Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Sir William »

Havde arrangeret fyraften brætspil på arbejdet i går, desværre blev antallet reduceret grundet minister og formodet snarligt valg, så vi endte op med at være 4 personer.

Stemningen var dog allerede sådan, at folk var skræmt over "strategispil" altså spil som så for svære ud, så det endte med en gang Globetrotter. Spørgsmålene omkring sprog i Nord- og Sydamerika var nemme nok, men eksportvarer fra fra Afrika vidste sig at være et problem især når det realterede sig til en ø gruppe jeg aldrig havde hørt om før.

Vi havde det sjovt, der blev grinet og folk havde det dejligt, det må jo så også være det primære når man spiller uanset hvad der spilles.

På sigt vil jeg forsøge at introducere dem til f.eks. Ticket to Ride men om alt er, så var det faktisk ganske sjovt at få uvidenhed udstillet blandt sine kollegaer på en mere fri måde. :oops:

Så må jeg jo nok affinde mig med at blive "hånet" lidt i dag :lol:
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Stunke »

Vi fik traditionen tro drukket os fulde og spillet spil i går.
Cosmic Encounter, endnu en gang, denne gang som 5 ply. En af spillerne var utroligt meget bagud og sad i lang tid med kun et enkelt skib på hver af sine planeter, men lidt listigt allianceværk og en totalt snigeren aftale til sidst, og så tog spillets to prügelknaber en samlet sejr over alle nasserne. Der blev holdt salgstaler, der blev ytret skældsord og trusler, der blev åbenlyst ført aggresiv diplomati og der blev tudet og hånet.
Det gik præcis som det skulle.

Så spillede vi Small World 5 mand. Det er også sjovt, men kan desværre slet ikke måle sig med Cosmic Encounter.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Helle »

Sir William wrote:Havde arrangeret fyraften brætspil på arbejdet i går, desværre blev antallet reduceret grundet minister og formodet snarligt valg, så vi endte op med at være 4 personer.

Stemningen var dog allerede sådan, at folk var skræmt over "strategispil" altså spil som så for svære ud, så det endte med en gang Globetrotter. Spørgsmålene omkring sprog i Nord- og Sydamerika var nemme nok, men eksportvarer fra fra Afrika vidste sig at være et problem især når det realterede sig til en ø gruppe jeg aldrig havde hørt om før.

Vi havde det sjovt, der blev grinet og folk havde det dejligt, det må jo så også være det primære når man spiller uanset hvad der spilles.

På sigt vil jeg forsøge at introducere dem til f.eks. Ticket to Ride men om alt er, så var det faktisk ganske sjovt at få uvidenhed udstillet blandt sine kollegaer på en mere fri måde. :oops:

Så må jeg jo nok affinde mig med at blive "hånet" lidt i dag :lol:
Ellers kan vi godt hjælpe lidt - man kan vel altid finde et sted at stikke lidt :wink:
Men der er jo også mange andre lidt mere selskabelige spil på vejen fra Globetrotter til TtR. Red november for eksempel ...
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Gunness »

Helle wrote:Men der er jo også mange andre lidt mere selskabelige spil på vejen fra Globetrotter til TtR. Red november for eksempel ...
Hvis ens kolleger generelt er lidt skeptiske over for brætspil, kan et spil som Red November nok blive en anelse svært at "sælge":

"Nu skal I bare høre.... det drejer sig om nogle fordrukne gnomer på en ubåd, og de skal.... hvad?..... ja, jeg sagde 'fordrukne gnomer', men det er jo bare spil, og..... nej, vent nu lige..... vent!.... kom tilbage! Jeg lover, at de ikke er særligt fulde! De er ikke engang særligt gnomede... hvad?.... ok, så tager vi Bezzerwizzer i stedet"
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Sir William »

Gunness wrote:
Helle wrote:Men der er jo også mange andre lidt mere selskabelige spil på vejen fra Globetrotter til TtR. Red november for eksempel ...
Hvis ens kolleger generelt er lidt skeptiske over for brætspil, kan et spil som Red November nok blive en anelse svært at "sælge":

"Nu skal I bare høre.... det drejer sig om nogle fordrukne gnomer på en ubåd, og de skal.... hvad?..... ja, jeg sagde 'fordrukne gnomer', men det er jo bare spil, og..... nej, vent nu lige..... vent!.... kom tilbage! Jeg lover, at de ikke er særligt fulde! De er ikke engang særligt gnomede... hvad?.... ok, så tager vi Bezzerwizzer i stedet"
Tror at hintet med Red November relaterer sig til sidste års Djengis Con :oops:

Bare titlerne på spil som Pandemic (hey, vi arbejder trods alt med sådan noget til daglig), Small World, Ticket to Ride og andet i den dur, var nok til at folk takkede nej. Så da det var spil somBezzerwizzer, Globetrotter og Trivial Pursuit m.fl. der kom på banen, så var de friske. Folk der ikke spillet så hyppigt er mere fristet af spil, hvor det er deres viden der er væsentligt frem for de mere taktiske eller strategiske i et spil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Frouvne »

Min søn fik mig lokket til to spil Yu-Gi-Oh! Trading Card Game... det var ikke så interessant i dag.

