Ser at Cyclades er ved at snige sig ud af listen. Det spil er langt bedre end den position det har.
Senest spillet:
Image

BGG profil
Spil-samling
User avatar
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 348
Joined: Sun Apr 15, 2007 12:51 pm
Location: Århus C

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by Aratar »

Grøn står for "ønsker at prøve og har mulighed"; orange står for "ønsker at prøve, men har ikke mulighed", mens rød står for "ønsker ikke at prøve".

Twilight Struggle
Through the Ages: A Story of Civilization
Agricola
Puerto Rico
Eclipse
Android: Netrunner
Power Grid
Le Havre
Mage Knight Board Game
Brass

Caylus
Dominion: Intrigue
7 Wonders
Dominion
The Castles of Burgundy
El Grande
Dominant Species
Race for the Galaxy
Ora et Labora
Tzolk'in: The Mayan Calendar

Tigris & Euphrates
War of the Ring (first edition)
Battlestar Galactica
Paths of Glory
A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition)

Steam
Summoner Wars: Master Set
Commands & Colors: Ancients
Twilight Imperium (Third Edition)
Age of Steam

Lords of Waterdeep
Descent: Journeys in the Dark (second edition)
Crokinole
Goa
Stone Age
The Princes of Florence
Combat Commander: Europe
Terra Mystica
Trajan
Troyes

Railways of the World
Star Wars: X-Wing Miniatures Game
Hannibal: Rome vs. Carthage
War of the Ring (second edition)
Here I Stand
Tichu
Runewars
Sid Meier's Civilization: The Board Game
Chaos in the Old World
Go

Pandemic
Imperial
Earth Reborn
Glenn Drover's Empires: The Age of Discovery
Shogun
Die Macher
Hansa Teutonica
Space Alert
Blood Bowl: Living Rulebook
Ra

Navegador
Claustrophobia
Imperial 2030
Mage Wars
Ticket to Ride: Nordic Countries
Ticket to Ride: Europe
Glory to Rome
Galaxy Trucker
Small World
Memoir '44

1960: The Making of the President
YINSH
Village
Advanced Squad Leader
Dungeon Lords
The Lord of the Rings: The Card Game
1830: Railways & Robber Barons
Ticket to Ride
Endeavor
Arkham Horror

Antiquity
Space Hulk (third edition)
Cosmic Encounter
Dixit
The Resistance
A Few Acres of Snow
Samurai
Alien Frontiers
Merchants & Marauders
BattleLore

Napoleon's Triumph
Civilization
Carcassonne
Dune
Dixit Odyssey
Cyclades
Indonesia
In the Year of the Dragon
The Settlers of Catan
Descent: Journeys in he Dark

Det ser ud til, at jeg er på 90/100. Af de resterende 10 ejer jeg eller én af mine spillevenner 5 (Game of Thrones 2nd Ed., Terra Mystica, War of the Ring 2nd Ed., 1830 og Civilization), så dem vil jeg helt sikkert komme til at prøve på et tidspunkt. 3 vil jeg gerne prøve (Mage Wars, Blood Bowl: Living Rulebook, Dixit Odyssey), men har jeg ikke adgang til, og 2 vil jeg absolut ikke være interesseret i at prøve (ASL og Napoleon's Triumph).

Det ser for øvrigt ud til, at de to collector's editions af henholdsvis Puerto Rico og War of the Ring ikke længere indgår som selvstændige spil i ranking-systemet.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by BlueSwan »

Aratar wrote:Det ser for øvrigt ud til, at de to collector's editions af henholdsvis Puerto Rico og War of the Ring ikke længere indgår som selvstændige spil i ranking-systemet.
Ja. God beslutning! Selvom jeg er stor Dominion fan synes jeg også det er fjollet at Intrigue er på listen. Det eneste der adskiller Intrigue fra de andre udvidelser er at der følger basiskort med, så det kan spilles uden grundspillet. I bund og grund tror jeg at de fleste rater grundspillet som grundspillet inklusive diverse udvidelser man måtte eje. Det har jeg i hvert fald gjort.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by Larsine »

BlueSwan wrote:elvom jeg er stor Dominion fan synes jeg også det er fjollet at Intrigue er på listen. Det eneste der adskiller Intrigue fra de andre udvidelser er at der følger basiskort med, så det kan spilles uden grundspillet. I bund og grund tror jeg at de fleste rater grundspillet som grundspillet inklusive diverse udvidelser man måtte eje. Det har jeg i hvert fald gjort.
Jeg har da masser af spil hvor udviddelserne har fået anderledes rating end grundspillet. Normal tager jeg grundspillets rating, og hvis jeg synes at udviddelse forbedre spillet kan den får det en rating som er lidt bedre, og hvis der ikke tilføjer noget positivt til spillet får den en rating lidt lavere.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by Mik »

Mange udvidelser ændrer på spillet, så en højere eller lavere rating er kun naturlig. Og ellers vil ratingen selvfølgelig blot være den samme.

