Spil til ikke brætspillere

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Jeg fandt lige en lille uddybende ting mere :wink:
Helle wrote: :arrow: Man kan ikke sætte en kamel på et oasefelt – kun op til. Dette giver 5 point med det samme (men kun en gang for hver karavane ved hver af oaserne!)


Dette gælder kun for den enkelte spiller. Dvs. både blå og grøn spiller kan godt have en lyseblå karavane ved den samme oase.

- Thomas
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Ja, det er klart - var jeg lige ved at skrive, men det er vel egentlig kun klart, hvis man kender spillet.

Jeg finder en bedre formulering, for egentlig mener jeg præcis, hvad der står - jeg mener, at hver karavane (den enkelte karavane) uanset hvem der ejer den og hvilken farve den har, kun kan score en gang for hver oase.

Men det er klart, at hvis man ikke kender spillet, så kunne der hurtigt opstå en misforståelse...
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Post by Erik Mejer Hansen »

Så har jeg fået skrevet oversættelsen. Den er at finde her.
Jeg modtager meget gerne kommentarer og rettelser (stavning er ikke min stærkeste side :oops: )
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Post by Erik Mejer Hansen »

Så er teksen blevet rettet til (Stor tak til Helle for hjælpen).

Den er at finde her.


Håber det er brugbart.
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Så er reglerne vist ved at være sat på plads... :wink:

Nu er det jo så lige sådan, at der er forskelle i reglerne mellem Fantasy Flight Games første og anden udgave af spillet! :twisted: Og hvad skal man så regne med?

Forskellene er:

Om placering af lederne:

Ifølge 1. udgaven skal den første leder hver spiller placerer have en forskellig farve, hvis det er muligt.

2. udgaven siger i stedet, at alle skal placere ledere i en forskellig farve. Denne udlægning af reglerne kan føre til problemer i et 5-spillers spil, da hver spiller kun har fire farver. Starter de fire første spillere med at placere nøjagtig de farver, som den femte spiller har, kan han ikke lave et lovligt træk.

Om indelukkede arealer:

Ifølge 1. udgaven af reglerne må man ikke placere kameler i et område, som en anden spiller har lukket af.

2. udgaven af reglerne siger i stedet, at ingen spiller må placere kameler i et område, der er lukket af. Altså heller ikke den spiller, der lukkede området af.

Det er værd at bemærke, at det er den første udgave af de engelske regler, der er i overensstemmelse med de originale tyske regler!

Min anbefaling er, at man spiller med reglerne fra 1. udgaven (= de tyske regler), da man ellers åbner op for, at spillet kan låse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

Godt gået, nu glæder jeg mig til at spille Through the Desert med danske regler.

Jeg vil desuden anbefale et spil, som måske efter manges smag ikke passer ind i samlingen af spil, man kan præsentere ikke-brætspillere for. Ursuppe - temaet er jo herligt med amøber, der kæmper for at overleve. De forskellige gener man, kan købe til sine amøber, gør det både spændende og sjovt. Forleden dag spillede jeg Ursuppe med to bordrollespillere, og vi morede os over at udvikle tentakler og intelligens (som ikke kan bruges til noget - det står dér på kortet!). Desuden gjorde det også spillet sjovt, at kortene med tegninger af amøber er sjove og lidt pussenuttede.
Danny Rasmussen
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Zelotypia wrote:Jeg vil desuden anbefale et spil, som måske efter manges smag ikke passer ind i samlingen af spil, man kan præsentere ikke-brætspillere for. Ursuppe [...]
Nej, det ville ikke være mit første bud. Det glæder mig til gengæld, hvis du har haft succes med det!

Spillet er efter min mening yderst originalt og temaet burde kunne gribe mange... også folk, der i øvrigt ikke er brætspilsinteresserede. Det punkt, hvor jeg nok ville være mest nervøs for at præsentere ikke brætspillere for det, er i.f.t. spilletiden. På det punkt ville jeg nok gøre mig nogle overvejelser inden jeg valgte det... men vurderer man, at det ikke er et problem i den aktuelle situation, ja, så kan man åbenbart have succes med det!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Min kæreste og jeg har - lidt til vores egen overraskelse - god erfaring med at spille Betrayal at House on the Hill med folk, der ellers ikke gør sig så meget i brætspil. Man skal dog kunne forstå engelsk rimelig godt for at få alle nuancerne med i de skriftlige passager i spillet, og så tilrådes det, at man downloader de nyeste scenariehæfter fra nettet - dem, der følger med spillet har flere fejl/uklarheder, som irriterer unødigt.


Mvh.
Andrea
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Post by Erik Mejer Hansen »

Jeg var så heldig at side i brætspils cafeen til dette års Fastaval og der var Betrayal at House on the Hill det spil der blev lånt ud absolut flest gange. Så blandt det rollespillende publikum var det ihvert fald et hit.
Jeg vil hive Andrea ret i at det kan være et rigtigt godt spil for ikke brætspillere.
Jeg har kendskab til den hel del ikke bræspillere der har købt det og spiller det ivrigt....og det endda piger :wink:

Læsning af nyeste FAQ hjælper også med at afhjælpe ukarheder i regler og scenarier
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Hehe - Fastaval er et glimrende sted at få afprøvet nye spil og få anbefalinger af andre. Jeg købte i øvrigt mit Betrayal-spil der - på anbefaling af flere af mine venner :)
Post Reply