Forslag til brætspil for begyndere

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Omalley
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Thu Mar 24, 2011 4:26 pm

Forslag til brætspil for begyndere

Post by Omalley »

Jeg er ny herinde, og dette er mit første indlæg. Altså udover den med at jeg søger nogen nogen at spille med i Viborg. Ups, det var et lille sidespring, nu til sagen.

Jeg har fanget interessen for at spille nogle brætspil, udover dem der kan findes i BR :).
Jeg har prøvet lidt, men kunne godt tænke mig forslag til brætspil, indenfor nedenstående kriterier.

- Det skal kunne spilles af 2 personer, da det ofte kun er min kæreste og mig der spiller.
- Regler helst på dansk, engelsk kan godt gå, hvis det ikke er alt for indviklet.
- Det skal ikke være et rent strategisk spil. Ment på den måde, at den der er bedst til at lægge en strategi vinder. Det gør ikke noget at der er strategi indblandet.

Jeg håber på at få en masse gode forslag, til næste gang vi skal købe spil.
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 156
Joined: Sat Mar 07, 2009 3:41 pm

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by denmyos »

Jeg vil sige ticket to ride http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... et-to-ride
Regler fås på dansk, nemt at gå til, kan også spilles af 2 personer.
Image
User avatar
Omalley
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Thu Mar 24, 2011 4:26 pm

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Omalley »

denmyos wrote:Jeg vil sige ticket to ride http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... et-to-ride
Regler fås på dansk, nemt at gå til, kan også spilles af 2 personer.
Sjovt at du lige nævner det spil, det er et af de få spil som jeg har prøvet, og også har fået anskaffet mig.

Tak for forslaget, har i flere skriver i bare :)
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 156
Joined: Sat Mar 07, 2009 3:41 pm

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by denmyos »

jeg ville checke www.boardgamegeek.com
der kan du læse ALT om spil, og se youtube klip af mange af dem.
Prøv også carcassonne, fås også på dansk så vidt jeg husker.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Stony »

Carcassonne er et fabelagtigt spil. Jeg foretrækker helt klart at spille det med få spillere. (2 til 3)

Får man appetit på mere, findes der mange udvidelser. Jeg vil dog helt klart mene at man kan nøjes med "Inns and Cathedrals" samt "Builders and Traders". Resten af udvidelserne synes jeg ikke bidrager med nyt i samme grad.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Robert »

Hvis I har to computere:

Registrer begge spillere på http://www.yucata.de/ og check nogle af spillene ud der før I køber.

Der er masser af gode muligheder. her er nogle af mine yucata favoritter, som fint går til 2:
  • Saint Petersburg
  • Stone Age
  • Roll Through the Ages
  • Vikings
  • Shanghaien (helt nyt på yucata, men virker meget lovende)
  • Carcassonne Hunters & Gatheres (en variant, som jeg selv bedre kan lide end originalen)
  • Thurn and Taxis
  • Oregon
Check dem også ud på bgg - Gå til spilsiden og se efter videoer samt efter reviews i spillets forum.

Der er masser af andre gode spil på yucata.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Frouvne »

Velkommen til! :D

Du har allerede fået nogle meget kvalificerede bud på startspil. Jeg har hørt om mange, der har haft glæde af at starte med både Ticket to Ride og Carcassonne. Du kan læse mere om begge disse titler her på siden:

http://www.germangames.dk/Beskrivelser/Carcassonne.htm

http://www.germangames.dk/Beskrivelser/ ... 20Ride.htm

Jeg vil også gerne bringe et par andre titler i spil: Through the Desert og Yinsh, hvor det sidstnævnte er et abstrakt spil udelukkende for to spillere. Læs mere om dem her:

http://www.germangames.dk/Beskrivelser/ ... 0Wuste.htm

http://www.germangames.dk/Beskrivelser/Yinsh.htm

Roberts forslag om at prøve dem af online er en rigtig god idé, hvis I godt kan lide at sidde bag en computerskærm.

Hvis du bliver lidt klogere på, hvilke typer af spil, der nok vil passe allerbedst til jer, syntes jeg, du skal delagtiggøre os i det, for så vil det være meget lettere at komme med et par kvalificerede bud. Held og lykke!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Omalley
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Thu Mar 24, 2011 4:26 pm

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Omalley »

Frouvne wrote: Roberts forslag om at prøve dem af online er en rigtig god idé, hvis I godt kan lide at sidde bag en computerskærm.
Hvis du bliver lidt klogere på, hvilke typer af spil, der nok vil passe allerbedst til jer, syntes jeg, du skal delagtiggøre os i det, for så vil det være meget lettere at komme med et par kvalificerede bud. Held og lykke
!
Kan man bare spille en masse spil online, for at finde ud af om det var nóget. Det er da genialt, det vil vi prøve.

Her er nogle spil som, vi godt kan lide at spille:
- Den store handelskrig
- Ticket to Ride
- Carcasonne
- Game of life
- Setlers
- Taxa

Jeg er ikke hjemme lige nu, men det er nogen af dem vi har hjemme, og godt kan lide.
Jeg skriver lidt flere på når jeg kommer hjem i aften.

PS. Vi vil helst gerne undgå spørgsmåls spil
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by glorn »

eneste gateway spil som findes på dansk jeg ikke har hørt nævnt er El Grande. Det fik vist en årets spil pris en gang. Men selvom jeg har det er det rigtig mange år siden det har været på bordet.
David.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Frouvne »

glorn wrote:eneste gateway spil som findes på dansk jeg ikke har hørt nævnt er El Grande. Det fik vist en årets spil pris en gang. Men selvom jeg har det er det rigtig mange år siden det har været på bordet.
Det er rigtigt, El Grande kom i en dansk version med dansksprogede kort. Jeg ved ikke, om det er til at opdrive i dag og selvom jeg er en stor fan af spillet, kan jeg godt være en smule bekymret overfor at anbefale det, dels fordi min erfaring er, at det deler vandene og det ville være ærgerligt at få en dårlig oplevelse og dels fordi jeg ikke selv kunne finde på at spille det som et to-personers spil, selvom det efter sigende kan spilles af to til fem spillere. Area Majority-spil med to spillere lyder i mine øjne ikke særligt tillokkende selvom jeg godt er klar over, at man godt kan bringe mekanismen til at udfolde sig med to spillere i et spil som Twilight Struggle. Men måske nogle andre vil forsvare to-spillers udgaven ... jeg bygger det alene på en fordom!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Gunness »

Jeg har prøvet El Grande som tomands, og det er en noget tam affære.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by glorn »

jeg nævnte det egentlig også mest for at gøre listen mere komplet. faktisk er spillet den magiske labyrint også et rigtig godt spil. også for voksne.

Der har vist været tale om at smallworld måske vil komme dansk.

og mht 2 personers spil på dansk så det vist ret begrænset. der er en masse geeklists på BGG med forskellige afskygninger af titler ala games my wife will play with me... hvilket jeg finder ret sjovt... når jeg har forklaret regler til par har det langt fra været hver gang at det har været manden der har haft lettest ved reglerne.
David.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Stunke »

Omalley wrote: - Det skal ikke være et rent strategisk spil. Ment på den måde, at den der er bedst til at lægge en strategi vinder. Det gør ikke noget at der er strategi indblandet.
I så fald ville jeg ikke anbefale small world. Man kan virkeligt kampnørde det, især når man er en mod en ved man præcis hvad man er oppe imod. Det er et overraskende godt spil, taget i betragtning af hvor lyserødt og pussenusset det ser ud, men det er i virkeligheden et abstract/wargame, two player, optimiseringsspil.
Det er rigtigt godt spil, reglerne er meget simple, mulighederne er mange og sjove og det er sjovt både med 2 og med 5 spillere, men hvis man ikke vil spille et spil hvor der skal tænkes langt, planlægges grimme ting og prøve at nasse så mange point ud af så få træk som muligt, vil jeg personligt ikke anbefale det som 2-ply.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Frouvne »

