Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by Stunke »

Redigeret (det virker som om min intention med indlægget bliver stærkt misforstået):
Anbefal et godt økonomisk/strategisk brætspil der kan spilles to mand.
Anbefal et godt togspil der kan spilles to mand. Det er ikke togene der er vigtige, men den spilmekanik det virker som om togspillene tit har med sig. Hvad kan de allesammen? Der er voldsomt mange af dem, og de er rigtigt svære at blive kloge på.
Anbefal et godt kortspil, der ikke er dominion, der kan spilles to mand.


Oprindeligt indlæg følger:
Jeg ved godt at spørgsmålet om en komplet spilsamling er en forfærdelig tanke for de mange brætspillere for hvem samlermanien langt overstiger trangen til at holde samlingen på et minimalistisk niveau.
Jeg skal dog blankt indrømme at så snart jeg sættet mig ned og læser på BGG eller herinde er der et eller andet der lokker, så når som helst jeg finder et eller andet der lyder interessant lader jeg lige tiden gå i en måneds tid og så sker der som regel det at noget nyt har fanget min interesse mere, så med det in mente går jeg lidt forsigtigt til mine brætspilsindkøb.
Nu foretrækker jeg dog at eje ting jeg ved bliver brugt og som jeg kan lide at bruge. Jeg bruger efterhånden kun penge på dyre ting som jeg ved holder længe og som jeg vil have glæde af så længe jeg ejer dem, på den anden side står jeg i den fantastiske situation at min kæreste kan lide, og er god til at spille. Flere af mine studiekammerater har vist interesse i at spille (i første omgang) lidt lettere spil som Ticket to Ride: Europe og Pandemic. Derudover har jeg en flok kammerater der er cirka lige så fordrukne og regelrytteriske, nasseprinser som jeg selv, så vi spiller vel en gang om måneden (måske to). Derfor er der rig mulighed for at spille et væld af forskellige ting både 2-ply og multi-ply.
Jeg prøver derfor at strikke en spilsamling sammen som dækker de fleste behov og de fleste spilgenrer.

Men jeg ved egentligt ikke hvad jeg står og mangler for at runde samlingen af, selvom jeg kigger ret meget efter økonomiske spil/togspil for tiden. Jeg har derfor kig på Age of Industry (fordi det er en lettere udgave af Brass, åbenbart) fordi mine kammerater og jeg sagtens kan spille small world i 4 timer fordi vi diskuterer alle træk og alle tænkelige udfald undervejs. Jeg ved ikke en dyt om togspil og hvordan de kan strikkes sammen samt hvilke alternativer der er, så på det punkt har jeg brug for nogen gode anmeldelser eller anbefalinger.

Dominion har jeg spillet med Trine en del gange, og det er simpelthen vand ved siden af Race for the Galaxy. Jeg overvejer derfor at anskaffe Innovation som erstatningsspil for Dominion, fordi det virker som et spil der er let at gå til, men som stadig indeholder en masse reelle valg. (Trine og jeg har fået muret os ind i en taktik hvor man lige vurderer de 10 tilgængelige kort og så regner lidt på hvor hurtigt man kan skrabe så stor en hånd sammen som muligt, så man kan købe guld så man kan købe 6vp kort så spillet kan slutte efter 10 minutter.) Vores ture tager cirka 10 sekunder hver. Vi kigger lige hurtigt på den anden penge så vi ved at man ikke regner forkert og så spiller man ellers sin egen hånd mens den anden rydder op. De få interaktionskort der er, såsom militia og Witch og lignende vælger vi aldrig. Det går simpelthen ikke hurtigt nok imod en modstander der sidder med et deck fuld af Smith's så man bare kan trække endnu flere kort med penge på. Dominion er ærgeligt nok ikke særligt interessant, selvom jeg gerne ville holde mere af det end jeg gør nu.

