Tema: Fodboldspil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Tema: Fodboldspil

Post by Frouvne »

Euro 2012 er en god anledning til at genoplive denne tråd! Jeg har flere gange stødt ind i spillet WeyKick, der bl.a. fås i en fodbold-version. Har bl.a. set folk spille det i Essen og de så alle ud til at more sig ganske godt med det. Er der nogen her på forum, der har erfaringer med det?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tema: Fodboldspil

Post by Mik »

Frouvne wrote:Euro 2012 er en god anledning til at genoplive denne tråd! Jeg har flere gange stødt ind i spillet WeyKick, der bl.a. fås i en fodbold-version. Har bl.a. set folk spille det i Essen og de så alle ud til at more sig ganske godt med det. Er der nogen her på forum, der har erfaringer med det?
Jeg beskrev det faktisk ganske kort i en spillerapport fra Essen (eller rettere Dortmund) sidste år:
Mandag blev det først til et par to-spillerspil med husets yngste datter:

Vi lagde ud med Weykick, som er et bordfoldboldspil i træ, hvor hver side styrer to træmænd med en magnet under bordet. Det var naturligvis vildt sjovt, og efter 3 hektiske kampe kunne jeg trække mig sejrrigt ud med 3-2.
9/10
Har iøvrigt netop i går forsøgt at bestille Weykick Minigolf, som er det nyeste skud på stammen, fra den tyske webside. Selvom de har en webshop, har de dog desværre ingen metode til at tage imod penge, så måske ender det med at jeg må vente til Essen. Men spillet var et af de store hits på dette års Gathering.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tema: Fodboldspil

Post by Mik »

Udover det danske fodboldspil Pila, som blev spillet en del i Consim, da det kom på markedet for 12 år siden, er det fodboldspil vi har spillet mest i foreningen, det fine lille Kosmos-tospillerspil: Finale. Det blev spillet en hel - især med Annemette.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Tema: Fodboldspil

Post by Frouvne »

Så er en ny VM slutrunde sparket i gang. Er der kommet nogle gode fodboldspil til, siden vi sidst så på emnet? Jeg håber at få pakket Subbuteo ud i løbet af slutrunden. Er der andre, der benytter lejligheden til at lufte fodbold-tematiserede spil eller gemmer I jer alle bag tv-skærmene? :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 236 times
Been thanked: 104 times

Re: Tema: Fodboldspil

Post by Taibi »

De er godt nok ikke udkommet endnu, men - måske - inspireret af sommerens begivenhed er der to fodbold relaterede spil på Kickstarter netop nu (hvad jeg har set).

Fútbol Strategy
Next England Captain

Det sidste går mere op i hele livet som spiller, hvorimod det første er omkring spillet, kampene.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re:

Post by Mik »

Frouvne wrote:håndbold tror jeg, vil være noget mere vanskeligt. Umiddelbart kender jeg ikke nogen titler, der forsøger at simulere denne ædle sport... :wink:
Jeg har både Dreschlers Fodbold samt deres Håndbold fra min gamle samling af spil fra 60'erne. Begge blev flittigt spillet, så jeg husker dem som underholdene, men da jeg ikke har åbnet dem de seneste 40 år er min erindring måske en anelse lyserød. I begge tilfælde er det to abstrakte spil for to spillere, med med et tema som passer fint til spillene. Præcis sådan som jeg mener alle abstrakte spil burde være :D

Weykick blev jeg introduceret til så sent som i 2011, da vi på vej til Essen overnattede i Dortmund, hvor husets unge datter lærte mig spillet - og det blev købt et par senere! Har dog endnu ikke fået det på bordet. Lavet af træ med to magnetiske spillere per side, er det også ideelt til teamplay.

Finale er et af mine mest spillede spil fra Kosmos' to-spillerrække, da Annemette og jeg havde det ofte på bordet tilbage i slutningen af 90'erne. Et af de bedste spil i serien.

Finger Soccer har jeg prøvet i USA, og er som alle finger-flicking spil en underholdene affære. Desværre er spillene dyre at købe hjem. Ville ellers gerne have det i samlingen!

Bohnkick har jeg - men jeg aldrig gidet prøve det.

Fubi er et andet fint lille aktivitets-spil, som jeg nydt lidt i Essen. Har dog aldrig købt det.

