Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Jens_Hoppe »

Tja, vi skal ikke kigge længere end Carcassonne for at finde regler der har ændret sig fra version til version... Træls er det, men jeg er ikke sikker på at der er nogen genre der har eneret på konceptet.

Jeg er lidt splittet hvad regelændringerne til AFAoS angår. Personligt er jeg slet ikke rutineret nok i spillet til at være stødt på den uovervindelige britiske strategi, så for min skyld kunne man godt bare fortsætte med at spille med de originale regler. På den anden side; hvis man som erfaren spiller ikke kan spille spillet kompetitivt, fordi den ene side altid vinder, er det jo heller ikke fedt. Og hvis ændringen betyder at jeg, når jeg spiller franskmand, ikke længere behøver at trækkes med det elendige Bateaux-kort, er det jo heller ikke så ringe! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Mik »

Det er præcis det absurde: Bortsmidningen af bateaux-kortet er den eneste af de 4 nye officielle regelændringer som hjælper Franskmændene, og det kunne vi såmænd nemt finde ud af at smide væk uden en officiel andenudgave.

Ændringen af Home Support-kortet er en fornuftig regel for ikke at forvirre nybegyndere (lidt af Carcassonne-ændringen faktisk), men den skader reelt Franskmændene mere end Englænderne. Og forbudet mod at lægge Lokalitetskort i reserven skader Franskmændene langt mere end Englænderne.
Og Raid-ændringen skader også Franskmændene mere end Englænderne: for nu er de jo tvunget til at sidde med et Raid-forsvarskort på hånden, hvilket skader deres hånd mere end Englændenes.

Og netop din bemærkning om at du ikke mærket noget til Englændernes overlegenhed er jo netop det alle almindelige spillere giver udtryk for. Og Martins egen bemærkning er jo også at det er bedre at lave varianter (scenarier) end at ændre på grundreglerne. Så hvis folk virkelig har problemer med at Englænderne vinder for let, kan man jo blot lade Franskmændene have en større hånd eller alle mulige andre ændringer.
Image
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by pytman »

Lørdag blev det til en hyggelig dag med brætspil

2 x By og land
1 x Settlers med Byer og ridder udv.
5 x Scotland yard
1 x Dominion med Governor og Walled Village promo

Det var et hyggeligt gensyn med Scotland yard og fungere fint med 3 spillere :P samme var det med settlers. Når det endelig en sjælden gang finder vej frem er det meget hygsomt.

Alt i alt en hyggelig aften og søndag står den på endnu mere brætspil :P
Image
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by glorn »

i går var jeg ude og prøve constantinopolis. glimrende eurogame (udgivet af FFG, oh well). det er et af de spil hvor man nok lære nogle kombinationer efter flere spil, men det gik ok for mig. det er ikke helt på niveau med de store spil som agricola, caylus og puerto rico, hvilket egentlig primært skyldes at det er lidt svært at overskue.

efter det blev det blue moon city og det er stadig et rigtig godt spil. superflot og sjovt, og så har det vidst en dansker med som grafiker på visse dele af spillet.

så blev det til to spil race for the galaxy med alle udvidelser (dog uden take-overs). Jeg kan rigtig godt lide måden spillet har udviklet sig, men jeg bryder mig bare ikke om prestige. det er alt for magtfuldt.

til sidst sluttede vi af med lidt nostalgi MtG. Det er stadig et utrolig godt spil med afbalancerede decks.
David.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Frouvne »

Fredag aften spiste jeg med nogle kollegaer og det har efterhånden udviklet sig til en tradition at vi efterfølgende mixer drinks og spiller brætspil. For første gang fik jeg prøvet det originale Bezzerwizzer. I løbet af aftenen blev det til tre spil og jeg syntes det var et helt fint quiz-spil. Mulighederne for at satse på hvilke spørgsmål man tror, man har bedste chancer i kombineret med mulighederne for at bytte kategorier virker fint og nedtoner det kedelige element med at det udelukkende er parat-viden, der skal afgøre om man vinder eller taber. Som altid i den slags spil virker det som om der er stor forskel på sværhedsgraden af spørgsmålene ... men det er jo svært at lave en objektiv vurdering af. Aftenen bød også på et par spil Sac Noir, der faldt i god jord, og King of Tokyo, der faldt i mindre god jord, samt Timeline: Inventions, der ifølge mine erfaringer er en sikker vinder i den type sammenhænge.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Brichs »