Men alt i alt, hvilke interessante kategorier af spil findes der og hvad har I af gode anbefalinger til de forskellige kategorier?
Jeg har listet de kategorier jeg kan komme i tanke om samt de spil jeg allerede ejer inden for hver. Hvis I har nogen forslag til en kategori der mangler, eller en kommentar på et eller flere af spillene må I meget gerne komme med dem.
De øverste entries i listen er dem jeg primært mangler anbefalinger til. Så behøver man ikke læse hele listen igennem hvis ikke man gider :)

Togspil: Anbefal som en tosset her! Jeg ved ingenting men vil gerne vide mere!
Økonomi: Power Grid. Jeg vil dog gerne have en anbefaling til et andet økonomisk spil. PG er lidt for fokuseret på at have nok elektro til alting. Det hele handler om penge og KUN om penge synes jeg.
2-ply strategiske: Twilight Struggle. Findes der nogen rigtigt gode anbefalinger til et rigtigt godt 2-ply spil der ikke tager så lang tid at spille? TS er virkeligt fedt, men tiden er lidt en dræber så det vil være rart at have en god erstatning.
Multi-ply strategiske: Disse spil kommer jeg kun til at spille med mine kammerater så deres spilsamling kommer lidt ind i billedet her. Imperial, Small World, Wallenstein(??? Har ikke spillet det endnu). Er der nogen virkeligt gode multiplayerspil i denne kategori der overgår Imperial, eller er den plads ligesom besat?
Lette krigsspil: Commands & Colours: Ancients
Tunge krigsspil: Warhammer Fantasy, Hordes, Warmachine. (jeg leder ikke efter nogen tunge krigsspil, jeg har mine figurspil, og jeg gider ikke spille tonserlange brætspil når den tidskategori allerede er taget af Twilight Struggle)
Party games: Gider jeg ikke rigtigt eje. Selskaber er ikke til spil for mit vedkommende.
Lette kortspil: Hvad er et godt, hurtigt, interessant kortspil? Innovation? Andre anbefalinger? (Ikke Dominion, som nævnt ovenfor)
Medium kortspil: Race for the Galaxy.
Tunge kortspil: Call of Cthulhlu the Living Card Game.
Euros: Caylus/Agricola
Ameritrash: Cosmic Encounter
Gateway: Agricola, Puerto Rico, Samurai, Carcassonne
Abstracts: Dvonn, Shogi, Hive, Blokus Duo, Quarto.

Spilsamlingen, med vurderinger og kommentarer, hvis nogen vil have det at gå ud fra til eventuelle kommentarere eller anbefalinger.
http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
Last edited by Stunke on Tue Apr 05, 2011 5:44 pm, edited 1 time in total.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by Brichs »

Af togspil kommer det lidt an på hvad du går efter. Der er spil i den lette ende af skalaen, som Ticket to Ride, der også går rimeligt med kun to personer. Det er et klassisk gatewayspil, og med god grund. Det er dog rigtig sjovt også.

Samtidig er der også spil i den tungere ende, som 18XX spillene. Der kender jeg ikke selv nogle, så kan ikke anbefale.

Personligt er mit yndlingstogspil Age of Steam, der er i den tungere ende, men super simpelt når alt kommer til alt. Det er dog lidt tamt kun 2 personer, da man kan "gemme" sig i hver sin ende af brættet. Der er dog andre spilleplader, der er bedre til to-personers spil. Der fulgte eksempelvis ét med mit eksemplar, men det er import fra USA, så kan ikke love det findes herhjemme...
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by Sir William »

Vi har investeret i togspillet "Chicago Express" har indtil videre kun fået læst reglerne - og ikke spillet det endnu - men det virker rigtig overkommeligt regelmæssigt og så bringer det også et mere strategisk element ind.

Skal gerne lige forsøge at få det spillet for at give en eksakt udmelding.

Prøvede Railways of the world ved sidste års Djengis Con, syntes det var et rigtig sjovt spil. Vi var så vist nok 5 der spillede, hvilket jeg tror gør spillet noget sjovere.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by Stunke »

Sir William wrote:Vi har investeret i togspillet "Chicago Express" har indtil videre kun fået læst reglerne - og ikke spillet det endnu - men det virker rigtig overkommeligt regelmæssigt og så bringer det også et mere strategisk element ind.

Skal gerne lige forsøge at få det spillet for at give en eksakt udmelding.

Prøvede Railways of the world ved sidste års Djengis Con, syntes det var et rigtig sjovt spil. Vi var så vist nok 5 der spillede, hvilket jeg tror gør spillet noget sjovere.
Giv endelig en anmeldelse af Chicago Express når du når så langt.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by Foppwin »

For mig er brætspil lidt ligesom en film. Det koster 100 kr. for 2 timers underholdning. Når jeg har set den så gider jeg ikke at købe den på DVD. Nu kan man ikke låne brætspil på samme måde som film, så der må man købe, men når der ikke er noget sjovt tilbage i dem så sælger jeg dem igen.

Jeg vil gerne samle på brætspil, men har hverken plads eller penge til det, så der er ingen grund i at holde på dem hvis man ikke har lyst til at spille dem igen.