Mht. Dominion Intrigue er det et grundspil med nye kort, så derfor må det naturligvis have sin egen post.

Med hensyn til hvilken rating man giver et spil: Grundspillet får min egen personlige indstilling til spillet baseret på hvordan JEG spiller spillet. Med eller uden udvidelser, alt efter min egen personlige reference.

Min egen personlige rating af Ave Caesar er 10/10, men hvis jeg skulle rate spillet med de udgivne regler vill spillet allerhøjest få 7/10 og muligvis også lavere. Kun fordi vi spiller med vores egne husregler fortjener spillet en højere vurdering. Det samme gør sig naturligvis også gældene hvis udvidelser gør et spil bedre.

Et andet spil, som både Larsine og jeg er fans af, er Motorsportsspillet, og igen får spillet en højere vurdering fordi vi har ikke følger de officielle regler.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by BlueSwan »

Mik wrote:Mange udvidelser ændrer på spillet, så en højere eller lavere rating er kun naturlig. Og ellers vil ratingen selvfølgelig blot være den samme.
Det tror jeg ikke. Man kan rimeligvis forvente at udvidelser får højere ratings end grundspil, da det typisk kun er fans af grundspillet (eller hardcore samlere) der køber udvidelserne til at starte med. Man kan da også se på ratingerne af diverse Dominion expansions at disse er langt højere end for grundspillet. Nuvel, det at Intrigue kan spilles alene tiltrækker måske nogle der ikke har grundspillet i forvejen.
Mht. Dominion Intrigue er det et grundspil med nye kort, så derfor må det naturligvis have sin egen post.
Det skal selvfølgelig have en post lige som alle andre expansions. Det der generer mig lidt er at det figurer på ranglisten, istedet for blot at få en N/A "rangering" som alle andre expansions. Igen, jeg forstår godt ræsonnementet bag, men det giver nogle lidt bøvlede hitlister, synes jeg. På Twilight Struggle er der f.eks. en der har foreslået at "Twilight Struggle deluxe" får sin egen rangering. Dette ville muligvis føre til at Twilight Struggle stod rangeret som både nr.1 og nr.2. Alternativt kunne det føre til at ingen af versionerne ville være rangeret i top 5, grundet det faktum at antallet af ratings også har betydning for spillets "geek rating". Ingen af delene er optimalt.

Iøvrigt, hvis Dominion: Prosperity havde været en selvstændig udgivelse (havde inkluderet basiskort) og havde samme rating som nu, ville spillet være rangeret som nr.2, sølle 0.002 point bag Twilight Struggle.
Med hensyn til hvilken rating man giver et spil: Grundspillet får min egen personlige indstilling til spillet baseret på hvordan JEG spiller spillet. Med eller uden udvidelser, alt efter min egen personlige reference.

Min egen personlige rating af Ave Caesar er 10/10, men hvis jeg skulle rate spillet med de udgivne regler vill spillet allerhøjest få 7/10 og muligvis også lavere. Kun fordi vi spiller med vores egne husregler fortjener spillet en højere vurdering. Det samme gør sig naturligvis også gældene hvis udvidelser gør et spil bedre.

Et andet spil, som både Larsine og jeg er fans af, er Motorsportsspillet, og igen får spillet en højere vurdering fordi vi har ikke følger de officielle regler.
Helt enig.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvor mange spil på BGG's top 100 har du prøvet?

Post by JoelP »

BlueSwan wrote:
Iøvrigt, hvis Dominion: Prosperity havde været en selvstændig udgivelse (havde inkluderet basiskort) og havde samme rating som nu, ville spillet være rangeret som nr.2, sølle 0.002 point bag Twilight Struggle.
Ja, bortset fra at Prosperity nok mest er spillet og rated af folk, der i forvejen kan li Dominion. Hvis det havde været selvstændigt, kunne det jo være der var flere som mig selv, der havde haft fingrene i det (og jeg keder mig bravt ved Dominion)
Post Reply