Konen og jeg satte os med lidt brætspil i dag. Vi startede med Saint Petersburg, der er en god klassiker, jeg desværre ikke får spillet nok.

Efter det, tog vi os et spil Zombietown. Spillets topersoners regler er lidt funky, men det er Twilight Creations der står bag, så¨mine forventninger var derefter. Jeg har lidt regelspørgsmål, men det kan BGG forhåbentlig hjælpe mig med. Med 5-6 spillere tror jeg dog det kan være et fint lille "Tag den i dit fjæs!" spil.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Frouvne »

Idag holder familien afslapningsdag og det har bl.a. givet anledning til to spil Sentinels of the Multiverse og dermed anledning til at lide to forskellige typer af nederlag til spillet. Det første spil var dog langt det mindst interessante, da vi blev kostet rundt i manegen og ikke havde en jordisk chance. Da vi efter lang tids spil følte os fuldkommen låst og den første spiller var udgået af spillet og den Villain vi var oppe imod havde ti Citizens der sparkede til os gav vi op. Nederlaget gjorde os dog ikke mere nedtrykte end at vi senere vendte tilbage til et nyt spil og denne gang med væsentlig bedre fornemmelse for at have en chance. Desværre gik det langsomt ned ad bakke og pludselig døde vi alle tre indenfor to spillerunder.

Senere på dagen spillede jeg et spil Friday imens vi så en film og dette spil kontrollerede jeg langt bedre end de seneste gange jeg har spillet, så jeg følte mig rimeligt sikker i min sag og vandt da også en overbevisende sejr.
frouvne, administrator

Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by chr88 »

Siden sidst har jeg fået spillet et hav af spil - i 2012 er det indtil videre blevet til 91 spil.

I dag fik jeg bl.a. prøvet Agricola med 4 personer, hvilket jeg har prøvet en enkelt gang før (og 2 gange med 3 og 1 gang med 2), og det er bare et super fedt spil - er pjattet med mekanikkerne! Det virker også fint både med 2, 3 og 4 spillere, og jeg glæder mig til at prøve det med 5 personer! So far har jeg ikke haft den samme strategi i et eneste spil pga. kortene, og det er et af de få spil, hvor jeg, efter spillet er slut, tænker over, hvad jeg kunne gøre anderledes. 9.5/10, og det kan ikke afvises, det får 10 som det eneste spil indtil videre...

For første gang fik jeg også prøvet Ra med 4 personer, og det fungerer nærmest lige så godt med 4 som med 3 og 2, synes jeg, hvilket er et af spillets mange forcer. Som med Agricola har jeg ikke prøvet det med 5, da jeg sjældent spiller med det antal (enten er vi 3-4 eller også er vi 6+), men glæder mig til at få det prøvet. Ra er et meget simpelt, men stadig ganske dybt spil, og jeg kan simpelthen ikke give det en lavere karakter end 9/10... Jeg elsker det!

Fik desuden også prøvet det klassiske spil Set for første gang, hvilket faktisk er overraskende godt. Det går lynhurtigt, så man kan tage et par spil i træk, og man kan i princippet spille det med et uendeligt antal spillere, så som et hurtigt filler-game får det 7/10.

Bagefter blev det til to omgange Ubongo Extreme, hvilket er et sjovt - og svært! - puslespil, og selvom selve måden man får point på er halvtilfældig (ift. det originale Ubongo), så er selve puslespillene så meget sværere, at jeg klart foretrækker denne udgave. Det er dog et spil, som nogle folk vil hade det, men jeg kan heldigvis ganske godt lide det. 6.5/10.

