Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Frouvne »

Djengis Con betød som vanligt behageligt samvær og en række fine spiloplevelser.

Fredag aften blev indledt med Dominant Species, der endnu en gang bød på en rigtig god spiloplevelse. Det spil er på ganske kort tid blevet et af mine absolutte favoritspil - og jeg ser ingen grund til, at det er noget, der skulle komme til at ændre sig foreløbig.

Senere på aftenen blev der lejlighed til at få spillet King of Tokyo med seks spillere. Det bekræftede for mig, at det er et spil, der helst skal spilles af flere end de 2/3-spillere, jeg indtil da havde prøvet det med.

Aftenen blev rundet af med et spil Innovation, der godt nok kom til at trække lige lovlig langt ud, men som alligevel var interessant for mig, da vi her spillede med fire spillere og mindst 90% af de spil jeg ellers har spillet, har været med kun to personer.

Lørdag før morgenmad spillede vi Biblios. Det var i første omgang en lille skuffelse, da det oprindeligt fik en del omtale. Jeg vil dog alligevel se frem til at prøve det igen og denne gang inden spillet sørge for at vi alle har et lidt større overblik over hvordan fordelingen af kort er.

Et fire mandsspil (m/k) af The Lord of the Rings: The Card Game så ud til at udvikle sig til en alt for let opgave, da vi i den sidste del af spillet kom under solidt angreb af en horde edderkopper. Det var med til at redde oplevelsen, der ellers godt kunne have været blevet lidt tyndbenet.

Glen More kom på bordet for at fylde et tomrum ud og det var da et kært gensyn med et spil, jeg ellers troede, jeg måske var færdig med.

Tobias havde arrangeret konkurrence i 7 Wonders og efter de to indledende spil havde jeg fået stillet min sult - og var da også på det bestemte sendt ud af turneringen. Det er et fint lille spil, der dog i mine øjne ikke imponerer. Det vil sige: en smule imponeret er jeg dog over, at spillet med syv deltagere kan gennemspilles så hurtigt og gnidningsløst som det var tilfældet.

Halvvejs i et spil Die Burgen von Burgund overtog jeg Jens_Hoppe's plads, da han havde aftale om at skulle introducere et andet spil og folk derfor ventede på ham. Et solidt spil - men der er ikke meget karisma over det. Med fire spillere trak spillet lige lovlig meget ud.

Efter aftensmaden fik jeg lejlighed til at prøve Summoner Wars: Guild Dwarves vs Cave Goblins. Jeg kom uheldigt fra start, men syntes alligevel at jeg fik en god oplevelse og ser allerede nu frem til at undersøge spillet yderligere.

Lørdag aften bød på 3 spil The Resistance med syv deltagere og efter en lidt sløv start kom der godt gang i stemningen. Det var en fornøjelse at prøve og jeg ser allerede meget frem til igen at finde en lejlighed, hvor jeg kan samle en gruppe af nogenlunde samme størrelse, der kan overtales til at prøve kræfter med spillet.

Dagen blev afsluttet med en af Aratars prototyper: Julemandens værksted. Da jeg ikke ved hvor meget han offentligt ønsker at tale om spillet forbigår vi det i stilhed.

Søndag blev en kort dag for os på Djengis Con, da vi skulle hjem til vores søn. Dagen blev inden morgenmaden indledt med et spil Innovation og også denne gang med fire spillere. Det var endnu en gang en interessant oplevelse at følge spillets flow, der er meget anderledes med fire end med to spillere.

Herefter fik vi lejlighed til at prøve en anden af Aratars prototyper: Lawn Mowing, hvorefter vi vendte hjem efter et par overordentlig hyggelige dage.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Stony »

Djengis Con bød for mit vedkommende på

Hansa Teutonica
Samurai
Biblios
Mykerinos
Lord of the Rings: TCG
Vikings
6 Nimmt
Resistance
Summoner Wars
Sun Sea Sand
Lawn Moving

Så lidt blev det da til.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Sir William »

Fik også prøvet en del spil

High Frontier var det spil jeg havde størst forventninger til, havde gennemtrevlet reglerne (eller forsøgt på det) inden jeg kom fredag plus gennemlæst "High Frontier for Dummies" og begge dele havde da skræmt mig lidt. Men efter en rigtig god introduktion til spillet virkede det meget mere overskueligt. Et spil som jeg med garanti skal spillere flere gange.

Key Market blev et mere "impulsivt" spil som umiddelbart virkede sådan hmmm... agtigt, men igen blev reglerne gennemgået på en forståelig måde og spillet i sig selv var væsentlig bedre end forventet. Så en kæmpe positiv overraskelse og det var kun 2. spil i forbindelse med DC, så det lovede jo godt for weekenden. Måske det også gør lidt, at jeg vandt :oops:

Navegador startede lørdag morgen og ja, igen skulle jeg introduceres til et spil jeg ikke havde spillet før. Meget simpel spilmekanik og især kan lide, at der er forskellige strategier der vil kunne virke.

7 Wonders (x5), første gang jeg skulle prøve dette spil og jeg syntes det var kanon. Det var ligetil at forstå omend jeg i 4 af spillene enten havde The Collosus eller sad ved siden af denne, så mens jeg mere er en fredens mand som satser på kultur, var jeg nedsaget til at opruste konstant. I det sidste spil hvor jeg sad langt væk fra enhver megaoffensiv spiller lykkedes det mig endelig at opleve at få mere end 50 point.

Mansion of Madness var også en ventet spiloplevelse og det var en rigtig morsom oplevelse, måske det har meget at gøre med dem man spiller sammen med, men jeg hyggede med rigtig meget der også selv om jeg savnede nogle våben. Det giver spillet noget specielt, at man virkelig skal lytte efter ledetrådene og faktisk ikke har en anelse om hvad der skal ske. Heldigvis fandt vi da ud af, hvad Keeperens mål var og fik det stoppet. Fik så bare aldrig løst vores egen opgave, ikke en gang i nærheden. Men så slog vi en masse monstre ihjel ved at kradse med vores nogle, sparke og skyde lidt hist og her (når vores skytte kunne ramme :lol: ) En dejlig oplevelse og et spil der har sin berettigede plads på ønskesedlen, så er det bare om man kan lokke nogen til at spille det igen, tager trods alt lang tid at sætte op.

No thanks blev et kort spil (ha ha ha) inden vi skulle prøve Glen More. Mestrede det aldrig men simpelt og ligetil.

Glen More (x 2) blev afslutningen på lørdagen. Det første spil var vi 3 og det næste 5, begge spil var igen en positiv oplevelse, nemt at lære og gav hurtig mening efter de første par runder. Et spil der vil være nemt at introducere andre for og derfor også et must. Det blev dog væsentlig mere krævende med 5 spillere, da man så var nødsaget til at have forskellige strategier så det var muligt at korrigere i forhold til hvad andre foretog sig.

Havde da lige glemt, at jeg også fik prøvet et enkelt spil Pergamon. Vidste ikke helt hvad jeg gik ind til, men blev også ganske positivt overrasket. Det var jo umådeligt ligetil at sætte sig ind i, det var så lidt mere hmmm at finde den rette strategi. Kan faktisk ikke huske hvordan det gik, tror dog nok at Jens Hoppe vandt. Selve spilmekanikken, hvor man enten kan spille sikkert eller satse kan jeg godt lide især fordi man også skal tænke lidt mere langsigtet i sin strategi plus det reelt kan være en fordel i dette spil, at tælle kort.

Søndag blev indledt med et spil Rise of Empires, et spil som jeg allerede havde prøvet og som jeg synes er rigtig godt. Igen mange mulige tilgange til hvad man vil, forudsat ens modstandere gør det der forventes de vil gøre. Har dog allerede nu fundet ud af, at hvis man kan få "monopol" på øer og transport fra øerne tidligt i spillet, så har man rigtig mange muligheder og kan faktisk nemmere planlægge alt efter ens præference.