Så findes der en komplet samling af noget som er i udvikling. Nej det mener jeg ikke. Et arrangement som Djengis er super, for der kan man få afprøvet om spillet er noget for en.
Danny

Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by Stunke »

Brichs wrote:Der er spil i den lette ende af skalaen, som Ticket to Ride, ...

Personligt er mit yndlingstogspil Age of Steam, der er i den tungere ende, men super simpelt når alt kommer til alt. Det er dog lidt tamt kun 2 personer, da man kan "gemme" sig i hver sin ende af brættet. Der er dog andre spilleplader, der er bedre til to-personers spil. Der fulgte eksempelvis ét med mit eksemplar, men det er import fra USA, så kan ikke love det findes herhjemme...
TTR:E nævner jeg selv som et spil jeg har været igennem, men det er ikke rigtigt et "togspil", ikke sådan som jeg har opfattet dem i hvert fald. Der er toge med som brikker, men der er ingen auktioner, eller obligationer eller varer der skal fragtes eller noget. Det er måske ikke udpenslet i mit oprindelige indlæg, men jeg leder efter et økonomisk spil der godt må indeholde nogen tungere elementer end træk-kort-byg-skinner, og der virker mange af togspillene til at være lige i skabet.
Age of Steam er et godt bud, f.eks, men hvis man kan gemme sig så er det jo ikke så godt som 2-ply, så hvis det virkeligt er så let at undgå konfrontationer, og det tager for mange af ens egne ressourcer at opsøge konfrontationere så er desværre ikke et spil jeg er interesseret i. Så tak for dit heads up :)
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by Jens_Hoppe »

For de fleste Age of Steam-kort er der faktisk ikke det store spænd i, hvor mange spillere kortet fungerer godt med (spændet er ofte snævrere end hvad producenten selv skriver). En god geeklist, hvor folk har ratet de enkelte kort, er

http://www.boardgamegeek.com/geeklist/1 ... of-players

Der findes deciderede 2-spiller kort til Age of Steam (og man kan lave varianter til de andre kort for at gøre dem mere egnede til 2 spillere), men dem jeg har prøvet har alligevel været en tynd kop te i forhold til at spille spillet med flere spillere.


Lige togspil er ikke en type spil jeg generelt vil anbefale til to spillere, men faktisk har jeg og en anden 18xx veteran med succes spillet adskillige 18xx spil som to-spiller spil (inkl. f.eks. 1830, som man ellers aldrig vil se anbefalet til to spillere!). Jeg ved dog ikke om jeg decideret vil anbefale øvelsen til en ny 18xx-spiller - det kræver nok at man er fortrolig med spilseriens paradigmer, før det rigtigt giver mening... :) Der findes dog 18xx spil der er beregnet til to spillere - selv har jeg erfaring med 1825 Unit 3 (Skotland!) som er et fint spil. Jeg synes dog at 1825 Unit 1 (som i princippet er beregnet til flere spillere) er endnu bedre med to.

Et af de eneste togspil jeg lige kan komme på, som fungerer godt med to spillere, er Martin Wallace's First Train to Nürnberg. Det er dog et meget atypisk togspil - der er f.eks. ingen penge med - men det er mekanisk meget velfungerende, og det er et dybt spil med masser af mulighed for interaktion.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by Stunke »

Fedt mand!
Hvad er der særligt ved 18xx serien siden den er utilnærmelig? Og hvordan starter man så på serien hvis det er svært at have med at gøre?
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by Jens_Hoppe »

Well, 18xx spil er som udgangspunkt langvarige (3 timer vil f.eks. være et meget kort spil 18xx!), og komplekse (både i forhold til regelmængden og beslutningsdybden). Komponenterne er oftest ikke særligt pæne. Spillene er ofte utilgivende, dvs. én fejl på et vitalt tidspunkt kan slå en spiller ud af spillet. De kræver megen hovedregning og shufflen papirpenge frem og tilbage: [Efter lang tids studeren af kortet, selskabets tog, osv.] "Ok, mit selskab giver en indkomst på $280, og jeg giver pengene ud til auktionærerne. Det er $28 pr. 10% aktie, og da jeg har 6 af dem, får jeg $168. [Tager penge fra banken]. Du har 1 aktie, så det er $28, og da der ligger 3 af selskabets aktier i bank poolen, er det $84 i selskabets kasse.

