Hvad har du spillet i dag? April 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Onsdag introducerede Jens_Hoppe mig og et par andre for High Frontier, som han jo ikke har lagt skjul på, at han er blevet ret begejstret for. Det var en af den slags oplevelser, som man lige skal sove på ... et par gange. Mine ambitioner var ikke de store i spillet, min interesse gik primært på at forstå spillets grundmekanismer. Det afspejlede sig også i min score, der var imponerende ringe. Alene designet af spillepladen tager det lidt tid at vænne sig til; den ser i mine øjne super-sej ud, men også temmelig rodet. Min fornemmelse undervejs var dog, at spillet slet ikke er så kompliceret som det umiddelbart giver sig ud for at være. Faktisk vil jeg gå så langt som til at beskrive det som et spil, der virker en smule intimiderende. Men jeg kan ikke sige, at jeg er blevet skræmt væk og håber stadig, at jeg snarligt får taget mig sammen til at skimme reglerne igennem endnu en gang og få fyret op under nogle raketter. Tak til Jens for at have ofret en aften på at indvie os i et yderst interessant spil. Om det bliver en succes eller et spil der kun vil blive prøvet et par gange med frustrerende udgang er endnu fuldkommen uafklaret.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

I aftes fik vi spillet et enkelt spil Letters from Whitechapel. Rollerne var til en afveksling skiftet om, så jeg var Jack. Og det er åbenbart ikke sådan, vi skal spille det. Helle syntes ikke det er sjovt at jage Jack. Heldigvis er det nok den del, jeg syntes er sjovest, så jeg tror ikke, det vil holde spillet fra bordet. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Helle »

Frouvne wrote:I aftes fik vi spillet et enkelt spil Letters from Whitechapel. Rollerne var til en afveksling skiftet om, så jeg var Jack. Og det er åbenbart ikke sådan, vi skal spille det. Helle syntes ikke det er sjovt at jage Jack. Heldigvis er det nok den del, jeg syntes er sjovest, så jeg tror ikke, det vil holde spillet fra bordet. :D
Nej, ligesom sidst vi spillede sådan fik jeg associationer til ludo, hvor man vælter bevidstløst rundt på et bræt og hele tiden er et skridt bagud .... Det siger helt sikkert mere om mig end om spillet :D , selvom jeg ikke vil udelukke, at jeg vil forsøge at spille detektiven igen, så er det langt sjovere at være jack.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Startede morgenen med et hurtigt spil The Lord of the Rings: The Card Game. Det blev en kort og smertefuld oplevelse. Jeg formåede ikke at gøre nogle fremskridt mod min quest og måtte blot lide det ene forsmædelige nederlag efter det andet. Men det kunne lade sig gøre! Jeg er i hvert tilfælde klar til at forsøge mig igen så snart morgenmaden er overstået! :twisted:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Stunke »

Hvad er det for et job man har når man har tid til at spille både inden og efter morgenmaden?
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Stunke wrote:Hvad er det for et job man har når man har tid til at spille både inden og efter morgenmaden?
Jeg skal ikke beklage mig over mine arbejdstider - men en lørdag føler jeg mig nu ikke specielt priviligeret, når jeg kan holde fri. Jeg ved godt, at det ikke er alle, der kan det, men usædvanligt er det vel heller ikke!?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Stunke »

HA det er lørdag!
Det sætter mine studier lidt i perspektiv når man tror hver dag er en arbejdsdag :D
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:Startede morgenen med et hurtigt spil The Lord of the Rings: The Card Game. Det blev en kort og smertefuld oplevelse. Jeg formåede ikke at gøre nogle fremskridt mod min quest og måtte blot lide det ene forsmædelige nederlag efter det andet. Men det kunne lade sig gøre! Jeg er i hvert tilfælde klar til at forsøge mig igen så snart morgenmaden er overstået! :twisted:
2. spil gik noget bedre, men det gik nu ikke bedre end, at jeg igen blev ryddet af bordet uden de store problemer for min virtuelle modstander. Spillet er heldigvis ret let at gaa til og langt lettere end man umiddelbart kunne tro, naar man ser hvor mange traade, der er paa BGG. Der er nogle smaating, jeg har vaeret i tvivl om, men de fleste ting er jeg nu retter sikker paa, at man selv kan loese med lidt sund fornuft. For at forbedre min chancer lidt tror jeg, at jeg naeste gang skal spille med et andet deck... saa maa vi se, om det gaar bedre.
frouvne, administrator

Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Oseali »

Har lige spillet 3. session af Europe Engulfed her til aften ved Ozimek, og jeg valgte at concede som Tyskerne, da jeg helt håbløst ikke havde gjort synderligt indtog i hans blokke, ej hellere mine egne, er vist bare håbløs til at være agressiv :-)

Min kommende strategi ville have været en tilbagetrækning, med muligvis lidt sommeroffensiv, men tror egentligt at udfaldet ville have givet sig selv på den mod moskva over en flod med heavy fortifications.

Men spillet skal helt sikkert på bordet igen :-)
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Andrea »

Jeg spillede rollespil med Elin, Lise og (min) Jens i går, og da scenariet var færdigt, spiste vi aftensmad og tog derefter to omgange 7 Wonders. Skønt spil, som desværre er en anelse vanedannende... må snart få det på bordet igen...
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Jonezy »

Det var gaming group tid igår, men vores 5-mands gruppe var nede på 3 mand, men det gjorde heldigvis ikke det store.

Vi startede med en 4-løbs kampagne i Ave Caesar (Ravensburger udgaven), hvilket altid er en god start til en god dag. Jeg har selvfølgelig fået indført, at man skal rejse sig op og hylde Kejseren højlydt, når man afleverer sin mønt i Kejsergade, hvilket altid skaber en god stemning, fordi alle føler sig lidt fjollede. Højdepunktet var, da min kammerat Jens imellem 2. og 3. omgang i 3. løb skulle ind i Kejsergade, men han havde kun 5'ere og 6'ere på hånden, og var derfor ikke i stand til at stoppe på et Kejsergade felt. Værs'go Jens, en tur til løverne, som pause underholdning og 0 point i det løb... Med to førstepladser, en andenplads og en sidste plads i løbene hiv jeg titlen hjem, som Roms førende chariotfører! Ave Caesar er noget sjovere med flere spillere, da der så kommer noget mere action og blokering, men stadig en sjov, actionpræget og hurtig spiloplevelse med tre spillere.

Vi fortsatte i det lette med Ticket to Ride (original udgaven med Nordamerika kortet), og det var løvemaden Jens' første oplevelse med Ticket to Ride, og han fik da i den grad hævnet sig fra tidligere. Jeg troede, at jeg havde styr på det spil med blandt andet ruterne LA-NY og LA-Miami, og sluttede også på en solid score på 128 point, men Jens ticket spammede i sit første spil og fik blandt andet længste rute, LA-Chicago, San Francisco-Atlanta og Seattle-NY, hvilket gav ham en imponerende score på 155 point! Tredjemanden Martin fik en hæderlig score på omkring 100 point med konservativt spil. Ticket to Ride minder mig lidt om et Nintendo videospil med sit simple gameplay og mængde af farver, det er altid en hyggelig fornøjelse at bygge togruter i Nordamerika.

Derefter fik jeg Pastiche, det helt nye spil, hvor man skal samle farver, så man kan male mesterværker af blandt andet Monet, Botticelli, Gaugin og Cézanne. Det blev en hyggelig oplevelse, hvor turerne dog kan tage en del tid, når man skal prøve at finde ud af hvilke farver, man skal går efter og hvordan man skal placere sin tile, for at få de rigtige farver. Jeg vandt på en kombination af at male begge værker af Paul Signac, hvilket gav en god 5 points bonus og på at optimere mine farver i hånden i sidste omgang. Tror scoren var noget lignende: Jon: 54 point, Martin: 52 point og Jens 47 point, så det blev virkelig tæt. Hyggeligt spil, hvor det dog er svært at se den store strategi udover at optimere farverne man får fra tur til tur. Tror dog, at det bliver særligt godt med en god flaske rødvin i et afslappet selskab.

Så gik vi på hovedmenuen, som blev Small World, hvilket ingen af de to andre havde prøvet. Small World lyder totalt forvirrende for nye spillere, men 2 runder inde i første spil går lyset, som regel op for de fleste, og det blev også udfaldet her. Første spil gik lige efter mit hovede, hvor jeg fik lavet et stort spread med mine Halflings, som gav mig masser af points i deres decline. Mine Underworld Giants (gad godt og se deres huler....) skabte havoc, hvilket tog fokus væk fra mine Halflings, måske fordi jeg absolut skulle lave en højlydt rumle lyd hver gang Gianterne kom farende fra bjergene eller undergrunden. Jeg vandt knebet med 92 point mod 87 og 85, men nu var fløjlshandskerne også taget af...

Andet spil Small World gik ikke efter mit hovede. Min combo af først Ghouls og så Orcs fik ingen ben at gå på, da drengene smadrede løs på mine stakkels Orcs, for at tvinge mig til at decline og slå mine egne Ghouls ihjel. Damn, de lærer hurtigt drengene... Martin vandt forholdvist stort takket været super spil med nogle irriterende Mounted Elves. Tror det blev noget i retning af 82 point mod 67 og 65.

Tredje spil og Jens røg tidligt i en ny Ghouls efterfulgt af Orcs kombo, og det gik ham nogenlunde ligesom mig, bortset fra at han var i stand til at komme videre efter en sløj start. Jeg lavede et super spread med mine Forest Ratmen, fulgte op med en dosis Dragon Master Trolls, som beskyttede mine declinede Ratmen eminent. Dragen har jeg forresten døbt Rolf. Jeg slutter konservativt af med en flok Swamp Skeletons og scorede solide 89 point, og var sikker på, at sejren var hjemme, men helt utroligt kiggede Jens op fra sin stak og sagde 89 også. Jeg tænkte 'satans' og da Martin så også med et undrende smil sagde 89 point efter hans optælling kunne vi ikke lade være med at grine allesammen. Vi gad ikke engang at tjekke tie-breaker reglerne og besluttede at det var en god måde at slutte vores lille marathon spildag på omkring 10 timer af på.

Gal, det blev da lige en ordentlig omgang tekst... Men det var også en rigtig god dag. :)
Image
User avatar
Bagginzz
Posts: 5
Joined: Fri May 06, 2011 2:26 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Bagginzz »

Frouvne wrote:
Frouvne wrote:Startede morgenen med et hurtigt spil The Lord of the Rings: The Card Game. Det blev en kort og smertefuld oplevelse. Jeg formåede ikke at gøre nogle fremskridt mod min quest og måtte blot lide det ene forsmædelige nederlag efter det andet. Men det kunne lade sig gøre! Jeg er i hvert tilfælde klar til at forsøge mig igen så snart morgenmaden er overstået! :twisted:
2. spil gik noget bedre, men det gik nu ikke bedre end, at jeg igen blev ryddet af bordet uden de store problemer for min virtuelle modstander. Spillet er heldigvis ret let at gaa til og langt lettere end man umiddelbart kunne tro, naar man ser hvor mange traade, der er paa BGG. Der er nogle smaating, jeg har vaeret i tvivl om, men de fleste ting er jeg nu retter sikker paa, at man selv kan loese med lidt sund fornuft. For at forbedre min chancer lidt tror jeg, at jeg naeste gang skal spille med et andet deck... saa maa vi se, om det gaar bedre.
Hvilket deck spillede du med? Og var det den første quest?
Jeg tævede "Passage through Mirkwood" 3 gange i streg - 2 gange med det predesignede spirit deck og en gang med et hjemmelavet spirit/tactics deck med gimli, eowyn og dunhere. Følte mig sikker nok til at prøve 2. quest (Anduin), hvor jeg efter 5 spil stadig får lammetæv... :oops: Var dog tæt på at komme hele vejen igennem en enkelt gang - manglede kun en progress på det sidste kort... :cry:

Jeg synes spillet er meget fedt og har fint potentiale, så nu er jeg kommet til at bestille et core-set mere så jeg kan lave nogle ordentlige decks... :D
Post Reply