Hvad har du spillet i dag? April 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Sveinmain »

2 nye spillkvelder i Preikestolen Gamers
+ videoanmeldelse av Glen More
Følgende har blitt spilt i det siste:
Guatemala Café - Kjekt og raskt spill på 2 brett+ inneholder ekte kaffe!7/10
Louis XIV - spillet blir stadig bedre og bedre.10/10
Le Havre - Litt langt, men meget kjekt 2-3 personers spill 9/10
Rattus - Kjapt kaotisk med noe kontroll 6/10
Memoir 44 - Veldig kjekt 2 manns-spill 8/10
Full rapport med bilder og videos kan du lese om på:
www.preikestolengamers.wordpress.com

Om litt er kaffen klar....
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by akwlinka »

Jeg fik spillet lidt i går aftes.

2 x LevelX og det er jo altid godt. En sejr og et nederlag, så det var vel rimeligt nok.
Er begyndt at overveje at tage spillet med og introducere det for børn. Det må vel være lige så godt som Can't stop til at introducere regning med små tal.

1 x Geistermühle (spørgelsemøllen). Jeg fik det udleveret hos Enigma for et par uger siden da de overvejer at udgive det på dansk.
Jeg udlånte det så til Kitxune, som tog det med i SFO'en hvor hun arbejder. Der var der en dreng der helt bogstaveligt tissede i bukserne pga. grin og spænding.

I går fik jeg så selv mulighed for at spille spillet. Det er flotte komponenter, og igen er det magneter der driver mekanismen, som vi har set det i spøgelsestrappen og andre spil fra Drei Magier.
En møller har malet mel og nu hvor han skal have fragtet det væk, får han hjælp af fire børn, der hver skal skaffe 3 sække i eegen farve hjem til dem selv.

Under brættet er der et hjul med nogle magneter, som når hjulet drejes kan få sspilbrikkerne til at hoppe af banen, hvilket selvfølgelig betyder at børnene taber deres sække og skal starte forfra. Flytning af børnene og hjulet bestemmes af to terninger, og spillet tager max. 20 minutter at spille.

De to terninger har hjul og 1,2,3,4 til at flytte sin figur med.
Følger man reglerne meget nøje, så er valgene ikke så store, med ved at lade spillerne bestemme i hvilken rækkefølge man ønsker at bruge terningerne, så kommer der faktisk lidt strategi ind i spillet.

Ganske godt udført og et underholdende børnespil, som voksne også kan have fornøjelse af.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Til aften var vi fire mand, der spillede Dominant Species. Det blev en blodig omgang, som mine amfibier klarede over al forventning. På brættet så det umiddelbart ud som om, der var meget modgang. Der skulle bruges mange aktioner på at sikre, at alle de ressourcer jeg var interesseret i på kortet ikke skulle forsvinde. Samtidig ramte de første fire gletchere ned i områder, hvor amfibierne dominerede. Det gav til gengæld let spil i.f.t. kontrol med tundraen og da der flere runder i træk var total kontrol med flere felter med hav, var der gode point. Jeg endte da også med ca. 230 point. De øvrige placeringer lå spredt ud imellem omkring 150 og 85 point.

Efter en sen omgang aftensmad spillede vi et spil Puzzle Strike, der bølgede frem og tilbage og blev noget længere end de forrige gange, jeg har prøvet spillet. Men det var ligeledes en god oplevelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Mik »

The Gatherings tredie dag startede med Burgen von Burgundy, som er blevet vel modtaget af alle jeg efterhånden har lært det til - bortset fra Jay Tummelson (Rio Grande Games), som er sur på Ravensburger fordi de har puttet engelske regler i de tyske spil. En holdnng der virker lidt mystisk, da han jo alrdrig har haft noget imod at f.eks. Abacusspiele gør det samme...

Andet spil blev Loch Ness sammen med 4 nordmænd, som jeg altid nyder at være i selskab med. Enten på deres egen con Spil-O-Rama, i Essen eller her i USA. Desværre kan jeg ikke sige det samme om spillet, som virkede meget kaotisk. Spillerne lægger scoringsbrikker omkring den berømte sø, og håber på at søuhyret kommer forbi - hvilket et temmelig svært at beregne da spillerne hemmeligt spiller kort ud der bestemmer hvor hurtigt det svømmer. 5/10.