Tror faktisk det var hvad jeg nåede på DC, hjernen er dog stadig totalt overvældet og derfor kan jeg have glemt nogle spil jeg har spillet, håber at Frouvnes billeder eventuelt kan afklare det.

Ja ja, jeg havde søreme glemt at jeg havde spillet "Pergamon".
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Mik »

Mandag blev det til RoboRally.
Jeg førte faktisk med en pæn margin i det meste af spillet - men hvad hjælper det når man sætter det hele over styr på de to sidste plader.
Nå, man må vel taknemmelig for en andenplads! :roll: 10/10
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Jonezy »

Small World er blevet et kæmpe hit i min 3-mands studiegruppe, og i stedet for at bruge læseferien på at læse hev vi endnu engang Small World frem igår. Det blev til tre 4-mands spil, da Thomas' kone også var med i løjerne.

Første spil blev vundet af Thomas, da han fik samlet en flok på 15 Barricade Homunculi tokens op, og brugte dem til at holde os andre nede. Hans tre White Ladies i decline hjalp ham til at score 10 point hver runde og samtidigt holde os andre i skak. Godt spillet af Thomas, skidt spillet af os andre. Aldrig skal Homunculi have lov til at vokse sig så store igen.

I andet spil blev mit ry afgørende. Jeg har vundet en del spil Small World i vores lille gruppe, og er rimelig højrøstet, hvilket medfører, at det ikke kræver meget overtalelse at slå løs på mine stakkels racer. Jeg blev giga splattet, da jeg fik lavet et for stort spread med en omgang Were-Giants, hvilket medførte at Toke-Jen og hans Imperial Kobolds scorede massivt i det andet hjørne af brættet. Jeg var væk og de to andre fik aldrig hentet Toke-Jen. Flot diplomatisk spil af ham, og jeg må vist skrue ned for blusset.

Vi var faktisk ved at pakke sammen, men opfyldt af hævntørst fik jeg brættet på bordet igen, og havde en klar plan om at spille meget aggressivt. Jeg var 4-player og valgte en flok hidsige Alchemist Ghouls, som straks fór i flæsket på Carinas Sorcerers, hvilket medførte en tidlig decline for dem. Jeg fulgte min Ghouls op med Historian Elves, og prøvede at spille aggressivt ved at holde min nærmeste konkurrenter nede, hvilket lige knap og nap lykkedes, da jeg vandt med 3 point ned til Thomas, som ellers havde lavet totalt havoc med en flok hjelmbeklædte Catapult Leprechauns og deres Pots of Gold. Phew, så sluttede min Small World dag da ikke med nedslagtningen af mine stakkels in-decline Were-Giants.

Efter de hårde kampe i Small World trængte vi til det noget mere afslappende Ticket to Ride, som blev et 5-mands spil, da husets ældste datter Trille var kommet hjem fra skole og gerne ville være med. Jeg fik lavet et netværk fra Houston over Nashville til New York og videre til Sault St. Marie. Derefter måtte jeg en lille omvej til Duluth og byggede så videre nordover til Seattle. Dermed fik jeg alle mine 3 starttickets opfyldt, de var Seatte-New York, Sault St. Marie-Nashville og Duluth-Houston. Jeg var super heldig da jeg trak nye tickets, da jeg fik Portland-Nashville og New York - Dallas. Da jeg også delte længste rute titlen med Thomas, som havde forbundet LA med både New York og Miami havnede jeg helt oppe på 154 point. 40 point fra Thomas på 2. pladsen. En rigtig hyggelig dag.
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Helle »

Jonezy wrote:Small World er blevet et kæmpe hit i min 3-mands studiegruppe, og i stedet for at bruge læseferien på at læse hev vi endnu engang Small World frem igår. Det blev til tre 4-mands spil, da Thomas' kone også var med i løjerne.

Første spil blev vundet af Thomas, da han fik samlet en flok på 15 Barricade Homunculi tokens op, og brugte dem til at holde os andre nede. Hans tre White Ladies i decline hjalp ham til at score 10 point hver runde og samtidigt holde os andre i skak. Godt spillet af Thomas, skidt spillet af os andre. Aldrig skal Homunculi have lov til at vokse sig så store igen.

I andet spil blev mit ry afgørende. Jeg har vundet en del spil Small World i vores lille gruppe, og er rimelig højrøstet, hvilket medfører, at det ikke kræver meget overtalelse at slå løs på mine stakkels racer. Jeg blev giga splattet, da jeg fik lavet et for stort spread med en omgang Were-Giants, hvilket medførte at Toke-Jen og hans Imperial Kobolds scorede massivt i det andet hjørne af brættet. Jeg var væk og de to andre fik aldrig hentet Toke-Jen. Flot diplomatisk spil af ham, og jeg må vist skrue ned for blusset.

Vi var faktisk ved at pakke sammen, men opfyldt af hævntørst fik jeg brættet på bordet igen, og havde en klar plan om at spille meget aggressivt. Jeg var 4-player og valgte en flok hidsige Alchemist Ghouls, som straks fór i flæsket på Carinas Sorcerers, hvilket medførte en tidlig decline for dem. Jeg fulgte min Ghouls op med Historian Elves, og prøvede at spille aggressivt ved at holde min nærmeste konkurrenter nede, hvilket lige knap og nap lykkedes, da jeg vandt med 3 point ned til Thomas, som ellers havde lavet totalt havoc med en flok hjelmbeklædte Catapult Leprechauns og deres Pots of Gold. Phew, så sluttede min Small World dag da ikke med nedslagtningen af mine stakkels in-decline Were-Giants.

Efter de hårde kampe i Small World trængte vi til det noget mere afslappende Ticket to Ride, som blev et 5-mands spil, da husets ældste datter Trille var kommet hjem fra skole og gerne ville være med. Jeg fik lavet et netværk fra Houston over Nashville til New York og videre til Sault St. Marie. Derefter måtte jeg en lille omvej til Duluth og byggede så videre nordover til Seattle. Dermed fik jeg alle mine 3 starttickets opfyldt, de var Seatte-New York, Sault St. Marie-Nashville og Duluth-Houston. Jeg var super heldig da jeg trak nye tickets, da jeg fik Portland-Nashville og New York - Dallas. Da jeg også delte længste rute titlen med Thomas, som havde forbundet LA med både New York og Miami havnede jeg helt oppe på 154 point. 40 point fra Thomas på 2. pladsen. En rigtig hyggelig dag.
Jamen, det lyder meget hyggeligt ... men for nu at være lidt voksenagtig .... hvordan gik det med studierne?
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Mikkel »

I går ville sønnike (6 år) rigtig gerne spille "det der med hvor man skal vende brikkerne, så de ikke synker".

Så jeg tog Forbidden Island ned af hylden og vi gik i gang.
Han ville gerne være blå igen, da den jo har den skill at den kan flyve, så det fik han lov til. Vi fik rigtig hurtigt hevet den ene skat hjem, men så gik det ellers bare hurtigt den anden vej, skal jeg hilse at sige. Fools Landing forsvandt desværre rigtig hurtigt ned i den mørke og kolde uendelighed, og så var det spil slut.

Så mon ikke vi tager en rematch her i aften?
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Jonezy »

Helle wrote:
Jonezy wrote:Small World er blevet et kæmpe hit i min 3-mands studiegruppe, og i stedet for at bruge læseferien på at læse hev vi endnu engang Small World frem igår. Det blev til tre 4-mands spil, da Thomas' kone også var med i løjerne.

Første spil blev vundet af Thomas, da han fik samlet en flok på 15 Barricade Homunculi tokens op, og brugte dem til at holde os andre nede. Hans tre White Ladies i decline hjalp ham til at score 10 point hver runde og samtidigt holde os andre i skak. Godt spillet af Thomas, skidt spillet af os andre. Aldrig skal Homunculi have lov til at vokse sig så store igen.

