Forslag til brætspil for begyndere

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Omalley
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Thu Mar 24, 2011 4:26 pm

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Omalley »

Her er lidt flere af de spil, vi har hjemme og godt kan lide.

- Cluedo
- Pixo
- Myretuen
- Munckin

Måske det kan give inspiration til flere spil.

PS: Det er ikke et krav at spillet skal være på dansk, men bare ikke for teknisk engelsk. Vi spiller gerne Munckin, selvom kort og regler er på engelsk
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Brichs »

Min kone og jeg har et par spil, vi elsker at spille som to-personers.

Først et par, der decideret er til to personer
Fjords
Lost Cities
Begge er gode, simple spil, der er uden sprog på kort og andre dele, og hvor reglerne er ganske simple.

Og så et par spil, vi nyder at spille to, men som også kan klare flere
Cardcassonne
Carcassonne
Finca
Dominion
Thurn & Taxis
Ticket To Ride: The Card Game
Forbidden Island

og så nogle af de lidt mere "besværlige", der både har mee krævende regler og masser af engelsk tekst
Last Night on Earth: The Zombie Game og dets søster-spil, Invasion from Outer Space
Buffy the Vampire Slayer (US-udgaven!)
Runebound (second edition)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Frouvne »

Omalley wrote:[...] Måske det kan give inspiration til flere spil. [...]
Både ja og nej. Jeg tænker, at når du spørger her, så er det fordi I også er parat til at blive udfordret en smule og gerne vil prøve noget, der måske lige er et skridt mere kompliceret uden at det selvfølgelig skal tage overhånd. Men hvis I både har prøvet Ticket to Ride og Carcassonne, kan I sagtens være klar til noget der endda er lidt mere kompliceret end et egentligt begynderspil. Så du må gerne skrive lidt om, om I er klar til at kompleksiteten øges, om hvad det er I kan lide ved de forskellige spil. F.eks. kunne jeg blive inspireret til at foreslå en længere liste af deduktionsspil, når jeg ser, at I holder af Cluedo. Men hvis det ikke som sådan er deduktionsdelen, der interesserer jer, vil det være at skyde ved siden af.

Nu ved jeg godt, at I bor i Viborg og det sikkert kan være svært at finde andre brætspillere i området. Den hurtigste måde at skyde sig ind på sin smag er jo ofte at blive introduceret til en lang række brætspil og det kan man f.eks. blive ved arrangementer som Djengis Con, der er en week-end midt i maj, hvor 30 mennesker mødes i en hytte og spiller brætspil så længe vi orker. Der er også andre arrangementer i løbet af året, der dog som regel er dagsarrangementer, og det kan måske være lidt langt at tage fra Viborg for det. Men det er værd at søge efter ligesindede i området i kategorien "Spillevenner".
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Stunke »

Innovation?
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Frouvne »

Stunke wrote:Innovation?
:D

Et modigt forslag! Halvdelen af dem jeg har introduceret det til elsker det og den anden halvdel hader det. Jeg ville ikke anbefale det som begynder-spil; der er meget tekst, da alle kort er forskellige, nogle kort kan umiddelbart virke som om, man intet kan stille op overfor dem m.m., så der er virkelig potentiale for nogle frustrerende oplevelser.

Umiddelbart ville jeg nok vælge at kigge på nogle lidt ældre spil, hvis jeg skulle præsentere nye spillere for spil. F.eks. ville jeg kunne finde på at tage gamle Reiner Knizia-spil som Samurai frem fordi de på den ene side er relativt simple, når der skal forklares regler og på den anden side har tilpas meget dybde til at de også er interessante, hvis folk blive glade for dem og spiller dem igen og igen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Omalley
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Thu Mar 24, 2011 4:26 pm

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Omalley »

Frouvne wrote:
Omalley wrote:[...] Måske det kan give inspiration til flere spil. [...]
Både ja og nej. Jeg tænker, at når du spørger her, så er det fordi I også er parat til at blive udfordret en smule og gerne vil prøve noget, der måske lige er et skridt mere kompliceret uden at det selvfølgelig skal tage overhånd. Men hvis I både har prøvet Ticket to Ride og Carcassonne, kan I sagtens være klar til noget der endda er lidt mere kompliceret end et egentligt begynderspil. Så du må gerne skrive lidt om, om I er klar til at kompleksiteten øges, om hvad det er I kan lide ved de forskellige spil. F.eks. kunne jeg blive inspireret til at foreslå en længere liste af deduktionsspil, når jeg ser, at I holder af Cluedo. Men hvis det ikke som sådan er deduktionsdelen, der interesserer jer, vil det være at skyde ved siden af.

Nu ved jeg godt, at I bor i Viborg og det sikkert kan være svært at finde andre brætspillere i området. Den hurtigste måde at skyde sig ind på sin smag er jo ofte at blive introduceret til en lang række brætspil og det kan man f.eks. blive ved arrangementer som Djengis Con, der er en week-end midt i maj, hvor 30 mennesker mødes i en hytte og spiller brætspil så længe vi orker. Der er også andre arrangementer i løbet af året, der dog som regel er dagsarrangementer, og det kan måske være lidt langt at tage fra Viborg for det. Men det er værd at søge efter ligesindede i området i kategorien "Spillevenner".
Vi betragtede os nok bare som begynder fordi, vi ikke har spille andet end de spil, jeg har nævnt. Jeg tror vi er klar til at gøre det lidt mere kompliceret. Her er lidt om hvad vi kan lide, ved de spil vi har.

- Cluedo
Det gode ved cluedo, det er hele konceptet. Få løst mordmysteriet, før din modstander

- Pixo
Det er hyggen, der altid er når vi spiller spillet med andre. Derudover går der også lidt taktik i hvordan man tegner sine tegninger, og hvad man ønsker afsløret. Men som sagt skal det helst ikke være et rent taktisk spil, det undgår man her fordi der er en terning der siger hvilke felter man må vælge

- Myretuen
Vi elsker spil, hvor man kan chikanere hinanden, her med forhindringer. Derudover er det overraskelses momentet med om ens angreb lykkedes, eller du lige har fodret din modstander.

- Munckin
Her kan vi godt lide Eventyret, der er mostre, man skal kæmpe kampe, alt efter hvilken race man er, har man forskellige fordele/ulemper. I kampe kan ens modstandere blive en aktiv del af kampen.

- Den store handelskrig
Vi kan godt lide at man skal udføre en mission, og når man er tæt på at vinde, kan man blive sendt tilbage, af ens modstander eller af spillets kort.

- Ticket to Ride
Vi kan godt lide kombinationen af at chikanere hinanden, samtidig med at man selv har en mission der skal gennemføres

- Carcasonne
Vi har kun spillet det lidt, men kunne godt lide det. Der er noget taktik i det, men du ved ikke hvilken brik du får at arbejde me.

- Game of life
Vi kan godt lide den life botton der er med, der holder styr på penge og mange andre elementer i spillet. Vi skal bare koncentrere os om at spille. Og hvis det er tæt ved man ikke om det er pengene eller livspoint der tæller mest.

- Setlers
Igen er det, det med at ødelægge noget for hinanden, samtidig med at du skal have de ting du selv skal bruge for at vinde spillet

- Taxa
Biljagter, stjæle hinandens kunder, får hele tiden nye missioner.

Hvad angår spillevenner, har jeg lavet et opslag under spillevenner, og i tre relavante grupper på facebook, indtil videre uden held. Måske er vi bare ikke så mange brætspillere i Viborg.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Brichs »

Omalley wrote:Hvad angår spillevenner, har jeg lavet et opslag under spillevenner, og i tre relavante grupper på facebook, indtil videre uden held. Måske er vi bare ikke så mange brætspillere i Viborg.
Ja, det er ikke just fordi det bugner med brætspilsmuligheder i Viborg. I har nærmest kun Bog og Idé ved siden af museet... Inde på boardgamegeek.com er der et underforum der omhandler Danmark. Der kan man altid spørge.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Omalley
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Thu Mar 24, 2011 4:26 pm

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Omalley »

