Hvad har du spillet idag? December 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Stony »

Der er endnu ikke oprettet en decembertråd, så nu tillader jeg mig at gøre det.

Jeg var en tur forbi Consim idag. Jeg vidste på forhånd, at det næppe ville blive til mere end et enkelt spil. Det var til gengæld et spil jeg rigtig gerne ville prøve: Nieuw Amsterdam.

Det er et klassisk Euro-spil. Der er auktioner. Der er et begrænset antal handlinger, og du vil hele tiden gerne mere end du kan. Der er forskellige ressourcer du bokser rundt med, for at få skabt fremdrift. Du kan bygge huse på Manhattan. Det giver dels indtægt, men er også en af de tre primære måder at score point på. For at kunne gøre det, skal du bruge træ.
Det kan man købe, men det er som regel fordelagtigt istedet at købe noget land i området omkring Nieuw Amsterdam. Så kan du fælder træerne i det område, og lave det om til majsmarker. Det giver en portion træ her-og-nu, og en kontinuerlig indtægt af majs hver efterfølgende runde. Majs skal du så igen bruge, for at kunne "vedlighold" for de huse du har bygget. Det giver desuden point, jo flere landområder du ejer. Det er den anden primære vej til point.
Dertil kan du erhverve dig nogle varer fra Europa. Disse varer kan man bytte hos indianerne og få skind. Skindet kan man skibe tilbage til Europa. Det giver en portion penge og point her og nu, men samtidig en løbende indtægt på flere varer. Det er den tredje primære måde at score point på.
Disse varer skal desuden kunne opbevares, så det kræver at du har et eller flere pakhuse på havnen. Du kan bygge flere for at øge din kapacitet.

Når man har spillet seks runder, er der en slutscoring. And that pretty much sums it all up.

Nu der er tre primære måder at score point på, er der så "multiple paths to victory"? Både og. Der vil helt klart være forskel på hvilke områder folk hver især primært scorer point. Men du kan ikke tillade dig at få tunnelsyn, og fuldstændigt enøjet fokusere på en af de tre. Eller jo... Du kan godt prøve. Men de handlinger du kan udføre skal du først erhverve dig på en auktion. Dertil vil du nok - såfremt du vil køre det "degenereret" - gerne have flere handlinger af samme type, og det kan du slet ikke være sikker på er muligt at få. Dertil vil alle spillere med stor sandsynlighed opføre nogle bygninger på Manhattan, og det skriger på en kontinuerlig indtægt af majs. Så allerede der ser man en opblødning af de enøjede strategier. Jeg tænker at man måske kan køre en strategi der går rent efter skind og skibe, og derved blander sig udenom kampen om majs. Men det må være et eksperiment jeg leger med næste gang jeg prøver spillet.

Det er egentlig et ganske enkelt spil, og det bør være muligt at spille på et par timer. Selv med fem spillere.

Et absolut positivt førstehåndsindtryk. En umiddelbart 8/10, hvilket både kan risikere at gå op eller ned, når jeg får bedre føling med spillet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Robert »

Jeg havde kun tid til eet spil på Consim i dag, og det blev så - fordi Annemette var ved at sætte det op - Ginkgopolis. Det viste sig at være meget interessant. Lidt abstrakt, men en masse gode valg hele tiden, og man kan faktisk lægge en lidt langsigtet plan og forsøge at holde fast i den.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Larsine »

Robert wrote:Ginkgopolis. <snip> Lidt abstrakt
Årets underdrivelse IMO.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Brichs »

Jeg har fået spilet lidt spil over weekenden.

Vi spillede en god portion Descent 2nd Edition i lørdags. Faktisk 6 quests ind i spillet. Der er nogle balance-ting, jeg godt kunne ønske mig var anderledes. De to helte fik næsten ingen penge til udstyr, så den del af spillet gik meget langsomt. Vi snakkede om at husregle, at de røde monstre gav en belønning af en art. Enkelte af scenarierne var også voldsomt ubalancerede, men det er nok delvist fordi vi ikke var et fuldt hus af spillere. Jeg tror en ranged karakter ville hjælpe stort. Men jeg var nu alligevel godt underholdt. 7/10

Langt ude på natten tog vi os derudover et spil Alien Frontiers med Factions-udvidelsen. Jeg fik noget så læsterlige pryl...og følte ikke helt det var min egen skyld denne gang. Det var et interessant og meget aggressivt spil Alien Frontiers. Jeg er rigtig glad for Factions-udvidelsen, der virkelig tilføjer en masse nye spillestile til grundspillet. 8,5/10 til Factions-udvidelsen

Søndag tog jeg Wazabi med hjem til familiemiddag hos svigerfar. Spillet er en terningeudgave af Uno, groft sagt. Det gælder om at slippe af med alle sine terninger. For at gøre det, skal du spille nogle action-kort - som koster ressourcer, du får fra terningerne. Det interessante, rent spilmekanisk, kommer i, at de gode kort koster mange terninge-ressourcer - men når du ikke har så mange terninger, er det svært at få de ressourcer. I sidste ende er spiller dog meget simpelt - men god til en filler med ikke-brætspillere. 6.5/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Mik »

Sammen med Søren Bugge (som vandt), Stony, Andras og Chr88 spillede jeg Nieuw Amsterdam, og på af at jeg var den eneste som kendste spillet lykkedes det mig - ved store anstrengelser - at lave en lang række graverende fejl, så det var nærmest kun et mirakel at Søren Bugge ikke overhalede mig med 50 VP.