Stødte lige ind i følgende post på BGG: The Best Gateway Games - The Top 100 - Contest RESULTS

Listen ser således ud:
1 Ticket to Ride
2 Carcassonne
3 Settlers of Catan
4 Pandemic
5 Ticket to Ride: Europe
6 For Sale
7 Diamant/Incan Gold
8 Coloretto
9 No Thanks!
10 Hey, Thats My Fish!
11 Forbidden Island
12 PitchCar
13 Ticket to Ride: Nordic Countries
14 Category 5/6 Nimmt!
15 Bohnanza
16 Lost Cities
17 TransAmerica
18 Blokus
19 Liar's Dice
20 Can't Stop
21 Winners Circle
22 Wits & Wagers
23 Ingenious
24 Carcassonne Hunters & Gatherers
25 Dominion
26 Alhambra
27 TransEuropa
28 Fits
29 Dixit
30 Cartagena
31 Stone Age
32 Zooloretto
33 Roll Through the Ages: The Bronze Age
34 Qwirkle
35 The Downfall of Pompeii
36 Pickomino
37 Survive!
38 Thebes
39 The Adventurers
40 Ubongo
41 Gambit 7
42 Saboteur
43 Tsuro
44 Castle Panic
45 Tobago
46 Small World
47 Jamaica
48 Telestrations
49 10 Days in Africa
50 10 Days in the USA
51 Hive
52 Citadels
53 Through the Desert
54 Niagara
55 Keltis
56 PitchCar Mini
57 Dice Town
58 Jaipur
59 Guillotine
60 Jungle Speed
61 Battle Line
62 The aMAZEing Labyrinth
63 Hoity Toity
64 Mr. Jack
65 Lost Cities: The Board Game
66 Apples to Apples
67 Pirates Cove
68 Fearsome Floors
69 A la carte
70 Dream Factory
71 Memoir '44
72 Snow Tails
73 Bang!
74 Balloon Cup
75 Formula D
76 Finca
77 Daytona 500
78 Aquaretto
79 Formula De
80 Wasabi
81 Manhattan
82 Kingsburg
83 Witch's Brew
84 Thurn und Taxis
85 Long Shot
86 Elfenland
87 Fauna
88 Werewolf
89 Cleopatra and the Society of Architects
90 Vikings
91 The Great Dalmuti
92 Chateau Roquefort
93 Acquire
94 Last Night on Earth: The Zombie Game
95 Money
96 Vegas Showdown
97 Fresco
98 Roborally
99 Leaping Lemmings
100 Shadow Hunters
Listen rummer lidt for enhver smag. Umiddelbart tænker jeg, at det kunne være værd særligt at overveje enten Pandemic eller Forbidden Island. Der er tale om samarbejdsspil. De er meget ens. Forbidden Island er noget lettere tilgængeligt men mindre interessant i længden.

Forbidden Island kan du læse mere om her:
http://www.germangames.dk/Beskrivelser/ ... Island.htm


Kilde:
http://boardgamegeek.com/thread/635360/ ... ontest-res
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 310 times
Been thanked: 185 times

Re: Forslag til brætspil for begyndere

Post by Jonezy »

Min ny etablerede gruppe og jeg er også meget nye i den her herlige brætspils verden. Vi spillede El Grande første gang vi var sammen, og det faldt noget til jorden (præcis, som Helle havde advaret om i 'Hvem er jeg'-tråden...). Jeg har dog fået lovning på at det kommer på bordet igen, men mit umiddelbare indtryk var, at det var et ordentlig skridt op fra Ticket to Ride. Tror dog et par spil ville gøre underværker.

Jeg er også på udkig efter gateway spil, og har fået et spil som Thebes (http://www.boardgamegeek.com/boardgame/30869/thebes) i søgelyset. Er der nogen, som har erfaring med det?
Image
Post Reply