Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Mik »

Mandag lagde vi ud med et par spil Dominion for 5 spillere.
Udover et ekstra sæt startkort til den femte mand spillede vi med de almindelige regler, og det gik rigtig godt: det tog temmelig lang tid at slutte første spil, da det var svært at samle tilstrækkelig kapital. Men spillet sluttede med at den sidste Provins blev købt (og dermed også 3 tomme bunker) og ventetiden var ikke speciel lang. Så vi gentog succesen med samme set-up, dog med Platin/Koloni til rådighed. Vandt første spil, så jeg kan ikke klage. 10/10

Derefter var Asger kommet, så vi kunne dele os op i to hold af 3 mand: Det andet hold spillede Pergamon, medens jeg spillede Penthagon med Eivind og Torben Polack. Jeg var fast besluttet på at vinde denne gang efter dobbeltnederlaget til Torben i sidste uge, og jeg det blev da også en overlegen sejr da mine konkurrenter spredte sig for meget (imellem de to hovedstrategier). 9/10
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Brichs »

Søndag havde vi gæster. Det blev til et spil Small World med alle udvidelser (pånær Necromancer's Island, som desværre ikke er en del af samlingen hos min kammerat. Jeg tabte på trods af et rigtig solidt spil, mens min kone vandt stort efter en fantastisk sidste runde. Det havde været meget lige gennemd et hele, men hun fi lige en rudne der sparkede r**....

Efter det tog vi et spil Age of Steam. Jeg ved ikke om jeg bare var for slap til at forklare regler, eller om folk var for dårlige til at høre efter (nok en blanding, hvis jeg skal være ærlig), men det var bare ikke den succes som jeg havde sidst jeg spillede det. Ærgeligt.

Til sidst var det klassikeren i vores gruppe; Batlestar Galactica med Pegasus & Exodus udvidelserne. Vi var 4, så vi spillede med sympathetic Cylon (fremfor Cylon Sympathizer)for lidt variation. Vi spillede også med Cylon Fleet Boardet. Jeg var Cylon fra start, og endte med at få en sejr i land. Fantastisk.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Jonezy »

Min forlovede og jeg fejlede totalt i at få reddet skattene fra Forbidden Island på novice niveau igår. Første spil var vi dog tæt på, jeg var Navigator og Mani var Diver, og vi blev ramt af en tsunami, da Water Meteren nåede op på dødningehovedet. Største problem var hand limit reglen, der gjorde at vi skulle igennem treasure decket, og dermed en masse Water Rises kort, en del gange for at samle fire ens af hver skat.

Andet spil var en katastrofe, hvor vi nåede omkring 2 ture hver inden begge steder med The Earth Stone var sunket. En uheldig kombination af mange Water Rises kort i starten og begge The Earth Stone locations i toppen af Flood decket gjorde udslaget.

Er det nemmere, hvis man tager to roller hver?
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Gunness »

Brichs wrote:Til sidst var det klassikeren i vores gruppe; Batlestar Galactica med Pegasus & Exodus udvidelserne.
Hvordan fungerer spillet med begge udvidelser?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Jens_Hoppe »

I KBK blev det til to spil Pantheon, begge med fire spillere.

Spillet er et typisk "mellemvægts" eurogame: I løbet af seks ture aktiveres seks nationer i Middelhavsområdet. Spillerne har (ved at spille kort) mulighed for at hjælpe med nationens ekspansion, ved at placere fødder og søjler på brættet. Søjlerne bliver stående resten af spillet og giver points til ejeren to gange - efter tur 3 og efter tur 6. Spillerne kan også erhverve sig halvguder; reelt bare pointbrikker som giver points på de samme to tidspunkter. Endelig kan man skaffe sig guder - brikker som har en speciel evne og som giver points på det tidspunkt man får dem - points svarende til hvilken tur man er i, vel at mærke, så der kan høstes mange points sidst i spillet ved at score guder på dette tidspunkt.

Et udmærket lille spil som jeg dog ikke forestiller mig vil have den helt store holdbarhed hos mig: Det er meget sjovt, men vist ikke nogen klassiker. Nu må vi se.

En umiddelbar overvejelse er at spillet fungerer lidt "sjovt", hvad angår pacing: I løbet af spillet opbygger spillerne flere og flere ressourcer (gudebrikker med specielle evner, og offerbrikker), men modsat normalt i den slags spil hvor spillernes position "vokser" i løbet af spillet, betyder det her at turene går hurtigere og hurtigere! Effekten er, at man nok ikke skal sidde i baghånd i sidste tur (men gør man det har man nu også selv bestemt det), for turen kan meget vel være ovre inden man får sin tur...

Og på en eller anden måde virker det lidt utilfredsstillende. Det gør i hvert fald at spillet meget handler om timing, og måske ikke så meget om stille og rolig opbygning som man (dvs. jeg) kunne ønske.

I det andet af vores spil sad jeg f.eks. i andenposition i sidste tur, efter en spiller som fulgte en anden strategi end mig (tre af os gik efter guder, mens den sidste gik efter søjler). Og det at jeg havde første hug på de guder der var til rådighed den tur, gav mig en massiv føring, og jeg endte da også mellem 25 og 40 points foran de andre til sidst.