Men det viser jo blot at man skal holde tungen lige i munden, hovedet koldt og have sine regnefærdigheder i orden når man planlægger sin tur i budgivningsfasen. Så formentligt et spil som det vil være svært at komme tilbage fra, hvis man først kvajer sig. Men i dette spil generer det mig nu ikke. Et spil som burde ende i Top 10 på BGG! 9/10

Bagefter var der almindelig opbrydning, så Søren og jeg måtte nøjes med at 2-mands spil af Palaces of Carrara. Jeg kan rigtig godt lide spillet med 4 spillere, som jeg har prøvet 6 gange, men det var simpelthen for nemt og uden rigtig konkurrence at spille med kun to spillere. 4/10 (med to)
  • Øjeblikkets Top 3 Favoritter:
  • Image Image Image
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Jens_Hoppe »

Det blev til yderligere en håndfuld spil Escape: Curse of the Temple henover weekenden, primært med sønnen og hans fætter og kusine. Det var yderst populært hos de yngre familiemedlemmer, til trods for at alle spil endte i smertelige nederlag.

Spillets sværhedsgrad virker godt balanceret, og hvis spillerne både spiller hurtigt og er i stand til at koordinere deres indsats, ender de fleste spil lige på vippen. Desværre for os kneb det nogle gange lidt med koordinationen og den strategiske planlægning, og så er det op af bakke med at nå ud... Sjovt var det!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by jondifool »

Mik wrote:Nieuw Amsterdam, ....... Et spil som burde ende i Top 10 på BGG!
Det lyder meget interessant, når både dig og Stony er overvældende positive. Jeg slog spillet efter på bgg, og det virker som om der slet ikke er nogen der har opdaget dets kvaliteter endnu?
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Stony »

jondifool wrote:Det lyder meget interessant, når både dig og Stony er overvældende positive. Jeg slog spillet efter på bgg, og det virker som om der slet ikke er nogen der har opdaget dets kvaliteter endnu?
Det skal nok komme. Spillet er bare stadig nyt, og begynder først netop nu at dukke op i onlinebutikkerne.
Sidst spillet:
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by chr88 »

Mik wrote:Sammen med Søren Bugge (som vandt)
Hey, jeg vandt altså også! :mrgreen: Vi endte begge på 88 point, hvor jeg så havde 2 ressourcer tilbage og Bugge 1. Så et ret tæt løb, selvom vi gik efter vidt forskellige strategier - hvilket altid er fedt at se i et spil! Jeg er positivt overrasket over spillet og har, ligesom Stony, ratet det 8 på BGG. Jeg vil dog meget gerne prøve det med 3 på et tidspunkt, for jeg kunne forestille mig, det var lidt dårligere pga. mindre kamp om de forskellige actions.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Mik »

jondifool wrote:
Mik wrote:Nieuw Amsterdam, ....... Et spil som burde ende i Top 10 på BGG!
Det lyder meget interessant, når både dig og Stony er overvældende positive. Jeg slog spillet efter på bgg, og det virker som om der slet ikke er nogen der har opdaget dets kvaliteter endnu?
Undskyld til Chr88. Bugge førte så længe at jeg glemte din slutspurt :)
De få ratings på BGG hænger nok sammen med at spillet først i denne uge er kommet i den almindelige handel. Det var forsinket i Essen, så kun dem der forudbestilte spillet har haft det i nogle uger.

Med hensyn til 3 spillere, var jeg meget i tvivl efter det første 3-mands-spil, men det andet spil (med 3) virkede næsten lige så godt som med 5, så for mit vedkommende er jeg tryg ved at spille 3-5.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Mik »

Mandag aften var vi præcis 5 spillere, så endelig kunne Martin få sit Colonies indviet (det danske rumhandelsspil). Det siges at være bedst med fuld besætning, og kræver 3-4 timer, og jeg må erkende at det fungerer rigtig godt. Intet held, kun en smule kaos i de 10 Eventkort spillerne selv har valgt 2 af hver, og som bruges et af i hver af de 10 ture.

Jeg er dog ikke så vild med spil hvor alt kan regnes ud på forhånd, og heller ikke med spil som ser ud som om de blev skabt for 40 år siden. Og designet af plade og brikker kunne også være langt mere inspirerende. Og endnu en gang har vi et nystartet firma som har glemt at checke farver inden produktionen, så de blå brikker er næsten farve som de lilla, og alle farver har nuanceforskelle imellem for- og bagside, og imellem de enkelte trykark.

