Hvad har du spillet i dag? April 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by Mik »

Fik selvfølgelig spillet en del på Djengis Con. Dog ikke helt så meget som jeg havde håbet på pga. snak, spisning og almindelig hyggeri. Så alt i alt kan jeg ikke klage.

Brugte ikke tid på at notere ned, så jeg kan dårligt huske hvad jeg spillede, og med hvem, så her er kun er kort oversigt:

Steam Exp. I. Desværre var vi kun 3 spillere, så selvom vi spillede på det halve kort var det lidt for god plads. Og selve borgerkrigstemaet mærkede man ikke meget til, så alt i alt lidt af en skuffelse. Jeg spillede desværre uden at bruge hjernen, så var hurtigt håbløst bagud. Og uheldigvis for Stony, generede jeg Stony en hel del med mit spil, medens Søren Bugge fik lov til udbygge sit net helt alene. Stony lod sig dog ikke påvirke, og slog Søren på målstregen. Fint spil, trods alt. 8/10

The City. Det blev til omkring 5 spil af dette fine lille bygningskonstruktionsspil af Tom Lehman. Og jeg tror ikke at jeg mere end et enkelt. Men spillet er sjovt og hurtigt at spille. 7/10

Tournay blev introduceret til Claus, Søren og Maria, og jeg spillede elendigt, men det er stadig et af mine favoritspil fra Spiel '10. 9/10

Village blev introduceret til Jens, Claus og Aratar og her klarede jeg mig heller ikke for godt. Og jeg fik desværre også glemt et par regler. Beklager! 8/10

Så gik det lidt bedre med det underholdene krigsspil 1812: The Invasion of Canada. Søren Bugge, Jeppe og MartinK blev forsøgt invaderet af Maria og mig - men det var i høj grad forsvarerne som blev overrendt. Så historien blev ikke ændret. Underholdene spil for præcis 5 spillere, fordi det underholde element af umulige terningkast og kaotiske turrækkefølger er sjovest med fuld bemanding. Nok ikke et spil jeg vil spille så tit, men en fin RISK-variant. 7/10

Derefter blev der brugt lidt tid på Epic Spell Wars of the Battle Wizards: Duel at Mt. Skullzfyre. Sjovt kaotisk kortspil, som dog trækker lidt for langt ud med fuld bemanding på 6 deltagere. Nok mest optimalt med 4. 6/10

Endelig fik Allan og jeg lige moret og lidt med Crokinole efter at have brugt det meste af lørdag aften på Mage Knigt, som jeg dog ikke selv spillede med i. Det er er relativt simpelt spil at spille, når man først kender det. Men der foregår så usædvanlig meget, så det tager lang tid at sætte sig ind i reglerne. Og jeg må erkende at jeg desværre glemte en hel del. Jeg følte mig dog godt underholdt, selv om kun var underviser.
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by chr88 »

Det var en super DC, hvor jeg som lørdagsdeltager både fik spillet et par nye spil og også en del spil, jeg kun havde prøvet en enkelt gang før. Det var rart at få sat ansigt på en masse her fra forummet - en stor tak til alle, jeg spillede med! :)

Dagen startede med et spil Princes of Florence med 4 personer: Søren, Robert, Kåre og jeg havde aftalt det på forhånd, da ingen af os havde prøvet det før. Det var et godt auktionsspil, og jeg kan sagtens forstå, hvorfor det ligger nummer 26 på BGG. Det var dog lidt svært at vide, hvor meget man skulle byde på de forskellige ting, eftersom vi ikke kendte strategierne og de forskellige bonuskort, så jeg glæder mig meget til at få det prøvet igen - jeg er sikker på, det har en stor dybde! Vi lavede et par småfejl undervejs i spillet, og det hele endte med, at Søren vandt, da han havde hele 15 point via sine to prestigekort - det er nok nogle kort, jeg vil kigge nærmere på i mit næste spil! ;) Alt i alt virkede det som et solidt eurogame!

