Thunderstone spørgsmål

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Thunderstone spørgsmål

Post by Mikkel »

Så er turen kommet til Thunderstone, et spil jeg har glædet mig meget til at skulle prøve.

Jeg har læst mig frem til at man skal bruge regelbogen version 1.4 (hedder den vist) og den er nu gennemgået - og så er det at alle spørgsmålene popper op.

Jeg vil gerne lægge ud med spille efter "Your first game"-setup, men det virker ret forvirrende. Man skal starte med at bruge Enchanted, Ooze og Undead*Doom. Hvis vi bare bruger Ooze som eksempel, så finder der jo en masse Ooz'er - skal man bruge dem alle sammen( Black Slime, Noxious Slag, Green Blob osv...) når man spiller? Det samme gælder f.eks. Heroes, der er også et hav af forskellige Regians (Regian Bishop, Regian Cleric...)?

Der kommer nok en masse fler spørgsmål hen ad vejen :)

Pft!
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Thunderstone spørgsmål

Post by Mik »

MONSTER TYPE er det eller de navne som står i midterfeltet på kortet.
Så ja, du skal bruge alle de kort som tilhører typen "Ooze" osv.
Hvis der er en begræsning på, så fremgår det af teksten, som f.eks. "Undead Doom" (i stedet for all "Undead").

Men, ja. Du vil helt sikkert have rigtig mange andre spørgsmål.
Reglerne er håbløse, selv i nyeste udgave.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Thunderstone spørgsmål

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] Reglerne er håbløse, selv i nyeste udgave.
Ja, glæd dig over, at det ikke er første version af reglerne, du sidder med - men du slipper ikke for frustrationer; jeg fandt i hvert tilfælde reglerne meget ufremkommelige. Selve spillet er til gengæld rimelig let tilgængeligt, så du skal ikke give op for hurtigt.

Ang. Heroes er der, så vidt jeg husker, indenfor en type tre forskellige "pris-klasser". Fra start af er det kun de billigste, der ligger øverst i stakken, man kan erhverve sig. Man kan så senere opgradere til dem længere nede i stakken ved brug af XP - eller købe dem, når bunken er blevet tømt ned til de næste lag.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Thunderstone spørgsmål

Post by Mikkel »

Utroligt at reglerne kan komme ud sammen med spillet, når de ikke giver mening!

Nå, men næste spørgsmål:

Militia: Dette kort er et basic-kort, men det koster ikke noget at købe det? Man kan vel ikke bare tage det? De tre andre basic-kort koster nemlig lidt mønt!
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Thunderstone spørgsmål

Post by Mik »

Øh - kender du et spil kaldet Dominion?
Du starter med 10 kort, som du helst vil skille dig af med ved først givne lejlighed, til fordel for nogle langt bedre kort.

Det samme gælder her.
Hvis du absolut vil, kan du s'mænd godt bruge hele din købshandling på at købe et kort til nul penge (Militia), men det vil sikkert bedre kunne betale sig for dig at bruge de få penge du har på hånden til at købe noget bedre.
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Thunderstone spørgsmål

Post by Mikkel »

Mik wrote:Øh - kender du et spil kaldet Dominion?
Lyder på en eller anden måde bekendt.

I'll get your point...tak!
Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Thunderstone spørgsmål

Post by qute »

Sidst jeg spillede det ville spilleren før mig prøve at besejre det monster som gav flest point. Også selvom det ikke ville lykkedes.
Er der nogen som har oplevet det samme?
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Thunderstone spørgsmål

Post by Frouvne »

qute wrote:Sidst jeg spillede det ville spilleren før mig prøve at besejre det monster som gav flest point. Også selvom det ikke ville lykkedes.
Er der nogen som har oplevet det samme?
Jeg har ikke oplevet det - men der lægges tydeligt op for denne mulighed i reglerne, så det giver god mening at gøre det. Selvom det selvfølgelig må være hulens irriterende for den, der kommer efter ham...
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Thunderstone spørgsmål

Post by qute »

Frouvne wrote:
qute wrote:Sidst jeg spillede det ville spilleren før mig prøve at besejre det monster som gav flest point. Også selvom det ikke ville lykkedes.
Er der nogen som har oplevet det samme?
Jeg har ikke oplevet det - men der lægges tydeligt op for denne mulighed i reglerne, så det giver god mening at gøre det. Selvom det selvfølgelig må være hulens irriterende for den, der kommer efter ham...
Ja. for mig giver det ingen mening. Jeg har ikke set kortet blive vundet.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Thunderstone spørgsmål

Post by Frouvne »

qute wrote:
Frouvne wrote:
qute wrote:Sidst jeg spillede det ville spilleren før mig prøve at besejre det monster som gav flest point. Også selvom det ikke ville lykkedes.
Er der nogen som har oplevet det samme?
Jeg har ikke oplevet det - men der lægges tydeligt op for denne mulighed i reglerne, så det giver god mening at gøre det. Selvom det selvfølgelig må være hulens irriterende for den, der kommer efter ham...
Ja. for mig giver det ingen mening. Jeg har ikke set kortet blive vundet.
Tja, nogle af os er lette at stille tilfreds; det står i reglerne ergo giver det mening. :roll: Mon ikke logikken er, at de godt nok ikke er blevet besejret, men at de er blevet angrebet og dermed skræmt væk...?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Thunderstone spørgsmål

Post by Mik »

Frouvne wrote:Mon ikke logikken er, at de godt nok ikke er blevet besejret, men at de er blevet angrebet og dermed skræmt væk...?!
Præcis!
Om det giver mening eller ej, skal jeg lade være usagt - eftersom jeg jo ikke synes at spillet giver mening overhovedet.

Hvis jeg vidste at spilleren efter mig ville kunne tæve et stort monster, som jeg umuligt kunne klare. Og hvis jeg havde en god fornemmelse af at det efterfølgende monster ville give færre point, så kunne jeg godt finde på at jage det store monster væk.

Nu forholder det sig imidlertid sådan, at det er umuligt at forudsige ordenen monstrene dukker op i. Og da sådant et stunt ligeså godt kan tænkes at hjælpe den næste spiller, ser jeg ingen grund til at forsøge.

men det gælder jo også spillet i helhed... :shock:
Image
Post Reply