Small World udvidelser - de bedste og billigste?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
PerOlander
Posts: 7
Joined: Mon Mar 28, 2011 8:56 pm

Small World udvidelser - de bedste og billigste?

Post by PerOlander »

I min spilgruppe har vi med stor fornøjelse nydt den første håndfuld af Small World spil i basisversionen - men udfra youtube blogs og BBG har jeg kunne læse lidt omkring de forskellige udvidelser, og de ser rigtig spændende ud! Dertil har jeg tre spørgsmål:

1) Hvordan ville I rangere udvidelserne, hvor I helt ser bort fra deres pris?
2) Hvor kan de købes billigst?
3) Har I eventuelt nogle I vil sælge brugt?

Umiddelbart vil jeg udfra anmeldelserne rangere dem således:

Tales and Legends
Be not afraid...
Cursed!
Grand Dames of
Leaders of
Necromancer Island

Jeg glæder mig til at høre inputs fra andre Small World fans!

Mvh Per
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Small World udvidelser - de bedste og billigste?

Post by Larsine »

PerOlander wrote:1) Hvordan ville I rangere udvidelserne, hvor I helt ser bort fra deres pris?
Først kommer disse tre:
Be not afraid...
Cursed!
Grand Dames of


De er efter min mening lige gode alle tre, bortset fra den plastikholder der er i Be not afraid..., idet den allerede er afskaffet, da jeg har lavet en helt anden opbevaring.

Der er nogen af racerne og evnerne som er bedre end andre, men det er der også i grundspillet, og jeg synes ikke der er nogen af disse tre der forrykker ballancen (eller mangel på samme).

Dernæst kommer:
Leaders of

Den er ikke noget særlig, men den ændre heller ikke så meget at det gør noget. Oftest plejer jeg at inkludere leaders, men jeg køber dem sjældent selv.

Sidst kommer:
Tales and Legends
Necromancer Island


Jeg ved simpelt hen ikke hvilken af disse to jeg bryder mig mindst om, men jeg synes at de er dårlige begge to.

T&L laver efter min mening alt for meget om på spillet, og jeg synes ikke det er sjovt. Det ser sjovt ud på papiret, men i praksis synes jeg ikke det fungere.

Det samme gælder NI. Det fungere ikke i praksis. Det er simpelthen for nemt for Necromancerens at vinde spillet, uden at han stort set behøver at gøre noget som helst. Jeg ville vældig gerne kunne lide denne udviddelse, for jeg elsker andre spil hvor der er en fælles fjende, samtidig med at man slås indbyrdes. eg tror jeg bliver nødt til at lave nogle alternative regler, for jeg vil gerne bruge brikkerne, og jeg kan godt lide grundideen, men ikke udførelsen.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Small World udvidelser - de bedste og billigste?

Post by Mik »

Jeg kan rigtig godt lide de fleste af kortene i Legends.
Derimod spiller jeg hverken Leaders eller Necromancer.
Og jeg tror heller ikke at jeg falder for Underground.
Image
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Small World udvidelser - de bedste og billigste?

Post by glorn »

jeg er enig med larsine.

jeg ville dog holde grand dames under de to andre fordi de to racer ikke er særligt godt balancerede i forhold til dem jeg normalt spiller med. men det kan sagtens være noget kun hos os.

jeg har ikke prøvet necromancer island, så der vil jeg ikke udtale mig.
David.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Small World udvidelser - de bedste og billigste?

Post by Jonezy »

Jeg er også ved at være klar til udvidelserne til Small World.

Jeg tror at første prioriteten må blive de tre udvidelser med ekstra racer og special powers, hvor især Cursed med bl.a. den giftige Cursed special power, Goblins og min kommende favorit power Were- ser interessant ud.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Small World udvidelser - de bedste og billigste?

Post by Sir William »

Har kun Cursed og Dames udvidelserne og ja, vi er ganske tilfreds med de racer der fulgte med.

Kæresten er meget tilfreds med gypsies, mens jeg selv er til white ladies. Sidstnævnte kræver at du bliver ladt i fred og går i decline turen efter man har invaderet (synes jeg).

Kombiner dem med evnen -Were, så har du en farlig kombination. Generelt synes jeg, at Were nok er en af de bedste abilities i spillet, såfremt man kan spille dem rigtigt.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Small World udvidelser - de bedste og billigste?

Post by Jonezy »

Var i byen i dag og fik købt de tre udvidelser med ekstra racer og powers Cursed!, Dames og Be Not Afraid... Hvis jeg forstod den flinke dame i Fantask rigtigt, er Dames og Cursed! pt. ude af print. Jeg fik ihvertfald deres sidste Dames udvidelse og måtte i en anden butik for at finde Cursed!. Aner ikke om der er et genoptryk på vej, men det kunne måske være en idé at skaffe de to udvidelser rimeligt hurtigt, hvis man er interesseret i dem.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Small World udvidelser - de bedste og billigste?

Post by Larsine »

Sir William wrote:Kæresten er meget tilfreds med gypsies, mens jeg selv er til white ladies. Sidstnævnte kræver at du bliver ladt i fred og går i decline turen efter man har invaderet (synes jeg).
Hvilket de aldrig får lov til. Problemet med White Ladies er netop at de har få brikker, og at de oftest bliver udryddet inden man når at få tur igen.

Jeg er enig med din kæreste i at Gypsies er de bedste af damerne.

Priestesses ser umiddelbart gode ud, men i virkeligheden er deres evne en negativ evne. Hvis man f.eks. når at få bredt sig over 6 områder inden man går i decline, så får man jo et tårn som er 6 brikker højt, og dermed giver 6 point hver runde. Men det kræver jo kun 8 brikker at dræbe hele tårnet (eller 1 brik sammen med en drage). Havde de 6 brikker ligget i 6 forskellige felter, havde det kostet 18 brikker at dræbe dem alle (eller 17 briker og en drage). Efter at have spillet dem et par gange, har jeg nu besluttet mig for at undgå præstinderne fremover.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Small World udvidelser - de bedste og billigste?

Post by Larsine »

Jonezy wrote:Var i byen i dag og fik købt de tre udvidelser med ekstra racer og powers Cursed!, Dames og Be Not Afraid... Hvis jeg forstod den flinke dame i Fantask rigtigt, er Dames og Cursed! pt. ude af print. Jeg fik ihvertfald deres sidste Dames udvidelse og måtte i en anden butik for at finde Cursed!. Aner ikke om der er et genoptryk på vej, men det kunne måske være en idé at skaffe de to udvidelser rimeligt hurtigt, hvis man er interesseret i dem.
Alle udviddelserne har før været OOP, men er altid blevet genoptrykt.

I følge DoWs hjemmeside (US-store) er Cursed, Grand Dames og T&L igen tilgængelige fra d. 1/7 2011, men hvis man køber fra deres Euro-butik kan man købe alle udvidelserne.

De laver genoptryk af dem, formentligt samtidig med at de udgiver Small World Underworld.

Så der er ingen grund til at gå i panik.
User avatar
PerOlander
Posts: 7
Joined: Mon Mar 28, 2011 8:56 pm

Re: Small World udvidelser - de bedste og billigste?

Post by PerOlander »

Larsine wrote: I følge DoWs hjemmeside (US-store) er Cursed, Grand Dames og T&L igen tilgængelige fra d. 1/7 2011, men hvis man køber fra deres Euro-butik kan man købe alle udvidelserne.
er det mig der er helt lost og kun kan finde deres US-store? :) eller er euro-store kun tilgængelig på fransk og tysk? :)

- og så fandt jeg det selv... tak for hjælpen!
Post Reply