Hvad har du spillet i dag? August 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Gunness »

I tirsdags var vores gruppe samlet, og vi lagde ud med Lords of Waterdeep, der var simpelt, men underholdende, og med en meget passende spilletid. Vi sluttede af med en meget kort omgang King of Tokyo.

I går havde jeg et par ikke-så-brætspilserfarne kolleger på besøg, så vi tog nogle gamle travere: mere K.o.T, Pandemic og Hey that's my fish.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Brichs »

I går blev det til to spil. Vi startede ud med en hurtig gang Vegas. Det er en hurtig terninge-management spil, som jeg simpelthen ikke fatter en brik af. Nu har jeg spillet det to gange, og begge gange har jeg hygget mig gevaldigt; men begge gange har jeg tabt stort. Terningespil er dog lige i min klasse, og Vegas er super underholdning. Simpelt, men sjovt. 7/10


Efter det tog vi os en pause, og da vi nåede til at spille igen, var vi tre mænd, hvoraf den ene rigtig gerne ville spille Small World Underground. Jeg har intet imod det (jeg vil hellere spille almindelig), så vi gik i gang. Jeg havde to dårlige runder med mine bjerg-kultister, så jeg tabte spillet med 94 point. nummer to havde 100 og vinderen havde 106 - så egentlig ganske tæt. 7/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by ozimek »

Onsdag aften fik vi endeligt taget hul på War of the Ring (1st ed.), som har stået uspillet på hylden ALT for længe. Jeg havde kun læst reglerne til introspillet og prøvet det et par gange for længe siden, og min makker havde læst de "rigtige" regler igennem en enkelt gang på .pdf uden at have spillet i hænderne samtidigt. Det er ikke de mest tilgængelige regler, så det blev en hård omgang :?
Det var fx lidt uoverskueligt at finde ud af, hvad alle de forskellige counters var til, og den ret specielle måde The fellowship rykker på drillede også lidt.

Bortset fra startvanskelighederne, som vi nok lidt selv havde bedt om, virkede det til at være et super fedt spil. Jeg var umiddelbart imponeret over, hvor godt de har inkluderet så mange tematiske elementer med passende mechanics.

Er jeres erfaring, at det er spil, man kan nå på en aften?
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Caniggia »

ozimek wrote:Onsdag aften fik vi endeligt taget hul på War of the Ring (1st ed.), som har stået uspillet på hylden ALT for længe. Jeg havde kun læst reglerne til introspillet og prøvet det et par gange for længe siden, og min makker havde læst de "rigtige" regler igennem en enkelt gang på .pdf uden at have spillet i hænderne samtidigt. Det er ikke de mest tilgængelige regler, så det blev en hård omgang :?
Det var fx lidt uoverskueligt at finde ud af, hvad alle de forskellige counters var til, og den ret specielle måde The fellowship rykker på drillede også lidt.

Bortset fra startvanskelighederne, som vi nok lidt selv havde bedt om, virkede det til at være et super fedt spil. Jeg var umiddelbart imponeret over, hvor godt de har inkluderet så mange tematiske elementer med passende mechanics.

Er jeres erfaring, at det er spil, man kan nå på en aften?
Sagtens. Med et par spil under huden kan det spilles færdigt på 2-3 timer. Nogle gange hurtigere, når de gode får ekstra meget daller.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Frouvne »

Det er desværre ikke blevet til meget brætspil i denne måned indtil nu, men lidt er det heldigvis blevet til. Den faste gruppe har mødtes to gange, hvor der har været spillet: Dominion, Breaking Away og Crokinole den ene gang og: Lords of Waterdeep og King of Tokyo den anden. Breaking Away var et interessant spil, der på er yderst abstrakt... og så syntes jeg alligevel at flere af mekanikkerne formår at være meget tematiske. Det lyder selvmodsigende ... men det var sådan det virkede. Som udgangspunkt et meget interessant spil, jeg med glæde vil spille igen. Min største frygt er AP; jeg ved ikke om de enkelte spilleres muligheder for at rykke med de enkelte ryttere er åben information eller ej og ved heller ikke om det ene vil være bedre end det andet. Det kunne dog være en kedelig oplevelse at spille med nogen, der brugte for meget tid på analysen af de andre spilleres muligheder. Det andet hovedspil var Lords of Waterdeep, der var et fint worker-placement spil - en kategori jeg ellers er lidt træt af. Det fungerede - dog fungerede temaet ikke for mig, men pyt med det. Det var lang tid siden jeg havde prøvet Dominion, der som altid var elegant og stort set spillede sig selv... :| Crokinole var naturligvis super-fornøjeligt og King of Tokyo som altid præget af den spilgruppe, man spiller med.

I månedens løb havde vi en par-spilleaften, hvor Eclipse, som vanligt skinnede. FlowerFall blev til gengæld ikke særlig godt modtaget i dette selskab og Divinare var en fuser for mit vedkommende.

Med min søn har jeg spillet Yu-Gi-Oh! Trading Card Game og Magic: The Gathering samt et par forskellige udgaver af hans igangværende prototyper. Herligt at han bad om at få Magic: The Gathering på bordet - nu håber jeg, at det kan få lov til at overtage pladsen fra nogle af de andre CCG'er han interesserer sig for.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Larsine »

I løbet af august havde jeg godt nok ikke fået spillet ret meget.

Fredag d. 3. august havde vi besøg af et par venner og fik spillet 2 spil Kingdom Builder.

Men alle mine onsdag-spilleaftner har været aflyst. Eik og Jens var på ferie de to første onsdag, og d. 15. havde vi bryllupsdag, så Lisa havde fortalt Eik og Jens at det var aflyst, og i stedet havde hun arrangeret en tur for os to. Vi var dog hjemme kl. 19.55, så jeg påpegede at jeg da sagtens kunne have holdt spilleaften fra kl. 20.00 som vi plejer :lol:

Men så blev det heldigvis tid til RubiCon i den forgangne weekend.

Weekenden startede med et spil Geistesblitz, hvor Lilli trynede os alle sammen eftertryggeligt. Så fik jeg spillet Zooloretto Würfelspiel, inden aftenens turneringsspil gik i gang.

Jeg skulle spille Das Motorsportspiel, men da jeg havde travlt med at forklare regler til et andet spil, bestemte mine modspiller sig for at jeg startede bagerst af 7 spillere. Jeg nåede dog at ankomme lige inden første omgang skulle starte, og fik i det mindste lov til at spille om pole position. Jeg nåede at avancere fra min 7. plads til en 3. plads. I hovedspillet, som skulle gå over tre omgange, fik jeg ret hurtigt kæmpet mig frem og lå lige i hælene på Morten, men havde svært ved at komme forbi ham. Når det endelig så ud til at kunne lykkedes, når han havde fået et dårligt slag, eller lavet en fejl, så fik jeg også et dårligt slag, og vi endet med sammen at spærre vejen for de efterfølgende biler. Men da der var en halv omgang tilbage, kom jeg endelig forbi Morten, og havde ingen problemer med at komme først over målstregen (6 RubiCon point). Morten kom derimod ud i stor problemer, og blev overhalet af yderligere to biler.

Traditionen tro skulle vi spille Shadows over Camelot (inkl. Merlins Company) efter DMS. Vi var 8 spillere, og havde derfor mulighed for 2 forrædere. Det blev et forholdsvis langt, men dog underholdende spil, hvor vi på et tidspunkt var oppe på 9 hvide sværd og kun et sort sværd. Morten, som spillede Kong Arthur besluttede sig derfor for at afsløre en af forræderne, men kom desværre til at anklage en spiller som var loyal. Men Morten blev selv anklaget, og selvfølgelig havde han urent mel i posen. Vi var nu nået til et punkt hvor vi blot skulle have et sværd (ligegyldigt hvilken farve) og vi ville have vundet over forræderne og spillet. Kl. 3.00 sluttede spillet med en overbevisende sejr for de gode kræfter.

Lørdag formiddag startede med to-spiller spillene, som i år var Würfel Bohnanza. For at lære reglerne prøvede jeg det første med 3 andre spillere. Selve turneringen var lavet som et cup-spil, og det gik rigtigt godt for mig. I min vej til sejren, slog jeg bl.a. Dorte og Rikkelara. I finalen skulle jeg så bare slå Larna. Men selvom hun startede med at lave et slag som gav mig 3 ryk, vandt hun alligevel spillet, og jeg måtte nøjes med en 2. plads (4 RubiCon point).

Inden semi-finalen mod Rikkelara, lykkedes det dog for os lige at finde to Geocaches da det jo var international GC dag.

Eftermiddagens spil var Fresco, inkl. de tre udvidelser fra grundspillet og The Bishop's Favor. Alle fire udvidelser gør det mere attraktivt at male loftet i katedralen, frem for bare at skrabe penge sammen. Det blev et ganske interessant spil, hvor jeg for det meste lod mine malersvende sove længe. Det betød at de blev så glade at de 5 svende arbejdese som om de var 6. På et tidspunkt blev de andre malermestre dog så kede af det, at de tvang mig tilat stå tidligt op. Men det passede mig fortrindeligt, for det betød at jeg malede tre af de bedste dele af freskoen, og jeg rykkede ret langt frem foran de andre malermestre i anseelse (point). Omgangen efter besøgte jeg så biskoppen, og udførte to af hans mest anset anmodninger, og fik endnu mere anseelse (point). Derfra var det bare et spørgsmål om at få afsluttet spillet, for de andre hande ingen chance for at hente mig. Det gav mig yderliger 6 RubiCon point.

Senere på eftermiddagen spillede jeg med i endnu et spil Geistesblitz, hvor Lilli atter trynede os andre. Det lykkedes for hende at få over halvdelen af alle kortene i spillet.

Efter den overdådige grillmiddag, skulle jeg spille Lords of Waterdeep. Jeg havde spillet det to gange før, men Steen forklarede alligevel regler for de tre andre, medens jeg forklarede regler til Drum Roll. Selve spillet gik OK, og jeg gik fra at tro jeg ikke havde en chance, til rent faktisk at tro jeg havde en chance for at vinde, og det gjorde jeg. Endnu 6 RubiCon point.

Lilli introducerede mig og Larna til Vegas, og det var en udsøgt fornøjelse at vinde over hende med adskillige længder. Meget sjovere end at spille Geistesblitz med hende.

Jeg introducerede en del af de andre til The Resistance. Første spillede vi et 6 spillere spil, og bagefter et 7 spiller spil, og I begge spil vandt modstandsfolkene fuldstændigt suverent, og de andre syntes derfor ikke det var specielt sjovt :roll:

Søndag formiddag forklarede jeg først regler til Ticket to Ride: Legendary Asia, og derefter til Kingdom Builder, hvorefter jeg skulle forklare regler og spille med i Settlers fra Catan: Europa. Det blev et meget lige spil, hvor både Erik, Jan og jeg kun havde en vare tilbage, da det lykkedes for Mette at få afleveret hendes to sidste varer. Hvis bare Mette havde været uheldig og slået 7 på det sidste slag så havde jeg vundet i stedet for. Min delte 2-4 plads betød at jeg fik yderligere 2 RubiCon point.

Inden oprydningen fik jeg spillet endnu et spil Vegas. Første runde spillede vi med 5 spillere, medens de sidste tre runder blev spillet med de udvidede regler hvor der er en neutral spiller med. Jeg lå rigtig godt igennem hele spillet, og var rimelig sikker på at vinde. Jeg vidste at Eivind var min nærmeste konkurrent. Desværre var jeg lidt uheldig, og Eivind lidt heldig, så han endte med at score 180.000 i sidste runde, hvilket var nok til at vinde over mig.

Efter oprydning, medens vi ventede på de sidste, fik jeg spillet endnu et spil Zooloretto Würfelspiel, hvor jeg kæmpede bravt mod Eik, Anton og Lilli. Jeg måtte dog nøjes med en 2. plads, slået af Lilli med 2 point.

Det sidste var så den stor RubiCon turnering. Hvor jeg med mine 24 point vandt. En lille fremgang i forhold til sidste år, hvor jeg måtte nøjes med en 31. plads. Larna fik en delt 6. plads, og Lilli fik en delt 8. plads.

Alt i alt en rigtig god con med masser af spil, god mad, og rare mennesker. Eneste mangel var at jeg ikke nåede i vandet ved den dejlige strand.
Last edited by Larsine on Mon Aug 20, 2012 3:21 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Gunness »

Hen over weekenden er det blevet til 3x LotR: The Confrontation med diverse familiemedlemmer.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Frouvne »

RubiCon hjalp en del på min senere tids ellers sparsomme spilstatistik. Fredag aften spillede jeg Trajan, som ikke blivere dårligere med tiden. Lørdag blev indledt med fire spil Würfel Bohnanza i årets to-spillers spil-konkurrence, der til en forandring var en Cup. Dagens første store spil var Power Grid: The First Sparks, hvor jeg kom lidt skævt igang og tæt på halvvejen af spillet var ude af stand til at gøre noget fornuftigt tre runder i træk. Heldigvis kom jeg stærkt igen i den sidste del af spillet. Et solidt spil, jeg meget gerne vender tilbage til. Som lidt eftermiddagshygge kom Ascension: Chronicle of the Godslayer på bordet. Aftenens hovedspil var Steam med Great Britain-udvidelsen fra Steam: Map Expansion #2. Steam er altid et godt spil, men denne gang fik jeg malet mig op i en krog, det aldrig lykkedes mig at slippe ud af. Aftenen blev afsluttet med Vegas, der var et hyggeligt men ikke særligt involverende spil. Søndag fik jeg endelig prøvet Village, der bestemt var et kvalificeret bud på et spil at få på bordet. Der er nok ikke potentiale for at det skal indgå i min samling men interessant var det. RubiCon blev for mit vedkommende på passende vis afsluttet med et spil Würfel Bohnanza.

Siden RubiCon er det eneste der indtil nu er kommet på bordet ... Würfel Bohnanza.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Mik »

Larsine wrote:Jeg skulle spille Das Motorsportspiel, men da jeg havde travlt med at forklare regler til et andet spil, bestemte mine modspiller sig for at jeg startede bagerst af 7 spillere. Jeg nåede dog at ankomme lige inden første omgang skulle starte, og fik i det mindste lov til at spille om pole position. Jeg nåede at avancere fra min 7. plads til en 3. plads. I hovedspillet, som skulle gå over tre omgange, fik jeg ret hurtigt kæmpet mig frem og lå lige i hælene på Morten, men havde svært ved at komme forbi ham. Når det endelig så ud til at kunne lykkedes, når han havde fået et dårligt slag, eller lavet en fejl, så fik jeg også et dårligt slag, og vi endet med sammen at spærre vejen for de efterfølgende biler. Men da der var en halv omgang tilbage, kom jeg endelig forbi Morten, og havde ingen problemer med at komme først over målstregen (6 RubiCon point). Morten kom derimod ud i stor problemer, og blev overhalet af yderligere to biler.
Travlt med at forklare regler til 7 Wonders?
Jeg forklarede regler til Uluru, og nåede alligevel at køre mig i poleposition i kvalifikationen.
Så havde jeg godt en kanon-tåbelig start, som gjorde at jeg både mistede en tur samt udskiftede min førsteplads med en sidsteplads.
Jeg fik dog kørt mig tilbage i løbet og endte som nummer fire.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Larsine »

Mik wrote:Travlt med at forklare regler til 7 Wonders?
Ja det var det. Kunne ikke lige huske, da jeg jo, ligesom dig, skulle forklare en del regler i løbet af weekenden.
Jeg forklarede regler til Uluru, og nåede alligevel at køre mig i poleposition i kvalifikationen.
Men du startede så heller ikke som nummer 7.
Så havde jeg godt en kanon-tåbelig start, som gjorde at jeg både mistede en tur samt udskiftede min førsteplads med en sidsteplads.
Det var da ellers et OK slag, du kom bare til at bruge lidt rigelig tid.
Jeg fik dog kørt mig tilbage i løbet og endte som nummer fire.
Så husker jeg forkert, for jeg troede at det var Morten der blev nummer 4. Så enten blev Morten 3 eller 5.

I går kom Lilli hjem fra gymnastik, og vi spillede lige et hurtigt spil Würfel Bohnanza. Medens jeg lavede mad, opdagede jeg at hun sad og spillede mod sig selv, noget jeg ellers ikke har oplevet at hun har gjort i et par år :wink:
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Stony »

Jeg var også på Rubicon i weekenden, hvor jeg fik spillet både lidt nyt og lidt jeg allerede kendte.

Jeg introducerede Eclipse i et firespiller spil, og det var som altid fornøjeligt. Jeg valgte bevidst en pacifistisk strategi, og lod de nye spillere lære spillet i fred og ro. Det var først i næstsidste tur, at jeg kastede mig ud i et angreb. Spillet blev pænt modtaget.

Så fik jeg prøvet Rapa Nui, som jeg synes var en lidt tynd kop te. Bevares, det kan godt tåle at blive spillet igen, men der er bare så mange andre - og bedre - spil at vælge imellem.

Så blev det til Steam med et af de officielle udvidelseskort: Great Britain. Det var som altid en fornøjelse, om end scenariet nok fortrinsvis bør spilles af spillere der allerede føler sig godt hjemme i Steam. Der er ekstra chance for at få rørt de små grå med særreglerne for kanaler. Absolut ikke et introduktionsscenarie.

Så fik jeg prøvet Würfel Bohnanza. Et meget letbenet spil, men ganske godt for hvad det nu er, og et spil man fint kan spille med den mindre spilvante del af familien.

Så var det Village der stod for tur. Det var en fin spiloplevelse. Jeg tror ikke det er noget jeg behøver eje, med mindre jeg øjner et brugt eksemplar til en fornuftig pris. Men jeg spiller det gerne igen.

Mellem turneringsspillene fik jeg også genspillet For Sale samt Ascension, og jeg blev introduceret for Vegas, der slet ikke formåede at fænge mig.

Her til aften fik jeg så Steam på bordet igen, og med tre spillere nåede vi hele to spil på en ganske almindelig hverdagsaften. Sikkert fordi vi kunne gå igang uden noget reelt behov for regelforklaring. Det blev til de to øvrige scenarier fra den officielle udvidelse jeg prøvede på Rubicon : California samt China. Førstnævnte kan spilles på to måder. Med eller uden katastrofer. Vi valgte at spille uden. Det er et kort der størrelsesmæssigt passer godt til tre spillere, og har blot et par enkelte særregler, som ansporer spillerne til at forbinde Los Angeles og San Fransisco. China spillede vi med alle særreglerne, hvilket introducerede oversvømmelser i fire af kortets centralt beliggende byer. Dertil kunne man kun bygge to brikker pr. tur, og Hong Kong kan man ikke forbinde til før ca. midtvejs i spillet. Begge scenarier kan anbefales, og den officielle Map Expansion 2 virker som et godt køb, såfremt man i forvejen sætter pris på Steam.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Sir William »

Havde Robert på besøg i aftes, da Pernille og William skulle i cirkus. Aftalen var, at vi igen skulle spille Ecplise og prøve nogen af de Aliens racer som vi endnu ikke havde prøvet.

Havde sat mig for at forsøge mig med Eradani, som ifølge BGG skulle være ganske svær at spille med. Var overbevist om, at mit økonomiske forspring kunne udnyttes til noget fornuftigt. Robert valgte så Planta(sp?) som ifølge BGG skulle være nok den bedste race.

Robert ekspanderede ganske fornuftigt i starten og det syntes jeg også selv jeg gjorde. Fik hurtigt opgraderet mine små interceptorer med plasmakanoner og kunne så angribe den første Ancient jeg mødte. Desværre blev samtlige mine Interceptorer knust.

Halvvejs i spillet havde jeg 5 områder alle med økonomi indtjening, men stadig ikke nok til at jeg ikke konstant tabte penge og på det tidspunkt var jeg allerede i nul. Økonomisk kunne jeg ikke opgive nogen planeter da det ikke vil give nok og fik ikke nogen videre research ind, så jeg kunne heller ikke udvikle min økonomi den vej igennem.

Da vi var halvvejs og Robert havde en stærk flåde, en umådelig sund økonomi og en del systemer så det ganske håbløst ud. Min eneste fordel var, at jeg havde det hurtigste krydser i universet så jeg forsøgte at angribe Roberts bagland. Ideen var god nok, desværre kunne han ganske nemt bare bygge nogle rumskibe der hvor jeg angreb og med min produktionskapacitet der aldrig oversteg 4, så kunne jeg ikke rigtig vinde meget der. Ganske desperat.

Slutteligt kunne jeg gøre 2 aktioner per runde før min økonomi begyndte at bløde, så det blev et ganske hurtigt spil og en kæmpesejr til Robert.

Synes selv jeg spillede Eradani racen fornuftigt, ved at bruge min økonomiske start til at finde nogle systemer og opbygget en forbedret økonomi, men dermed mistede jeg både research og produktionspoint, så pludselig var jeg hæmmet. Sjovt så ærgerlig man kan blive over, at man bare ikke kan gøre noget :x

Så alt i alt, så sørgede jeg selv for min undergang.

Robert spillede sin race perfekt, masser af teknologi, stærke rumskibe og fortsat råd til at ekspandere.

Mangler stadig at prøve 2 racer, den videnskabelige og dem som samarbejde med Ancient. Bliver interessant at se, hvordan de går over for hinanden.

Ellers ser jeg også frem til at spille det med 4 personer.

Bagefter tog vi en gang Innovation, hvor jeg dominerede med symboler og kort, men hvor Robert pludselig var et kort fra at vinde. Heldigt for mig, fik jeg spillet et kort og gjorde en handling, som gav mig sejren.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Larsine »

I går kom min kone hjem og forslog at vi alle tre (nu da de to store et på STU og Efterskole), skulle spille San Juan inden vi skulle lave aftensmad. Det blev et spil hvor jeg hurtigt kom en bygning foran Lisa og to bygninger foran Lilli. Lisa spurgte så om ikke jeg lige kunne forklare hvordan Residence fungered, og på daværende tidspunkt havde hun allerede 3 1'er bygninnger og 3 3'er bygninger. Jeg forklarede og pointerede at hun jo "nemt" kunne få flere point hvis hun også fik 3 6'er bygninger, så selvfølgelig byggede hun den, og senere en City Hall og et Palace :( Imens gik jeg i stå, bortset fra at jeg fik kort under mit Chapel og under min Harbour, og Lilli kom endda en bygning foran mig. Jeg fik dog også en City Hall ned (som på daværende tidspunkt gav mig 9 point, og 10 point da spillet sluttede), men opdagede at jeg i stedet for kunne have bygget en Cathedral. Dette sagde jeg desværre højt, hvilket betød at Lilli blot byggede den omgangen efter, og med alle de 6'er bygninger der var i spil fik hun 10 point for den. Det havde altså ikke givet mig flere point, men Lilli havde ikke fået de point. Så da spillet sluttede havde Lisa både Residence, City Hall og Palace. Lilli Havde Cathedral, Guild Hall og Palace, medens jeg måtte nøjes med en City Hall. Alligevel nåede jeg helt op på 38 point, men desværre havde Lisa 41 og Lilli havde 45.

Medens vi ventede på at maden stegte færdig i ovnen spillede Lilli og jeg Würfel Bohnanze. Lilli nåede op på 12 point medens jeg kun havde 10 point, så da jeg scorede 3 piont i min runde og høstede vandt jeg. Lilli havde dog et point liggende som hun blot skulle have høstet.

Senere på aftenen, medens vi ventede på at æblekagen skulle bage færdig, spillede Lilli og jeg igen Würfel Bohnanza, hvor jeg vandt stort, på trods af at jeg flere gange påpegede hvad Lilli kunne bruge når hun selv overså det. Og så var der æblekage med brombær og flødskum med vanille :D
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Stony »

Sir William wrote:Havde sat mig for at forsøge mig med Eradani, som ifølge BGG skulle være ganske svær at spille med. Var overbevist om, at mit økonomiske forspring kunne udnyttes til noget fornuftigt. Robert valgte så Planta(sp?) som ifølge BGG skulle være nok den bedste race.
Jeg har sjovt nok spillet med netop dem de to gange jeg har spillet med aliens. (efter tilfældig lodtrækning) Der har jeg haft stor fordel af at udnytte de hvide planeter, ved at befolke dem og gå frem i økonomi, og i et par efterfølgende ture skiftevis affolke systemet - lægge befolkningen tilbage på teknologi eller materialer, og bagefter befolke det igen til fordel for økonomi.
Skiftet sker på bekosntning af de øvrige ressourcer, men man er ikke nær så handlingslammet. I det ene spil havde jeg så også held med at få købt en ekstra skive tidligt i spillet. Det hjælper også.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Sir William »

Stony wrote:
Sir William wrote:Havde sat mig for at forsøge mig med Eradani, som ifølge BGG skulle være ganske svær at spille med. Var overbevist om, at mit økonomiske forspring kunne udnyttes til noget fornuftigt. Robert valgte så Planta(sp?) som ifølge BGG skulle være nok den bedste race.
Jeg har sjovt nok spillet med netop dem de to gange jeg har spillet med aliens. (efter tilfældig lodtrækning) Der har jeg haft stor fordel af at udnytte de hvide planeter, ved at befolke dem og gå frem i økonomi, og i et par efterfølgende ture skiftevis affolke systemet - lægge befolkningen tilbage på teknologi eller materialer, og bagefter befolke det igen til fordel for økonomi.
Skiftet sker på bekosntning af de øvrige ressourcer, men man er ikke nær så handlingslammet. I det ene spil havde jeg så også held med at få købt en ekstra skive tidligt i spillet. Det hjælper også.
Det var nogenlunde den samme strategy jeg fulgte, desværre fik jeg kun en hvid planet og en masse orange.

Ulempen er måske bare når man kun spiller 2, så kan du ikke bare undlade at bygge rumskibe og udvikle teknologi især ikke når modstanderen kan explore 2 felter ad gangen. Så kan han ganske hurtigt udgøre en trussel.

Men en ting er få styr på din økonomi, hvordan gik det så for dig i spillet?
Post Reply