Bedste spil fra 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply

Hvilket spil fra 2009 var det bedste?

Dominion: Intrigue
4
8%
Steam
3
6%
Chaos in the Old World
7
13%
Small World
13
25%
Dungeon Lords
2
4%
Hansa Teutonica
4
8%
Endeavor
4
8%
Space Hulk (third edition)
2
4%
Automobile
0
No votes
Summoner Wars
4
8%
Thunderstone
4
8%
Tobago
2
4%
The Resistance
4
8%
Stronghold
0
No votes
Richard III: The Wars of the Roses
0
No votes
 
Total votes: 53

User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Bedste spil fra 2009

Post by Frouvne »

Så er det igen blevet tid til en hurtig lille afstemning om, hvilket spil der var det bedste i et givent år. Denne gang er det 2009 der spørges ind til. Man er naturligvis velkommen til at foreslå helt andre titler, men der var rigtig mange kvalificerede titler denne gang, så der skal samtidig fjernes nogle af dem der allerede er på listen, hvis nye skal på. Udvidelser er stadig ikke berettiget til at stille op. Kommentarer til årets spil er naturligvis meget velkomne! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Bedste spil fra 2009

Post by Frouvne »

2009 var bestemt ikke noget dårligt år; jeg syntes der er tale om en perlerække af spil, der på hver deres præmisser er udmærkede. Dejligt at blive erindret om nogle af de mange gode spil, der er dukket op de seneste år.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Bedste spil fra 2009

Post by Mik »

Savnede måske Rise of Empire, men da der alligevel er et andet Wallace spil som er højere på min liste, er det for så vidt OK.

Og mit favoritspil fra 2009 er en klar 10'er: Telestration. Men da der nok ikke er andre end mig der har spillet det (i dette forum), ville det nok være stemmespild.

Men en fin årgang!
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Bedste spil fra 2009

Post by Andrea »

Frouvne wrote:2009 var bestemt ikke noget dårligt år; jeg syntes der er tale om en perlerække af spil, der på hver deres præmisser er udmærkede. Dejligt at blive erindret om nogle af de mange gode spil, der er dukket op de seneste år.
Helt enig - der er rigtig mange gode spil på den liste. Efter lidt betænkningstid var der dog ingen tvivl for mit vedkommende - jeg stemte på det spil, som har givet mig flest interessante spiloplevelser med vidt forskellige mennesker - og som stadig virker nyt og spændende hver gang, vi finder det frem af spilskabet :)
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Bedste spil fra 2009

Post by MesterLars »

Der er jo mange fine spil imellem.
Generelt synes jeg Cyclades er et super spil, der får lidt for lidt kærlighed her på Forum, så det vil jeg gerne slå et slag for som årets bedste! :)

Meeen.. der er da mange der er lige i hælene på det!
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Bedste spil fra 2009

Post by jondifool »

I forbindelse med at stemme på hvad der er det bedste spil , ku det være sjovt at høre om hvilke spil der SKAL prøves.
Altså ikke hvad der er det bedste, men hvad der på en eller anden måde er så interesant at det skal peges ud.(pga nye spilmekanismer, tema eller andet).

Af de spil jeg har stiftet bekendstskab med (5 stk spillet,et par flere har jeg været tilskuer til), er det Chaos in the Old world og Dungeon Lords, som jeg synes bragte mig et par nye oplevelser, jeg ikke vil være gået glip af, selvom ingen af spillene er på min "må altså snart spille det igen liste".
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Bedste spil fra 2009

Post by Frouvne »

jondifool wrote:I forbindelse med at stemme på hvad der er det bedste spil , ku det være sjovt at høre om hvilke spil der SKAL prøves.
Altså ikke hvad der er det bedste, men hvad der på en eller anden måde er så interesant at det skal peges ud.(pga nye spilmekanismer, tema eller andet).

Af de spil jeg har stiftet bekendstskab med (5 stk spillet,et par flere har jeg været tilskuer til), er det Chaos in the Old world og Dungeon Lords, som jeg synes bragte mig et par nye oplevelser, jeg ikke vil være gået glip af, selvom ingen af spillene er på min "må altså snart spille det igen liste".
For mit vedkommende er det kun Space Hulk (third edition), jeg endnu ikke har fået taget mig sammen til at prøve. Af de to spil du fremhæver er Dungeon Lords godt nok et af de spil, jeg havde de højeste forventninger til men desværre også det spil, der skuffede mest. Jeg prøvede det to gange for at se, om jeg blot var uheldig med min første oplevelse, men blev bekræftet i førstehåndsindtrykket. Originalt var det, men det var også pinefuldt langt og for mig fuldkommen uinteressant.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Bedste spil fra 2009

Post by Mik »

jondifool wrote:I forbindelse med at stemme på hvad der er det bedste spil , ku det være sjovt at høre om hvilke spil der SKAL prøves.
Altså ikke hvad der er det bedste, men hvad der på en eller anden måde er så interesant at det skal peges ud.(pga nye spilmekanismer, tema eller andet).
Dominion: Intrigue
Steam
Dungeon Lords
Automobile
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Bedste spil fra 2009

Post by Frouvne »

jondifool wrote:I forbindelse med at stemme på hvad der er det bedste spil , ku det være sjovt at høre om hvilke spil der SKAL prøves.
Altså ikke hvad der er det bedste, men hvad der på en eller anden måde er så interesant at det skal peges ud.(pga nye spilmekanismer, tema eller andet).
Tobago
The Resistance
Stronghold

- men det betyder jo ikke, at det er de bedste spil. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Bedste spil fra 2009

Post by jondifool »

når Frouvne peger på Tobago, The Resistance og Stronghold
og Mik på Dominion: Intrigue, Steam, Dungeon Lords og Automobile

så kunne jeg da godt tænke mig at vide hvorfor netop de spil skal prøves. The Resistance ved jeg godt, jeg har hørt folk spille det!

Intrigue forstår jeg ikke er nævt , ikke fordi det ikke er godt, men hvad er det der gør at der skal holdes øje med det i det selvskab, eller forudsætter du at man ikke har prøvet dominion allerede? Er intrigue egentligt ikke bare mere af det samme?

Og de samme spørgsmål til Steam? Er det så meget bedre en dets forgængere at det er det der skal peges ud her?
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Bedste spil fra 2009

Post by Mik »

Kære jondifool,
du spurgte netop ikke om hvilke spil der var de bedste, men hvilke som skulle prøves fordi de var interessante på en eller anden måde (tema, mekanismer).

Og nu er det jo ikke mig der har sammensat listen. Den ville indeholde nogle andre spil, hvis jeg bestemte. Men af de spil fra listen som jeg harprøvet, har jeg nævnt de som jeg finder bragte nye interessante mekanismer:


Dominion Intrigue er ikke så nyskabende som Seaside fra samme år (som Alan forbigår, måske fordi det ikke er et selvstændigt spil). Men indførelsen af kort med dobbelt-funktioner var faktisk en interessant nyskabelse.

Steam fjernede det indviklede ved Age of Steam: hvor mange penge har du brug for til at byde med i denne runde?, hvor meget er det værd at få en bestemt placering i spillerrækkefølgen? Til fordel for et unikt system hvor du vælger om dine indtægter veksles til point eller skal bruges til ny investering. Det har gjort et af verdens bedste togspil endnu mere tilgængeligt uden at ændre den grundlæggende del af spillet.

Automobile har en interessant skisma hvor du hele tiden er nødt til at forny din bilproduktion, og forudberegningen af hvornår du tjener mere ved at lukke din fabrik end ved at fortsætte produktionen, gør at spillet bør prøves.

I Dungeon Lords er det selve temaet. Jeg er absolut ikke nogen fan af spillet. Men jeg kan da anerkende at jeg aldrig før har set et spil hvor man hjalp monstrene med at slå de 'onde' helte. Så det skal da prøves.
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Bedste spil fra 2009

Post by jondifool »

Mik wrote:Kære jondifool,
du spurgte netop ikke om hvilke spil der var de bedste, men hvilke som skulle prøves fordi de var interessante på en eller anden måde (tema, mekanismer).
Men det har jo virket , for nu fik jeg den type forklaring jeg synes at der er interessant, og som hjælper mig til at få et bedre blik for hvad jeg ku tænke mig at få samlet op på og prøvet! Tak for uddybelsen.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Bedste spil fra 2009

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] Dominion Intrigue er ikke så nyskabende som Seaside fra samme år (som Alan forbigår, måske fordi det ikke er et selvstændigt spil). [...]
Ja, jeg forsøger i denne sammenhæng behændigt at komme udenom alle udvidelser, der ikke kan spilles uden et andet grundspil.

Tobago leverede en meget original indfaldsvinkel til skattejagtskonceptet med nogle virkelig fine mekanismer og en original opsætning, der sikrer et nyt spil hver gang. At der så oveni er tale om et rigtig fint spil, der kan spilles på en times tid får jo blot det hele til at gå op i en højere enhed.

The Resistance prøvede jeg først for nyligt og her var der da tale om et niché-spil, der endlig havde fået en setting, som gør det interessant for mig.

Stronghold var i mine øjne et originalt bud på noget der tematisk er overordentlig interessant for mig, men hvor man normalt altid vil støde ind i et regeltungt paragraf-helvede. Her havde man valgt at løse det med elegante tyske mekanismer. Om spillet holder på sigt er jeg uafklaret i forhold til. Jeg fik spillet det et par gange, men spiltiden var lige i overkanten til, at det er et spil, der ofte nok vil komme på bordet. Jeg kunne dog sagtens finde på at dyrke det, hvis en fast makker og tiden gør det muligt.
frouvne, administrator

Image
Post Reply