Hvad har du spillet idag? December 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Mik »

Når nu ens normale spillegruppe svigter er det rart at andre også er i samme båd. Så jeg tog straks imod invitationen da Søren Bugge ønskede forstærkning. Mikkel (maxell) havde også tilmedlt sig, og efter nogen debat var vi blevet enige om at spille Jordens Søjler, som vi alle tre ejer, men jeg var den eneste som havde spillet. Vi nåede to spil, og havde en rigtig hyggelig aften. Søren lagde sig hurtigt i spidsen, medens Mikkel kæmpede bravt for at hænge på. Men i andet spil havde han lært de gode kort at kende, og det gik væsentlig bedre. I hvert fald i starten, og jeg frygtede faktisk at han ville vinde. Men så satte Søren og jeg turboen på, og det endte med at jeg vandt foran Søren.

Et rigtig godt spil som bliver spillet for lidt - ligesom alle de andre! 9/10

  • Øjeblikkets Top 4 Favoritter:
  • Image Image Image Image
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Mikkel »

Mik wrote:Når nu ens normale spillegruppe svigter er det rart at andre også er i samme båd. Så jeg tog straks imod invitationen da Søren Bugge ønskede forstærkning. Mikkel (maxell) havde også tilmedlt sig, og efter nogen debat var vi blevet enige om at spille Jordens Søjler, som vi alle tre ejer, men jeg var den eneste som havde spillet. Vi nåede to spil, og havde en rigtig hyggelig aften. Søren lagde sig hurtigt i spidsen, medens Mikkel kæmpede bravt for at hænge på. Men i andet spil havde han lært de gode kort at kende, og det gik væsentlig bedre. I hvert fald i starten, og jeg frygtede faktisk at han ville vinde. Men så satte Søren og jeg turboen på, og det endte med at jeg vandt foran Søren.

Et rigtig godt spil som bliver spillet for lidt - ligesom alle de andre! 9/10
Helt enig! Et rigtig godt spil som jeg skal gøre mit for at få frem på bordet herhjemme.
Men man kan blive helt rundforvirret af alle de muligheder der er - og så er det at jeg mister overblikket og nok også derfor at jeg endte på 3.pladsen. Men øvelse gør mester :D

Men en rigtig hyggelig aften (som altid, Søren) - og jeg håber vi en dag kan få prøvet La Citta som ellers var gjort klar og det hele :)
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Mik »

Jeg har allerede givet Søren nogle mulige datoer 8)
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by netsapiens »

Jeg fik spillet mit første spil Mage Knight med tre spillere i går.
Og så endda med Lost Legions udvidelsen.

Det spil bliver bare ikke dårligere... gu' ve' om det nogensinde gør? Jeg kender ikke noget spil som det, hvor man på en og samme tid føler sig som den største Badass, og den største Boksebold i verden. Det er bare så tematisk, og sjovt, og der er forbavsende lidt nedetid, omend det for det meste er fordi man hele tiden prøver på at hjælpe hinanden med at holde øje med om man overholder alle reglerne :)

Mer' Mage Knight Tak!
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Andrea »

Vi havde brætspilsdag i dag, og der blev virkelig spillet igennem (eller hvad man nu siger).
Første spil på bordet var The Resistance, som vi spillede tre gange i træk - sidste gang med udvidelseskortene. Det medførte højlydte diskussioner og masser af metasnak, som var virkelig underholdende og dybt frustrerende på samme tid. Vi var fem personer, og jeg håber, at jeg får mulighed for at prøve det med flere folk på et tidspunkt - selvom det nok bliver endnu mere forvirrende :)

Det er sjældent, at vi er fem personer, når vi spiller brætspil, så det er ikke så tit, vi får fem- og sekspersoners brætspil på bordet. Men i dag var der så mulighed for at finde Chaos of the Old World inkl. The Horned Rat-udvidelsen frem, og det var et glædeligt gensyn. Jeg skal stadig vænne mig til, at flere af rollernes spiltaktik har ændret sig lidt, når man spiller udvidelsen, men generelt fungerer den nu meget godt.

