Hvad har du spillet i dag? August 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Frouvne »

Måneden er allerede godt i gang, så det er vist på høje tid at starte denne tråd op. :) Endnu har jeg desværre ikke selv noget at bidrage med... :(
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Brichs »

Jeg fiik prøvet to nye spil i går.

Det første er det SdJ nomierede Vegas fra Alea. Jeg havde ikke læst særlig meget om det, og det måske fordi der ikke er særlig meget at sige. Det er et dejligt, simpelt spil (der ville have godt af nogle poker chips), som ville være et udemærket barspil. Ikke det vildt store, men udnerholdende. 7/10

Efter det var det tid til aftenens højdepunkt: Super Dungeon Explore. Højdepunktet blev dog hurtigt vendt til et lavpunkt, da spillet egentlig ikke var særlig fantastisk. Spillet er udemærket, men så heller ikke mere. Jeg gik egentlig hjem med en forventning om at jeg havde fucket noget op i reglerne, men efter et kig på BGG og i regelbogen spillede jeg rigtigt. Det er vidst bare lidt for simpelt til mig. 5,5/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Sir William »

Er lige kommet hjem fra 14 dage i Sverige, hvor vi rejste lidt rundt og så boede 1 uge i en fæbod hos min Svoger på Bergsätern ved Sælen.

Havde medbragt en stor taske med spil, både 2 personers spil og også til flere, hvis nu at min svoger og hans kone ville spille lidt når børnene var gået i seng. Havde også spil med til børnene.

Desværre blev det ikke det helt vilde, fik spillet 2 spil Guillotine og 3 spil Backgammon samt SuperMax og Triumfkort med superhelt med børnene . Det vidste sig, at min svogers kone ikke gider spil og vores børn ikke rigtig gad sove og når de sov, så var vi også trætte.

Så det blev til en masse læsning istedet :P
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Foppwin »

Efter en lang pause med Lord of the rings - LCG blev det til 4 spil i sommerhuset. 2 gange the hunt for gollum og 2 gange Conflict at the Carrock. Et enkelt spil Pandemic og en omgang Rat-a-tat cat med pigerne.
Danny

Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Robert »

Det blev til Eclipse og Belfort på Consim i dag.

Eclipse er altså et utroligt elegant spildesign. Det er svært at lade være med at købe det. Belfort er klassiks worker placement, flot lavet og ganske underholdende.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Torcida
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 233
Joined: Sun Sep 04, 2011 11:38 am
Location: Karlslunde

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Torcida »

Har spillet 4x solo DungeonQuest.

Dem jeg plejer at spille med havde alle tømmermænd efter gårsdagens 30 års fødselsdagsfest, så jeg måtte jo bare spille alene :P
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by chr88 »

Fik spillet Eclipse og Belfort sammen med Robert, Boris og Eivind – det var godt og hyggeligt!

Jeg kan godt forstå hypen omkring Eclipse! Det var et solidt spil, hvor jeg dog i bagklogskabens klare lys godt kan se, at jeg traf et par ganske ringe valg på vitale tidspunkter (uden at det skal fremstå som en undskyldning, for det er det ikke, men det er jo altid sådan, at når man spiller et spil for første gang, spiller man måske ikke altid så optimalt, som man gør i fremtidige spil)… Det ved jeg så til næste gang! :D Der er en del tilfældigheder i spillet med random VP-tile draws fra posen og terninger i kampene, men jeg synes egentlig ikke, det var så slemt. Man kan jo modificere sine rumskibe, som man vil, så terningeslagene gør ikke det store. Og angriber man meget, er man også relativt sikker på at få et par gode VP-brikker Det var dog svært at komme igen, da jeg først mistede en vigtig planet, men det må tiden vise, om det også bliver tilfældet fremover – for jeg skal i hvert fald afgjort spille det igen flere gange! Solidt ameritrash med euroelementer (eller omvendt...), 9/10!

Belfort har jeg prøvet et par gange efterhånden, og dette spil ændrede ikke på min opfattelse af spillet som værende ret godt! Det er relativt simpelt, men det forener de to mekanismer, jeg allerbedst kan lide i brætspil, nemlig worker placement og area majority, og så er det svært ikke at blive begejstret. 9/10.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Brichs »

Fredag var vi ude og besøge nogle venner, der var meget stolte over deres nyindkøbte Castle Ravenloft brætspil: Vennerne er gamle rollespillere, og derfor har vi aldrig rigtig brætspillet med dem. Vi valgte et scenarie, de ikke havde prøvet før, og bevægede ned i de mørke katakomber for at stjæle den onde vampyrs skatte. En kombination af, at de monstre vi dræbte kun gav os blessing, og ikke skatte, og meget lede monstre, gjorde at vi tabte stort, inden vi var nået halvvejs. Det er et fantastisk spil: 8,5/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Mik »

Consimmødet havde tilstrækkelig mange besøgende til at vi kunne få to borde i gang.
Mit bord startede med et nyt spil fra Cambridge Games (eller hvad de nu hedder): Montana.
det viste sig at være et af mange spil baseret på Poker, og som altid gælder det om at være heldig at trække kort som passer sammen. Der er dog naturligvis en del taktik i det, da man spiller på 3 små, dårligt tegnede, kartonbrætter. Og man skal naturligvis udvælge sig sine nøglekampe med omhu.
Jeg har aldrig rigtig været vild med Poker, og det bedste spil i genren (IMHO) er stadig Havoc: the Hundred Years War, men det var da fint nok at prøve endnu en variant. Jeg tabte naturligvis. 5/10

Bagefter fik vi spillet Small World Realms. Vi spillede "On a Mountain Top"-scenariet igen, og det gik strygende for mig. Jeg lå i spidsen fra starten, og de andre spillere var venlige nok til at lade mig være i fred igennem den første halvdel af spillet. Og selvom jeg klarede mig dårligere i den anden halvdel var det for sent at indhente mig. 9/10

Endelig sluttede vi af med klassikeren Burgen von Burgund. Vi nåede kun halvvejs, men da førte jeg. men det var nu ikke så mærkeligt, da mine to modstandere spillede for første gang... 9/10
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Mik »

Efter som Torben Ussing netop var kommet hjem fra ferie i Australien havde han anskaffet sig Kosmosspillet fra sidste år, kaldet Uluru efter den velkendte store røde klippe. Den spiller dog ikke nogen egentlig rolle i spillet, som er et rent abstrakt puslespil på tid: hver spiller har 8 farvede brikker som skal placeres på en tavle i bestemte kombinationer bestemt af 8 kort. Et af de bedre af denne slags abstrakte kombinationsspil, som Kosmos exellerer i, men ikke rigtig min stil. Vil dog absolut anbefale det til familespillere, da det er rigtig godt skruet sammen. Mit eget personlighedsbarometer kan dog ikke strække sig længere end 5/10

På en tidligere mandagsaften var vi kommet ind på BBC-programmet Robot Wars, hvilket havde fået mig til at hive det gamle brætspil frem. Det er et udstyrsstykke af rang med en stor plastik-arena og metal-robotter, alt taget direkte fra 6. serie. Beklageligvis er der stort set intet at komme efter mht taktik og strategi: heldigste terningslag vinder! : beholder udelukkende den enorme kasse i håb om at en eller anden ihærdig sjæl en gang får skabt nogle fornuftige regler til de fantasiske komponenter. 2/10

Herefter var vi nødt til at have noget godt på banen, og det blev Burgen von Burgogne. Vi spillede på spielbox-pladerne, og det blev en meget lige kamp med kun kort afstand imellem de 3 bagerste spillere. Dog fik lagt mig komfortabelt i spidsen halvvejs i spillet, og den føring kunne ikke fjerne! Dejligt spil! :D 10/10
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Brichs »

Mik wrote:Efter som Torben Ussing netop var kommet hjem fra ferie i Australien havde han anskaffet sig Kosmosspillet fra sidste år, kaldet Uluru efter den velkendte store røde klippe. Den spiller dog ikke nogen egentlig rolle i spillet, som er et rent abstrakt puslespil på tid: hver spiller har 8 farvede brikker som skal placeres på en tavle i bestemte kombinationer bestemt af 8 kort. Et af de bedre af denne slags abstrakte kombinationsspil, som Kosmos exellerer i, men ikke rigtig min stil. Vil dog absolut anbefale det til familespillere, da det er rigtig godt skruet sammen. Mit eget personlighedsbarometer kan dog ikke strække sig længere end 5/10
Det oprindelige tema som Lauge havde lavet, var også netop noget helt andet end Ayers Rock - nemlig en familiemiddag, hvor man skulle lave en bordplan, der gjorde at så få folk så muligt kom op at skændes. Moster Oda kan ikke sidde sammen med Tante Trut, osv. Det ville Kosmos ikke udgive, og gav der Ayers Rock temaet. Man kan mene hvad man vil om de to temaer, men spillet giver mere mening med første tema i mente.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Foppwin »

Ora et Labora kom på bordet, og selv om det var anden gang, havde jeg ikke den fjerneste ide om hvilke vej jeg skulle gå. Da spillet gik ind i slutfasen, kunne jeg se at jeg ikke havde en økonomisk motor kørende, men havde mulighed for at bygge mig ud af problemerne. Jeg endte dog på en andenplads. 9/10.
Danny

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Stony »

Så var "onsdagsgruppen" forbi på en tirsdag, da den nok fremadrettet bliver til "tirsdagsgruppen". Jeg havde lige inden de dukkede op, endelig fået taget hul på reglerne til Breaking Away, som i flere år har ligget uspillet i reolen. Efter en hurtig regelgennemgang, og en kollektiv anden gennemlæsning af en passage i reglerne var vi klar. Det er et knastørt race-game. På den gode måde. Ingen held. Man har fire ryttere, og de bliver tildelt nogle point. (30, 25, 20 og 16 hvis jeg husker ret) og det gør nogle ryttere til favoritter, men på ingen måde sikre vindere. Det afhænger alt sammen af hvordan de får placeret sig i feltet. Man bruger nogle af disse point på at flytte frem, og afhængig af om man ligger forrest og trækker feltet eller om man ligger bagved og lukrerer på slipvinden, så lader de forskelligt op til de efterfølgende ture. Tre indlagte spurte gør spillet omskifteligt, hvor folk lige pludselig rykker stærkt frem med nogle høje tal, for efterfølgende at lurepasse lidt, og positionere sig attraktivt mht. slipvind inden den næste spurt kommer. Det var mit første spil og det bliver umiddelbart en 7-8 stykker ud af 10 på BGG.

Bagefter tog vi et enkelt spil Dominion - bare grundspillet - og til sidst sluttede vi af med en omgang Crokinole.

For en gangs skyld blev det til hele tre spil, uden at jeg vandt noget som helst. Til gengæld fik vi hygget med noget god øl. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by ozimek »

I går blev det til endnu et spil Eclipse med fire spillere (tak for lån til Oseali :) ). Jeg ved stadig ikke helt, hvad jeg skal mene om det. Det virker som om, at der er vildt meget held mht. hvilke tiles man trækker under exploration i starten, og jeg bliver altid screwed (paranoia?). Jeg trak Ancients ustandseligt, og var næsten lukket inde af dem. Jeg valgte at bygge en lille suboptimal flåde for at komme igang med at banke Ancients. Min økonomi var elendig pga. ringe planeter, så det var en ret stor investering at bygge en ekstra fighter og en cruiser (med det gode Alien 3-hull tech), hvilket betød at jeg var håbløst bagefter den andre på tech-fronten. Nå, men afsted det gik mod første Ancient med 1 cuiser og 2 fighters -- og jeg fik tæsk! :cry: De næste par runder gik med at flæbe og genopbygge. Endeligt fik jeg nakket min første Ancient, som gav mig endnu en cruiser. Det gjorde at jeg kunne angribe den næste, som også gav en cruiser, og pludseligt have jeg alle fire på brættet. Det betød, at jeg runden efter kunne angribe Mecatol Rex, ehm... eller hvad den nu hedder for the win! På mirakuløs vis fik jeg en alliance med spilleren til venstre, og de to andre kom i krig, så jeg lå pludseligt ret godt mod alle odds.

Det virkede som et noget uretfærdigt spil; Anders, som sad diagonalt for mig, fik en super god start; både fordi han trak godt, men også fordi han udnyttede sine muligheder fornuftigt. Jeg var uheldig og fedtede en del rundt, men endte med at kontrollere mange systemer med mine forældede skibe til sidst. :? Ikke et super tilfredsstillende spil for nogen af os.

Det samme kunne måske have sket i de fleste area-control-free-for-all-multiplayer-spil, men med Eclipse føler jeg i højere grad at det er "spillets skyld" end med så mange andre spil. De mere AT-agtige spil giver lidt mere frihed til at flytte tropper rundt og balancere positionerne; euro-elementet i Eclipse gør at det er ekstremt dyrt at bruge sin flåde. Dels fordi det koster actions, og dels fordi forsvareren har relativt let ved at "poppe et forsvar op" som respons til et angreb.

Uanset at der er elementer af spillet, som ikke lige er min smag, må jeg anerkende at det er et ekstremt tight design.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Robert »

ozimek wrote:I går blev det til endnu et spil Eclipse med fire spillere (tak for lån til Oseali :) ). Jeg ved stadig ikke helt, hvad jeg skal mene om det....
Eclipse er et af de spil der fortæller en historie mens man spiller det - som dit indlæg også bevidner. Det er efter min smag et ret vigtigt element og en væsenntlig grund til at jeg godt kan lide det. Men vi er jo (heldigvis) alle forskellige.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Post Reply