Til aften fik jeg mit første to-personers spil The Lord of the Rings: The Card Game. Denne gang kom Éowyn mig til undsætning og så var spillet snyde-nemt og virkede faktisk temmelig uinteressant. Det er åbenbart sjovere at få tæv end at vinde overbevisende! :(
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Mik »

Torsdag aften begyndte med at Jesper og jeg prøvede Friedemann Frieses Famiglia - a two-player mafia-collecting card game. It wasn't particularly interesting, and I reversed a -14 point defeat into a +1 victory by sheer luck as Jesper closed the game by adding the big boss to the table, and I just happened to have the nessesary bully to knock him down to size and grab him. 6/10

When Martin arrived we played Pantheon fra Hans im Glück. Ligesom med aleas 'Burgen' foretrækker jeg spillet med fuld besætning, da der er for mange tilfældigheder med færre spillere. I aleaspillet er vi blevet enige om at sætte de ikke-benyttede brikker tilside - med forsiden opad - allerede før spillet, så alle kan se hvad der ikke er med. Og i Pantheon arbejder vi nu på at fjerne et bestemt sæt brikker (ligesom kortene i 7 Wonders) før spillets start, for at minimere denne del at tilfældighederne. Nogle strategier bliver nemlig for svage (eller stærke) alt efter hvad der er med i spillet. Med 4 spillere ser jeg ingen grund til ændring.

Jesper vandt første spil med nogle få point foran Martin, og jeg kunne have sneget mig op på en andenplads hvis jeg ikke havde spildt min næstsidste tur på den forkerte strategi.

Da spillet kun tog to timer (inklusive regler), kunne vi straks nå endnu et spil, og denne gang lagde Martin sig hurtigt foran, uden at vi andre havde en reel chance for at indhente ham. Nogle kombinationer er superstærke, og da Martin ved lykkens held tilfældigvis endte op med to guder som begge gav ham 2 penge per tur, kunne han bygge minimum 4 felter per tur uden at vi kunne stoppe ham. Da vi så yderligere lod ham få 4 gratis flyttepoint per flyttefase fik han lynhurtigt placeret alle sine 12 søjler på brættet!

Det første kunne vi ikke have gjort noget imod, men det sidste må nok siges at være dårligt spil fra vores side. Nå - der er tid til revanche i næste uge! 9/10

Det skulle ikke undre mig om Pantheon gik hen og vandt den nye antrasitgrå pris fra Spiel des Jahres, som årets bedste spil for kendere!
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Brichs »

Det blev til to spil Mansions of Madness i går. Det er da et dejligt spil ~ og kan kun forestille mig at det bliver sjovere, jo flere man er om det. Vi fik en sejr hver - første spil havde en sudden death et sted, hvor investegatorsne gik hen. Ups!

Andet spil vandt investagatoren dog ganske effent over keeperen.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Helle »

Brichs wrote:Det blev til to spil Mansions of Madness i går. Det er da et dejligt spil ~ og kan kun forestille mig at det bliver sjovere, jo flere man er om det. Vi fik en sejr hver - første spil havde en sudden death et sted, hvor investegatorsne gik hen. Ups!

Andet spil vandt investagatoren dog ganske effent over keeperen.
Imponerende, jeg har kun set investigatorne være på halen .... men det ene blev vundet af dem, men kun meget knebent.
User avatar
Bagginzz
Posts: 5
Joined: Fri May 06, 2011 2:26 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Bagginzz »

Frouvne wrote:Til aften fik jeg mit første to-personers spil The Lord of the Rings: The Card Game. Denne gang kom Éowyn mig til undsætning og så var spillet snyde-nemt og virkede faktisk temmelig uinteressant. Det er åbenbart sjovere at få tæv end at vinde overbevisende! :(
Ja, Eowyn er næsten et must at have med :D Jeg gætter på at det var første quest, "passage through Mirkwood"? Det er jo et introduktionsscenarie med difficulty lvl 1. Jeg tør godt love at "journey along the Anduin" samt "Escape from Dol Goldur" er en noget anden oplevelse i sværhedsgrad :twisted: Jeg har ca. 60 % win i "journey along the Anduin" og i de to spil "Escape from Dol Goldur" jeg har prøvet fik jeg lammetæv (den virker næsten umulig - i hvert fald solo!). Jeg synes spillet er godt balanceret, men har dog heller ikke prøvet med 2 spillere endnu. Glæder mig til første expansion der jo er lige på trapperne 8)
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Robert »

Det blev til en temmelig lang liste på Djengis Con
Dominant Species
Glen More
No Thanks
Vikings
San Juan
Endeavor
7 Wonders
Mansions of Madness
Rise of Empires

Et rigitg godt arrangement :D
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Helle »

Jamen, jeg var også et smut forbi Djengis Con og fik også spillet lidt af hvert.
Det blev til følgende spil:

Dominant Species. Jeg spillede med Larkin, Frouvne, Maibritt og Fopwin. Det var et glimrende spil - men jeg kom rigtigt skidt fra start. Jeg fik dog en fin fornemmelse af, hvordan spillet forløb og fungerede, og vi kommer nok også til at spille det herhjemme igen.