Jeg skulle være med til at lave frokost sammen med Kåre og Steen, så jeg havde kun tid til et lille spil efter PoF, og valget faldt på King of Tokyo, som jeg havde prøvet en enkelt gang før. Spillede sammen med 4 andre: Gunness, Maibritt, KrammeB og Kåre. Det er et ok filler game, men så heller ikke mere end det, da der ikke er den store strategi i spillet. Det er dog altid sjovt at dræbe hinandens monstre! Maibritt vandt med 20 point, efter at Gunness og Kåres monstre var blevet dræbt. Jeg selv havde 3 point, så det var MEGET tæt... ;)

Efter frokost blev det så til et spil Drum Roll, som jeg heller ikke havde prøvet før. Deltagerne var Larsine, Larna og Hans Christian. Det var et godt eurogame med et fint påklistret tema, og jeg synes ikke, at spilletiden var så forfærdelig - det tog vist kun lidt over 2 timer inkl. regelforklaring og med 4 spillere, så jeg satser på, det kan gøres på 1½-2 timer max fremover, og så er det et udmærket spil, synes jeg. Det værste var vel næsten, da vi skulle tælle point sammen til sidst, for det tog nogle minutter pr. mand, og man skulle virkelig sidde og tænke, hvad der kunne betale sig, og hvad der ville ske, hvis man gjorde dét og dét... Men udover det var jeg glad for spillet, som må på bordet igen snart! Det var et meget tæt spil, hvor Larsine og HC begge endte på 50 point, mens jeg klemte mig forbi med 57 point.

Derefter skulle jeg egentlig have spillet Le Havre, men det blev ikke til noget, så i stedet forklarede jeg reglerne til Lords of Waterdeep til Larsine og Larna, der ikke havde prøvet det før. Havde ikke lige forberedt mig på at skulle forklare reglerne, men heldigvis er det ikke et kompliceret spil, så det gik fint (håber jeg også, L&L synes ;)). Det er endnu et fint eurogame i den lettere ende af skalaen, men igen oplevede jeg, at "Mandatory Quest"-intriguekortene er lidt for overpowered - Larsine fik som den eneste spiller 2 i spillet og tabte knebent (tror jeg vandt med 8 point til Larna og 9 til Larsine). Havde han ikke fået noget MQ-kort, tror jeg bestemt, han havde vundet, så det er lidt ærgerligt, at det i mine 3 spil har virket som om, at der er væsentlig forskel i styrken på de forskellige intriguekort, og at spilleren med et MQ-kort ikke har kunnet vinde. Jeg håber og tror, det ændrer sig fremover!

Det var ved at være spisetid, men vi kunne lige nå to spil The Resistance med 7 spillere før maden (og et efter maden): Larna, Birka, Gunness, Maibritt, Allan og Larsine. Jeg havde kun prøvet The Resistance en enkelt gang før med mine studiekammerater, som ikke forstod det (ja, de er non-gamers), så det var fedt at få det prøvet igen og rent faktisk få en positiv spiloplevelse ud af det! Jeg var på de godes hold alle 3 gange, men det var der sgu ingen, der troede på! :D
7 er måske ikke det perfekte antal, da det er svært for the resistance at vinde (4 vs. 3), men alligevel lykkedes det faktisk at vinde det første spil 3-1, mens de to andre blev tabt 1-3 og 2-3.
Der er måske ikke så meget reel spil i det, men mere meta-gaming, da man sidder og anklager hinanden osv. uden egentlig at have så meget at bygge det på, når der er så få runder! Det kan være, de ekstra kort hjælper en til at komme med mere kvalificerede bud og dermed få mere spil ud af det - det må jeg prøve næste gang.

Dernæst blev det til et spil Cyclades inkl. noget af Hades-udvidelsen (som er nogle mini-udvidelser, man kan mixe og matche) med Kåre, Tobias, Jeppe og Maibritt. Jeg havde kun prøvet Cyclades en enkelt gang før med 4 personer, og jeg var ganske begejstret for det, så havde glædet mig til at prøve det med 5 - og jeg blev ikke skuffet. Jeg er en cube-pushing euro-lover, men Cyclades er et eurogame blandet med ameritrash, som fungerer rigtig godt! Der er auktioner og krige; dog var der kun 3 slag i vores spil, hvilket måske var lidt lidt, men ok, det er også mest et eurogame.
Jeg har efterhånden spillet en del spil (ikke ift. mange af jer, men ift. hvor lang tid jeg har haft brætspil som hobby), og jeg kan ikke komme på et spil, der har bølget så meget frem og tilbage, som det gjorde! Samtlige 5 spillere lå - mere eller mindre - godt til på et tidspunkt i løbet af spillet, som var meget tæt på at slutte flere gange. Det var virkelig en god spiloplevelse!
Jeg kan ikke huske nøjagtigt, hvordan det forløb, men det var noget i stil med dette: Pludselig byggede Maibritt sin første metropolis og var kun 2 philosophers fra at kunne lave sin anden og dermed vinde spillet. Kort efter havde også Kåre sin første metropolis og 2 philosophers - jeg købte dog nogle kort, der gjorde, at jeg kunne stjæle et kort fra dem, så de ikke var helt så tæt på at vinde. Pludselig angreb Tobias, med hjælp fra sin gode ven Hades, Kåre, som fik stjålet sin metropolis. Jeg havde ikke selv nogen metropolis, men jeg bød 6 guld på Athene, og hvis jeg vandt hendes gunst, kunne jeg have bygget 2 metropoler på samme tur og have vundet spillet - men jeg blev overbudt med 7 af Jeppe, som tilmed stjal halvdelen af mit guld via et kort og pludselig også selv lå i en favorabel position! Tobias lavede et godt move og fik sin anden metropolis, og han ville have vundet, når turen sluttede... Men heldigvis havde jeg bedt Ares om hjælp, og sammen med Pegasus-kortet kunne jeg angribe og overtage en af Tobias' metropoler! Så spillet fortsatte lidt endnu, men da jeg nu havde en metropolis, manglede jeg blot at få to philosophers eller et university, hvilket jeg fik en tur eller to efter og afsluttede spillet.
Cycladers er nok bedst med 5, da alle guderne er i spil hele tiden, og jeg glæder mig rigtig meget til at få det spillet igen!

Til sidst spillede jeg Modern Art, som jeg havde prøvet en enkelt gang før, med Kåre, Jeppe, Maibritt og Robert (den unge). Jeg kunne ret godt lide det første gang, jeg spillede det, og den fornemmelse blev bekræftet her anden gang. Jeppe havde godt styr på strategien, men det lykkedes mig lige akkurat at vinde - med en score på 387.000 mod Jeppes 385.000! Jeg tror aldrig, vi får at se en så tæt score igen.

Alt i alt var det en fantastisk lørdag!
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by Helle »

Jamen, jeg var også lige forbi DC3 her i weekenden.
Jeg fik spillet Die Macher fredag aften og overtog kanslerrollen i Tyskland. Glimrende spil - som jeg nok snart må spille igen. På trods af, at jeg havde læst reglerne og faktisk spillet det flere gange før, var der som sædvanligt en række småting, der skulle afklares undervejs. Møgirriterende, men målet må være at spille det inden det igen inden det går alt for meget i glemmebogen.

Lørdag fik jeg spillet deduktionsspil: Det blev til 2*Hanabi, 1 Deduce or Die. Efter frokost spillede jeg Alba Longa og Hawaii. Mens jeg ventede på maden fik jeg lige en gang tæsk i Crocinole af Jens H1.

Desværre var jeg nødt til at forlade festen allerede lørdag efter maden, men hvis Steen ellers indbyder igen næste år, så vender jeg stærkt tilbage :D
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by pytman »

Lørdag blev det til 2 x Ticket To Ride:Nordic.

Søndag mødtes jeg med en ven fra holland der var i landet og vi fik spillet Lords of the waterdeep, Dominion m. Envoy promo og War of the ring "easy mode" da det var første gang for os alle fire..

War of the ring, ved jeg ikke helt om er noget for mig. Kan være fordi vi spillede med intro reglerne, men det virkede bare som Risk med sejere figurer og så var det urimeligt svært for "De gode" at komme i nærheden af at vinde. Hvis jeg får det prøvet igen med alm. regler håber jeg det bliver mere interessant.
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by Robert »

Det er sjældent jeg spiller så meget på een weekend. DC rocks!

Eclipse er et af de spil der kan fortælle en historie mens men spiller, og det rammer sci-fi og 4X temaet næsten perfekt. Det er ekstremt veldesignet, og desværre ikke til at købe. Eneste ulemper er spilletiden og opsætningstiden - men begge er overkommelige.

Princes of Florence er en klassiker, som jeg ikke har prøvet tidligere. Et godt bekendtskab som jeg gerne spiller igen.

Det gør jeg også med Santiago de Cuba. Vi var fire, og begge spil var ret intense, omend meget forskellige.

Jeg var skrevet op til Lords of Waterdeep og tog chancen på det selv om jeg spillede det på Consim i april. Det behøver jeg ikke spille igen. Det er såmænd godt designet, men temaet er tyndt og der er en masse andre spil jeg hellere vil bruge tid på.

Om aftenen blev det til Isla Dorada med 6 spillere. Det var meget underholdende, og nok også temmelig støjende. Og så vandt jeg oven i købet :mrgreen:

Søndag morgen satte Bugge Macao op, og jeg hopppede på da jeg ikke havde prøvet det. Det var OK, men også lidt "fiddly" - forstået på den måde at man henimod slutningen skal overveje rækkefølgen af sine handlinger nøje for at få et optimalt resultat.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by Brichs »

Nogle af os deltog jo ikke i DC, men det betyder ikke, at vi ikke kan spille spil.

Jeg havde to venner på besøg i søndags. Kamilla og jeg har efterånden en del 4-personers spil fra Essen og nogle anmelderkopier, som vi ikke har fået spillet endnu. Derfor stod dagen lidt i det tegn...men også kun lidt.

Vi startede med at spille 20th Century. Spillet kom ud i 2010, og er et af de eneste spil jeg har set, med et tema om at bygge en by - i nutiden, og ikke en middelalderby eller lignende. 20th Century har nogle sjove mekanikker, men er nok 60% auktionsspil og 30% tile placement, med 10% ressource-management. Det er faktisk rigtig godt, og jeg glæder mig til at spille det mere. 8/10

Efter det, hev vi Helvetia frem. Spillet er ikke udkommet på engelsk, og har derfor ikke engelske regler, hvilket er grunden til jeg ikke er gået i gang med det før. Den oversættelse der er, mangler nemlig alle billed-eksemplerne, og jeg synes det var forvirrende at hoppe fra hæfte til hæfte. Nu skulle det ellers være - specielt fordi Helvetia var det eneste spil, Kamilla valgte helt uden at få det vist, da vi var på Essen.
Spillet er et relativt simpelt worker placement spil, når man starter ud. Hver spiller har sin egen lille landsby, men der er slet ikke plads nok. Derfor skal man til at gifte sig ind hos naboen! Og det er her, spillet begynder at give folk hovedpine, når man skal overskue hvilke folk man har (og dermed, hvilke ressurcer man har adgang til) i naboernes byer.
En meget solid euro, men desværre gav den lidt for meget hovedpine i første spil. Tror det bliver bedre, i løbet af et par spil mere. Jeg elsker det i hvert fald. 7/10

Til sidst var det ved at være sent, og vores gæster var ved at skulle hjem. Derfor blev vi enige om at stoppe seancen der. Kamilla fik os dog overtalt til at prøve Chrononauts. Det er et kortspil af folkene bag Fluxx - hvilket skræmmer en del folk væk. Spillet er udemærket - der er en interessant mekanik, hvor man ændrer på et punkt i tiden, hvilket ændrer på punkter senere hen - og det er blandt andet ved at manipulere tidsstrømmen på denne måde, man kan vinde spillet. Klart bedre end Fluxx, klart et spil jeg gerne vil spille igen. 6/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by Jens_Hoppe »

pytman wrote:War of the ring, ved jeg ikke helt om er noget for mig. Kan være fordi vi spillede med intro reglerne, men det virkede bare som Risk med sejere figurer og så var det urimeligt svært for "De gode" at komme i nærheden af at vinde. Hvis jeg får det prøvet igen med alm. regler håber jeg det bliver mere interessant.
Spil for guds skyld med de rigtige regler, og ikke bare med introreglerne! :) Det er et helt andet spil.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by Gunness »

Det er blevet en en del spil på DC (heldigvis) - både nye oplevelser og gamle kendinge:
Fredag aften blev det til et spil Dominant Species, som jeg selv efter flere forsøg ikke er blevet god til at finde en passende strategi til. Men sjovt var det :) Sluttede af med et spil Cold War.

Lørdag startede jeg med Venture Forth, som jeg synes fungerede rigtig godt, og med nogle interessante mekanismer. Jeg havde nok regnet med lidt mere kamp, men med nogle justerede forventninger var det en fin oplevelse Inden frokost nåede vi en gang King of Tokyo.
Efter frokost stod den på Alba Longa, som jeg synes er et udmærket worker placement-spil - det er bare for langt, så jeg vil prøve med et par husregler. Herefter skulle jeg have spillet Hawaii, men pga. lidt sygdom blev det til et par timer på langs i stedet. Heldigvis nåede vi til gengæld et par gange The Resistance inden aftensmaden, og det var som altid en succes. Aftenens hovedspil blev Mage Knight, som virkede rigtig interessant og med mange valgmuligheder. Jeg var sikkert bare var for træt til det, for jeg var overvældet af regelmængden. Det må få et forsøg til snarest muligt. Aftenen blev rundet af med to gange Kahuna, som var meget hyggeligt men trods alt mindede for meget om en matematikopgave.

Søndag var jeg lidt flad, så det blev kun til to gange Pitch Car (sjovt, selv om jeg er hammerdårlig til det) og en gang Modern Art, hvor de voksne blev tromlet ned af de to unge spillere. Godt gået :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by Mik »

Gunness wrote:Aftenens hovedspil blev Mage Knight, som virkede rigtig interessant og med mange valgmuligheder. Jeg var sikkert bare var for træt til det, for jeg var overvældet af regelmængden.
Det var muligvis en fejl at have det som introduktionsspil på en con.
Min gruppe læste på reglerne hjemmefra før første spil, hvilket betød at vi kunne kaste os lige ud i det.
Vi havde naturligvis en del spørgsmål undervejs, men vores hjerner behøvede ikke at arbejde på overtid for at huske grundreglerne.

Desuden er det en god ide at udprinte denne player aid.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by Jens_Hoppe »

Fredag på DC stod den på High Frontier. Vi var fem spillere, og spillede med grundregler (og lidt til, inkl. udvidelseskortet). Efter lidt opbygning fik jeg tøffet lidt rundt i et halvskidt rumskib, men nogen stor præstation blev det aldrig til. Boris fik bygget Zubrin-thrusteren på Luna, og kunne derefter hyperspace rundt i solsystemet efter forgodtbefindende.

Jeg nåede også et spil Hawaii fredag aften.

Lørdag startede med en introduktion til Village, som måske nok på papiret er et klassisk tysk worker-placement spil, men som i praksis er overraskende anderledes og ikke mindst tematisk. Ens startmeeples er alle fra 1. generation, med mulighed for at anskaffe yderligere meeples fra senere generationer efterhånden som spillet skrider frem. Når meeples placeres er det ikke bare tur-for-tur, men et mere permanent valg, hvor placeringen svarer til familiemedlemmets valg af profession (rådhuset, kirken, handel, håndværker, mv.). Alle handlinger tager tid for spilleren, og når nok tid er gået dør en af ens meeples. Det er ikke (nødvendigvis) så slemt som det lyder, da den afdøde kan blive skrevet ind i den store krønike, hvilket kan give gode points til slut.

Village var ikke det mest streamlinede eurogame jeg har prøvet, og om det er balanceret eller om det i det hele taget er et spil jeg vil gide spille mere end en håndfuld gange, skal jeg ikke kunne sige, men det var nu et temmeligt fascinerende spil som jeg tror at jeg må have fat i.

Lidt senere på dagen blev det til Hawaii (hvor jeg vandt med 45 kahuna points som den primære post på scoretavlen).

Jeg fik også prøvet Crokinole et par gange, og to spil-til-100-points sejre blev det også til. Jeg tror jeg er et naturtalent! :) Bortset fra det kan jeg godt se det charmerende ved Crokinole, og det har afgjort mere at byde på end de andre flicking-games jeg har prøvet, men ligefrem at gøre en livsstil ud af det tror jeg ikke jeg er klar til.

Om aftenen skulle jeg introducere til Mage Knight, hvor jeg pænt blev hængende og GM'ede de sagesløse spillere igennem introscenariet. Som på det andet bord tog det lang tid, og spillerne nåede ikke helt igennem scenariet. Konklusioner: 1. Det er et langt spil, selv introscenariet. 2. Flere spillere betyder primært bare længere spilletid og nedetid. Men det var mit indtryk at spillet generelt blev godt modtaget.

Efter midnat var jeg i den grad klar til at komme i seng, men valgte i stedet det andet oplagte alternativ: At spille et spil High Frontier. Vi var tre spillere og denne gang var det mig som kom til Månen og fik bygget en Zubrin-raket, hvorefter jeg kunne suse frem og tilbage adskillige gange til Jupiter-månerne på under 12 parsec. 8) Og det var tilstrækkeligt til en sejr. Konklusion: I basisspillet skal Luna bare altid bustes fra start, så man som spiller tvinges til at tænke i andre baner. Spiller man med supportkort er Zubrin'en, pga. sine høje kølings-krav, bedre balanceret.

Søndag var jeg kun sådan delvis ved bevidsthed og nøjedes derfor med et spil Innovation om formiddagen. Det var et tæt spil, hvor vi alle tre på forskellige tidspunkter var tæt på at vinde.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by Larsine »

Fredag aften på DC startede jeg med at spille Colosseum med Larna, Lilli, Birka og Jens. Jens havde spillet det før, men kun med 3 spillere, og Birka havde aldrig spillet det før. Med 5 spillere er der noget mere kamp om ressourcerne, og det er efter min mening bedst med 5 spillere, selvom det tager lidt ekstra tid. Jeg fik en perfekt start med 4 gladiatorer og en hest, og de to små shows der skulle bruge heste og gladiatorer. Derefter fortsatte jeg til Cirkus Maximus, og vandt en komfortabel sejr. Næsten lidt for nemt.

Derefter spillede vi to spil 7 Wonders, inkl. Leaders og Stevie, og for en gangs skyld så jeg Stevie blive brugt til det han kunne. Jeg vandt dog ingen af spillene, men jeg var godt underholdt i begge spil. I løbet af weekenden blev jeg gjort opmærksom på at jeg havde overset en enkelt lille regel, om at man ikke må bygge flere af den samme bygning. Det skal nok komme til at ændre de fremtidige spil.

Det blev også til et spil Geistesblitz, som er et spil hvor det hurtigst muligt gælder om at se hvad der enten er rigtigt eller forket på et kort, hvorefter man skal snuppe den af de 5 figurer det er. Supersjovt og frustrerende spil, som Jens vandt overlegent.

Det blev også til et spil San Juan inkl. udvidelser med Lilli, Birka og Jens. Desværre fik Jens 2 rigtig gode 6'er bygninger og scorede alene 19 point på dem, og vandt med 44 point mod mine 38 point.

Steen havde taget sit flotte Crokinole bræt med, og det skulel afprøves. Jens og jeg kastede os ud i det, og Jens scorede 65 point i første spil, men jeg fik halet ind på ham, dog ikek nok, og Jens gik hen og vandt. Sjovt spil, men prisen afholder mig fra at anskaffe det.

Jens havde købt Kahuna, som vi selvfølgelig lige skulle spille. Jens vandt det første spil knebent (2-1), så vi spillede selvfølgelig bedst af 3, og jeg vandt de to efterfølgende spil overlegent.

Lørdag startede med to spil Last Night on Earth: The Zombie Game. Første spil var vi 5 spillere, og jeg spillede zombier mod de fire mennesker. Det gik over al forventning, og i tur 5 fik jeg det andet menneske ned med nakken, og vandt dermed. Vi snuppede et til spil, men der var en spiller som ikke synes at det var sjovt og trak sig. Derfor blev vi nu to zombiespillere (dog kun med 7 zombier hver), mod to menneskespillere (som så styrede to mennesker hver). Det blev et helt andet spil, hvor menneskerne fik fat i alt for mange skydevåben, og derfor hvade mulighed for i ro og mag at stå på lang afstand og skyde sig til sejren. At zombierne så slet ikke kunne klare en lille tøs i nærkam hjalp heller ikke på resultatet. Et sjovt spil, som man dog skal spille mest for tema og historie, frem for den strategiske del af det. I mine øjne er det på linie med Betrayal at House on the Hill, som jeg også nyder meget.

Om eftermiddagen spillede Christian, Hans Christian, Larna og jeg Drum Roll. Jeg synes det er et godt spil, men hvis bare man kunne hive ½ time af spiltiden ville det være perfekt. Der er desværre lidt meget økonomi i spillet, så det næsten føles som om det er "Economy 101" i stedet for "Cirkus-Cirkus-Cirkus". Og så mangle man en grund til at pensionere sine artister før det første show. At man spare løn på en pensioneret artist, går sjældent op med den bonus man får ved at lade dem være aktive. Christian havde fundet den rigtige strategi, fo han vandt i hvert fald, godt hjulpet af Larna der forhindrede mig i at skaffe de grønne kuber jeg havde brug for.

Christian introducered Lords of Waterdeep for mig og Larna. Et godt solidt workerplacement spil, hvor de havde klistre noget D&D ovenpå. Personligt synes jeg lige så godt det kunne have handlet om at producere blomster, eller lave kinesiske retter til sultne kunder, eller... Jeg synes dog at det rent spilmæssigt fungerede godt, og overvejer at købe det.

Jeg spilled en gang San Juan, inkl. udvidelse med Larna, Claus og Martin. Det gik ellers fint med 25 point for almindelige bygninger og 11 point for 6'er bygninger, men Claus havde bygget 9 produktionsbygninger og fik selvfølgelig en Guild Hall, så han også sammenlagt endte på 36 point. Desværre havde Claus 4 kort og jeg havde kun 2 kort, så jeg måtte nøjes med at blive førstetaberen.

Så blev det til to spil The Resistance inden aftensmad. I først spil var det de tre piger der var spioner, og de fik ikke et ben til jorden. De gode tabte kun den første mission, hvorefter de næste tre missioner blev gennemført. I andet spil var jeg selv spion, sammen med Allan og ?. Det gik også ud over al forventning. Vi fik i hvert fald skabt meget splid i gruppen, og de gode fik kun gennemført den først misson, og det endda med hjælp fra en spion. Senere overværede jeg et spil hvor udvidelsen også blev brugt, og det så kun ud til at blive sjovere med dette tilføjet. Endnu et spil som er kommet på min ønskeliste.

Efter aftensmad introducered jeg og Larna Lords of Waterdeep for Lilli og Birka. Igen oplevede jeg at temaet var ikek eksisterende, specielt når en af pigerne kom med følgende sætning: "For to orange, to sorte og en lilla, bygger jeg denne, som giver mig 6 point og 4 mønter". I følge spillet var det jo "Jeg sender to præster, to tyve og en troldmand ud på denne quest, hvor de slår orkerne ihjel, og kommer hjem med berømmelse (6 point) og velstand (4 guld)". Stadig et godt spil, men med 4 spillere bliver det dog en smule sværere at planlægge sine træk. Med 5 spillere må det vel nærmest nærme sig kaos.

Boris og Maria havde spurgt om vi ville spille Colosseum, hvilket Larna, Lilli og jeg gerne ville. Det blev er ret frustrende spil, hvor jeg lige ind til det sidste ikke helt kunne gennemskue hvad jeg skulle satse på, og følte at alle andre havde deres helt på det tørre. Specielt Larna der tidligt havde Cirkus Maximus på plads, og havde ikke mindre end 4 sæsonbilletter, og Boris der havde alt hvad man skulle bruge til Cæsars Triumftog. Men jeg købte retten til at opføre "Isis Uden Tøj" (Isis' Revealed Secrets), og det blev en publikumsmagnet uden sidestykke (godt hjulpet af 5 medaljer), så jeg gik hen og vandt en komfortabel sejr.

Aftenen blev sluttet af med 3 spil The City, som nærmest kan sammenlignes med San Juan på speed. Et spil lige efter mit hoved, men det er San Juan jo også. Selvfølgelig kan man være uheldig, da det jo er tilfældigt hvilke kort man får, men jeg kan godt lide spil hvor man skal få det bedste ud af det man starter med, og så arbejde sig op derfra. Selvom jeg kun fik 3 førstetaberpladser, var det et spil der levede helt op til mine forventninger, og det er kommet på ønskelisten.

Søndag blev det kun til et enkelt spil Merchants & Marauders. Jeg synes at jeg fik en dårlig start, og rigtig mange gang fik jeg 6 forskellige varer når jeg skulle købe, og kunne derved ikke lave de store fortjenester. Men jeg fik alligevel gemt 30 penge i min skatte kiste, så selvom jeg lå bagerst da spillet sluttede med 3 point, kom jeg alligevel op på førstetaberpladsen. Jeg kan godt lide spillet, men spiltiden er lidt for lang, og jeg ved at det aldrig vil komme på bordet hjemme hos os. Desuden synes jeg der kan være et problem hvis man begynder at gå alt for meget efter de andre spillere, idet det kan trække tiden endnu mere ud, og det var langt nok i forvejen. Spiller det gerne igen til næste år, eller ved en anden lejlighed, men så helst på et tidspunkt hvor jeg er mindre træt.

22 spil på 3 dager er en helt OK statistik.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by Frouvne »

DC3 bød for mit vedkommende på en perlerække af gode spiloplevelser.