Millionen von Schwalben er et VM-managementspil for 3-6 spillere. En af mine venner beskriver det som "Kremlin med terninger", hvilket er en fin beskrivelse af mekanikken for dem som kender Urs Hostettlers gamle spil. Underholdene med de rette spillere, men desværre skal alle de 329 kort oversættes for at se det sjove!

Tor er et typisk abstrakt to-spiller kortspil med bluf fra Reiner Knizia ... GAB!!!

World Cup Tournament Football købte jeg i Lookout Games genudgivelse for nogle år siden, fordi Uwe Rosenberg anbefalede det. Personligt fandt jeg det totalt tilfældigt og lidt kedeligt at udspille kort hvor man er næsten sikker på at de store nationer går videre, og de små taber deres kampe. Har aldrig forstået folks fascination af statistikspil. Solgte jeg det ikke til Frouvne? eller har jeg det endnu...?
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Re:

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] Finger Soccer har jeg prøvet i USA, og er som alle finger-flicking spil en underholdene affære. Desværre er spillene dyre at købe hjem. Ville ellers gerne have det i samlingen! [...]

Det gad jeg godt prøve!!!

Mik wrote:[...] Bohnkick har jeg - men jeg aldrig gidet prøve det. [...]

Det har vi også haft liggende uspillet i årevis men det gider jeg heller ikke bruge kræfter på at prøve.

Mik wrote:[...] World Cup Tournament Football købte jeg i Lookout Games genudgivelse for nogle år siden, fordi Uwe Rosenberg anbefalede det. Personligt fandt jeg det totalt tilfældigt og lidt kedeligt at udspille kort hvor man er næsten sikker på at de store nationer går videre, og de små taber deres kampe. Har aldrig forstået folks fascination af statistikspil. Solgte jeg det ikke til Frouvne? eller har jeg det endnu...?

Det lyder jo næsten (for) realistisk ... og nej, det er ikke endt op hos os.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Re:

Post by Mik »

Frouvne wrote:
Mik wrote:[...] World Cup Tournament Football købte jeg i Lookout Games genudgivelse for nogle år siden, fordi Uwe Rosenberg anbefalede det. Personligt fandt jeg det totalt tilfældigt og lidt kedeligt at udspille kort hvor man er næsten sikker på at de store nationer går videre, og de små taber deres kampe. Har aldrig forstået folks fascination af statistikspil. Solgte jeg det ikke til Frouvne? eller har jeg det endnu...?
Det lyder jo næsten (for) realistisk ... og nej, det er ikke endt op hos os.
Gik ned og fandt det i kælderen her på Biblioteket: Oprindeligt udgivet af Australian Dersign Group i 1996, og genudgivet af Lookout Games i 2006. Nu tager jeg det med hjem - måske kan jeg få overtalt Martin og Eivind til et prøvespil på tirsdag. 102 nationer deltager - men vil Danmark kvalificere sig...?
Image
Flugt
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 33
Joined: Mon Jun 19, 2006 3:04 am
Location: Aalborg

Re: Tema: Fodboldspil

Post by Flugt »

Det ultimative fodboldspil og faktisk også en af de bedste behændigheds spil i det hele taget (for mig), er Tipp-Kick. Det er kun for to spillere, men nok det eneste spil, hvor jeg har oplevet, at folk laver en jubelscene, efter de har scoret :-) Det er lavet i 1920 erne, produceres stadig, og der skulle i Tyskland være en en landsdækkende turnering i Tipp-kick. Hvis man vil prøve det af, vil jeg anbefale at man køber et spil med den store bane og de bedre figurer, der kan lave bedre skud, eksempelvis Tipp-kick cup.
RasJer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 204
Joined: Tue Mar 27, 2012 9:05 am
Location: Slangerup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Tema: Fodboldspil

Post by RasJer »

Det synes jeg godt jeg kan huske at have set, selvom jeg ikke er SÅ gammel.
Det ser ud til at minde en del om det der hedder flickball som vist ikke er blevet nævnt? Vi havde en gut ude på arbejdet der havde været med til at udvikle det, og det så ok sjovt ud.
Det kan vist købes i Arnold Busk.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Tema: Fodboldspil

Post by Stunke »

Mental Football af Asger Granerud...
https://www.youtube.com/watch?v=r8Grj8sMclQ
It's about playing games, not owning games.
Post Reply