Månedens spiloplevelse - Marts 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - Marts 2011

Post by Frouvne »

Marts har været en uhørt ringe måned på den spilmæssige front for mit vedkommende:

Bakugan Battle Brawlers - 4
51st State - 3
Cranium Cards - 3
Earth Reborn - 1
The Great Fire of London 1666 - 1
In the Shadow of the Emperor - 1
Medici vs Strozzi - 1
Puzzle Strike - 1
Schotten-Totten - 1

Højdepunkterne har været Earth Reborn, der ser ud til at have et kæmpe materiale, men som første scenarie, som jeg spillede, formentlig blot er en sølle forsmag på og så var der 51st State, som jeg syntes, jeg fik lidt bedre fornemmelse for her i anden ombæring, hvor jeg fik spillet nogle spil af det. 51st State går for mit vedkommende med titlen som månedens spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2011

Post by Mik »

Dominion - 11
Ave Caesar - 7
Tsuro - 3
Key Market - 2
Troyes - 2
20th Century - 1
7 Wonders -1
Airlines Europe -1
Antigua - 1
Die Burgen von Burgund -1
Firenze -1
Fresko -1
Kaboom -1
Key West - 1
Lübeck -1
Nationale 7 -1
Norenberc -1
RoboRally - 1

18 forskellige spil og 38 spil i alt. Jeg kan ikke klage!
Og næste måned bliver endnu bedre 8)

De grønne spil er klassiske favoritter, som altid vil ligge højt på min favoritliste.
De røde er toppen af min spilleoplevelser i denne måned, men det er svært at vælge en enkelt.
Så i stedet vil jeg vælge Key West som månedens spiloplevelse. Ikke det bedste spil jeg har spillet i denne måned, men den største positive overraskelse, eftersom jeg havde forventet mig et lidt ligegyldigt familiespil, men det viste sig at være både sjovt, interaktivt og med nåde taktiske og strategiske beslutninger. Absolut månedens familiestrategispil!
Image
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2011

Post by Foppwin »

Dixit var månedens oplevelse for mig. Godt familiespil med simple regler, så de små også kan være med. Jeg har endnu ikke prøvet det med kun voksne, så jeg kan kun bedømme det som et familiespil (med børn)
Danny

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2011

Post by qute »

Har desværre ikke fået spillet så meget som jeg gerne ville.

Puzzle Strike er klart den nye kæledække i hjemmet. Dominion er næsten glemt. Jeg nyder at man i Puzzle Strike ikke kan ignorere hvad modstanderen laver. I dominion er det slet ikke ligeså vigtigt og kan føles lidt som solitaire.
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2011

Post by Stunke »

Siden jeg har stiftet bekendtskab med Twilight Struggle og Small World i denne måned må jeg konstatere at TS klart vinder med prisen.
Small world er rimeligt fint, men det er i virkeligheden et fint pyntet abstract spil. Det er sjovt, går nogenlunde hurtigt og har nogen interessante valg, men twilight struggle tager alligevel præmien.
Det tager lang tid at spille TS. Men det er helt okay. Det er interessant hele vejen igennem. Der skal træffes virkeligt mange valg, og man er nødt til at være på mærkerne hele tiden.
Jeg kan godt forstå hvorfor det ligger placeret som nummer 1 på BGG. Det er ret let at gå til, det er ret interessant og der opstår en masse interessante situationer i løbet af spillet, så det ikke bare føles som det samme om og om igen.
Hvis bare man kunne spille på en time eller to. Trine og jeg bruger rask væk 4+ timer på at slås om det politiske verdensherredømme.

Jeg synes ikke jeg har spillet så meget, men okay mere end 20 timers spil på en måned er vel ret godt gået? :D
5 spil TS og et par spil Small World, så løber det alligevel op i noget der ligner en arbejdsuge (i det offentlige).

Jeg er virkelig glad for twilight struggle, selvom spillebrættet sutter æselkogler. Der skal investeres i noget ordenligt så snart jeg kan komme til det.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2011

Post by Andrea »

Jeg har spillet helt ufatteligt lidt i denne måned, men det blev da blandt andet til en omgang Mansions of Madness, hvor flovet i spillet 'snød' os lidt, så vi ikke helt var klar over, hvor lidt tid vi havde til at løse opgaven. Jeg er spændt på, hvordan det bliver at spille næste gang - om vi er lidt mere vågne der ;)

Jeg blev desuden positivt overrasket over Space Hulk: Death Angel - the card game, som er et af de få spil, som også kan spilles af to personer, og hvor jeg tror, at Jens og jeg rent faktisk vil gøre det igen. Det glæder jeg mig meget til atter at finde frem fra spilhylden.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2011

Post by Jens_Hoppe »

Med fem spil spillet kan der vist ikke være noget tvivl om, at månedens spil for mig er High Frontier. Jeg glæder mig allerede til næste gang!

Det blev også til et gensyn med et gammelt bekendtskab, nemlig B-17: Queen of the Skies, Avalon Hills gamle solitairespil om bombetogter over Europa. Det er et spil som jeg tilbage i 'firserne bogstaveligt talt spillede hundredevis af gange, men ikke har rørt siden. Men nu skulle det så være, tænkte jeg for et par uger siden, og det var da også sjovt nok at prøve igen. Meeen, selvom spillet er meget stemningsfuldt og meget detaljerigt, kommer man ikke uden om at der ikke er meget spil over det: Det er 99% proces (terningslag og tabelopslag, primært) og 1% beslutninger - ikke et ideelt blandingsforhold. :) Men det var sjovt at prøve igen.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply