Hvad har du spillet i dag? April 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Sir William »

Nåede lige et enkelt spil efter træning i går aftes, trængte til revanche fra de foregående 3 spil.

Fik lov til at starte, valgte Ghoul med Stout ability. Tog en del områder og valgte så at lade dem gå i decline.

I næste runde faldt valget på Wizards med Red dragon som efter en del runder blev afløst af Were White Priestess (runde 8), som så gik i decline i runde 9, hvorefter jeg kunne slutte af med at vælge nogle træelskende kobolds.

Pernilles modtræk var White ladies (blev alle udryddet i runde 2 af mine wizards og deres drage), flyvende Tritons (som skulle bekæmpe både Ghouls og Wizards), Skeletons og slutteligt Elver.

En sikker 99-69 sejr.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Mik »

Søndag havde jeg kun tid til at blive en halv dag på Consimmødet. Men heldigvis fik jeg endnu en gang lejslighed til at spille Die Burgen von Burgund - og endnu en gang måtte jeg lide et forsmædeligt nederlag.
Jeg forsøger forskellige strategier hver gang, og denne gang gik jeg efter skibe og hurtigt salg af enkeltvarer for at skaffe kapital til at købe flere brikker. Men det var ikke vejen frem. Annemette havde derimod ingen problemer med lynhurtigt at rette ind på en effektiv økonomisk maskine - men det er jo ikke noget nyt! 9/10
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Sveinmain »

Preikestolen Gamers Awards 2011 ble utdelt på lørdagens PG-galla i Holland house. I tillegg til å dele ut Awardser(se video) fikk vi spilt en hel del også:
6nimmt - en god dessert! 8/10
Ave Ceasar - Ny utgave var mye dårligere enn orginalen på grafikken! 6/10
Civilization - 5 timer og de som spilte det likte det!
Funkenschlag - Fortsatt kjekt for de som liker det... 1/10
Hotel Samoa - Litt for mye flaks til lengden på spillet 4/10
Kardinaal & Koning - Raskt og kjekt, alltid en vinner!!! 9/10
London - Beste Wallace? En behagelig brettspillopplevelse 8/10
Royal Turf - Bedre enn på hestebanen;D 9/10
Table Curl - Ser lett ut, men er vanskelig likevel 5/10
Thurn and Taxis - Bra mediumspill 6/10
Alt dette med videos og bilder kan du lese og se mer av på:
www.preikestolengamers.wordpress.com
Bon apetitt...
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Til aften satte jeg Stefan Felds Die Burgen von Burgund for at få en fornemmelse for reglerne. Jeg spillede solo nogle runder ... nå nej, nogle faser; man har nemlig stik imod alle konventioner valgt, at i dette spil spiller man fem faser, der hver er opdelt i fem runder. :evil: Det er en lille detalje, men den formår ikke desto mindre at virke ganske forstyrrende ind, når jeg prøver at læse reglerne. Men, men, men... når først man får sat spillet op og rykket lidt rundt på de mange (mange) brikker, er det faktisk ikke så svært. Og umiddelbart ser det meget lovende ud. Der er terninger med i spillet, men dels er der mulighed for at ændre på værdien af ens terningslag ved at anvende en ressource (der i spillet kaldes en arbejder) og dels kan man forsøge at placere sine brikker, så man i videst muligt omfang vil have mulighed for at gøre brug af det terningslag, man slår. En meget positiv førstehåndsoplevelse, der har givet mig indre billeder af spillets dynamikker. Jeg vil nu genlæse reglerne og håbe, at jeg snarligt får lejlighed til at spille det med nogen andre end blot mig selv... :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Sveinmain »

Hvor stort er Burgen von Burgund? Er det i Glen More skala, eller Traders of Genova størrelse?!? Tenker størrelsen på esken/brett!
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Sveinmain wrote:Hvor stort er Burgen von Burgund? Er det i Glen More skala, eller Traders of Genova størrelse?!? Tenker størrelsen på esken/brett!
Traders of Genoa ... hvis vi taler Alea-æske-størrelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Mik »

Frouvne wrote:Til aften satte jeg Stefan Felds Die Burgen von Burgund for at få en fornemmelse for reglerne. Jeg spillede solo nogle runder ... nå nej, nogle faser; man har nemlig stik imod alle konventioner valgt, at i dette spil spiller man fem faser, der hver er opdelt i fem runder. :evil:
Ja, det er altså kun noget som OVERSÆTTEREN har valgt!
De oprindelige regler taler om "Durchgang", hvilket kan oversættes til fase (phase på tysk), men kan også betyde trin, runde eller stade. Så han burde have kaldt det stage eller evt. Step, som i Power Grid. Men ihvertfald ikke phase.

Spillede i øvrigt mit første 3-mands spil af Burgen von Burgund mandag, og det en helt anden oplevelse. Der er næsten ingen miner, så en spiller nåede at monopolisere dem i den første halvdel af spillet, Så for mig at 4-spiller versionen absolut at foretrække!

Bortset fra det tabte jeg endnu en gang, så der må bestemt være en hel det strategi spillet! :roll: 9/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Mik wrote:
Frouvne wrote:Til aften satte jeg Stefan Felds Die Burgen von Burgund for at få en fornemmelse for reglerne. Jeg spillede solo nogle runder ... nå nej, nogle faser; man har nemlig stik imod alle konventioner valgt, at i dette spil spiller man fem faser, der hver er opdelt i fem runder. :evil:
Ja, det er altså kun noget som OVERSÆTTEREN har valgt! [...]
Strengt taget gør det mig ikke den store forskel, hvem der har valgt det; konsekvensen er den samme, da jeg trofast holder mig til det engelske regelsæt. Men det er forhåbentlig lettere at finde en god oversætter end en god designer, så han er vel til at udskifte

... erfaringerne med engelske og ikke mindst danske ( :evil: ) overstættelser kan dog gøre en i tvivl om det faktisk er til at finde gode oversættere...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Jens_Hoppe »

Der var ikke noget at udsætte på min spilaften i KBK i går: Jeg fik spillet to af mine nyere yndlingsspil, og jeg vandt gudhjælpemig også dem begge!

Først var det High Frontier. Vi var to erfarne spillere, men da der også var en ny spiller med, valgte vi igen vores hybrid-men-mest-basic-game regelvariant. Spillet forløb for mig meget lig mit sidste spil: Jeg fik med møje og besvær endelig bygget en Månefabrik, og havde også anskaffet mig Zubrin-thrusteren. Med den som raket gik det selvfølgelig over stok og sten resten af spillet, og selvom jeg var bagud på det tidspunkt Zubrinen kom i spil, lykkedes det mig at bygge to fabrikker hurtigt efter hinanden og også at sætte mig på en af de tre space ventures. Selv da var det meget, meget tæt, og en af mine modstandere indså bagefter hvordan han med et lille, men meget udspekuleret sidste træk kunne have overhalet mig på points.

Bagefter tog vi os et spil Innovation. Jeg fik hurtigt opbygget en stærk position af kort, mens mine modstandere til gengæld scorede kort og inkasserede de tidlige achievements (jeg fik Monument, mens de to andre delte 1, 2, 3, og 4 mellem sig). En modstander tog senere også 5'eren, men derefter havde jeg held (og stærke kort, og en stor score pile ;) ) til at tage 6 og 7. I slutspillet hvor effekten af 9'er og 10'er kort fløj frem og tilbage, fik jeg en masse ikoner på bordet, og kunne til sidst tage både "3 af hver ikon" og "12 ure" achievements'ene. Et sjovt spil, hvor der blev smadret score piles til den store guldmedalje (en af mine modstandere var til sidst rimeligt træt af at blive vaccineret hele tiden!).

To super spil på en aften! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Mik »

Tirsdag startede med Fürstenfeld, da Jesper endnu ikke havde fået prøvet det - hvilket naturligvis ikke forhindrede ham i at vinder stort over Eivind og mig... 7/10

Og da Martin kom kunne jeg så spille Die Burgen von Burgundy for 3. dag i træk!
Da vi alle havde spillet det før, prøvede vi at spille med de øvrige forskellige ejendomme som er med i spillet. Det gjorde at vi alle have forskellige agendaer, og det var ikke nemt at få adgang til alle typer brikker, så det var en yderst interessant oplevelse.

Martin satte sig hurtigt på minerne, og byggede sit imperium op efter yderst stringente kriterier, så ikke en brik blev lagt forkert. Jesper droppede helt at købe skibe, men kæmpede bravt med Martin om førstepladsen. Eivind og jeg var langt bagude indtil jeg begik den fejl at lade Eivind få mulighed for at tage kulturbrikken som giver lov til at bygge bygninger af samme slags i samme by. Og da han havde en kæmpe 8er-by, som ville kræve præcis en af hver slags bygning var det en stor lettelse for ham. Og da den blev færdig fik han så mange point at han hurtigt indhentede de andre. Så endnu en gang måtte jeg takke tilfreds med en sidsteplads. Men jeg holder ikke op med at spille det før jeg vinder - så de må hellere lade mig vinde hvis de gerne vil spille noget andet! :wink: 9/10
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Brichs »

Jeg har ligget syg denne uge, men det har bragt tid til et par brætspil samtidig!

Jeg har spillet 4xConquest of Planet Earth, hvilket konen og jeg fik blod på at spille mere af, da jeg fik malet alle de små rumskibe. Vi har spillet 4 spil coop. De første to spil gik super godt, men de sidste to fik vi bøllebank.

Spillet fungerer rigtig godt i coop, og er tilstrækkelig svært at få ned med nakken. Det er også super sjovt at spille mod hinanden, men ikke nær så svært. Der er dog også en variant, hvor man spiller mod hinanden OG mod spillet - den tror jeg er yderst udfordrende.

Jeg tror at spillet det bedste, Flying Frog har lavet indtil nu. Meget anderledes end Last Night on Earth og A Touch of Evil. Så megt anderledes, at jeg faktisk ville anbefale det til folk, der hader deres andre spil.

Vi nåede også et enkelt spil Aliens: This time it's war! der er baseret på den klassiske science fiction film, Aliens (altså 2'eren). Det er et rigtig sjovt spil, og selvom det virker som om at Aliens-spilleren havde overhånden gennem hele spillet, endte Space Marines med at vinde til sidst.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Omalley
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Thu Mar 24, 2011 4:26 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Omalley »

Vi har nu fundet en at spille sammen med i Viborg. I går havde vi så vores første spille aften sammen, det var rigtig hyggeligt. Min kæreste og jeg tog hen til han, og så hans imponerende spilsamling.

Vi fik spillet to spil:

Ticket to ride:
Ikke den version, som vi kender. Vi skulle transportere passagere rundt i Tyskland, jeg kan ikke huske hvad det version, men det kan være i kan hjælpe med det. Det var godt, det gav lige lidt ekstra i forhold til den vi selv har.

Smallworld:
Efter ticket to ride, blev det tid til et spil small world. Det havde vi aldrig prøvet før, det viste sig så at vi spillede med tre udvidelser til. Jeg ved ikke lige hvad udvidelserne hedder. Men det er nok et spil vi vil prøve at få fat i på et tidspunkt.

Det er absolut ikke sidste gang vi har en spilleaften sammen.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Sir William »

Omalley wrote:Vi har nu fundet en at spille sammen med i Viborg. I går havde vi så vores første spille aften sammen, det var rigtig hyggeligt. Min kæreste og jeg tog hen til han, og så hans imponerende spilsamling.

Vi fik spillet to spil:

Ticket to ride:
Ikke den version, som vi kender. Vi skulle transportere passagere rundt i Tyskland, jeg kan ikke huske hvad det version, men det kan være i kan hjælpe med det. Det var godt, det gav lige lidt ekstra i forhold til den vi selv har.

Smallworld:
Efter ticket to ride, blev det tid til et spil small world. Det havde vi aldrig prøvet før, det viste sig så at vi spillede med tre udvidelser til. Jeg ved ikke lige hvad udvidelserne hedder. Men det er nok et spil vi vil prøve at få fat i på et tidspunkt.

Det er absolut ikke sidste gang vi har en spilleaften sammen.
Kunne godt lyde som Ticket to Ride Märklin I har stiftet bekendtskab med.

Smallworld er et dejligt og let spil at gå til, ingen spil er ens og det er både godt med 2 spillere og 5 spillere. Spiller et par spil hver aften med kæresten i øjeblikket, afvekslende og skal finde en ny strategi hver gang - nok mest fordi kæresten er total uforudsigelig :wink: Hun har vist sig at være ganske god til at vælge den rette strategi alt efter hvilken racer der er i spil og hvilken abilities hun har. Det lærte mine "gypsies" i går på den hårde måde, da det blev jagtet rundt på brædtet af hendes kæmper.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Onsdag spillede vi Imperial 2030. Min respekt for Imperial er meget stor. Forventningerne til Imperial 2030 var ambivalente; den positive del skulle være, at spillet skulle være mere afbalanceret den negative at der nu er tale om et verdenskort. Forbedringerne syntes jeg var til at overskue, jeg kan sagtens se, at der i Imperial er nogle fordele forbundet med at være placeret i et hjørne, men for mig er det ikke noget problem, da alle sidder inde med den viden. Endvidere kan man jo blot investere i det land. Det skal selvfølgelig ikke være nogen hemmelighed, at det for mig ville have været svært at forkaste Imperial til fordel for Imperial 2030 alene fordi kortudsnittet stort set er identisk med Diplomacy og det at kunne spille et spil, der også har diplomatiske under- og overtoner i det samme område der endvidere har nogle fantastisk kyniske mekanismer er en stor fornøjelse. Så det er ikke fordi jeg mener, Imperial 2030 ikke er et godt spil, men det kommer ikke til at overtage pladsen på hylden fra Imperial hjemme hos mig.

Vi sluttede aftenen af med et spil Villa Paletti. Generelt er jeg positivt stemt overfor stabelspil og Villa Paletti er et fint spil indenfor genren.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

I går fik jeg sat Die Burgen von Burgund op for at skulle spille det med min søn. Desværre nåede vi aldrig så langt, men da jeg alligevel havde fået det sat op, valgte jeg at tage et solospil. Med antallet af forskellige brikker tror jeg nu heller ikke, det er nogen dårlig investering at prøve procedurerne igennem nogle gange, så det bliver lettere at skelne dem fra hinanden. Alt i alt fornøjede jeg mig fint med det men ser nu alligevel frem til at få det prøvet for alvor.
frouvne, administrator

Image
Post Reply