Og den slags beregninger og vekslen penge er noget der sker for hvert aktivt selskab hver tur i hele spillet, med nye indkomsttal og aktiefordelinger hver tur. Ikke at der er noget galt med det - det er afgjort den slags regnskabsgymnastik der er en af charmerne ved 18xx - men man må bare ikke forvente et hyggenykke-spil man kan spille med svigermor efter familiefrokosten.

Dertil kommer at den egentlige togdrift for nogle 18xx spil faktisk er lidt en sekundær øvelse: Der er forskellige udviklingsmæssige "grene" af spil i 18xx serien, og man plejer f.eks. at benævne en af dem de "1830-lignende spil". 1830 er nemlig i lige så høj grad et aktiespekulations- og selskabstømnings-spil som det er et togbanespil, så hvis man er typen der foretrækker at foretage sig konstruktive ting som f.eks. at lave en fin, indtægtsgivende togbane som man plejer og passer på gennem hele spillet, kan virkeligheden i 1830 ramme en ret hårdt. ;)

Denne geeklist ser i øvrigt ud til at være et godt første stop, hvis man er interesseret i hvad 18xx er for noget:

http://boardgamegeek.com/geeklist/50903 ... 18xx-a-try
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by Stunke »

Tusind tak.
3+ timers spil har jeg allerede et af. Det er rigeligt.
Hyggespil gider jeg alligevel ikke, men som du beskriver det lyder 18xx genren ret power grid agtig. Den der ene fatale fejl der koster én spillet gider jeg simpelthen ikke. Det er for lang tid at sidde og spille og vente på at tabe, når alle ved hvad resultatet bliver.

Det der med at bygge noget fint og så se det smuldre sker jo også i Imperial når en eller anden spiller bliver for glad for sin nation, og det er en fantastisk spilmekanik.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by qute »

Stunke wrote: Anbefal et godt kortspil, der ikke er dominion, der kan spilles to mand.
Jeg vil anbefale http://boardgamegeek.com/boardgame/67928/puzzle-strike
Det er godt nok lidt ala. Dominion, men der er langt mere spiller interaktion. Du kan ikke bare planlægge spillet fra starten.
Det kommer dels an på hvilken karakter som modstanderen har valgt og dels HVAD modstanderen gør.
Kig på det.

Evt. spil et par spil online her:
http://www.fantasystrike.com/dev/
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by netsapiens »

Kortspil for to personer:
Warhammer Invasion Det er simpelthen skidegodt med stjerner på, det spil
Derudover er Ascension overraskende godt to personer synes jeg, men jeg har ikke erfaring nok med det til at give det min endelige anbefaling.
Og så er Cold War altså også overraskende godt når man får sat sig lidt ind i bluff aspektet. Stadig en filler, men en genial en af slagsen.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by Stunke »

Warhammer Invasion er et LCG er det ikke?
Jeg spiller jo Call of Cthulhu i forvejen, men jeg tror ikke Trine synes det er nær så sjovt som jeg gør. Det er jo mig der bygger vores deck, det interesserer hun sig ikke skide meget for. Så et hvilket som helst kortspil skal egentligt kunne spilles uden at man skal sætte sig ind i et meta af nogen art.

Cold war vil jeg kigge på ved lejlighed så.
It's about playing games, not owning games.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by netsapiens »

Jo, invasion er lcg. Og cthulhu overlegent imho, men jeg kan godt se dit problem :)
Prøv cold war og giv det nogen spil inden du bestemmer dig. Der er mere end man tror i det spil. Du er velkommen til at låne mit og prøve med men jeg kommer sjældent til Østerbro
I disse dage.
Ellers, hvad med summoner wars? Kortspil, men spilles på et ark papir som "bræt" tæller det?
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Anbefal de sidste spil til en komplet spilsamling.

Post by Sir William »

Så fik jeg endelig indviet Chicago Express, har lavet en beskrivelse af erfaringerne i "hvad har jeg spillet i April" tråden.

Men i grove træk et rigtig sjovt spil, let overskuelige regler, tager ca. 1 time når spillet først er lært og med et taktisk element.

Det kan formentlig spilles af 2, men så bliver det lidt mere hmmmm - tror jeg.

Du starter med en sum penge og 4 togselskaber. I første runde skal der bydes på aktierne og de penge der bliver købt for indgår så i selskabet egenkapital. Det er så disse penge du udvikler din jernbane med og undervejs bliver der så betalt dividende.

Synes det er et sjovt og nemt at lære spil, som både jeg og kæresten syntes er godt.
Post Reply