Så ville Joe Huber gerne lære at spille Pantheon, og je må erkende at mit indtryk bliver forbedret med hvert spil jeg prøvet. Joe er et supermenneske til spil, og han er ikke blot esktrem kvik til at forstå et spil, men han er også fantastisk god til sikre at hans medspillere også yder deres bedste. Så det er str nydelse at spille imod ham, selvom det er umuligt at gøre noget ved ham. Og Joe viste hurtigt at heldet i spillet kan minimeres temmeligt voldsomt!
Så indtil videre er spillet steget til at være en 8'er for mig

Pizza Theory er et kommende abstrakt spil for præcis 3 personer, hvor det gælder om at fålagt alle sine toppings på pizzaen ved at dele den op i mindre stykker og overtage alle andre farver toppings ved have flere på stykket end alle andre. Jeg er ikke vild med abstrakte spil, men dette fungerede ganske godt! 7/10

Pergamon er et nyt lille spil fra Eggertspiele. Man udgraver oldsager og søreger få dem på udstilling. Ikke noget stort spil, men alligevel ganske underholdene. 7/10

Gears & Guilds the Arena er et nyt spil fra Scott Nicholson. Dvs. helt nyt er det ikke, og helt færdigt er det heller ikke. Desværre er realtime speed-dice games ikke rigtig noget for mine gamle hjerneceller - så derfor kun 5 /10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Mik wrote:The Gatherings tredie dag startede med Burgen von Burgundy, som er blevet vel modtaget af alle jeg efterhånden har lært det til - bortset fra Jay Tummelson (Rio Grande Games), som er sur på Ravensburger fordi de har puttet engelske regler i de tyske spil. En holdnng der virker lidt mystisk, da han jo alrdrig har haft noget imod at f.eks. Abacusspiele gør det samme... [...]
:lol: Jay fandt sig en niché at udfylde og han har gjort det godt. Men jeg har svært ved at have ondt af ham; han har kunnet se spillene an i deres endelige tilstand (omend på Tysk) og har så blot kunnet vælge dem, han har ment kunne sælge. Nu skærer Ravensburger et led fra for os, der gerne vil have de engelske regler og det har man længe kunnet undre sig over at de og andre ikke for længst har taget initiativ til.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Mik »

Åh - jeg har skam heller ikke ondt af Jay. Tværtimod. Han har tjener styrtende på Dominion og er nu i en helt anden fase af sit liv (og forretning). Han har så mange projekter i gang at han dårligt har tid til at udgive tyske spil - med sine selvudgivne vindere af sine designerkonkurencer osv.

Jeg finder blot hans attitude underlig. Abacusspiele har jo haft engelske regler i deres spil i de seneste 10 år, uden at jeg har haft opfattelse af at det generede ham. Det viser sig nu at være ukorrekt. Det blot været sådan at han ikke har kunne udgive spillene på engelsk uden han accepterede vilkårende. Og nu er det så blot næste led. Men nu kan han tillade sig at være mere selektiv.

Beklager iøvrigt mine uregelmæssige opdateringer, men internetforbindelsen i hotellet er gratis - men langsom, og med begrænsede antal linier, så det er svært at finde et hul hvor man har adgang...!
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Helle »

Mik wrote:Åh - jeg har skam heller ikke ondt af Jay. Tværtimod. Han har tjener styrtende på Dominion og er nu i en helt anden fase af sit liv (og forretning). Han har så mange projekter i gang at han dårligt har tid til at udgive tyske spil - med sine selvudgivne vindere af sine designerkonkurencer osv.

Jeg finder blot hans attitude underlig. Abacusspiele har jo haft engelske regler i deres spil i de seneste 10 år, uden at jeg har haft opfattelse af at det generede ham. Det viser sig nu at være ukorrekt. Det blot været sådan at han ikke har kunne udgive spillene på engelsk uden han accepterede vilkårende. Og nu er det så blot næste led. Men nu kan han tillade sig at være mere selektiv.

Beklager iøvrigt mine uregelmæssige opdateringer, men internetforbindelsen i hotellet er gratis - men langsom, og med begrænsede antal linier, så det er svært at finde et hul hvor man har adgang...!
Men på Abacus boksene har der jo også stået Rio Grande, så hans firmanavn er kommet ud sammen med de tyske spil. Det var i hvert fald tilfældet på en del af deres spil :D
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Mik »

Helle wrote:Men på Abacus boksene har der jo også stået Rio Grande, så hans firmanavn er kommet ud sammen med de tyske spil. Det var i hvert fald tilfældet på en del af deres spil :D
Javist, men det er fordi de fleste af disse spil er produceret i fællesskab. Ravensburger arbejder noget anderledes, da de jo har deres egne fabrikker. Så de laver alting selv, og som aldrig i en særlig god kvalitet (tyndt pap, standard træklodser eller plastic), hvor de fleste andre udgivere bruger bedre fabrikker.

Og i alea's tilfælde var Jay også sur over at æsken ikke umiddelbart kan sælges på det engelske marked. Selvom den engelske titel fremår af æsken vil folk se "Burgen von Burgundy", hvilket ikke tiltrækker den almindelige køber. Der er en titel som "Puerto Rico" langt mere salgbar internationalt. Men alea foretrak at putte en decideret tysk titel på æsken...!
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] Beklager iøvrigt mine uregelmæssige opdateringer, men internetforbindelsen i hotellet er gratis - men langsom, og med begrænsede antal linier, så det er svært at finde et hul hvor man har adgang...!
Det er rart at høre nyt fra det store udland, så jeg krydser fingre for lidt flere og større huller... :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Stunke »

Vi tog 3 spil Cosmic Encounter i går aftes/nat. 3 regelnassende, storbluffende, tudende, truende, udspekulerede spillere drak sig småfulde og skød med laserpistoler efter hinanden. Det endte med en sejr til os hver og en endnu bedre fornemmelse af at jeg har fået fingrene i et rigtigt godt spil mere.
Cosmic er virkeligt strikket interessant sammen. Desto mere man diskuterer det, desto flere ting dukker der frem. Jeg synes det er utroligt sjældent at man sidder i en situation hvor man ikke kan lave noget godt, selv med en tordnende dårlig hånd. Der er altid en vej, også selvom man nogen gange liiiiige skal minde de andre om hvordan man banker ham den storpumpede warrior type, der er ved at tæve de sagesløse Pacifister og Will.
Der er så meget tabletalk, så mange lurvede strategier, så mange seje punkter man kan bluffe og kontrabluffe på og så få regler der får det hele til at hænge sammen at jeg er villig til at tro at Cosmic Encounter kunne gå hen og blive et af mine absolut yndlingsspil med tiden.
Med min stornassende, stordrikkende, rygstikkende vennekreds er Cosmic Encounter i hvert fald en fryd at spille.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Idag fik vi to af de tre spil, der ankom i går, på bordet. Mord im Arosa blev spillet to gange. I spillet er der begået to mord på Hotel Arosa og det er spillernes opgave at forsøge at få skudt skylden på modspillerne. Spillet er bygget op omkring den originale mekanisme, at man skal forsøge at stedfæste på hvilken sal i et terningetårn, der strækker sig fra stueetage til 7. etage at nogle kuber lander. Grundideen er, at man skal forsøge at udpege hvor i bygningen ens modspilleres kuber befinder sig og dermed sprede beviser imod dem. Prøver man uretmæssigt at kaste smuds på dem ved at hævde, at de befinder sig på en etage, hvor de ikke er tilstede, øges sandsynligheden for, at man selv bliver tilsværtet, da der så tilføjes kuber af ens egen farve til terningetårnet. Mener man at vide, hvor kuber i ens egen spillerfarve befinder sig, har man muligheden for at fjerne nogle af de beviser, der ellers hober sig op imod en. Alt i alt et rigtig hyggeligt familiespil, der helt sikkert vil komme på bordet nogle gange i den kommende måned.

Også Letters from Whitechapel fandt vej til spillebordet. Desværre var jeg nok den eneste, der blev overbevist om, at der er vinderpotentiale i det spil. Spillet er både forfriskende og lettilgængeligt - og dette uden at al dybde fjernes fra spillet. Jeg håber, at der bliver lejlighed til endnu nogle spil da mit umiddelbare indtryk er, at spillet fortjener det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Helle »

Har givet min mand klø i dag :D . Først i The Castle of Burgundy og dernæst i Mansions of madness.

Det første var ikke en særligt god oplevelse denne gang - jeg blev ved med at mine terninger ikke rigtigt makkede ret - fik tal, der lå langt fra det, som jeg sad og ønskede mig - Allan fik monopoliseret minerne de første par runder, så han fik taget de første 3 stk. Midtvejs i spillet vendte det lidt, så terningerne passede bare en lille smule bedre. Ingen af os kunne forstå, hvordan jeg kunne ende med at have 30 points mere end Allan - fik 168 points, fordi mit spil havde været så lidt flydende, mens Allan havde forsøgt at optimere og han oplevede, at hans spil gled godt, og han fik, hvad han gerne ville have.

I Mansions, som jeg skulle lære min familie, synes jeg tilgengæld at det gik udmærket. Terningerne var med drengene, men tilgengæld kom de ikke særligt hurtigt frem, så i bund og grund løb de tør for tid. Jeg er ikke rigtigt til monsterspil - jeg synes, at terninger er roden til om ikke alt ondt, så i hvert fald mange fortrædeligheder. Men det er lidt sjovere at være de onde end at være dem, der skal forsøge at famle sig rundt. Så det var klart bedre end første gang jeg spillede det, men det bliver ikke et favoritspil.

I går fik jeg spillet Allans seneste indkøb - et detektivspil, hvor Jack er løs i London, og hvor man på bedste Fury of Dracula vis skulle rende rundt i London og spørge om Jack havde været på adressen. Det var lidt træls, men det kunne nok blive lidt bedre, hvis detektiven også noterede ned - det fandt vi ud af, nok også var meningen. Det ville i hvert fald give lidt mere mulighed for at regne på, hvor Jack kunne bo i stil med - max tre felter fra felt 68, og max 4 felter fra felt 115 - hvilke muligheder giver det ... det giver mulighederne xx og xxx. Jeg er nok ikke rigtigt begejstret, men det skal naturligvis have et par chancer mere :-). Her fik Allan i øvrigt også klø ... i sidste øjeblik.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Brichs »

Vi har spillet et par spil her onsdag-torsdag.

Thunderstone - vi spillede bl.a. med Harruli hero fra promo packen. Han er da godt nok en trist fyr. Udover det, synes jeg at Thunderstone er et rigtig godt spil. Er rigtig glad for, at det er en del af min samling nu - klart det bedste Deck Building jeg har prøvet. Nu er det spændende om jeg bliver træt af det, som jeg gjorde med Dominino.
Lost Patrol - Første gang jeg har vundet som Lurker player, hehe. Jeg kan virkelig godt lide det her spil, som en 2 spiller filler.
2xConquest of Planet Earth: The Space Alien Game - Det her spil bliver sjovere og sjovere for hver gang. Der er et enkelt kort i coop-spillet jeg gerne ville fjerne (Atom bomben), og jeg kunne godt tænke mig lidt flere locations. Men det gør mig glad :)
Those Pesky Humans! - Jeg synes at det her er et rigtig hyggeligt dungeon crawl. Det er simpelt og med noget god humor, så det er også godt når timerne bliver små. Det virker som om det er gearet mod at heltene vinder - det har været tæt på hver gang jeg har spillet det, men heltene har altid præsterert at hive en ganske sikker sejer i hus. Kvaliteten af dette spils dele er jeg dog ved at være træt af - specielt kortene er meget sarte. Jeg skal have nogle card sleeves til dette.Call of Cthulhu: The Card Game - Eftersom dette var vores første spil tog vi bare tilfældige faktioner og blandede dem sammen. Det fungerede rigtig godt for mig, men for David (glorn) gik det rigtig skidt. Vi stoppede halvvejs, da jeg endte med at give ham seriøse prygl.
Doom: The Boardgame - Vi spillede vores første spil Descent sidste weekend, og jeg ville rigtig gerne prøve dette for at se forskellene. Det er Desent Light - på godt og på ondt. Det kan spilles på 90-120 minutter, hvilekt er godt. Til gengæld savner jeg nogle af de mere avancerede regler, man finder i Descent.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Stunke »

Mht. Call of Cthulhu synes jeg det er vigtigt at spille færdig. Nogen gange er det ene deck bare noget efter det andet og lige pludselig står man med mulighed for at tryne den anden helt vildt.
Hvilke fraktioner havde I blandet?
Og hvor i landet spiller I henne?
It's about playing games, not owning games.
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Oseali »

Fik langt om længe fedtet Fields of Fire ud på bordet, og må indrømme at jeg havde forsøgt at læse reglerne men efter at have indset at det ikke duede for mig prøvede jeg med GMT's play through the first turn, og det hjalp gevaldigt, man fik lige prøvet commands og contact og combat, så det gik væsentlig lettere når man langt om længe havde fundet det hele frem :)

Men det var kun den første tur og alt i alt tog det mig ca 2 timer at finde rundt med charts osv, men har pakket det hele ned i en ziplock pose, så det er super let at finde frem til næste spil, som jeg planlægger engang i løbet af i dag eller morgen :-)
Image
Post Reply