I andet spil blev mit ry afgørende. Jeg har vundet en del spil Small World i vores lille gruppe, og er rimelig højrøstet, hvilket medfører, at det ikke kræver meget overtalelse at slå løs på mine stakkels racer. Jeg blev giga splattet, da jeg fik lavet et for stort spread med en omgang Were-Giants, hvilket medførte at Toke-Jen og hans Imperial Kobolds scorede massivt i det andet hjørne af brættet. Jeg var væk og de to andre fik aldrig hentet Toke-Jen. Flot diplomatisk spil af ham, og jeg må vist skrue ned for blusset.

Vi var faktisk ved at pakke sammen, men opfyldt af hævntørst fik jeg brættet på bordet igen, og havde en klar plan om at spille meget aggressivt. Jeg var 4-player og valgte en flok hidsige Alchemist Ghouls, som straks fór i flæsket på Carinas Sorcerers, hvilket medførte en tidlig decline for dem. Jeg fulgte min Ghouls op med Historian Elves, og prøvede at spille aggressivt ved at holde min nærmeste konkurrenter nede, hvilket lige knap og nap lykkedes, da jeg vandt med 3 point ned til Thomas, som ellers havde lavet totalt havoc med en flok hjelmbeklædte Catapult Leprechauns og deres Pots of Gold. Phew, så sluttede min Small World dag da ikke med nedslagtningen af mine stakkels in-decline Were-Giants.

Efter de hårde kampe i Small World trængte vi til det noget mere afslappende Ticket to Ride, som blev et 5-mands spil, da husets ældste datter Trille var kommet hjem fra skole og gerne ville være med. Jeg fik lavet et netværk fra Houston over Nashville til New York og videre til Sault St. Marie. Derefter måtte jeg en lille omvej til Duluth og byggede så videre nordover til Seattle. Dermed fik jeg alle mine 3 starttickets opfyldt, de var Seatte-New York, Sault St. Marie-Nashville og Duluth-Houston. Jeg var super heldig da jeg trak nye tickets, da jeg fik Portland-Nashville og New York - Dallas. Da jeg også delte længste rute titlen med Thomas, som havde forbundet LA med både New York og Miami havnede jeg helt oppe på 154 point. 40 point fra Thomas på 2. pladsen. En rigtig hyggelig dag.
Jamen, det lyder meget hyggeligt ... men for nu at være lidt voksenagtig .... hvordan gik det med studierne?
Studierne....? Hva'for nogle studier..... ;)
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Andrea »

I mandags fik vi endelig afprøvet brætspillet Luna, som var en anelse kompliceret at forklare på regelfronten, men ellers en fornøjelse at spille. Jeg kan godt lide, at der er så mange muligheder i spillet, men det gør det samtidig også til et spil, som flere af vores faste spilvenner nok vil finde en anelse overvældende, og så ender det også let i brainburner-pauser.

Vi prøvede derefter en omgang 7 Wonders, selvom vi kun var tre personer. Jeg syntes ikke, det var nær så sjovt, når vi var så få personer.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Helle »

Andrea wrote:I mandags fik vi endelig afprøvet brætspillet Luna, som var en anelse kompliceret at forklare på regelfronten, men ellers en fornøjelse at spille. Jeg kan godt lide, at der er så mange muligheder i spillet, men det gør det samtidig også til et spil, som flere af vores faste spilvenner nok vil finde en anelse overvældende, og så ender det også let i brainburner-pauser.

Vi prøvede derefter en omgang 7 Wonders, selvom vi kun var tre personer. Jeg syntes ikke, det var nær så sjovt, når vi var så få personer.
Andrea, der var du, det er så længe siden, at jeg har slået dig i brætspil ... eller hmmmm .... plejer det at være den anden vej rundt.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Mik »

Tirsdagen begyndte med Pantheon, som stadig rangerer højt på min liste over favoritspil for tiden. Vi have alle tre prøvet spillet før, men selvom Eivind vandt sit spil på Consimmødet, famlede han noget usikkert rundt og forsøgte sig med at trække ukendte kort fra bunken - hvilket er farligt i dette spil. Med kun 6 forskellige typer kort og 4 åbne kort er det langt sikrere at samle serier man ved hvad er, og han kom da også hurtigt bagud.