Spillet var dog langt bedre end forventet. Faktisk kan jeg ikke klage over funktionerne - udover at jeg fandt det trivielt i længden. Spillet er formentlig en "9'er" for hardcore økonomispillere, men jeg giver det kun 5/10
  • Øjeblikkets Top 3 Favoritter:
  • Image Image Image
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Mik »

Card of the Dead er (som man næsten kan høre af titlen) et Japansk spil, og derfor i en lille-bitte æske med småtskrevne regler. Som med så mange andre zombiespil spiller det nærmest sig selv, så det kræver ikke den store hjerne. Dog skal det siges at der trods alt var en anelse mere "spil" i det end i "Zombie! Run for Your Lives!" som vi spillede for et par uger siden. Jeg behøver dog ikke at spille det igen. 4/10

Aftenens hovedspil blev Robinson Crusoe: Adventures on Cursed Island. Da jeg jo ikke er vild med kooperative spil ved jeg ikke rigtig hvorfor jeg egentlig har købt det. Ëfter sigende skulle have fjernet "leder-problemet", men det er nu ikke helt rigtigt.

De 20 siders regler er skrevet sådan lidt hulter-til-bulter, så det er svært at få et godt overblik, og endnu sværere at finde svar under spillet. Og naturligvis er de skrevet med "polsk accent". man kan dog hente en 20 siders FAQ på nettet, som hjælper med nogle af de spørgsmål man har. De mange sider tyder på at det er en "FAQ for Dummies" og mange af spørgsmålene ville have været overflødige hvis reglerne var lidt mere forståelige.

Efter en times tid kunne vi gå i gang med at spille, og derefter havde vi kun ganske få problemer da spillet er meget simpelt (men med mange muligheder) og logisk opbygget. Vi spillede naturligvis introduktionsscenariet The Castaways, hvor vi fire skibsbrudne deltagere er strandet på en (tilsyneladende) øde ø. Efteråret nærmer sig og dermed vinteren, så første prioritet er at skaffe ly og varme. Hovedmålet er dog at bygge et kæmpebål inden 12 runder, således at vi kan tiltrække forbipasserende skibes opmærksomhed. Men ellers går dagene med at gå på opdagelse, skaffe mad og forsvare sig imod de vilde dyr. Halvvejs igennem spillet landede en stor giftig edderkop på hovedet af Martin, og den nåede han aldrig at slippe af med. Til gengæld nåede den heller ikke at gøre ham nogen skade, men havde åbenbart fundet sig til rette iblandt hans iltre krøller.

Jesper var vores soldat, så han gik på jagt. Men han kom kun hjem med Leguan, Slange og Ræv, så det var svært at holde sulten fra livet. Eivind var vores tømrer, så han gik straks i gang med at bygge os en primitiv hytte af drivtømmeret fra resterne af vores skib, medens at jeg gik på opdagelse på øen. Spillet slutter såfremt en af deltagerne dør, men heldigvis var Martin en rigtig god kok, som kunne holde os i live ved at koge suppe på en sten!

Vores liv var aldrig rigtig i fare, og ingen nåede under 50% liv. Og da vi halvejs i spillet kunne se at vi ikke ville få problemer med at færdiggøre bålet i tide, var vi aldrig rigtig urolige for vores skæbne. Og blev da også reddet i starten af tur 10.

Vi havde med vilje valgt ikke at kigge på de enkelte korttyper (og der er rigtig, rigtig mange kort, så man vil altid opleve noget nyt, finde anderleded udstyr osv. - en rigtig fin detalje), så derfor gjorde usikkerheden spillet lidt mere spændende end det vil blive næste gang. Alt i alt en fin oplevelse på 4 timer! 6/10

Rent underholdningsmæssigt var spillet faktisk en 9'er, men jeg følte mig mere hensat til at løse et solitaire computeradventure end et "rigtigt" spil.
  • Øjeblikkets Top 3 Favoritter:
  • Image Image Image
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Brichs »

Jeg fik spillet to spil af Star Wars: X-Wing Miniatures Game i går. Først en almindelig kamp, og derefter en mission fra spillet. Det er intet mindre end super sjovt. Hvis ikke jeg deltog i nogle julemandslege og allerede havde sendt ønskeseddel til familien, havde jeg rendt ud og købt en-af-hver. Super, super sjovt spil! 9.5/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Andrea »

Tidligere på ugen havde vi besøg af en af vennerne, og her fik vi testet Blood Bowl: Team Manager med tre spillere - en ganske fin oplevelse. Jens er allerede begyndt at tale om, at vi helt sikkert skal have udvidelsen til spillet... *hehehe*

Aftenen blev sluttet af med tre hurtige omgange No Thanks!
Dahl
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 192
Joined: Tue Dec 19, 2006 9:49 pm
Location: Hillerød

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Dahl »

WoTR. Fantastisk som altid.
Rohan sværmede med Urukhai. Gondor stod længe mod Saurons horder, men måtte bukke for black ships fyldt med olifanter og østerlændinge. Lorion holdt stand i det afgørende moment med Galandriel vs. Balrog og købte tid til et smukt Frodo og Sam ringdunk, med god hjælp fra Gollum.
Sauron VP 8, Corruption 7 (easy piecy : )
Post Reply