Brichs wrote:Ja, det er ikke just fordi det bugner med brætspilsmuligheder i Viborg. I har nærmest kun Bog og Idé ved siden af museet... Inde på boardgamegeek.com er der et underforum der omhandler Danmark. Der kan man altid spørge.
Tak for tippet, jeg har nu været inde og registrere mig, og oprettet en tråd i det nævnte underforum. Nu håber jeg bare at det giver pote.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by qute »

Jeg ejer 8 af top 10 spil :D

Så der burde jo være god basis for at konvertere nogle hedninge :D
Image
User avatar
mrbulow
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 120
Joined: Mon Nov 03, 2008 4:13 pm
Location: Ringkøbing

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by mrbulow »

Frouvne wrote:Stødte lige ind i følgende post på BGG: The Best Gateway Games - The Top 100 - Contest RESULTS

Listen ser således ud:
1 Ticket to Ride
2 Carcassonne
3 Settlers of Catan
4 Pandemic
5 Ticket to Ride: Europe
6 For Sale
7 Diamant/Incan Gold
8 Coloretto
9 No Thanks!
10 Hey, Thats My Fish!
11 Forbidden Island
12 PitchCar
13 Ticket to Ride: Nordic Countries
14 Category 5/6 Nimmt!
15 Bohnanza
16 Lost Cities
17 TransAmerica
18 Blokus
19 Liar's Dice
20 Can't Stop
21 Winners Circle
22 Wits & Wagers
23 Ingenious
24 Carcassonne Hunters & Gatherers
25 Dominion
26 Alhambra
27 TransEuropa
28 Fits
29 Dixit
30 Cartagena
31 Stone Age
32 Zooloretto
33 Roll Through the Ages: The Bronze Age
34 Qwirkle
35 The Downfall of Pompeii
36 Pickomino
37 Survive!
38 Thebes
39 The Adventurers
40 Ubongo
41 Gambit 7
42 Saboteur
43 Tsuro
44 Castle Panic
45 Tobago
46 Small World
47 Jamaica
48 Telestrations
49 10 Days in Africa
50 10 Days in the USA
51 Hive
52 Citadels
53 Through the Desert
54 Niagara
55 Keltis
56 PitchCar Mini
57 Dice Town
58 Jaipur
59 Guillotine
60 Jungle Speed
61 Battle Line
62 The aMAZEing Labyrinth
63 Hoity Toity
64 Mr. Jack
65 Lost Cities: The Board Game
66 Apples to Apples
67 Pirates Cove
68 Fearsome Floors
69 A la carte
70 Dream Factory
71 Memoir '44
72 Snow Tails
73 Bang!
74 Balloon Cup
75 Formula D
76 Finca
77 Daytona 500
78 Aquaretto
79 Formula De
80 Wasabi
81 Manhattan
82 Kingsburg
83 Witch's Brew
84 Thurn und Taxis
85 Long Shot
86 Elfenland
87 Fauna
88 Werewolf
89 Cleopatra and the Society of Architects
90 Vikings
91 The Great Dalmuti
92 Chateau Roquefort
93 Acquire
94 Last Night on Earth: The Zombie Game
95 Money
96 Vegas Showdown
97 Fresco
98 Roborally
99 Leaping Lemmings
100 Shadow Hunters
Er helt vild med den liste :D
Har copy og pasted alle spil jeg ikke kendte ind i BGG og Youtube, og ud over flere dages underholdning i form af læsning og videoer, så blev det da og så til et par indkøb :roll:

Tak for den... kan anbefales !
Spilsamling (BGG)
Sidst spillet:
Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Oseali »

OMallley, min hustru og jeg bor i Hobro, og har en del spil efterhånden, især af de lettere gateway eurogames som vi spiller sammen, du kan se samlingen her: http://boardgamegeek.com/collection/use ... dgame&ff=1 hvis der er noget du/i har lyst til at prøve kan vi altid finde ud af noget :-) seneste indkøb var Cargo Noir som ikke er særlig kompliceret (reglerne er godt nok ringe skrevet, men med kun 7 siders regler og mange billeder), men med god mulighed for at stå i vejen for hinanden :-)
Image
Post Reply