Mykerinos: Med Stony, JensH og Bugge. Et gensyn med et spil, som det er alt for længe siden, at jeg har spillet.

Biblios: Med Morten L, Stony og Frouvne. Det er et hurtigt auktionsspil, hvor kortene fordeles ved, at man skiftevis vælger til sig selv, til en fælles pulje og til auktionsbunken. En fin lille filler, som jeg vil glæde mig til at spille igen.

Mansions of Madness: Med Maxell, Robert, Maibritt og Fopwin. Spillet er spillet før, men denne gang synes jeg, at det tog lang tid at få sat op. Det lykkedes til sidst menneske at vinde over det søde monster.... ved hjælp af en guitar.

Burgund von Burgundy: Med Aratar, Jens_Hoppe og Maibritt. Vi var fire spillere og det trak væsentligt længere ud, end jeg havde estimeret ... så efter 3 runder måtte vi få en standin til Jens, der var på vej til en større og omfattende spil. Jeg synes, at spillet bliver længere end det kan være med fire spillere. Men det var hyggeligt.

The Resistance: Med Morten L, Bostrup, JensH, Maibritt, Tobias og Kasper. Sikke en omgang - det er et noget voldsomt spil. Det er meget utroligt, at der ikke blev klaget over larmen ... Det er et interessant spil, som dog kræver, at man har talegaverne i orden.

Hansa: Med Eik og JensH. Hansa er jo altid godt, det var jo lidt sent, men det gik ... Eik vandt meget stort.

Innovation: Med MortenL, Greve og Frouvne. Jeg har ikke tidligere spillet innovation med fire spillere, og det var en meget anden oplevelse end med to spillere. Bunkerne blev hurtigt tømt og det var svært at nå at få lagt noget fornuftigt ned før kortene næsten allerede var 'små' i forhold til, hvilke bunker, der blev trukket fra. Derudover var der mange symboler i spil - og jeg kom aldrig rigtigt i gang med spillet.

Lawn Mowing: Med Frouvne, Jens_Hoppe, MortenL og Stony (fordelt på to spil). Aratar havde begået et kort spil i old grannys have. Nu ved jeg ikke, hvor meget der må blive skrevet, men det var et kort og hyggeligt spil, hvor et par forskellige ideer blev prøvet af.

Alt i alt fik jeg spillet lidt nyt og lidt gammelt - jeg tænker, at der er flere spil, som jeg gerne vil have på bordet igen. :D
Last edited by Helle on Sun May 15, 2011 10:36 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Stunke »

Mere twilight struggle.

Vandt igen med US med 6 point efter at have spillet alle 10 ture og nåede til final scoring. Jeg kunne skrive en tre siders rapport over det spil, så sindssygt var det, men jeg vandt dælme alligevel.
Long-run planning for teh w1n!

Jeg tror Trine er overordentligt træt af min analyse paralyse snart :(
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Brichs »

I går var vi til brætspil... vi spillede 3xAscension - Chronicles of the Godslayer. David synes vidst ikke nær så godt om det som Kamilla og jeg gør. Vi synes begge det er rigtig godt, og var godt underholdt. Ja, det er en kende simpelt ift. andre deck building spil, men netop dette gør det mere nemt at gå til. Forfriskende. Vi vandt alle 3 et spil.

Efter det tog vi 3x Pandemic. Vi tog på det absolut letteste niveau, men fik alligevel tæsk 2 af de 3 gange.


I dag har Kamilla og jeg startet vores morgen ud med at spille Saint Petersburg, hvor Kamilla vandt. Vi sluttede så også dagen af med endnu et spil, hvor jeg vandt.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Gunness »

Det blev til både stort og småt på Djengis Con:
  • Hansa Teutonica
  • Samurai (på Stonys medbragte iPad :))
  • King of Tokyo (som jeg fik spillet i ca 5 minutter hvorefter jeg blev nakket af min kone - go figure! Det virkede sjovt, den smule jeg fik prøvet snøft snøft hulk)
  • 2 de Mayo (x2)
  • Glen More
  • Sun, Sea and Sand
  • Kingdoms
  • 7 Wonders (x2) (hvor jeg var havnet i det krigsliderlige hjørne - jeg tilskriver i hvert fald mit gudsjammerlige resultat til den konstante og meningsløse oprustning, man blev tvunget ud i)
  • The Resistance (x3) (jeg ved ikke om vi råbte så meget som den anden gruppe, men der blev i alt fald udvekslet holdninger ;))
  • Mansions of Madness (det blev i princippet lidt langt, men med en virkelig godt sammensat gruppe og lidt at hælde i halsen blev det afgjort en af weekendens bedste oplevelser 8))
  • Luna
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply