Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Sveinmain »

Nye spillkvelder i Preikestolen Gamers:
Carson City - Agricola med dueller, meget kjekt! 9/10
Genialt - En klassiker 6/10
Hansa Teutonica - Worker placement på steroider
Reeperbahn um halb zwei - Beste og kjappeste tomannsspill! 10/10
Tikal - Vakkert og meget godt spill 9/10
Vikings - Meget undervurdert spill som er fantastisk 10/10
Boomtown - trenger du et kjapt og godt 5 manns? Boomtown selvsagt. 8/10
Money - Greit nok 5/10
Taj Mahal - Kjøp, eller finn frem fra skapet og spill! 8/10
Wyatt Earp - Kjapt og greit! 6/10

I tillegg videopresentasjon av Spicherstadt og Ave Ceasar.

Sjekk: http://preikestolengamers.wordpress.com/ for bilder og videos!
Enjoy:-)
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Helle »

Her er det blevet til endnu et spil MoM og denne gang vandt menneskene - der viser sig en tendens til, at jeg som keeper har svært ved at vinde en bestemt af historierne .... faktisk den mest kedelige af de historier jeg hidtil har spillet.

Jeg har dog stadig to af historierne tilbage. De gange jeg har spillet og præsenteret nye for spillet har jeg så vidt muligt genbrugt tidligere spillede historier. Den ene af historierne virker meget lang - med et kæmpe hus og mange ture. Det må bestemt gemmes til en lang søndag i familiens skød. Er der nogen, der har spillet den sidste af historierne og har et bud på spilletid?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Frouvne »

Helle wrote:Her er det blevet til endnu et spil MoM og denne gang vandt menneskene - der viser sig en tendens til, at jeg som keeper har svært ved at vinde en bestemt af historierne .... faktisk den mest kedelige af de historier jeg hidtil har spillet. [...]
... den er faktisk også kedelig fra den anden side af spillebordet. Men det er selvfølgelig rart, at den levner mulighed for lidt æresoprejsning imellem alle de andre scenarier man spiller og taber.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Frouvne »

Sveinmain wrote:Nye spillkvelder i Preikestolen Gamers:
Carson City - Agricola med dueller, meget kjekt! 9/10
Genialt - En klassiker 6/10
Hansa Teutonica - Worker placement på steroider
Reeperbahn um halb zwei - Beste og kjappeste tomannsspill! 10/10
Tikal - Vakkert og meget godt spill 9/10
Vikings - Meget undervurdert spill som er fantastisk 10/10
Boomtown - trenger du et kjapt og godt 5 manns? Boomtown selvsagt. 8/10
Money - Greit nok 5/10
Taj Mahal - Kjøp, eller finn frem fra skapet og spill! 8/10
Wyatt Earp - Kjapt og greit! 6/10

I tillegg videopresentasjon av Spicherstadt og Ave Ceasar.

Sjekk: http://preikestolengamers.wordpress.com/ for bilder og videos!
Enjoy:-)
Dejligt at se at klassikere som Tikal og Taj Mahal stadig kommer på bordet. Tikal har jeg altid fundet æstetisk tilfredsstillende men ellers en smule kedeligt (men det skal også ses i lyset af at de andre spil i trilogien efter min mening er bedre) og Taj Mahal ser jeg som et af Knizias mest vellykkede spil. Reeperbahn um halb zwei bliver jeg rigtig nysgerrig på - men mon ikke det efterhånden kan findes til en overordentlig rimelig pris og så kan det da godt være, at det en dag ryger ned i indkøbskurven.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Helle »

Frouvne wrote:
Helle wrote:Her er det blevet til endnu et spil MoM og denne gang vandt menneskene - der viser sig en tendens til, at jeg som keeper har svært ved at vinde en bestemt af historierne .... faktisk den mest kedelige af de historier jeg hidtil har spillet. [...]
... den er faktisk også kedelig fra den anden side af spillebordet. Men det er selvfølgelig rart, at den levner mulighed for lidt æresoprejsning imellem alle de andre scenarier man spiller og taber.
Det kom til at lyde, som om det var kedeligt, fordi jeg ikke vandt - men der kommer meget få monstre på bordet og dermed er en stor del af keeperens opgave at sprede mørke og forberede sig på 'vinderkriteriet'. På trods af, at jeg ikke er monsterven, så synes jeg faktisk, at en af de mest vellykkede historier (som jeg har spillet) er 'Fall of house Lynn', hvor keeperen har mulighed for at sætte monstre (små søde kultister) ind hver tur. Disse kan så i efterfølgende ture 'veksles'. Der kommer mange 'monstre' på brættet og dermed er der også noget flytte rundt på for keeperen. Jeg kan bare rigtigt godt lide ideen om 'Classroom Curses'. Det er et ok stort bræt, man bevæger sig på, det er indendørs, der er et loftsrum og ikke alt for meget kælder. At det foregår på en skole er jo også lige med til at give lidt af stemningen.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Mik »

Frouvne wrote: Reeperbahn um halb zwei bliver jeg rigtig nysgerrig på - men mon ikke det efterhånden kan findes til en overordentlig rimelig pris og så kan det da godt være, at det en dag ryger ned i indkøbskurven.
Jeg bryder altid ud i den berømte sang fra filmen spillet er baseret på, når jeg spiller spillet.

For mig bringer spillet mange minder om min barndoms mange aftener på Hamborgs reberbane, og en af de bedste film produceret under nazityskland - uden at referere til krigen overhovedet:
http://www.youtube.com/watch?v=07hn4uXJ ... re=related
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Andrea »

Helle wrote:På trods af, at jeg ikke er monsterven, så synes jeg faktisk, at en af de mest vellykkede historier (som jeg har spillet) er 'Fall of house Lynn', hvor keeperen har mulighed for at sætte monstre (små søde kultister) ind hver tur. Disse kan så i efterfølgende ture 'veksles'. Der kommer mange 'monstre' på brættet og dermed er der også noget flytte rundt på for keeperen. Jeg kan bare rigtigt godt lide ideen om 'Classroom Curses'. Det er et ok stort bræt, man bevæger sig på, det er indendørs, der er et loftsrum og ikke alt for meget kælder. At det foregår på en skole er jo også lige med til at give lidt af stemningen.
Ha! Det var da fordi, du spillede den hos os første gang! *forsøger at tage hele æren* ;)

Hvilket scenarie er det, du finder kedeligt?
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Andrea »

I går besøgte vi et vennepar, som netop er flyttet i et dejligt hus, og vi indviede selvfølgelig stedet med en lang række brætspil. Det blev til to omgange 7 Wonders, en omgang Dominion, en omgang Atlantic Star samt en omgang Filou. Mht. sidstnævnte har jeg virkelig undret mig over, hvordan et spil, som ser så nuttet ud, kan hade mig så meget, men nu har jeg gennemskuet det - der er jo ingen zombier i det spil, og det er derfor, det opfører sig åndssvagt ;)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Helle »

Andrea wrote:
Helle wrote:På trods af, at jeg ikke er monsterven, så synes jeg faktisk, at en af de mest vellykkede historier (som jeg har spillet) er 'Fall of house Lynn', hvor keeperen har mulighed for at sætte monstre (små søde kultister) ind hver tur. Disse kan så i efterfølgende ture 'veksles'. Der kommer mange 'monstre' på brættet og dermed er der også noget flytte rundt på for keeperen. Jeg kan bare rigtigt godt lide ideen om 'Classroom Curses'. Det er et ok stort bræt, man bevæger sig på, det er indendørs, der er et loftsrum og ikke alt for meget kælder. At det foregår på en skole er jo også lige med til at give lidt af stemningen.
Ha! Det var da fordi, du spillede den hos os første gang! *forsøger at tage hele æren* ;)

Hvilket scenarie er det, du finder kedeligt?
Classroom curses.... og Allan ligeså i øvrigt fra den anden side af bordet - det betyder ikke, at det ikke er ok, men det er det mest kedelige og nu har jeg prøvet det 3 gange, og jeg synes ikke, at jeg skulle GØRE så forbasket meget. Vi har spillet tre forskellige historier sammen og vi er enige om, at det er det mest kedelige. Vi har genbrugt dem nogle gange, sammen med forskellige gæster, der har spillet - og så er valgene bare lavet forskelligt. Jeg tænkte, at det kunne være fint at gemme det lange til vi var lidt fortrolige med spillet - og det i haven (blod ties) har ikke rigtigt fundet vej til bordet endnu - huse er bare mere spændende end haver. Jeg kunne også godt ønske mig lidt mere historie egentlig ... men det er nok for meget at forvente af et brætspil :D
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Brichs »

En besøg af 9 venner (altså 11 i alt) gav endelig anledning til at få Trivial PÅursuit - Tem Edition på bordet. Det er faktisk en udemærket party-game udgave af det klassiske TP spil.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Andrea »

Helle wrote: Classroom curses.... og Allan ligeså i øvrigt fra den anden side af bordet - det betyder ikke, at det ikke er ok, men det er det mest kedelige og nu har jeg prøvet det 3 gange, og jeg synes ikke, at jeg skulle GØRE så forbasket meget. Vi har spillet tre forskellige historier sammen og vi er enige om, at det er det mest kedelige. Vi har genbrugt dem nogle gange, sammen med forskellige gæster, der har spillet - og så er valgene bare lavet forskelligt. Jeg tænkte, at det kunne være fint at gemme det lange til vi var lidt fortrolige med spillet - og det i haven (blod ties) har ikke rigtigt fundet vej til bordet endnu - huse er bare mere spændende end haver. Jeg kunne også godt ønske mig lidt mere historie egentlig ... men det er nok for meget at forvente af et brætspil :D
Det i haven kunne jeg ellers godt lide, da jeg prøvede det - selvom det gik grueligt galt til sidst :D
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Helle »

Andrea wrote:
Helle wrote: Classroom curses.... og Allan ligeså i øvrigt fra den anden side af bordet - det betyder ikke, at det ikke er ok, men det er det mest kedelige og nu har jeg prøvet det 3 gange, og jeg synes ikke, at jeg skulle GØRE så forbasket meget. Vi har spillet tre forskellige historier sammen og vi er enige om, at det er det mest kedelige. Vi har genbrugt dem nogle gange, sammen med forskellige gæster, der har spillet - og så er valgene bare lavet forskelligt. Jeg tænkte, at det kunne være fint at gemme det lange til vi var lidt fortrolige med spillet - og det i haven (blod ties) har ikke rigtigt fundet vej til bordet endnu - huse er bare mere spændende end haver. Jeg kunne også godt ønske mig lidt mere historie egentlig ... men det er nok for meget at forvente af et brætspil :D
Det i haven kunne jeg ellers godt lide, da jeg prøvede det - selvom det gik grueligt galt til sidst :D
Glæder mig at høre, det er det, der står for tur næste gang.... jeg synes bare, at havefelterne er så ens, og derfor kan jeg bedre lide huset ... ikke særligt godt grundlag at bedømme på måske :D
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Gunness »

I dag er det blevet til et spil Forbidden Island (altid hyggeligt) og et tomands Luna. Det burde sikkert ikke overraske, men Luna er meget mekanisk og uinspirerende som tospiller.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Frouvne »

Lørdag blev en meget sløv spilledag; Beyblade og Guess What I Am er hvad det blev til. Til gengæld fik vi tømt nogle hundrede spil ud af papkasser og op på hylder, så mon ikke, der kommer noget mere interessant på bordet indenfor den nærmeste fremtid!? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Helle »

Frouvne wrote:Lørdag blev en meget sløv spilledag; Beyblade og Guess What I Am er hvad det blev til. Til gengæld fik vi tømt nogle hundrede spil ud af papkasser og op på hylder, så mon ikke, der kommer noget mere interessant på bordet indenfor den nærmeste fremtid!? :)


Vi fik helt nøjagtigt tømt 20 store flyttekasser ... der står stadig 6 store flyttekasser - og en lille, som jeg ikke ved, hvor er blevet af - og der er ingen garanti for, at der ikke liiiiiige stadig gemmer sig en brætspilskasse midt mellem flyttekasserne med tøj, mapper og bøger. Det er dog mest kortspil og småspil, der er i mindst 3 af de tilbageværende kasser ... så der er ikke rigtige brætspil. Men det var lidt som at få nye spil. Der er flere på hylderne, som jeg virkelig glæder mig til at spille igen og som jeg næsten havde glemt i den tid, som vores spil har været pakket væk.
Post Reply