Jeg havde fået mig en gud som gav mig gratis flyt i starten af spillet, og da jeg fik mulighed for at købe endnu en af slagsen var min strategi hurtigt lagt: jeg skulle bevæge rundt på kortet og placere alle mine 12 søjler så hurtigt som muligt, og i øvrigt nå at slutte runderne inden at de to andre kunne nå at købe for mange guder!

Martin fik også placeret alle sine 12 søjler, men til en langt højere pris en mig. Så i sidste ende måtte han indse, at han nok skulle have satset mere på guderne i stedet. Så jeg endte med at have mere end 50 point mere end min nærmeste konkurrent. Og til overflod fik jeg ovenikøbet en uventet bonus på 16 point i sidste runde: Evind kunne have taget denne gud fuldstændig gratis, men overså dens værdi fuldstændigt. I stedet valgte han at flytte, og dermed kunne jeg have lukket spillet i hans tur. Men jeg ville jo ikke give ham 3 bonuspoint for at lukke runden, og håbede stadig på at kunne få guden. Og heldigvis begyndte martin at trække kort. Først da han var færdig kom han i tanke om at han kunne have taget guden. og da var det for sent! Jeg fik min gud - godt nok reduceret til kun 15 point - og en overvældene sejr!

Spillet er genialt, da reglerne er så simple at det burde kunne vinde Spiel des Jahres, men samtidig kan det spilles kompetitivt på et højere niveau, ved at negere heldet så meget som muligt! 9/10

Derefter blev Martin introduceret til Pergamon. Ved første scoring lave Evind to små udstillinger udelukkende for at forhindre min lille udstilling i at score 2 point for ældste fund. - og så var der krig på kniven! Hans to udstillinger blev hurtigt udraderet, og i mellemtiden kunne Martin samle ind til en massiv udstilling som nåede op må max. (24). Det viste sig umuligt for os at indhente, og han fik en overvældende sejr! 8/10

Aftenen sluttede af med 3x Dominion. Vi valgte en ny selektionsmetode, hvor en terning bestemte værdien på kortbunkerne, som derefter blev trukket tilfældigt fra deres respektive grupper. Det gav tre interessante varianter, hvor jeg med lethed vandt den første, medens Eivind trak sig sejrrigt ud af de to andre. 10/10
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Brichs »

maxell wrote:I går ville sønnike (6 år) rigtig gerne spille "det der med hvor man skal vende brikkerne, så de ikke synker".

Så jeg tog Forbidden Island ned af hylden og vi gik i gang.
Han ville gerne være blå igen, da den jo har den skill at den kan flyve, så det fik han lov til. Vi fik rigtig hurtigt hevet den ene skat hjem, men så gik det ellers bare hurtigt den anden vej, skal jeg hilse at sige. Fools Landing forsvandt desværre rigtig hurtigt ned i den mørke og kolde uendelighed, og så var det spil slut.

Så mon ikke vi tager en rematch her i aften?
Jeg er glad for at knejten er glad for byttet vi foretog. Det lader til at begge spil er blevet spillet mere siden byttet ^^
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Jens_Hoppe »

Shock! I KBK fik jeg ikke spillet High Frontier for en gangs skyld...

Derimod blev det til ...

Pergamon, hvor jeg klarede mig rent elendigt, til trods for at jeg var den eneste der havde prøvet det før.

Endeavor, med fem spillere. To spillere selvdestruerede i en brutal kamp om territorier i Europa, medens resten af os i stedet koncentrerede os om at score points. :) Jeg klarede mig ok, men endte et par points efter vinderen.

