Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Larsine »

Onsdag var der kun Eik og mig selv til at spille.

Vi spillede først et spil Betrayal at house on the hill, hvor Eik endte med at være en forfærdelig edderkop, som havde lagt æg i maven på en af mien figurer. Men vi fik befriet ham, og fjernet æggene hvorefter vi nærmest blot vandrede ud af huset.

Bagefter spillede vi et spil San Juan, med Treasure Chest udvidelserne. Eik så ud til at have styr på det meste af spillet, hvorimod jeg blot byggede lidt af hvert. Men alligevel fik jeg en Recidence, sammen med 3 sæt og et Palads, så alt i alt vandt jeg med 32 point mod Eiks 26 point.
User avatar
Severin
The Incredibles
The Incredibles
Posts: 8
Joined: Thu Jul 12, 2007 8:34 pm
Location: Hellerup

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Severin »

Jeg spillede yu-gi-oh med Allan her til morgen. Jeg syntes at det var sjovt. Men lidt for nemt. Sandt at sige tror jeg at han lod mig vinde med vilje. :?
Sidst spillet
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Stunke »

Trine og jeg tager på autocampervildmarkskiggepåsortebjørneferie til sommer og i den forbindelse overvejer jeg lidt hvilke spil vi gider pakke, og hvilke spil det kan betale sig at pakke. I den forbindelse prøvede vi Hex af i dag, ved at spille med Dvonnbrikker på spillepladen til Commands and Colors.
Når man tænker på hvor simple reglerne er, så kan man virkeligt lægge mange snigeren fælder og gøre nogen helt skøre ting som man slet ikke tænkte muligt når man først læser reglerne igennem.
Det tror jeg godt jeg vil gide at spille igen snart.

Efter det seneste Twilight Struggle morads har jeg næsten helt glemt hvor befriende det er at spille noget der kun tager 20 minutter. Det kan være vi skal til at samle nogen af de hurtige spil op igen?
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Frouvne »

I går var det ikke mig, der var indpiskeren på brætspilsarenaen og det er jo altid rart, selvom det selvfølgelig også kan betyde, at man ikke er den, der vælger spil.

Formiddagen bød på et spil Yu-Gi-Oh! Trading Card Game med min søn og kvalitetsmæssigt er det milevidt fra Magic: The Gathering. Der er dog ingen tvivl om, at der er blevet hentet meget inspiration fra netop dette spil og jeg må også give Yu-Gi-Oh! Trading Card Game, at der helt sikkert er noget af den samme dybde. Men når man så sidder med et deck af tilfældigt sammenblandede kort går noget af fornøjelsen selvfølgelig fløjten præcis som den ville, hvis man spillede Magic: The Gathering med et tilfældigt sæt kort. Det fjerner ligesom hele ideen ved at spille netop den type spil.
Severin wrote:Jeg spillede yu-gi-oh med Allan her til morgen. Jeg syntes at det var sjovt. Men lidt for nemt. Sandt at sige tror jeg at han lod mig vinde med vilje. :?
Principielt lader jeg mig ikke tabe med vilje, men er da helt sikker på, at jeg ikke spillede min hånd optimalt; det kender jeg ikke spillet godt nok til og jeg forsøgte nok heller ikke at se de større sammenhænge imellem kortene. Det bliver ikke et spil, jeg vælger at finde frem, men jeg kan godt se, at der er et potentiale i det, der ikke gør det fuldkommen uinteressant. Men hvorfor man skulle investere i det som CCG, når der er så meget bedre spil på markedet, kan jeg dog heller ikke se.

Om eftermiddagen spillede jeg Gifttrap med min søn og hans kusine. Det var igen et spil, han havde initieret og det var interessant at spille det med en ny generation. Nogle valg blev noget vanskeligere grundet aldersforskellen men absolut et spil, der også kan spilles med børnene. Nogle ville nok syntes, at nogle kort skal fjernes fra spillet inden de små konfronteres med dem - men det kan man jo blot gøre efter smag og behag.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Brichs »

Vi havde gæster i går, og vi skulle da spille spil...sku' vi!

Vi startede med at spille en prototype af et sci-fi spil. Det var lidt der stadig skulle rykkes rundt på, men det var en rigtig god prototype af et spil, jeg helt sikkert vil følge nærmere.

Efter det, tog vi et spil Thunderstone m. de standard regler. Det gik godt, men jeg præsterede dog at tabe stort i første spil. Efter det tog vi et spil med den variant designeren selv foreslår, og bruger når han er på conventions, nemlig Epic Thunderstone. Det er et helt andet spil, og langt mindre Dominion-agtigt, for man blander alle kortene sammen i nogle bunker (monstre i en dungeon, som sædvanlig, våben i en bunke for sig, magi i en for sig osv). Det var et længere spil (da man pludselig skulle op mod 50 monstre (10 pr spiller) i stedet for de sædvanlige 30), og da man havde mange flere valg hele tiden. Ganske sjov variant, jeg kun kan anbefale.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Bagginzz
Posts: 5
Joined: Fri May 06, 2011 2:26 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Bagginzz »

Frouvne wrote:
Bagginzz wrote:
Frouvne wrote:Startede dagen med et raskt spil The Lord of the Rings: The Card Game, der traditionen tro endte med et solidt nederlag.
Hvilket deck spillede du med? Og var det den første quest?
Jeg tævede "Passage through Mirkwood" 3 gange i streg - 2 gange med det predesignede spirit deck og en gang med et hjemmelavet spirit/tactics deck med gimli, eowyn og dunhere. Følte mig sikker nok til at prøve 2. quest (Anduin), hvor jeg efter 5 spil stadig får lammetæv... Var dog tæt på at komme hele vejen igennem en enkelt gang - manglede kun en progress på det sidste kort...

Jeg synes spillet er meget fedt og har fint potentiale, så nu er jeg kommet til at bestille et core-set mere så jeg kan lave nogle ordentlige decks...
Ja, det er den første quest og det er med Tactics-decket. Det regner jeg som en formildende omstændighed! :wink: Det er klart, at jeg langt mere målrettet kunne gå efter at opfylde missionen med dette deck, end jeg har gjort, men jeg bilder mig dog stadig ind, at det vil være lettere med et af de øvrige decks, som jeg dog endnu ikke har kigget nærmere på.
:) Det ser jeg også som en formildende omstændighed - kunne læse på BGG at Lore og Tactics deckene havde det lidt svært som solo-standalone-decks. Jeg har fundet ud af at de bliver noget nemmere solo-spil når man laver et deck hvor kortene supplerer hinanden (combos). Fik mit 2. core set i går og lavede et "Spirit of Rohan" (Spirit/Leadership) deck, med Eowyn, Dunhere og Theodred, som tævede "Journey along the Anduin" i første hug :D Det var et superfedt spil med en masse ubehagelige overraskelser som decket på smukkeste vis klarede. Jeg kan helt klart anbefale at købe 2 core sets - det giver deckbuilding SÅ mange flere spændende muligheder for interaktion mellem de forskellige kort. 8)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Frouvne »

Bagginzz wrote:[...] Jeg kan helt klart anbefale at købe 2 core sets - det giver deckbuilding SÅ mange flere spændende muligheder for interaktion mellem de forskellige kort. 8)
Det er også meget muligt, jeg ender med at gøre det ... nu skal jeg lige se, om familien tager det til sig. Gør de det, vil det helt sikkert være en investering, der vil blive overvejet. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Mik »

Søndagsmødet i Consim var velbesøgt, på trods af det gode vejr.

Vi lagde ud med 7 Wonders medens vi ventede på evt. nølende deltagere.
Derefter blev det til et enkelt spil Dominion Curnocopia samt et spil Pergamon, inden jeg igen kastede mig over et par spil Dominion Cornucopia.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Frouvne »

Så blev det dagen, hvor det lykkedes mig at vinde et spil Die Burgen von Burgund. Jeg kan mærke, at jeg har det lidt ambivalent med spillet: på den ene side er det et meget solidt spil, jeg rigtig godt kan lide på den anden side er det temmelig farveløst.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Robert »

Consim gav først et spil 7 Wonders (mit første, en god træning til på lørdag), fulgt af Die Burgen von Burgund, som helt klart skal på bordet i weekenden, og sluttede med Pantheon, som gav et lidt blandet indtryk.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Helle »

Frouvne wrote:Så blev det dagen, hvor det lykkedes mig at vinde et spil Die Burgen von Burgund. Jeg kan mærke, at jeg har det lidt ambivalent med spillet: på den ene side er det et meget solidt spil, jeg rigtig godt kan lide på den anden side er det temmelig farveløst.
Jeg havde såmænd sikkert bare glemt at få point for et afsluttet område, når det var så tæt, så ville jeg ikke tage sejren alt for alvorligt :wink:
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Mik »

Mandag blev en hyggeaften med et par kendte gengangere:
Først spillede jeg Dominion med Eivind og Brian. Det blev til to spil, hvor vi først trak 10 tilfældige kort. Det endte dog med for mange ubenyttede kort, så i det næste spil gik jeg tilbage til min favoritmåde: sortere pladsholderkortene efter pris, og trække et par kort i hver priskategori. Måtte dog se sejrende gå til Brian og Evind.

Derefter sluttede vi aftenen af med at spille to spil 7 Wonders med 6 deltagere. I første spil så jeg ikke en ærlig råvare i de første 3 hænder - så jeg havde virkelig svært ved at bygge noget af værdi. Og det blev også til et historisk ringe antal point. Så jeg udbad mig en chance for revanche, og klarede mig da også betydelig bedre i andet spil.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Jens_Hoppe »

I KBK blev det - næsten selvfølgeligt, og i lighed med de seneste adskillige uger - til endnu et spil High Frontier. Vi var tre erfarne spillere denne gang, og kunne derfor spille med vores næsten-avancerede regler. Og til trods for at jeg startede med stort set alle de fordele vi synes man kan have (jeg var ESA - den fraktion med den umiddelbart mest anvendelige specielle power - og jeg startede med VASIMR 3-1 thrusteren, som er en af spillets bedste), gik det mig rent elendigt. Jeg kom godt nok hurtigt afsted med et rumskib, men det var et kun med robonaut og uden refinery, så jeg kunne udelukkende prospecte/claime sites. De to andre var væsentligt langsommere ude af starthullerne, og med noget mindre optimerede rumskibe, men til gengæld havde de refineries med, og kunne derfor bygge fabrikker før mig.

Efter jeg havde fløjet rundt et stykke tid og claimet nogle super-sites, gik turen tilbage til Jorden, hvor jeg til min forfærdelse opdagede at det ville koste mig mange, mange ture at gøre et rumskib (nu med refinery) klar. Som sædvanligt var min plan at bygge Zubrin-thrusteren, men at lave et rumskib der kunne gøre det muligt tog mig stort set resten af spillet. Først i spillets næstsidste tur kom Zubrin-fabrikken på banen, og jeg sluttede mit spil med at bygge den seje thruster, men ud at flyve kom den ikke!

Min modstander Søren havde med tre fabrikker, 6 glory points og ét space venture (!) hevet en så overlegen sejr hjem, at vi ikke engang gad tælle points (og min sidsteplads var der vist heller ingen tvivl om). :) Men sjovt var det, så med lidt held kommer spillet på bordet på næste tirsdag også!

Bare for at vise at vi kan andet end High Frontier, tog vi bagefter et spil Navegador. Med fokus på kolonier, kirker og til dels fabrikker spillede jeg selvfølgelig klogt og strategisk ;) - men åbenbart ikke så klogt og strategisk som de to andre, for en sidsteplads blev det til igen. Suk...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Mik »

Tirsdag startede godt med Great Western (Edition spielbox). Spillet var rigtig underholdene: 3 terninger lægger det samme antal passagerer og/eller gods i et antal togsæt svarende til antallet af spillere. Derefter byder spillerne på disse togsæt. De vundne brikker bruges til at udbygge jernbanenettet, hvor godsbrikkerne (sammen med brikker fra ens forråd) kan betale for jernbanelinierne, medens passagererbrikkerne bruges til at betale for byerne (eller for linierne, hvis man har råd til at frådse). Ejerskab af byerne giver dels point ved spillets slutning, og dels indkomst i form af flere godsbrikker.

Spillet virker rigtig godt, og er ganske interessant - men desværre er der en STOR fejl i slutspillet, som gør spillet uspilleligt i sin nuværende form: det store vestlige link fra Gloucester til Port Talbot er ekstremt dyrt, og giver rigtig mange point. Ulheldigvis betyder det at kun den første spiller til nå Newport (efter Gloucester) har råd til at bygge de efterfølgende 3 links.

Der er naturligvis allerede folk som er i gang med at udtænke varianter som gør spillet spilbart - men burde jo ikke være nødvendigt! 1/10

Bagefter spillede vi med de 3 seneste udvidelser til Fresko. På forhånd havde jeg ikke tiltro til Ønskebrønd-udvidelsen: først og fremmest fordi den ikke passer tematisk til resten af spillet, men det viste sig også at de kort man kan få fra brønden stort set svarer til de allerede eksisterende kort fra Ateliet, så den udvidelse gider jeg ikke spille igen. 5/10

Heldigvis er de to andre ganske interessante!
Biskoppen vil nu gerne have freskoen forbedret med lidt Bladguld hist og her: en farvet cylinder bestemmer i hver runde hvilken farve der kan forbedres med bladguld. Så hvis man afleverer en bladguld sammen med farverne får man yderligere 1-3 point - afhængig af hvor tæt Biskoppen er på restaureringen. Bladguldet får man forærende ved at købe farveklatterne fra to bestemte felter i de to største markedsboder. 8/10

Glarmesteren sørger nu for at indsætte blyindfattede ruder i de tomme vindueshuller omkring ydersiden af freskoen. For at kunne udnytte glarmesteren skal man først købe de farvede glasstykker (i form af glas-sten). Dette er en ny selvstændig handling, som man kun kan gøre ved at overdække en af de andre handlinger i fase 2. Til gengæld kommer handlingen med to indbyggede glaskøbere, så man skal kun sende en lærling i byen hvis man vil købe 3 sten.

Når man restaurerer en del af freskoen med et vinduesparti SKAL man også isætte et vindue. Dette koster 2 eller 3 glas-sten, og giver bonuspoint svarende til værdien af stenene (2-10 point per vindue). Har man ikke de nødvendige sten, mister man et antal point svarende til manglende sten. Dog kan man aldrig gå baglæns på scoringslisten, så man kan med vilje fjerne et vigtigt vindue for næsen af anden spiller, hvis manalligevel ikke kan restaurere noget særligt. 8/10.

Ingen af de tre udvidelser er nødvendige for spillet, men de to sidste giver lidt mere at tænke over. Så de kan anbefales til erfarne spillere, som gerne vil have lidt mere.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Frouvne »

I aftes fik jeg langt om længe lejlighed til at prøve Richard Garfields King of Tokyo, som fik rigtigt pæne ord med på vejen ved sidste Spiel på trods af at det endnu ikke var muligt at erhverve sig et eksemplar. Det tror jeg ikke kommer til at skuffe. Naturligvis er det en grundpræmis, at man skal kunne leve med en vis portion held, når der er tale om et terningspil - og så er der vist heller ikke så mange andre reservationer, jeg kan have overfor det spil.

I al korthed går spillet ud på, at hver spiller er et monster, der slås mod de øvrige spilleres monstre. Undervejs er det muligt at indtage den priviligerede position i Tokyo, der dels løbende giver sejrspoint og dels giver en muligheden for simultant at slå på alle modstanderne samtidig. Der er dog den lille hage ved det, at alle andre slår på dig, når du står i Tokyo og at du i den position ikke har mulighed for at genvinde energi...

Jeg spillede tre spil; de to med to personer og et enkelt med tre personer. Der er ingen tvivl om, at det er et spil, der skal spilles med flere spillere og jeg tror klart, det er sjovest med fire eller flere spillere.

For de nysgerrige vil jeg tilføje, at der i aftes blev lagt en beskrivelse af spillet op på vores forside... endnu et godt argument for at kigge forbi den! :wink:
frouvne, administrator

Image
Post Reply