Hvad har du spillet i dag? April 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Brichs »

Stunke wrote:Mht. Call of Cthulhu synes jeg det er vigtigt at spille færdig. Nogen gange er det ene deck bare noget efter det andet og lige pludselig står man med mulighed for at tryne den anden helt vildt.
Hvilke fraktioner havde I blandet?
Og hvor i landet spiller I henne?

David havde blandet Agency og Yog-Sothoth. Jeg havde Cthulhu og Hastur. Vi spillede kun selve grundspillet af LCGet. Vi er bestemt ikke færdige med at prøve det, tror jeg. Vi har en lidt løs aftale om at mødes en dag 3 gutter, og så tæske igennem med en masse decks (nok mest fra CCGet - jeg har over 1000 kort til det). Vi spillede hjemme hos mig i Måløv, ved Ballerup, men mødes med sikkerhed i KBH-området når det er - vi bor alle i KBH-området. Hvis du er interesseret, skal vi da fine ud af noget :)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Stunke »

CCG kortene er rigtigt dårligt kompatible med LCG kortene. De er simpelthen for vilde mange af dem. Jeg har omkring 250 af dem selv og næsten alle sammen er for knallert til at fungere fornuftigt i LCG formatet. Desværre.
Jeg bor selv på Østerbro så du må da meget gerne sige til næste gang I samles for at spille kort. Jeg har ikke spillet i et par måneder snart, og det er altid rart at spille imod deck man ikke selv har bygget.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Helle »

Gemalen havde fødselsdag, så der er blevet spillet lidt mellem påskefrokost og fødselsdag:

4 gange Letters from WhiteChapel
1 gange Mansions of Madness
1 gange AlaCarte
1 gange Mord im Arosa
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Vi har haft et par dejlige brætspilsdage. Fredag startede vi dagen med et spil Die Burgen von Burgund. Til min store forundring tabte jeg spillet, hvor jeg ellers følte at lykken havde tilsmilet mig. Jeg havde stort set fået udfyldt hele pladen og kun to områder var uafsluttede. Men bl.a. et på kvæg-områder på min modspillers plade viste sig til sidst at være udslagsgivende. Men det ændrer nu ikke på mit indtryk af, at der er tale om et solidt spil - måske endda tværtimod. Senere på dagen introducerede Helle os to drenge for Mansions of Madness; det havde jeg ikke lige forventet skulle ske. Spillet byder nogenlunde på det, jeg havde håbet på. Jeg havde store forventninger til Arkham Horror, men havde problemer med at sætte mig ind i stemningen. Det fungerer for mig langt, langt bedre at opbygge den i en klaustrofobisk villa. Jeg tror aldrig, at denne type spil vil blive min favorit; men jeg syntes det er super-sjovt. Af et første spil at være syntes jeg der var overraskende lidt regel-fnidder og med et par spil på bagen tror jeg, der kan være tale om en maskine, der glider fint og dermed giver fuld valuta for pengene som oplevelsesspil.

Lørdag startede vi dagen med tre spil Letters from Whitechapel. Nu tror jeg, at også Helle kan se spillets kvaliteter. Denne gang byttede vi om på rollerne og det var nok med til at gøre udslaget. Til årets påskefrokost introducerede min lille niece mig til Karl-Heinz Schmiels spil A la carte. Jeg har længe været nysgerrig på spillet dels for at se hvad Die Machers designer kunne præsentere i børnespilsgenren og dels fordi komponenterne jo unægtelig ser rigtigt hyggelige ud. I det første spil var der en del regelkludder; det er heller ikke let at forklare regler, når man går i 1. klasse. Inden andet spil havde vi lige fået repeteret reglerne og så gik det lidt bedre. Efterfølgende syntes jeg stadig, at det er et meget sympatisk lille spil - men meget spil er der nu ikke i det. Imens børnene gik ud at lege fandt vi Mord im Arosa frem. Et fint lille og ikke for alvorligt spil, der ligesom A la carte alene ved sin fremtoning tiltrækker sig opmærksomhed. Hjemme igen og med Severin i seng tog vi et spil Mansions of Madness, der denne gang flød endnu hurtigere. Desværre gik det endnu en gang opdagerne ilde - men det var ekstremt tæt på, at udfaldet kunne have været et andet. Dagen blev rundet af med et spil Letters from Whitechapel - måske der lurer en ny familiefavorit her!? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Helle »

Well.
I dag har monstrene i Mansions of Madness endnu engang overtaget jorden ... eller i hvert fald dele af byen Arkham. Jeg har nu spillet Mansions of Madness 4 gange her i april, og hver gang har menneskene tabt.

Jeg synes, at det må være meget svært at nå så hurtigt rundt i spillet, at menneskene ved nogenlunde, hvad der måske kan være det, som de vinder på. Jeg ved ikke rigtigt, om det bare er min manglende erfaring med monsterspil, der gør, at jeg synes, at det virker tilfældigt, at man 2 runder før spillet slutter får en besked i retning af: Hvis menneskene har fundet x og slået y monster ihjel, så vinder de. På to ture kan menneskene ikke nå rundt i hele huset, og det spil vi spillede idag - hvor sønnike og gemalen spillene menneskene, der kom de rimelig hurtigt rundt i huset, men alligevel havde de ikke fundet det de skulle, hvorved et bestemt monster ikke var aktiveret - og hvis de ikke havde slået det ihjel, så ville de tabe. Jeg har set flere af den slags mål, hvor jeg tænker, at selvom man vidste, hvad man skulle ville det såmænd være svært nok endda.

Første gang jeg spillede var med 4 undersøgere, derudover har jeg spillet to spil, hvor der var 2 undersøgere og et enkelt, hvor det bare var gemalen, der forsøgte at redde verden.

Er der en regel, som jeg har overset? Bliver menneskene på nogen måde kompenseret, når de er færre (udover, at keeperen får færre skulls i begyndelsen af hver tur)?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Søndagen kom kun til at byde på to brætspil - men det var nu heller ikke så ringe endda! :D Først og fremmest blev det til endnu et møde med Mansions of Madness og selvom det blev til endnu et nederlag er det en fornøjelse at få lejlighed til at spille et sådant spil gentagne gange i træk indenfor så kort tid, som det har været tilfældet. Dagens andet spil blev et førstegangsmøde med: Mousquetaires du Roy. Spillet er desværre udstyret med en regelbog, der i en sjælden grad er ringe organiseret. Det afstedfødte flere tvivlsspørgsmål til reglerne, som jeg på ingen måde forsøgte at rede ud undervejs grundet organiseringen af reglerne. Det var dog ikke mit indtryk, at de som sådan var ringe formuleret, så jeg regner med snarligt at få dem genlæst og det vil forhåbentlig føre til en bedre spiloplevelse næste gang. I første omgang er jeg i hvert tilfælde slet ikke skræmt væk fra spillet og håber da også, at det er værd at kæmpe videre med.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Omalley
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Thu Mar 24, 2011 4:26 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Omalley »

Det er blevet til et spil settlers i går og et i forgårs. Vi brugte udvidelsen søfarer begge gange, første gang var det svigermor der løb med sejren. Vi fik afprøvet hvordan det var at spille med søfarer, i går lykkedes det så mig at snuppe sejren, der var god kamp om den lægste handelsvej, og den blev også afgørende i sidste ende.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Sir William »

Havde en hyggelig Påskesøndag, hvor Robert introducerede os til Rise of Empires (hele 2 gange) og det var en rigtig god oplevelse, og ikke kun fordi vi begge fik en sejr.

Rigtig dejligt spil for 3 personer, der er nemt at lære og tager ca. 2 timer. Samtlige aspekter i det spillet, både med ressourcer og udvikling m.m. giver spillet et godt flow plus man hele tiden er nødsaget til at tænke fremad. Vil helt sikkert skulle spilles anderledes ved flere end 3 mens det er svært at se det som et godt 2 personer spil men ikke umuligt.

Nåede også lige et enkelt spil Chicago Express mens maden blev færdig, det er vist blevet en såkaldt filler da det ikke tager så lang tid når man er 3. Tog endnu kortere tid i går, da spillet sluttede inden vi kom til Chicago og efter kun 3 dividender da 3 af selskaberne løb tør for aktier. En ny strategi indført af Pernille, ganske træls for mig da jeg lige havde sikret mig 60% af aktierne i et selskab for $30, dem manglede jeg så og det gav Robert en pæn sejr.

Begge spil nogen der kan anbefales.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Jack the Ripper havde det alt for let i formiddags, da ordensmagten famlede totalt i blinde i Letters from Whitechapel. Til gengæld fik menneskene her til aften revanche i Mansions of Madness, hvor de langt om længe hev en sejr i land. Der var godt nok nogle regler, der var lidt rod i, men jeg vælger at tænke, at det sikkert i det store regnskab gik nogenlunde lige op.
frouvne, administrator

Image
Justaangel
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Sat Aug 04, 2007 9:14 am

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Justaangel »

Så blev settlers sørfaren brugt igen idag sammen med min mor og kæresten. Jeg vandt. Vi spillede også før idag, men husker ikke helt resultatet. Mener jeg vandt 2 gange og kærestem 1 gang.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Helle »

Frouvne wrote:Jack the Ripper havde det alt for let i formiddags, da ordensmagten famlede totalt i blinde i Letters from Whitechapel. Til gengæld fik menneskene her til aften revanche i Mansions of Madness, hvor de langt om længe hev en sejr i land. Der var godt nok nogle regler, der var lidt rod i, men jeg vælger at tænke, at det sikkert i det store regnskab gik nogenlunde lige op.
De regler, der var kludder i, var hvorvidt menneskene måtte beholde 'tilbehørskort' til de døde personer, hvilket menneskene klart mente at de måtte. Uden det ene kort ville menneskene have været solgt til stanglakrids.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Helle wrote:
Frouvne wrote:Jack the Ripper havde det alt for let i formiddags, da ordensmagten famlede totalt i blinde i Letters from Whitechapel. Til gengæld fik menneskene her til aften revanche i Mansions of Madness, hvor de langt om længe hev en sejr i land. Der var godt nok nogle regler, der var lidt rod i, men jeg vælger at tænke, at det sikkert i det store regnskab gik nogenlunde lige op.
De regler, der var kludder i, var hvorvidt menneskene måtte beholde 'tilbehørskort' til de døde personer, hvilket menneskene klart mente at de måtte. Uden det ene kort ville menneskene have været solgt til stanglakrids.
Hvis en mand taber en fysisk genstand på jorden, samtidig med at han falder død om, giver det vel meget god mening, at en anden kan samle den op... :?
frouvne, administrator

Image
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Caniggia »

Frouvne wrote:
Helle wrote:
Frouvne wrote:Jack the Ripper havde det alt for let i formiddags, da ordensmagten famlede totalt i blinde i Letters from Whitechapel. Til gengæld fik menneskene her til aften revanche i Mansions of Madness, hvor de langt om længe hev en sejr i land. Der var godt nok nogle regler, der var lidt rod i, men jeg vælger at tænke, at det sikkert i det store regnskab gik nogenlunde lige op.
De regler, der var kludder i, var hvorvidt menneskene måtte beholde 'tilbehørskort' til de døde personer, hvilket menneskene klart mente at de måtte. Uden det ene kort ville menneskene have været solgt til stanglakrids.
Hvis en mand taber en fysisk genstand på jorden, samtidig med at han falder død om, giver det vel meget god mening, at en anden kan samle den op... :?
Side 24 i regelbogen siger at: The investigator’s figure is removed from the game board, and all of his Exploration and Starting Item cards are dropped in his current room (following the rules for a “Drop Action” – see page 9), hvis det var det, I var ude efter.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Helle »

Caniggia wrote:
Frouvne wrote:
Helle wrote:
De regler, der var kludder i, var hvorvidt menneskene måtte beholde 'tilbehørskort' til de døde personer, hvilket menneskene klart mente at de måtte. Uden det ene kort ville menneskene have været solgt til stanglakrids.
Hvis en mand taber en fysisk genstand på jorden, samtidig med at han falder død om, giver det vel meget god mening, at en anden kan samle den op... :?
Side 24 i regelbogen siger at: The investigator’s figure is removed from the game board, and all of his Exploration and Starting Item cards are dropped in his current room (following the rules for a “Drop Action” – see page 9), hvis det var det, I var ude efter.
Men står der så ikke også, at deres traitskort lægges tilbage i æsken. Er det ikke den ting, som de begynder med? Jeg konsulterede regelbogen, hvor der står hvad der sker, når de dør, men måske tog jeg fejl af, hvad kortene hed....

If not - så vandt menneskene faktisk helt berettiget. Jeg har spillet det 5 gange nu og kun en gang har menneskene - måske med rette måske ikke - vundet.

Situationen var, at den gamle mand havde et kort, hvor han kun kunne få en i skade (sit start kort)- dette kort lagde han, da han døde, spiller 2 samlede det op og gav det tilbage til spiller 1.
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Caniggia »

Helle wrote:
Men står der så ikke også, at deres traitskort lægges tilbage i æsken. Er det ikke den ting, som de begynder med? Jeg konsulterede regelbogen, hvor der står hvad der sker, når de dør, men måske tog jeg fejl af, hvad kortene hed....

If not - så vandt menneskene faktisk helt berettiget. Jeg har spillet det 5 gange nu og kun en gang har menneskene - måske med rette måske ikke - vundet.

Situationen var, at den gamle mand havde et kort, hvor han kun kunne få en i skade (sit start kort)- dette kort lagde han, da han døde, spiller 2 samlede det op og gav det tilbage til spiller 1.
Der står vel tydeligt, at det er "Items" og ikke "Traits". Det giver da heller ikke megen mening, hvis man kan "arve" andres evner bare fordi de er døde.
Post Reply