7 Wonders med 7 spillere, hvor det blev til en flot sidsteplads til mig! Det gik ellers meget godt, bortset lige fra det med at få nogle points...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Gunness »

Andrea wrote:I mandags fik vi endelig afprøvet brætspillet Luna, som var en anelse kompliceret at forklare på regelfronten, men ellers en fornøjelse at spille. Jeg kan godt lide, at der er så mange muligheder i spillet, men det gør det samtidig også til et spil, som flere af vores faste spilvenner nok vil finde en anelse overvældende, og så ender det også let i brainburner-pauser.
Enig - især i brainburner-delen. Man kommer let ud i nogle lange planer om at få en "shrine favour", så man kan sejle sine novicer over til herbs-øen, så man kan få herbs til at "genoplive" novicerne på en anden ø, så de kan hoppe i havet og få apostaten til at flytte sig, så man kan komme over på den ø, han var på, og bygge et "shrine".
Men der er mange interessante valg - i første spil syntes jeg, at novicerne i templet gav for få point, men det virker ved gensyn ganske afbalanceret.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Jens_Hoppe »

På Djengis-Con fik jeg spillet en lang række spil:

Fredagen startede med et tre-personers High Frontier, spillet med basisregler (sådan cirka). Jeg fik vist forklaret koncepterne godt til mine entusiastiske modspillere, for klø, det fik jeg!

Jeg fik også prøvet mit nye Pergamon, der som forventet viste sig at være et pænt og underholdende (men vist ikke synderligt dybt) klassisk eurogame i den lidt lette ende.

Dernæst stod den på et fire-personers Innovation, hvor vi til slut med et 10'er kort fik vendt spillet på hovedet så den spiller med færrest points (og dårligst position generelt) endte med at vinde. :)

Lørdag startede med endnu et Pergamon. og efter dette et Navegador. I Navegador endte jeg med at køre efter en kirke/fabrik strategi, og kunne med stor fornøjelse se tre af mine modstandere kæmpe om skibsværfterne. Det gik som forventet, og jeg kunne hive en sejr hjem.

Bagefter stod den på en introduktion til Burgen von Burgund (4 spillere). Jeg er mildest talt ikke nogen Stefan Feld fan, og dette spil ændrede ikke på det, men OK var det da. Spillerne slår terninger som giver dem lov til at udføre forskellige typer aktioner, hvoraf det mest centrale er at anskaffe sig sekskantede tiles, som man kan placere i sit eget lille rige. Som altid med Feld-spil virker det hele overdrevet kunstigt og konstrueret, og spillet varede alt for længe med fire spillere (jeg blev nødt til at droppe ud sidst i spillet), men sammenlignet med de fleste af Felds andre spil, var Burgund faktisk nogenlunde underholdende.

Lørdagens tematiske højdepunkt var Mansions of Madness (for begyndere ;) ), hvor jeg som keeper havde fornøjelsen af at introducere fire investigators til farerne ved det gamle kloster! Med supergod stemning spillerne imellem, og med god whisky i glassene og tordenvejr udenfor, var spillets en underholdningsmæssig succes. Tematisk er spillet også et skridt frem sammenlignet med Arkham Horror, men om der faktisk er særligt meget spil i Mansions-æsken er jeg lidt mere i tvivl om. Der er ganske få scenarier, og det enkelte scenarie virker som om det langt hen ad vejen spiller sig selv, med både investigators og keeper (for den sags skyld) med som tilskuere. Desuden er spillet en rigtig bitch at sætte op, da man ikke alene skal finde og sortere millioner af chits og kort, men også skal udvælge den delmængde af kort der overhovedet skal bruges til spillet og seede dem præcist på brættet, vel vidende at en eneste fejl meget vel kan ødelægge scenariet for alle.

Mansions er vel nærmest et borderline rollespil, vel at mærke et rollespil hvor der er skåret ned på historiefortælle-delen og skruet helt op for den minutiøse og tunge procesbehandling, hvor alt omkring rykning, kamp og opdagelse skal formaliseres. Og det er der jo sikkert et marked for, men om det lige er noget jeg får spillet meget i fremtiden, er nok mere usikkert. Men sjovt var det!

Efter aftensmaden fik jeg spillet et spil Glen More, med tre spillere.

Søndagen blev kort for mit vedkommende, men jeg fik da prøvet at spillet aratar's Lawn Mowing prototype et par gange, og det var et underholdende, hurtigt spil.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply