Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9178
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Stony »

Jeg fik Archipelago på bordet endnu en gang. Denne gang med tre spillere. Her fik vi samtidig rettet ind på en passage i reglerne, jeg havde fået helt galt i halsen, så Domestic Market ikke starter med nær så mange varer. Spiloplevelsen blev også noget anderledes, da vi slet ikke var presset af de indfødte i samme grad. Vi spillede med Medium slutkriterierne, og det gav et noget længere spil, og for en gangs skyld kunne folk godt enes om at holde styr på de indfødte. Så det var først i spillets slutfase, at vi havde opdaget så meget, at arbejdsløsheden pressede utilfredsheden op i noget der nærmede sig et kritisk niveau. Vi spillede denne gang med Benefactor kortet, og det gjorde i hvert fald noget for folks incitament.

Hvad angår problemet omkring folk der vælger at afslutte spillet, så der ikke er nogen der kan vinde, kan jeg se to ting i. Når først man har lidt rutine i spillet, vil man formodentligvis introducere Seperatisten, og mon ikke det vil fungere tilstrækkeligt afskrækkende, at man ved at afslutte spillet, muligvis kaster sejren i armene på en modstander? Dertil kan man overveje, om ikke man kan blive for konkurrenceorienteret. En ting er at spille for at vinde. Det gør de fleste jo nok. Men at være så forhippet på det, at hvis man ikke selv kan vinde, så er der heller ikke andre der skal.... Nogle spil ER bare sådan strikket sammen, men sådan ser jeg det ikke med Archipelago. Her vinder og taber man sammen, og så blive en enkelt spiller "Grand winner" ved at have flest point. Men hvis man foretrækker at alle skal tabe, hvis man ikke selv kan blive Grand Winner, tænker jeg at man måske tager det lidt for personligt....? Her kunne man måske meget passende gøre sig en note, om hvilke spillevenner der er "uegnede" til den type spil, og hvis de er med, må det være noget andet der skal på bordet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Jens_Hoppe »

Det blev til det meste af en lørdag på Viking-Con, hvor jeg fik spillet Love Letter (x2), Aeroplanes (x2) samt et spil Hawaii.

Love Letter er en super lillebitte filler, som var en succes hos dem som fik det prøvet.

Aeroplanes var en stor succes for en af de grupper jeg spillede med, og en mere moderat oplevelse for den anden. Personligt kan jeg rigtig godt lide det. Man skal dog gøre sig klart, at selvom det ligner et af Wallace's økonomispil, er det mere et avanceret area majority spil i forklædning. Ikke at det gør noget... Og så lærte en af mine modspillere, at man skal huske at lade mekanikeren reparere den næsten-helt-ødelagte-motor INDEN man forsøger at flyve til Nordamerika! :D

Hawaii var som altid sjovt. Jeg endte i en degenereret kahuna/tiki strategi, kombineret med en stor båd, men det rakte kun til en andenplads en 4-5 points efter vinderen...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Robert »

VC blev i år til en god spillehøst

1x The Castles of Burgundy - altid en fornøjelse
2x Discworld: Ankh-Morpork - sådan set OK, men ser ud til at have balanceproblemer
2x Igel Ärgern - første gang for mig, men bestemt ikke sidste.
1x Aeroplanes: Aviation Ascendant - Hmm, skal prøves igen
1x Hawaii - altid en fornøjelse
1x Eclipse - jeg bliver mere og mere imponeret over det elegante design, og jeg vandt min første gule VC T-shirt i denne turnering :mrgreen: :shock: :mrgreen:
1x Galaxy Trucker - meget underholdende, men vanskeligere end jeg troede. Det kræver øvelse at bygge et rumskib på tid der hænger sammen.

Super oplevelse :D
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Brichs »

Jeg var også forbi Viking-Con, men fik ikke spillet så meget som jeg kunne ønske i år.

Battlestar Galactica var endnu engang en stor succes. Selvom det holdt hårdt fik mit hold en menneskesejr hjem. 9/10

Vi tog også to gange Dominion - plain and simple uden udvidelser. Det var hyggeligt at få Dominion på bordet igen: Jeg har ikke spillet grundspillet i et par år, uden at det var på grund af udvidelserne. Jeg vandt det første spil (hvilket faktisk kom bag på mig), og kom på en flot sidsteplads i det andet. 8/10

Senere tog vi et enkelt spil Saint Petersburg. Det er altid et hyggeligt spil - og det gjorde det ikke dårligere, at jeg vandt. 7.5/10

Lørdag aften spillede vi et rollespil - min kones og mit første con-rollespil. Det var en stor succes. Vi spillede "The Others" af Jesper Schnipper & Peter Hentzen; virkelig godt horror-scenarie. Desværre var en enkelt i vores gruppe ikke helt indstillet til Horror, men vi fik stadig en freaky-deaky oplevelse ud af det. 9/10
Søndag tog vi hjemme, for at se nogle venner vi ikke har set i årevis. Vi fik spillet to gange Elder Sign - det er stadig et dejligt, dejligt spil. Vi fik noget så lesterlige tæv i første spil, og andet spil vandt vi - med kun to døde investigators. Dejligt terningespil. 8/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by ozimek »

Skobbolop wrote:
ozimek wrote:
ozimek wrote:Jeg fik spillet mit 3. rigtige spil War of the Ring igår. Det er virkeligt et spil, som jeg skulle have taget hul på for længst! [8/10] Spillet tog godtnok ret lang tid; næsten fire timer. Jeg håber det kommer til at gå hurtigere, når vi får mere rutine.
Problemet med fire timers spilletid er ikke, at det bliver kedeligt. Jeg kan faktisk godt lide lange spil. Problemet er, at det bliver lidt for sent på en hverdagsaften. Der var faktisk overraskende lidt AP fordi vi fra starten vidste at tiden var presset, så jeg tror ikke vi får tiden ret meget længere ned.
Apropos War of the Ring. Jeg skal spille det her i den kommende weekend for første gang. Nogle gode tips til at komme i gang. Er regelbogen brugbar? gode how-to-play videoer? Eller andet?

Jeg har fundet en tutorial i 9 dele inde på BGG, men den varer vist omkring de 5 timer! Er det spil virkelig så komplekst? Det kan ikke gøres lettere?
Jeg stillede samme spørgsmål på BGG inden vi gik igang, og beskeden var at regelbogen fra Collectors edition var noget bedre end 1st edition. Hvis du har 2nd edition, er det nok ikke noget problem.

Jeg har set den næsten-uendelige tutorial på BGG over flere dage mens jeg vaskede op og smurte madpakker osv.. Han siger "alright" ustandseligt og gentager sig selv ekstremt meget så det bliver lidt anstrengede. Jeg har ikke fundet nogle bedre alternativer...
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Andrea »

I lørdags besøgte vi vores gamebuddies og fik her mulighed for at prøve Age of Empires inkl. builder-udvidelsen. Det var efterhånden så længe siden, at vi havde spillet det, at det næsten føltes som at prøve det for første gang. Det var lidt irriterende, at man ikke selv kan bestemme 100% hvilken strategi, man bør følge i spillet (da man ikke altid kan kontrollere hvilke bygninger, man kan købe), men bortset fra det var det et udmærket spil.

Når nu vi var ved de gamle kendinge, så kom Power Grid også på bordet - her med Frankrig-udvidelsen. Igen blev jeg mindet om, hvor hyggelige tyske spil kan være, og temaet er jo helt fantastisk!

Aftenen rundede af med fire omgange af Black Stories, som vores gamebuddies gav os. Jeg fik et lidt mere positivt indtryk af spillet denne gang, men jeg synes desværre stadig, at der er for få clues i oplæggene, og spillet er derfor ret svært - især hvis man spiller det sammen med folk, som ikke er både kreative og stædige.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by netsapiens »

Ikke det bedste foto fra min gamle iPhone, men ih hvor er X-Wing Miniatures dog et sjovt spil, og så især når man kan spille det på et 1*2 meter stort tryk af stjernetåger fra ESO
Første gang jeg spillede, direkte med grundreglerne, ikke noget med begynder regler her. Min ærede modstander var 8 år gammel og havde ingen problemer med at spille overhovedet.
https://twitter.com/TheAbuChris/status/ ... 93/photo/1

OG, så fik vi sørme lige pakket Sewer Pirats ud og spillet det. Og nu står verden ikke længere. Jeg har hygget mig med et eurogame. Forvent sværme af græshopper og have af blod i den kommende uge :twisted:
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Mik »

Andrea wrote:Aftenen rundede af med fire omgange af Black Stories, som vores gamebuddies gav os. Jeg fik et lidt mere positivt indtryk af spillet denne gang, men jeg synes desværre stadig, at der er for få clues i oplæggene, og spillet er derfor ret svært - især hvis man spiller det sammen med folk, som ikke er både kreative og stædige.
Det er meningen at folk skal skyde fra hoften med alle mulige og umulige spørgsmål, medens man hygger sig over en kop et-eller-andet.
Men det er rigtigt at denne slags partyspil falder til jorden, hvis folk ikke leger med.
Jeg har moret mig over mange rigtig underholdene spil i Tyskland, USA og Norge - men jeg køber sjældent disse spil, for de kommer til at stå urørte når jeg vender hjem.

I går fik jeg prøvet et typisk amerikansk 'sjovt' spil: The Current Number of the Beast fra Twilight Creations. Jeg er absolut ikke deres målgruppe, for jeg finder deres spil temmelig middelmådige. Her skal man forsøge at få 3 terninger til at matche det aktuelle nummer på det udlagte bæst. Desværre har man et begrænset udvalg af kort, hvoraf halvdelen ovenikøbet er uanvendelige hvis man sikrer et eller to af sine tal. Og desuden kaster man naturligvis sjældent de tal man ønsker - og når man gør, sidder der en håndful andre spillere parat til at ødelægge slaget for dig. Nogle gange vinder en spiller efter kort tid (når man slår det rigtige slag), men mestendels går der både halve og hele timer. Zzzzzzz 4/10

For at slutte af med en bedre kortoplevelse, hev vi Dominion frem med to spil Dark Ages/Hinterlands. 9/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Jens_Hoppe »

I går var det brætspils-hjemmeaften med min faste krigsspils-modstander. Vi valgte et lidt alternativt emne og kastede os over All Things Zombie: The Boardgame.

ATZ er et taktisk, krigsspillervenligt kooperativt zombie-spil, komplet med hex-mapboards, papbrikker med tal på og lange, men forvirrende og ufuldstændige regler! (Der er dog en tætskrevet FAQ på 6 sider som besvarer de fleste spørgsmål man måtte have). Hver spiller kontrollerer en eller flere af heltene, mens systemet klarer zombierne. Spillet er bygget op omkring scenarier, omend man også kan spille et spiller-mod-spiller skirmish game hvor man selv køber sine styrker.

I starten af hver tur slås initiativ, som afgører hvilken af de to sider der aktiveres først denne tur (og hvorvidt heltene/zombierne på den side overhovedet får lov til at aktivere). Heltene må rykke og lave en aktion når de aktiveres, mens zombierne bare som halvlangsomme, selvsøgende missiler bevæger sig mod den nærmeste helt. Til sidst i hver tur ser man om der spawnes nye zombier, baseret på den larm heltene har lavet med deres skydevåben.

Spillet bruger et snedigt reaktionssystem, hvor helte i visse tilfælde skal slå terninger for at se hvordan de reagerer. Hvis f.eks. en helt bliver angrebet af en række zombier, bestemmer man ikke selv hvordan han reagerer: Der skal terninger til, og nogle gange ender han med at løbe panisk ud af feltet, selv om man egentlig helst ville have haft ham til at blive stående og slås (eller omvendt; "så løb dog, dit fjols!") Enkelte, stjernemarkede helte er specielt heroiske og erfarne, og for dem vælger spilleren selv hvad resultatet af reaktions-checket skal være.

ATZ åbner også op for at man kan møde andre overlevende i løbet af et scenarie: I et af scenarierne er zombierne f.eks. en sekundær, triviel trussel, mens den egentlige kamp er mellem heltene og nogle skurkagtige, fjendtlige overlevende.


Min medspiller og jeg startede i det små med det lille scenarie 1, hvor de to heltinder Tonya og Beck skal forsøge at finde nogle flere våben i nogle huse i en lille flække. Dette besværliggøres dels af at der vandrer zombier rundt udenfor, og af at de fleste huse indeholder zombier, som bliver afsløret første gang en person rykker derind. Jeg var "stjernehelten" Tonya, mens min medspiller var Beck. Første forsøg gik ikke så godt; Beck vandrede ubekymret ind i det første det bedste hus, faldt over en masse zombier, og det efterfølgende skyderi tiltrak en masse andre zombier, som snart løb os over ende.

Med denne erfaring i posen prøvede vi scenariet igen: Vi bevægede os hurtigt væk fra kanten af brættet, eliminerede de random-zombier der var startet i spil, og begyndte første derefter at udforske huse. Det gik fint, og ikke længe efter kunne vi erklære scenariet vundet.

Scenarie 2 var en helt anden kop te: Nu havde vi fire overlevende i alt, to hver: En af de fire som stod tilbage i byen og bevogtede det befæstede hus, og tre som skulle flygte tilbage ind i byen skarpt forfulgt af aldeles overvældende horder af zombier! Kravet til sejr var at overleve 15 ture med mindst 3 af de 4 personer.

Min helt, Tonya, som nok er spillets stærkeste helt, massakrerede zombier til højre og venstre, samtidig med at vi faldt tilbage mod byen. På et tidspunkt blev min anden, noget mere ydmyge helt Bank såret, og da han ikke havde nogen chance for at klare den tilbage, løb han i stedet for fuld fart den modsatte vej, og trak adskillige dusin zombier med i den retning. I zombiernes næste aktivering var det slut med ham, men han havde givet de tre andre tid til at de kunne nå igennem de 15 ture, ved hele tiden at falde længere tilbage, lige uden for zombiernes rækkevidde.

Spændende var det, og vi var begge fantastisk godt underholdt!

Dermed ikke sagt at ATZ er for alle: Hvis det med de ufuldstændige regler og de 6 siders FAQ irriterer en, skal man nok kigge efter noget andet i stedet, for det kræver en indsats at blive fortrolig med reglerne. Spillet er også ret tilfældigt, og man kan sagtens tabe et scenarie alene på basis af nogle få, uheldige terningslag. Og så skal man kunne lide "krigsspils-looket"; hex-mapboards og papbrikker.

Selvom der er en masse underholdnings-potentiale i boksen, kunne man alligevel godt ønske sig noget mere variation: Spillet indeholder kun to mapboards (med forskellige kort på begge sider, dog), og med omkring 10 forskellige helte og 6 scenarier er der ikke så meget variation som man kunne håbe.

Man kan heller ikke lade være med at synes, at når nu spillet i det store hele præsenterer sig som et slags taktisk simulationsspil, burde der være færre regler som virkede "mærkelige": Hvorfor kan der kun stå én overlevende i hver hex, men uendeligt mange zombier? Hvorfor bliver zombierne ved med at forfølge en, selv når de ikke kan se en? Og meget mere...

Eventuelle betænkeligheder man måtte have ændrer dog ikke på det faktum at ATZ var en fantastisk sjov spiloplevelse for os begge! Det bliver ikke sidste gang vi skal prøve at følge Tonya og Becks eventyr i det postapokalyptiske. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by chr88 »

Netop hjemvendt fra en uges ferie på Gran Canaria :)

Før jeg tog af sted, var jeg en af dem, der spillede de 2x Archipelago med Robert m.fl. Jeg synes, det var et fint spil, MEN jeg synes ikke, den korte udgave var helt i top - jeg vil fremover nok kun spille det med den lange udgave, simpelthen fordi spillet slutter for hurtigt i den korte udgave, og det kan være tilfældigheder, der afgør, hvem der vinder.
Det skyldes, at man i den korte udgave stort set ikke har tid til at bygge noget, og de hemmelige bonuspoint kan virkelig gøre en stor forskel. Disse hemmelige bonuskort ved jeg ikke, hvor pjattet jeg er med, da der altså er en del tilfældigheder involveret, hvor man i den korte udgave måske kan score 2-3 point uden at vide det og vinde spillet på den bekostning. Ok, måske disse problemer forsvinder, når man har prøvet spillet flere gange, men jeg har ikke ligefrem i sinde at prøve den lange version af spillet 5-10 gange for for alvor at forstå spillet - der er ganske enkelt alt for mange andre gode spil derude i brætspilsuniverset, jeg hellere vil bruge min tid på.

Jeg havde taget en del småspil med til Gran Canaria, som vi kunne spille om aftenen, når solen var gået ned. Hver aften nød vi lidt at drikke og en masse spil på balkonen, så det var HELT perfekt! :) Vi fik især spillet mange spil "Cities" - tror det blev til omkring 20... Det er da også et af min kones yndlingsspil, og jeg er gået fra at have ratet det 5 til 7. Aton blev også spillet en del, 9 gange vist, og jeg må erkende, at det er mit yndlingsspil designet specifikt til 2 personer. Det er relativt simpelt, men har stor dybde! Og så elsker jeg area control/majority-mekanikken! Det blev også til et par andre småspil såsom Kahuna, Builders Duel, Jambo og Famiglia, og alle var ok spil, men nok ikke spil, jeg behøver at eje (selvom folk generelt er meget uenige med mig - både Kahuna og især Jambo er jo ratet meget højt på BGG!)
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Brichs »

Jeg var ude hos Arnold Busch i Lyngby Storcenter i tirsdags, hvor jeg kørte deres King of Tokyo-turnering for børn, unge og andre interesserede, sammen med en af mine Papskubber-kompagnoner.

Det var forholdsvis svært at fange deltagere nok til at spillet blev rigtig sjovt, så jeg måtte deltage i det ene spil. Som "den voksne" og "eksperten" synes børnene at jeg var klart farligst, så jeg skulle have bøllebank. Og det fik jeg: Røg ud som den første. Stadig et skønt spil. 8.5/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Robert »

chr88 wrote:Før jeg tog af sted, var jeg en af dem, der spillede de 2x Archipelago med Robert m.fl. Jeg synes, det var et fint spil, MEN jeg synes ikke, den korte udgave var helt i top - jeg vil fremover nok kun spille det med den lange udgave, simpelthen fordi spillet slutter for hurtigt i den korte udgave, og det kan være tilfældigheder, der afgør, hvem der vinder.
Det skyldes, at man i den korte udgave stort set ikke har tid til at bygge noget, og de hemmelige bonuspoint kan virkelig gøre en stor forskel. Disse hemmelige bonuskort ved jeg ikke, hvor pjattet jeg er med, da der altså er en del tilfældigheder involveret, hvor man i den korte udgave måske kan score 2-3 point uden at vide det og vinde spillet på den bekostning. Ok, måske disse problemer forsvinder, når man har prøvet spillet flere gange, men jeg har ikke ligefrem i sinde at prøve den lange version af spillet 5-10 gange for for alvor at forstå spillet - der er ganske enkelt alt for mange andre gode spil derude i brætspilsuniverset, jeg hellere vil bruge min tid på.
Vær opmærksom på at vi lavede en ret væsentlig fejl. Man skal starte med 6 varer i alt (1 af hver) i det indre marked, ikke 6 varer af hver type. Det får spillet til at vare en hel del længere.
http://www.boardgamegeek.com/thread/867 ... f-the-game
mere specifikt, denne post:
http://www.boardgamegeek.com/article/10250449#10250449
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by chr88 »

Robert wrote:
chr88 wrote:Før jeg tog af sted, var jeg en af dem, der spillede de 2x Archipelago med Robert m.fl. Jeg synes, det var et fint spil, MEN jeg synes ikke, den korte udgave var helt i top - jeg vil fremover nok kun spille det med den lange udgave, simpelthen fordi spillet slutter for hurtigt i den korte udgave, og det kan være tilfældigheder, der afgør, hvem der vinder.
Det skyldes, at man i den korte udgave stort set ikke har tid til at bygge noget, og de hemmelige bonuspoint kan virkelig gøre en stor forskel. Disse hemmelige bonuskort ved jeg ikke, hvor pjattet jeg er med, da der altså er en del tilfældigheder involveret, hvor man i den korte udgave måske kan score 2-3 point uden at vide det og vinde spillet på den bekostning. Ok, måske disse problemer forsvinder, når man har prøvet spillet flere gange, men jeg har ikke ligefrem i sinde at prøve den lange version af spillet 5-10 gange for for alvor at forstå spillet - der er ganske enkelt alt for mange andre gode spil derude i brætspilsuniverset, jeg hellere vil bruge min tid på.
Vær opmærksom på at vi lavede en ret væsentlig fejl. Man skal starte med 6 varer i alt (1 af hver) i det indre marked, ikke 6 varer af hver type. Det får spillet til at vare en hel del længere.
http://www.boardgamegeek.com/thread/867 ... f-the-game
mere specifikt, denne post:
http://www.boardgamegeek.com/article/10250449#10250449
Ja, det må jo unægteligt gøre spillet lidt længere. :) Og det var jo et stort problem, at de indfødte havde så nemt ved at gøre oprør, hvilket sluttede begge vores spil. Det skal prøves igen med de rigtige regler, men jeg tror dog stadig, at jeg vil foretrække det lange (eller det midtimellem).
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Frouvne »

Tirsdag aften var Archipelago på programmet igen, igen. Og der er bestemt potentiale i spillet, men jeg er efterhånden rimelig afklaret i forhold til, at der er flere ting ved det spil, der ikke er noget for mig, så nu må det siges, at være prøvet efter tre spil og så behøver jeg vist ikke vende tilbage til det igen.
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by netsapiens »

Mystery Express for første gang, og det gik jo helt fint. Det virker underholdende og enkelt, men det er nok et spil som man spiller et begrænset antal gange, og så har man regnet de forskellige optimale handlinger ud.
Men det er jo også ok, hvis man kan få vredet ca. 10 spil ud af et brætspil :)

Og så lige en hurtig LotR LCG. jeg prøvede det en gang for længe siden, men besluttede mig for at prøve igen og har købt et par packs til at se om det er noget for mig. Jeg TROR jeg kan se ideen, men jeg skal lige igang med noget mere deckbuilding først. Gu' ve' om FFG nogensinde udgiver et lCG jeg ikke bryder mig om....
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Post Reply