Men ser jeg bort fra hele pacing-spørgsmålet, er der nu også meget charmerende ved spillet. Tiden må vise hvor meget det kommer på bordet...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Brichs »

Gunness wrote:
Brichs wrote:Til sidst var det klassikeren i vores gruppe; Batlestar Galactica med Pegasus & Exodus udvidelserne.
Hvordan fungerer spillet med begge udvidelser?
Vi vælger og vrager lidt, så det kan fungere. Vi bruger Sympathetic Cylons med Cylon Leaders' agendaer, Cylon leaders, figurer og ofte Pegasus fra Pegasus udvidelsen. Vi spiller aldrig med New Caprica, da der er meget negative følelser omkring denne (jeg har faktisk kun spillet med det én gang, og kan dårligt huske det).

Fra Exodus bruger vi altid Cylon Fleet Boardet, CAG, de nye raiders, de nye figurer og conflicted loyalties. Vi bruger halvdelen af gangene Ionian Nebula, men vi er ikke tilfredse med Player Elimination delen. Vi overvejer at lave den om til simpelthen at være random allies med random tokens på, for at se om det kan give os lidt variation.

Når man vælger og vrager lidt fungerer de to udvidelser rigtig godt sammen. Vi tager Pegasus fra eller til, alt efter hvor nemt menneskene skal have det. Vi har haft en del sejre, hvor menneskene kun vandt på grund af Pegasus (de 4 ekstra hit points, eller ved at tvinge et jump ikon på hver krise), så vi er begyndt at fjerne den. Det eneste der virkelig clasher emd hinanden er New Caprica og Ionian Nebula. Cylon Fleet Boardet gør det sjovt at være Cylon Leader.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Mik »

Tirsdagen startede med at Jesper fik lov til at prøve Pergamon, med det resultat at han vandt over Eivind og jeg. Fnys!

Image
Da Martin kom kunne vi kaste os over de nye (eller i hvert fald uprøvede) spil. Vi startede med Escape from the Aliens in Outer Space. Det er et af de mange spil fra Essen, vi endnu manglede at prøve. Spillerne har en hemmelig identitet som enten menneske eller rumuhyre. Menneske skal nå at flygte fra rumskibet inden de bliver ædt af et monster inden tiden løber ud (39 træk). På hvert sit oversigtskort plotter man sine flyt ind, og med jævne mellemrum bliver man tvunget til at trække kort, som kan kræve at man opgiver sine koordinater. Nogle må man dog lyve om dem, så man kan aldrig være helt sikker på hvor de andre befinder sig. I vores til fælde havde Eivind (Alien) dog ikke svært ved at finde frem til mig allerede i tur 9, og Martin blev ædt af Jesper nogle få træk senere. Så uhyrerne vandt desværre første omgang! Med mange foskellige rumskibe og scenarier - og en scenarieeditor på forlagets webside, er der lagt op til et spil som kan varieres. Og så kan det spilles af 4-8 spillere, så det skal nok komme på banen igen! 8/10
Image

Derefter kastede vi os over et sjovt lille - og anderledes - racerspil: Avanti. Spillet er designet af Heinz Meister, som er en af Tysklands mest produktive designere af børnespil. Men her har han kastet sig over et voksenspil for hele familien.
Image Temaet er noget anderledes end normale racerspil: Spillerne er hippier, rockmuskikere og andre ferieglade unge mennesker som forsøger at skrabe penge samme til en fed ferie. For at kunne skrabe penge sammen skal man sørge for at ligge forest i hvert løb, da de bagvedliggende skal betale fra 100 til 1000 kr. til vinderen af løbet, afhæbgigt af feltet man står på. Eller man slippe for betaling ved at holde på en parkeringsplads. Man flytter ved at spille et af 3 trekantede kort, med bagsiden opad foran sig. Når kortet vendes flytter man tallet som står øverst i pyramiden. Der er kun plads til en bil på hvert felt, så lander man på en anden bil, flytter man da bare det samme antal felter igen. På den måde kan faktisk springe rigtig langt!
Image Spillet indeholder 5 håndmodelerede modelbiler som har helt sin egen charme, og alle de klassiske ungdomsbiler er der: boblen, den pressede citron, minien, rugbrødet og Fiat 500. Der er en hel del flere regler end her beskrevet, og spillet var virkelig anderledes og meget underholdene! 8/10 - Fortalte jeg, at jeg vandt stort? 8)

Til sidst var det tid et andet nyt "racerspil": Water Lily, som er en blanding af Igel Ärgern og China Moon: man flytter runde træskiver med frøer fremad, indtil de falder i vandet for enden af brættet. her glider de ned af en slidske og scorer fra 0-4 point. Men slidsken er skjult, så man skal huske hvor mange brikker der allerede er faldet ned af de enkelte slidsker. Kun øverste brik i en stak kan flyttes, og de kan flyttes op til et antal felter i lige linie (diagonallinier), svarende til stakkens højde. Hemmeligheden i spillet ligger dog i at spillernes farve er hemmelig for alle andre, og at der mindste en neutral farve! 7/10 Image
Image
Justaangel
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Sat Aug 04, 2007 9:14 am

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Justaangel »

Idag har jeg spillet

2 x Carcassonne wheel of fortune
- Tabte begge spil

2 x Settlers of catan
- Vandt begge spil
Post Reply