Desuden blev det til et enkelt spil Alhambra (uden udvidelser); det er et fint spil, men det er altså en del bedre med et par af udvidelserne smækket oveni; man behøver ikke at spille med 20 udvidelser og gøre det ekstremt kompliceret, men basisspillet er lige en tand for simpelt. Med basisspillet får det nok 5.5-6, men eftersom jeg næsten altid spiller det med et par udvidelser, svinger det sig op på 7.5/10.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Larsine »

Lørdag var vi på besøg hos nogle venner, og medens nogen var ude og lege i sneen, og køre ATV på den forsne sø, var vi tre der spillede 500. Aldrig har jeg oplevet et spil hvor kortene var så meget imod mig.

Senere spillede vi Ticket to Ride: Team Asia. Jeg fik en rigtig god makker, og vi forstod virkelig at tyde hinandens signaler, således at vi fik trukket kort der kunen hjælpe den anden, og fik sammen bygget alle vores ruter. Vi fik dog hverken point for den længeste rute, eller for flest afsluttede billetter, men vi havde de billetter der gav flest point, sammen med en masse point fro selve ruterne. Vi endte på 150 point, hvorimod de to andre hold lå nede omkring 130 point.

Søndag formiddag spillede Lisa og jeg vores Lost Cities i vores familieturneringsspil. Jeg tværede hende ud, men hun påstod at hun ikek vidste at vi kun skulle spille et spil, så vi spillede to mere, som hun desværre vandt. Sammenlagt vandt jeg dog de tre spil, og fik derfor endnu 2 point i vores familiedyst.

Søndag eftermiddag var vi til fødselsdag hos min niece. Vi gav hende en af Lego Herioca udvidelserne, og i løbet af eftermiddagen kom så grundspillet på bordet. Desværre nåede vi ikke at blive færdige før der skulle spises aftensmad, og bagefter var der et flertal der ville spille Five Crowns. Det blev et hæderligt spil hvor jeg endte på en tredie plads ud af syv mulige. Vinderen var min søster, som scorede 17 point i første runde, og derudover kun scorede 17 point i de næste 10 runder.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Jonezy »

De fleste af os skolelærere har jo vinterferie i denne uge, så derfor har jeg idag haft to gamle studiekammerater på besøg, som også havde vinterferie fra deres skoler.

Jeg valgte egenrådigt at vi skulle starte med Quarriors, som jeg for nyligt har købt af Jens Hoppe her fra forummet. Der var ingen af os tre, som havde nogle erfaringer med deck-buildning eller dice bag-buildning genren før dagens hyggestund, så det var nyt territorium for os.

Toke-Jen vandt første spil, da han var hurtigst til at få nogle drage terninger i spil. Troels vandt elegangt andet spil, da han noget før os andre opdagede, hvor heftig den Growth spell er, som giver 2 quiddity og trækning af ny terning på ikonet. Han fik derfor denne gang først fat i dragerne og vandt efterfølgende. I tredje spil var det så min tur til at få fat i nogle drager først og skabt et hul til de andre, som jeg vandt spillet på. En sejr hver, og vi måtte have et afgørende spil.

I dette spil fik vi for fjerde gang i rap fat i den drage, som nakker alle level 1 monstre, når den er i spil. Det blev endnu engang afgørende at få fat i dragerne først, selvom Toke-Jen ihærdigt prøvede at vinde via nogle Troldmænd. Troels blev sejrherren da tre drager gik hjem i en total triumf af en 12-points runde.

Det skulle havde været det sidste Quarriors spil i denne omgang, men vi nappede aligevel et til, da vi ville finde ud af om man ikke kunne vinde uden drager. Det kunne man ikke, da jeg møgkedeligt vandt ved at købe drager. Dog var det ikke level 1 dræberen, men istedet den, som ikke kan angribes af level 1 eller 2 monstre. Grunden til at jeg købte de kedelige drager var at jeg slog ret heldigt i starten, og derfor havde meget Quiddity at købe for tidligt, og så køber man jo naturligvis det bedste monster. Sidste spil var dog virkelig tæt, og Troels kunne måske have vundet uden drager, hvis han havde slået lidt heldigere på nogle vigtige tidspunkter.

Quarriors er virkelig sjovt, men umiddeltbart virker dragerne en lille smule overpowered eller også har vi bare ikke luret modsvaret endnu.

Vi sluttede dagen af med en omgang Ticket to Ride India. Her blev jeg klart sidste mand, og Toke-Jen vandt stort på en klassisk omgang ticket spam. Troels fik endda en flot 5+ Mandala bonus på 40 point, men det var ikke nok. Jeg holder virkelig meget af Ticket to Ride's simple gameplay, men jeg er godt nok frygtelig dårlig til det, da jeg efterhånden meget sjældent vinder.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Brichs »

Jonezy wrote:
Quarriors er virkelig sjovt, men umiddeltbart virker dragerne en lille smule overpowered eller også har vi bare ikke luret modsvaret endnu.
Dragerne er klart voldsomme. I udvidelsen der kommer til sommer, er der en valgfri regel, der siger, at du kun kan få glory fra et monster, hvis du culler det. Det kan jeg forestille mig gør det lidt mere interessant.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Mik »

Brichs wrote:Dragerne er klart voldsomme. I udvidelsen der kommer til sommer, er der en valgfri regel, der siger, at du kun kan få glory fra et monster, hvis du culler det. Det kan jeg forestille mig gør det lidt mere interessant.
Dæmonerne tæver dragerne med den ene klo på ryggen...

Og uanset hvilken variant man spiller, vil vinderen være den som tilfældigvis får terningerne til at lande optimalt = stærke monstre og tilstrækkelig Quiddity til at tilkalde dem.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Brichs »

Mik wrote:
Brichs wrote:Dragerne er klart voldsomme. I udvidelsen der kommer til sommer, er der en valgfri regel, der siger, at du kun kan få glory fra et monster, hvis du culler det. Det kan jeg forestille mig gør det lidt mere interessant.
Dæmonerne tæver dragerne med den ene klo på ryggen...
Dæmonerne er dog ikke med i grundspillet :)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Mik »

Mandagsaftenen bød først på Tournay med 4 spillere, hvoraf to var nye, så vi spillede med åbne kort. På trods af vores kendskab til spillet blev både Eivind og jeg sejlet agterud af Torben Ussing, som lynhurtigt nærmede sig en komplet by. Det kneb dog med at få afsluttet spillet, indtil Eivind også fik sin by bygget færdigt - og så vandt Eivind spillet med et enkelt point foran hr. Ussing. Det er utroligt så godt spillet virker selv med åbne kort, hvilket gør spillet betydelig lettere at spille for nybegynderne. De har naturligvis stadig ikke mulighed for at vide hvilke kort der virker bedst sammen, men de skal i det mindste ikke bruge tid på at finde ud af hvad de enkelte kort kan gøre. 9/10

Og så sluttede vi aftenen af med 3x The City 7/10
Image
Phornstrup
Posts: 8
Joined: Tue Feb 14, 2012 10:15 am
Favoritspil: Twillight Imperium -

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Phornstrup »

Hej er ny på dette forum.. og egentlig også til brætspil.
Men har da de sidste par måneder luret rundt omkring og købt en mindre samling. :)

I Februar har vi spillet:

Conquest for Planet Earth
Small World med Tales and Legends.
Formula D
Ticket to Ride Europe.
og Dungeon Run.

Har fået købt mig Stronghold, men er desværre ikke kommet igang med at spille det endnu, da jeg syntes at reglerne godt kan være lidt vanskelige at få lært..
er der nogen som har gode erfaringer med dette spil?

Venligst
Per
Post Reply