Fredag spillede jeg Die Macher, som hver gang det endelig kommer frem fornøjer mig. Desværre er der altid en del småting, der lige skal friskes op undervejs, så den store forkromede strategi bliver det ikke til. Heldigvis er spillet så intuitivt, at det alligevel kommer til at flyde nogenlunde og denne gang var ingen undtagelse.

Lørdag er som vanligt den helt store spilledag, da det er her vi er der fra morgen til aften. Efter morgenmaden spillede vi to spil Hanabi ved et bord, der var tiltænkt deduktionsspil imens vi ventede på at de sidste dukkede op. Da det var lykkedes at få samling på tropperne blev der spillet Deduce or Die. Som sædvanligt med den type spil er man nødt til at bruge lidt tid på at forstå spillets finesser før man får notations-teknikkerne helt på plads. Og her var der meget at holde rede på og det lød som om alle undervejs fik problemer med at tolke deres noter fordi de havde lavet en eller anden fejl. Og det er selvfølgelig et problem ved denne type spil. Den måde man i spillet får mulighed for at definere sine spørgsmål på virkede som langt mere fleksibel end i andre af den type spil. Så alt i alt var jeg trods begyndervanskelighederne meget begejstret for spillet.

Lørdag eftermiddag blev indledt med Alba Longa, der egentlig var et meget tilforladeligt spil. Desværre kom det til at trække unødigt ud, hvilket blev forstærket af, at der var en del trafik til og fra bordet. Herefter kom Hawaii på bordet med fire spillere. Jeg vil nok foretrække det med to eller tre spillere, men bestemt et solidt spil.

Umiddelbart i forlængelse af aftensmaden blev der spillet tre spil The Resistance. Et spilkoncept - eller måske nærmere en selskabsleg - der tiltaler mig meget. Herefter var det tid til at stifte bekendtskab med en mastodont: Mage Knight: Board Game. Det var lidt tungt at få gang i men bestemt et interessant møde og det er min oprigtige håb, at jeg får taget mig sammen til at prøve at dykke lidt dybere ned i det. For mit vedkommende blev dagen sluttet af med Crokinole og derefter fire hurtige spil The City. The City er en oplagt kandidat til et-hurtigt-spil-vi-lige-kan-prøve-en-gang-til.

Søndag formiddag stod der Trajan på menuen og efter lidt oprydning vendte jeg næsen hjemad efter en dejlig week-end i godt selskab.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by Mik »

For anden mandag i træk kom Hans Ranke til spil hos Torben Ussing - og trækplasteret var naturligvis Sentinels of the Multiverse, som åbenbart bekommer denne ældre rollespiller vel :D Og det passer såmænd mig fint, så ligesom i sidste uge satte vi os sammen med Brian, medens de andre spillede Ora et Labora.

Vi blev enige om at starte i den lette ende, og så tage en lidt sværere modstander bagefter. Så det blev Baron Blade i Megalopolis.
Hans valgte Expatriette, som jo slet ikke har superkræfter. Hun er blot enorm god til at håndtere våben, og har besluttet sig for at bekæmpe verdens ondskab, selvom hun selv er datter af en superskurk (Citizen Dawn). Brian valgte Wraith, som han havde lidt problemer med at styre (det er det med at læse hele teksten på kortene, og bagefter huske den). Jeg valgte Tempest.
Det gik naturligvis rimelig glat, og vi fik stor hjælp af politiet i Megalopolis.

Til andet spil beholdt vi de samme helte, men skulle nu forsvare os imod General VossWagner Mars basen. Det kradse miljø på Mars var ikke godt for mine to venners våben og udstyr som konstant rustede i stykker, og da vi blev udsat for dobbelt mangel på ilt med giftskader svarende til 2x discardbunken, døde vi som fluer. Kun Brian holdt stand, og først i yderste øjeblik opdagede vi at vi have glemt at Generalen naturligvis også blev udsat for de samme giftskader som vi fik. Så med en forsinket forsendelse af gift vandt vi lige akkurat scenariet. Det er ikke nemt at huske hvad der står på alle de mange kort... :wink: 9/10
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by Stony »

* indhold flyttet til maj-tråden *
Last edited by Stony on Thu May 03, 2012 9:20 am, edited 2 times in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2012

Post by Mik »

Kære Stony,
"i går aftes" var vi i maj måned - ikke i april - så du bruger den forkerte tråd!
Image
Post Reply