Hvad har du spillet i dag? December 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by Frouvne »

... forhåbentlig bliver der spillet andet end pakkelegsspil i denne måned ... :shock:
frouvne, administrator

Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by Oseali »

Spillede 3 spil Thurn and Taxis i går aftes, faktisk et udmærket spil, og når jeg kun havde givet 10€ for den bliver den meget bedre :-) Do spillede vi lidt forkert under discard fasen hvor man som bekendt også skal høvle sin hånd ned til tre kort, vi fortsatte bare med dem vi nu havde på hånden :-) men der var nu flere situationer hvor man nemt kunne have discardet en del af dem.

Helt sikkert et spil som kommer på bordet igen.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by Brichs »

Vi spillede 3 spil Lost Cities i går, hvor jeg vandt alle 3. Det er helt klart et spil, jeg vil komme til at hive frem igen. Det er klart bedre end brætspils-udgaven!
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by Sir William »

Spillede først 2 x Backgammon og 3 x Kalaha med kæresten, men vi ventede på naboerne til lidt hyggespil. Vandt 4 af spillene, det var så også hvad der var af succes for mig resten af den aften.

Da naboerne kom ind blev vi enige om en gang Dominion Intrigue, synes selv jeg i det første spil havde en god strategi ved at købe "bridge" fra start af, fik en masse guld og 6 points kort, men endte alligevel op med at få en delt 2. plads med 30 point sådan ca. 15 point efter vinderen. Fokuserede ikke nok på 3 points kortene og afveg fra 1 points kortene, hvilket vinderen ikke gjorde. Så min lille hånd blev udspillet af hans store bunke.

Andet spil var endnu værre, vi havde ikke nogen aktionskort til 4 penge (tilfældig lodtrækning over hvilken kort vi spiller med) og det lykkedes mig aldrig rigtig at komme ind i spillet. Så fik baghjul til de tre andre som alle fik 40+ point mod mine sølle 30 point.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by qute »

Brichs wrote:Vi spillede 3 spil Lost Cities i går, hvor jeg vandt alle 3. Det er helt klart et spil, jeg vil komme til at hive frem igen. Det er klart bedre end brætspils-udgaven!
Glad for at I synes om spillet :D
Tak for byttet.
Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by Oseali »

Tog 3 spil TaT igen i aftes, faktisk et meget godt spil, fik lige styr på de sidste regler også, så det gjorde det væsentlig sværrere (havde ikke set når man discarder at ens hånd skal ned på tre kort)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by Frouvne »

Fredag var der kombineret julefrokost og spilleaften.

Aftenens spil var The Phantom League, som flere af os vist havde glædet os meget til grundet gode minder forbundet til forlægget i det klassikse computerspil Elite, der var designet af David Braben. Forventningerne var på forhånd justeret lidt ned, da der endnu ikke er kommet et lovet revideret regelsæt. Spillet bar da også præg af, at kunne have fået yderligere en kærlig hånd, men det til trods syntes jeg stadig, at det var en rigtig behagelig oplevelse. Som rum-handelsmand rejser man rundt i et planetsystem og kan erhverve sig ære og hæder ad flere veje. Man kan bl.a. erhverve sig den ved at udforske den ukendte del af rummet, ved at nedkæmpe pirater ved at kunne købe sig til den etc. Den er rig mulighed for både at samarbejde og at modarbejde hinanden, så der er potentiale til et yderst interessant spil. Kampsystemet virkede det dog som om, vi generelt var mindre imponerede over. Der var for lidt kontrol og det tog for lang tid - i hvert tilfælde for os uøvede sjæle. Det virker som om der i spillets sidste justeringsfaser er blevet skrællet nogle lag af og designeren har da også stillet et antal variant-regler til rådighed. Et upudset spil som jeg dog fortsat vil holde øje med udviklingen af, da det alt i alt var en behagelig oplevelse på trods af de mange skønhedsfejl.

Den øvrige del af aftenen var det diverse konsolspil, der blev afprøvet. Det var nu også ganske hyggeligt, men hvor må det se vanvittigt ud, når fire voksne mænd står og fægter med hver deres controller imens de spiller tennis på wii.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9178
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by Stony »

Det lykkedes at slippe afsted til Consims december-seance. Da jeg ankom, var Mik igang med at sætte Civilization op. Altså det nye fra Fantasy Flight. Der var ledige pladser, så jeg sprang straks til.

Det blev til en lille times regelforklaring, før vi var igang. Men derfra var det nogenlunde til at gå til. Det er på ingen måde et gatewayspil, men det er ikke super komplekst. Der er dog nok at holde styr på, idet hver spiller har deres egne specielle evner, alt afhængig af hvilken civilization man har fået, og hver især straks går igang med at udvikle forskellige teknologier.

Man kan vinde på fire forskellige måder:
Kulturelt ved at nå helt til tops i kultur.
Økonomisk ved at samle en vis "indtægt".
Militært ved at indtage en af modstandernes hovedstad.
Teknologisk ved at nå op og udvikle en niveau 5 teknologi.

Jeg fik Rusland. Og da de bl.a. Har en speciel evne, hvor de kan ofre en enhed, ved at sende den ind i en fjendtlig by, og derved stjæle en teknologi, lagde jeg mig fra starten efter en teknologi-strategi. Det gik over forventning, og efter fire timers spil, så jeg ud til at kunne trække det sidste stik hjem. Jeg var tæt på at kunne bygge de sidste teknologier, og havde samtidigt opbygget et habilt militær der muligvis ville formå at erobre en hovedstad. En enkelt spiller havde en chance for måske at kunne nå en økonomisk sejr, men vi besluttede os for at holde. Der var nok en halv til en hel times spil tilbage.

Absolut en positiv oplevelse, og jeg kan varmt anbefale civ-glade spillere at prøve det. Jeg spiller det gerne selv igen en anden gang. Spilletiden vil dog holde mig fra at købe det selv. Et spil med fire-fem timers spilletid, kommer ikke på bordet ofte nok. Jeg har i forvejen rigeligt med spil jeg ikke får spillet. Men begge tomler op for spiloplevelsen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by Brichs »

Kamilla og jeg kører en julekalender af spil. Med andre ord skal vi hver eneste dag spille et nyt spil gennem hele december.

Indtil nu har vi taget Lost Cities (hvor jeg vandt), Sten-saks-papir (hvor jeg vandt - og ja, det havde været en lang dag), The Stars Are Right (som jeg vandt, men kun fordi Kamilla pegede og sagde "Du kan det!"), Supernatural RPG (hvor heltene overlevede) og Beowulf: The Movie Boardgame (hvor jeg vandt).

Indtil videre er det en meget god December ^^
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by Robert »

Jeg var med på Civ The Boardgame på Consim, og er ikke helt så positiv som Stony. Det skal dog siges at jeg ikke var helt på toppen. Jeg er på penicillin pga. en langvarig bi- og pandehulebetændelse, og den begyndte at plage mig i løbet af søndagen. Det pressede bl.a. bag venstre øje, så jeg havde svært ved at læse den minimale font på de små kort. Jeg burde nok være blevet hjemme, men jeg ville meget gerne prøve dette spil og det er jo let at være bagklog.

Jeg fjernede herefter spillet fra min wishlist, bl.a. pga. de små kort og kompleksiteten. Men det skal prøves igen når jeg er i bedre form, og så kan det jo være at det sniger sig tilbage på listen.

Jeg tror at spilletiden kan reduceres væsentligt med øvede spillere. Start of Round, Trade og City Management faserne kan hver udføres samtidigt af alle spillere hvis spillerne kan reglerne og stoler på at ingen af dem laver en regnefejl eller gør noget på det forkerte tidspunkt. Det kræver så bare en orientering i slutningen af fasen. så man er med på hvad de andre gjorde. Det er et spil der kræver relativt megen opmærksomhed og disciplin for at fungere godt.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by Mik »

Jeg havde taget CIV med fordi Annemette havde bebudet at traditionen om at spille små spil på julemødet var blevet ophævet. Det viste sig dog hurtigt at der ikke var den store interesse for spillet, så kun et enkelt spil blev sat i gang. Men heldigvis var der dog tilstrækkelig interesse til at kunne skaffe de nødvendige 4 deltagere (som anbefalet af reglerne), så jeg kunne nøjes med at forklare regler, og derefter flytte over til Boris og Maria som ventede på mig med Dominion Prosperity. Det blev til 7 gode scenarier med en hel del af spændende kort, hvoraf min personlige favorit var spillet med Possession. Jeg havde stor glæde af at spille Marias hænder, som næsten altid bestod af bunker af penge, medens hun var aldrig rigtig fik noget af Boris', som havde svært ved at få sit deck til at fungere. Men det var nu stadig en af de andre der vandt. Men måske havde jeg vundet hvis jeg havde nået at få en tur til: det var lidt surt at sidde med King's Court og Possession, og så ikke få lov til at spille dem :lol:

Dagen sluttede med en firemands 7 Wonders.
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by akwlinka »

Jeg var også til Consim Juleafslutning i Valby.
Kom pga af arbejde og vejret, så meget forsent at Civ spillet var langt inde i regelforklaringen.

Derfor fik jeg igen mulighed for at spille Merkator, og det er virkelig et spil jeg kan lide. At jeg vandt med 2 point, gjorde heller ikke oplevelsen ringere.

Dagen blev afsluttet med to spil Schweinebande. Ganske fornøjeligt spil i den lette ende.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by Andrea »

Jeg spillede Year of the Dragon med tøserne i dag, og jeg må sige, jeg blev lidt overrasket over det, da det ikke - i modsætning til flere andre eurogames - indeholdt en form for straf ved at føre i spillet, hvilket ville give et mere lige spil. Tværtimod var det en fordel at føre, hvilket var selvforstærkende, og det irriterede mig lidt, for det var da et hyggeligt spil.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by Mik »

Mandag stod den på RoboRally med 8 spillere.
Vi spiller med en stak Bugs-kort som man får i stedet for 2 skade man normalt starter en arkivkopi med.
Disse gør at robotten starter med en programmeringsfejl, som f.eks "Windows", hvor robotten tror at 8 programmeringskort er det maksimale man kan få brug for. Eller "Lightsword", hvor laseren kun kan skyde 3 felter.

Efter min første dødsulykke var jeg uheldig og fik "Compulsive", som gør at mit første programkort skulle være et Move-kort, ellers ville jeg ikke flytte i denne runde overhovedet. dette betød at jeg ikke kunne bruge mine krabbeben i første fase, og ødelagde i det hele taget så mange ture for mig at jeg til sidste så mig nødsaget til at begå selvmord.

Det gjorde nu ikke sagen bedre, da min nye fejl blev "Trojan", som gør at et tilfældigt trukket ekstra programkort fortalte mig hvilken type programkort jeg ikke måtte benytte i en given runde. Ak! Igen ikke et fedt kort når de fleste flyttekort er "Move 1" og man har krabbeben. Jeg burde nok havde begået selvmord straks igen, men dum og stædig, som jeg er, forsøgte jeg alligevel at at klare mig.

Nå, ja. det var nu sjovt alligevel! 10/10
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2010

Post by Robert »

Mik wrote:Mandag stod den på RoboRally med 8 spillere.
Vi spiller med en stak Bugs-kort som man får i stedet for 2 skade man normalt starter en arkivkopi med.
Disse gør at robotten starter med en programmeringsfejl, som f.eks "Windows", hvor robotten tror at 8 programmeringskort er det maksimale man kan få brug for. Eller "Lightsword", hvor laseren kun kan skyde 3 felter.

Efter min første dødsulykke var jeg uheldig og fik "Compulsive", som gør at mit første programkort skulle være et Move-kort, ellers ville jeg ikke flytte i denne runde overhovedet. dette betød at jeg ikke kunne bruge mine krabbeben i første fase, og ødelagde i det hele taget så mange ture for mig at jeg til sidste så mig nødsaget til at begå selvmord.

Det gjorde nu ikke sagen bedre, da min nye fejl blev "Trojan", som gør at et tilfældigt trukket ekstra programkort fortalte mig hvilken type programkort jeg ikke måtte benytte i en given runde. Ak! Igen ikke et fedt kort når de fleste flyttekort er "Move 1" og man har krabbeben. Jeg burde nok havde begået selvmord straks igen, men dum og stædig, som jeg er, forsøgte jeg alligevel at at klare mig.

Nå, ja. det var nu sjovt alligevel! 10/10
Det lyder som et spil jeg burde prøve. Jeg har aldrig haft fat i det.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Post Reply