Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by Jens_Hoppe »

High Frontier! På en stille KBK-aften lykkedes det mig heldigvis at kapre én anden spiller til et spil rum-udforskning. Min modstander startede med en solsejl-mission til Merkur, mens jeg satte sejl mod Ceres med en frygtelig 5-2 raket. Hans plan var tydeligvis bedre end min, og spillet endte da også med en stor sejr til ham. Sjovt var det dog selvfølgelig, sjovt! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by Stony »

*klør sig i hovedet*
Hvordan flyver man med solsejl til en planet der er tættere på solen...?
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by Jens_Hoppe »

Det er raketvidenskab - det skal du ikke bryde dit kønne, lille hoved med. ;-) (Og jeg har i øvrigt på ingen måde viden nok til at forklare noget som helst). Men i spillet kan man - det er faktisk netop i det indre solsystem at solsejl kan bruges til noget overhovedet.

EDIT: Men så er det godt man kan google og wikiepediae sig til mere information! :)

http://wiki.solarsails.info/index.php?t ... ds_the_sun

http://wiki.solarsails.info/index.php?t ... olar_Sails
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by qute »

Stony wrote:*klør sig i hovedet*
Hvordan flyver man med solsejl til en planet der er tættere på solen...?
Jeg har hørt man med sejl kan sejle MOD vinden ved at krydse. Så måske på samme måde?
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by Mik »

Solsejl er noget man bruger i haven.
Solarsejl kan vistnok til en vis grad flyve imod solen ved at udnytte tangentialkraften ved at få solen ind fra siden og få rumskibet ind i en tættere bane.

Men under alle omstændigher kan man bruge en ganske almindelig laserstråle til at skabe et tryk der er større end det solen giver. det er jo også den måde man regner med at kunne flyve uden for solenes rækkevidde.
Så er spørgsmålet så blot hvordan man får energi til laserstrålen.
Men det er vel ikke vanskeligere end spørgsmålet om hvordan man får mandskabet til at overleve...
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by Gunness »

Mik wrote:Solsejl er noget man bruger i haven.
Det kan tænkes. Men de bruges altså også i rummet. "Solarsejl" lyder som en dårlig oversættelse fra engelsk.
Interesserede kan læse nærmere om solsejl DTUs side om rummet eller man kan søge på Planetariets side.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by Mik »

Nå, ja så er jeg også blevet lidt klogere i dag! :D

I går fik jeg i øvrigt spillet Nationale 7. Et spil som jeg købte i Essen, men som stadig ikke har en post i BGG. Og posten her fra Funagain Games er iøvrigt heller ikke korrekt: billedet er ikke fra den endelige udgave, og titlen er forkert.

Men spillet er det samme, og der var udmærket lille oplevelse! En sjov blanding imellem et puslespil og et færdselsspil: det gælder om at hente et brev og to pakker i byen Lapalisse, som ligger på hovedvej 7 midt imellem Paris-Nice. Hovedvejen er to slidsker midt igennem byen hvori brikker kan skubbes á la Amazing Labyrinth. Og indimellem den volsomme kørende trafik af lastbiler og personbiler skal man selv manøvrere sin lille plastikbil. Man kan overholde færdselsreglerne, men så vinder man sikkert ikke. Så man fristes til at foretage harsarderede overhalinger eller ikke at overholde vigepligtsreglerne. derved er der der dog en 25-50 % risiko for at blive snuppet af politiet (de er meget nidkære, de franskmænd!), men i det lange løb kan det godt betale sig. 7/10

Sjovt lille spil, som med lidt held kun tager 20 minutter. Men kan også trække ud til en times tid, hvis man virkelig generer hinanden og er uheldig med politiet.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by Mik »

Endelig blev det også til lidt Ave Caesar, Dominion samt Norenberc, som er endnu et af de mange nye worker placement spil. Der er nogle interessante varianter i genren, men som desværre trækker ned i oplevelsen, da det gør det svært at planlægge, og derved trækker spillet i langdrag. Ikke et af Andreas Stedings bedste spil, efter min mening. 6/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:High Frontier! [...] Sjovt var det dog selvfølgelig, sjovt! :)
Sjovt var ikke lige den første beskrivelse, jeg ville forvente mig, af det spil. Er det ikke temmelig regeltungt og dermed fnidret at komme i gang med? Umiddelbart er jeg blevet skræmt væk fra spillet ud fra en forventning om, at det snarere var den slags ord, der ville beskrive det bedst. Temaet trækker dog, så hvis det hurtigt bliver sjovt fremfor det andet, kan det da godt være, at man skal genoverveje spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:
Jens_Hoppe wrote:High Frontier! [...] Sjovt var det dog selvfølgelig, sjovt! :)
Sjovt var ikke lige den første beskrivelse, jeg ville forvente mig, af det spil. Er det ikke temmelig regeltungt og dermed fnidret at komme i gang med? Umiddelbart er jeg blevet skræmt væk fra spillet ud fra en forventning om, at det snarere var den slags ord, der ville beskrive det bedst. Temaet trækker dog, så hvis det hurtigt bliver sjovt fremfor det andet, kan det da godt være, at man skal genoverveje spillet.
Det var heller ikke hvad jeg havde forventet, så spillet overraskede absolut positivt ved at være mindre fnidret en jeg havde regnet med. Jeg valgte jo også at springe over spillet i Essen, men er glad for at jeg efterfølgende har anskaffet det (og det er efter sigende snart out of print fra SMG, hint hint). ;)

Jeg har kun spillet basisspillet, og der er reglerne overraskende nemme at have med at gøre (de er dog lidt svære at tilegne sig alene ved læsning af regelhæftet, og man skal være opmærksom på at man kan downloade living rules til spillet, som faktisk fjerner et par skarpe hjørner i reglerne). Alt er jo relativt, og der er selvfølgelig en del regler til spillet - det er jo ikke noget letvægts-eurogame vi har med at gøre. Men når man har tilegnet sig reglerne flyder selve spillet nemt. Jeg mener, hvor svært kan det være: Turrækkefølgen kører med uret rundt, og når man har tur flytter man først sit rumskib, hvorefter man udfører 1 ud af 8 mulige aktioner (hvoraf kun 4 er relevante fra start). That's it. ;)

På mange måder er det selvfølgelig et typisk Phil Eklund-spil, hvor simulationsaspektet vejer tungt: De enkelte raketpatenter er ikke nødvendigvis balancerede, og der er afgjort mulighed for "runaway leader", men til trods for dette er han altså alligevel endt med noget der er nemt og sjovt at spille.

Det der især er svært i spillet er planlægningen - at finde ud af hvor man overhovedet kan komme hen med sin raket, og om man kan foretage sig noget konstruktivt når man endelig når frem. Og om man kan komme hjem igen! Regelfundamentet gør at man præcis ved hvordan alting fungerer, men der er variable nok at skrue på til at overvejelserne i forbindelse med planlægningen er svære. Og den slags kompleksitet synes jeg kan være sjov - til forskel fra "hvordan var det nu det fungerede med den regel... [fulgt af opslag i reglerne]" kompleksitet. Jeg har også en god idé om hvad de avancerede regler indeholder, og ved at jeg vil kunne tilegne mig dem uden de store problemer, men jeg ved også at de vil mangedoble kompleksiteten af overvejelserne i spillet, og det har jeg absolut ikke brug for endnu!

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale det følgende walkthrough i 8 afsnit. Det er lang, men aldeles underholdende læsning:

http://www.boardgamegeek.com/filepage/6 ... -parts-1-8
Lets recap what we have learned so far: 1) The game has lots of bits, 2) Spaceships are heavy, 3) Steve Jobs is rich, 4) My cousin Matt has a bladder, 5) When astrophysicists design a square, it has 20 sides, and finally, 6) Your hand is not connected to your body. Also, you should have learned that the basic setup of the game is pretty straightforward. But how does the game actually play? To answer that question, see the High Frontier Walkthrough Part 2: Your First Turns (An Introduction to LEO Operations).
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by Frouvne »

Onsdag aften var der flere afbud til den ugentlige spilleaften, men to af os holdt alligevel fast ved at skulle mødes og fandt derfor et spil frem, vi begge havde stående uspillet på hylden: Earth Reborn. Spillet er scenarie-baseret og de indledende scenarier lemper langsomt nye spillere ind i reglerne. Opsætningen af spillepladen, der består af en masse papbrikker tog alt, alt, alt for lang tid. Vi formåede dog at holde humøret højt - måske fordi der var rødvin på bordet - og kunne da også se, at vi en anden gang ved hjælp af en lidt mere systematisk tilgang ville kunne barbere opsætningstiden væsentligt ned. Selve scenariet gled fint - der var de obligatoriske opslag, som man må forvente, når der ikke er en, der har nærlæst reglerne på forhånd og på trods af at det kun var grundregler samt regler om bevægelse og nærkamp, der blev anvendt i første spil fik vi en god fornemmelse for hvordan spillet fungerer, nogle basale ideer om taktik og så fik vi en god oplevelse, hvor der var spænding om det endelige udfald til det sidste.

Aftenen blev afsluttet med et spil Medici vs Strozzi, der virkede som en påmindelse om, hvorfor jeg egentlig ikke bryder mig om det spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by Mik »

Jens_Hoppe wrote:Jeg valgte jo også at springe over spillet i Essen, men er glad for at jeg efterfølgende har anskaffet det (og det er efter sigende snart out of print fra SMG, hint hint). ;)
Hvorfor 'hint hint'?
Hvilken betydning vil det have for dig om spillet bliver udsolgt eller ej?

Iøvrigt er det allerede udsolgt, både i USA og Tyskland. Så interesserede skal lede i de enkelte butikker.
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by Stunke »

Mik wrote:
Jens_Hoppe wrote:Jeg valgte jo også at springe over spillet i Essen, men er glad for at jeg efterfølgende har anskaffet det (og det er efter sigende snart out of print fra SMG, hint hint). ;)
Hvorfor 'hint hint'?
Hvilken betydning vil det have for dig om spillet bliver udsolgt eller ej?
Fordi man skal være ude af starthullerne hvis man overvejer at anskaffe sig det og ikke var obs på at det måske ikke er kommercielt lettilgængeligt fremover?
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2011

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Det var heller ikke hvad jeg havde forventet, så spillet overraskede absolut positivt ved at være mindre fnidret en jeg havde regnet med. Jeg valgte jo også at springe over spillet i Essen, men er glad for at jeg efterfølgende har anskaffet det (og det er efter sigende snart out of print fra SMG, hint hint). ;) [...]
Det må da lige genovervejes - man har jo stadig lov at blive klogere. Har du en vurdering af den lille udvidelse... er det besværet værd at prøve at opstøve den (det ser ud som om, det er det, der ville være den svære del af opgaven)?
frouvne, administrator

Image
Post Reply