hvilket spil efter memoir 44

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 156
Joined: Sat Mar 07, 2009 3:41 pm

hvilket spil efter memoir 44

Post by denmyos »

Hvilket krigs spil skal man kaste sig ud i efter memoir 44.
Der skal være lidt mere kød på, men lige så nemt at spille.
En spille tid på 1.5-2 timer vil være fint.

Jeg kan godt li figure osv. tænder ikke så meget på papbriker, men hvis gameplayet er godt betyder nok ikke så meget i den sidste ende.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: hvilket spil efter memoir 44

Post by Larsine »

Mere Memoir'44!
Zaphoddk
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 127
Joined: Sun May 25, 2008 3:18 pm
Location: Kjellerup
Has thanked: 1 time

Re: hvilket spil efter memoir 44

Post by Zaphoddk »

En mulighed er jo Tide of Iron, men jeg har begge, og det er stadig m44 der kommer mest på bordet, men vi har stadigvæk flere expansions vi endnu ikke har spillet, så der er nye scenarier laang tid endnu.
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 156
Joined: Sat Mar 07, 2009 3:41 pm

Re: hvilket spil efter memoir 44

Post by denmyos »

Zaphoddk wrote:En mulighed er jo Tide of Iron, men jeg har begge, og det er stadig m44 der kommer mest på bordet, men vi har stadigvæk flere expansions vi endnu ikke har spillet, så der er nye scenarier laang tid endnu.
Memoir er et fedt spil.
Men det skuffer mig lidt at mange af expansions er med et papir bræt, istedet for et ordenligt papbræt.
Af samme årsag jeg ventede med at købe Summoner wars, indtil Master set kom ud med et ordenligt papbræt.
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: hvilket spil efter memoir 44

Post by Robert »

Commands & Colors: Ancients er en oplagt mulighed
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: hvilket spil efter memoir 44

Post by Mik »

denmyos wrote:Memoir er et fedt spil.
Men det skuffer mig lidt at mange af expansions er med et papir bræt, istedet for et ordenligt papbræt.
Det er da ligegyldigt med de papirbrætter, man kan da blot opbygge de samme scenarier med alle de mange papbrikker man har!
Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: hvilket spil efter memoir 44

Post by larkin »

Godt nok er det både med papbrikker og papirkort, men Combat Commander: Europe er et fantastisk spil. Det har en smule flere regler end memoir, men de er efter min mening super godt integreret i gameplay'et, og man husker dem nemt efter de første par spil.

Mange ligestiller CC:E med en god krigsfilm, hvilket jeg synes passer meget godt, idet spillet virkelig skaber en historie, mens man spiller. Der er massere af action, og efter slaget er slut husker man tydeligt de forskellige situationer og kampe, som en del af en større fortælling.

(derudover synes jeg, at det er ret pænt, selvom det er lavet af pap)
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: hvilket spil efter memoir 44

Post by Caniggia »

larkin wrote:Godt nok er det både med papbrikker og papirkort, men Combat Commander: Europe er et fantastisk spil. Det har en smule flere regler end memoir, men de er efter min mening super godt integreret i gameplay'et, og man husker dem nemt efter de første par spil.

Mange ligestiller CC:E med en god krigsfilm, hvilket jeg synes passer meget godt, idet spillet virkelig skaber en historie, mens man spiller. Der er massere af action, og efter slaget er slut husker man tydeligt de forskellige situationer og kampe, som en del af en større fortælling.

(derudover synes jeg, at det er ret pænt, selvom det er lavet af pap)
Kan klart bakke op om CC:E. Det er et fremragende spil, dog noget mere komplekst end Memoir.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: hvilket spil efter memoir 44

Post by Robert »

CC:E er alle tiders, men det kan godt tage 3+ timer per spil, afhængigt af hvor lang tid man har brug for at tænke sig om.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Re: hvilket spil efter memoir 44

Post by Marcussen »

M44 er uden tvil bedre end både ToI og Combat Commander. Det er virkelig et suverænt spil.

Det eneste jeg vil sige er lige så godt (men anderledes) er Conflict of Heroes. Det har også nogle ret fede mechanics. Men overall synes jeg M44 med dets mange scenarier og udvidelser slår alt andet, medmindre du virkelig hungrer efter et af de tunge wargames.
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: hvilket spil efter memoir 44

Post by larkin »

Marcussen wrote:M44 er uden tvil bedre end både ToI og Combat Commander. Det er virkelig et suverænt spil.
:shock: jeg vil gerne så en lille smule tvivl her!
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: hvilket spil efter memoir 44

Post by Caniggia »

larkin wrote:
Marcussen wrote:M44 er uden tvil bedre end både ToI og Combat Commander. Det er virkelig et suverænt spil.
:shock: jeg vil gerne så en lille smule tvivl her!
+1
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: hvilket spil efter memoir 44

Post by ozimek »

Er CC:A ikke meget det samme som M44 bare i en anden tidsalder? (Baseret på et enkelt spil CC:A for længe siden og et par spil M44 for nyligt).

Personligt er jeg ikke så vild med M44 fordi det er ALT for kortdrevet, og jeg husker det som om CC:A havde samme "problem". Jeg er bestemt ikke enig i, at det er bedre end Tide of Iron; i ToI har man meget mere kontrol over tropperne og det føles mere som en simulation.

Lidt i samme genre er der også Manoeuvre. Det er dog napoleonskrig og uden figurer. Det er også kort-drevet og ret simpelt at gå til. Efter min mening har det den store fordel ift. M44, at man har meget mere kontrol over sine tropper fordi man ikke er begrænset af at pladen er inddelt i 3 sektioner.

I kunne også overveje noget i series Axis & Allies. Der findes globale spil, som simulerer hele WW2 og nogle lidt mindre spil, som simulerer mindre dele af konflikten. Guadalcanal har nok et godt sted at starte, da spiltiden og kompleksiteten er begrænset. Alternativt er der lige kommet en "entry-level" udgave af de globale spil, som hedder Axis & Allies 1941. Det kan spilles på et par timer, og er ikke så dyrt.
Last edited by ozimek on Thu Sep 27, 2012 2:18 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: hvilket spil efter memoir 44

Post by Robert »

CC:A og M44 er forholdsvis ens i opbygning, men meget forskellige at spille. Alene grundreglen i CC:A om at enheder kan støtte hinanden gør en stor forskel.

CC:E er noget helt andet. Det er godt nok kortdrevet, men på en helt anden måde end M44 og CC:A.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: hvilket spil efter memoir 44

Post by ozimek »

Robert wrote:CC:A og M44 er forholdsvis ens i opbygning, men meget forskellige at spille. Alene grundreglen i CC:A om at enheder kan støtte hinanden gør en stor forskel.

CC:E er noget helt andet. Det er godt nok kortdrevet, men på en helt anden måde end M44 og CC:A.
Argh! sorry. Jeg mente kun CC:A. E'et var en typo. Jeg retter det lige.
Post Reply