Inden aftensmaden fik vi lige tid til en enkelt omgang 7 Wonders inkl. Leaders-udvidelsen, og efter aftensmaden kom Galaxy Trucker inkl. udvidelsen på bordet. Det spil spiller vi alt for sjældent, så hver eneste gang skal vi læse op på, hvad udvidelsen indeholder. De forrige gange har vi kun spillet med enkelte dele fra udvidelsen, men denne gang tog vi flere elementer med, og det blev et eldorado i kvaste rumskibe! Jeg tror, det er første gang, at jeg har sluttet et spil med minuspoint! :shock:

Rosinen i pølseenden blev The Resistance, som kom på bordet igen, og selvom vi havde spillet det tre gange før tidligere på dagen, så blev det bestemt ikke lettere under fjerde spil, hvor folk også var ved at være trætte.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Frouvne »

Den forgangne uges spilaften var der, som Stony allerede har berettet, to titler på bordet: Myrmes og Love Letter. Myrmes var et af de spil jeg havde høje forventninger til ved årets Spiel-messe og det viste sig da også at falde i rigtig god jord hos mig. Dyreliv og "simulering" heraf falder i sig selv i god jord hos mig, men det duer selvfølgelig ikke, hvis mekanikkerne ikke holder vand. Det gør de efter min bedste overbevisning i Myrmes. Der er et godt og velfungerende tema og det virker som om mekanismerne passer fint sammen med temaet. Alligevel er der tale om en super-tør oplevelse. Men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting og sådan oplevede jeg det i hvert tilfælde ikke med Myrmes, som er et spil, jeg med fornøjelse ville prøve igen en anden gang.

Love Letter syntes jeg er en blød, hyggelig lille sag, der givetvis vil blive spillet en del i den kommende periode. Når jeg er så sikker i min sag, hænger det dels sammen med at det er et spil, der tiltaler alle i den lille familie, som man let kan få på bordet takket være den korte spilletid og dels fordi vi har lavet en re-tematisering af spillet, der vil få familiens yngste til at presse på for at få det på bordet.
Minecraft.jpg
Minecraft.jpg (200.52 KiB) Viewed 6729 times
De seneste dage har vores samling af Timeline-spil også fundet vej til stuen, hvor det er Timeline: Diversity, der er endt med at blive spillet. En fin lille tilføjelse til et i forvejen fint spil.
Timeline.jpg
Timeline.jpg (207.61 KiB) Viewed 6729 times
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Andrea »

Vi fik introduceret julegæsterne til Timeline: Inventions i går, da der var en mindre pause i middagen. En glimrende filler og hyggelig underholdning i det hele taget :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Frouvne »

I løbet af juleaften spillede vi Love Letters tre gange. Den første gang i den originale version og de sidste gange i vores Minecraft-tematiserede version, der var et hit hos familiens yngste.

Idag fik jeg spillet mit første spil Agents of SMERSH og det lykkedes desværre den onde Dr. Lobo at udrydde de gode agenter. Min fornemmelse var ellers, at jeg kom rigtig godt fra start og havde heldet med mig men desværre ændredes det i den sidste del af spillet, hvor jeg blev tvunget til at trække spillet ud samtidig med at udryddelsen kom nærmere og nærmere...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:I løbet af juleaften spillede vi Love Letters tre gange. Den første gang i den originale version og de sidste gange i vores Minecraft-tematiserede version, der var et hit hos familiens yngste.
Langt ude. :) Hvad repræsenterer de enkelte kort så i jeres version?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Frouvne wrote:I løbet af juleaften spillede vi Love Letters tre gange. Den første gang i den originale version og de sidste gange i vores Minecraft-tematiserede version, der var et hit hos familiens yngste.
Langt ude. :) Hvad repræsenterer de enkelte kort så i jeres version?
Hæhæ, godt spørgsmål - men i hvert tilfælde ikke kærlighedsbreve! Knægten har overbærende bedyret, at der er nogle af de væsener, der er valgt til at repræsentere kortenes funktioner, der er velvalgte ... men der bliver heller ikke lagt skjul på, at andre er væsentlig mindre velvalgte. Men han bærer over med os og er glad for spillet. Jeg har ikke forsøgt at lave en historie om, hvad det egentlig er, man skal opnå. Rent faktisk syntes jeg måske også at man i originalspillet gør lige lovlig meget ud af at underbygge temaet via teksten i regelbogen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Rent faktisk syntes jeg måske også at man i originalspillet gør lige lovlig meget ud af at underbygge temaet via teksten i regelbogen.
Hæ, nu har jeg efterhånden forklaret regler til Love Letter jeg ved ikke hvor mange gange til gud og hver mand. Jeg tror at jeg holdt op med at beskrive temaet efter anden forklaring eller noget, og det går glimrende uden. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Frouvne »

Til familie-julefrokost igår var der simultant gang i to eksemplarer af Love Letters. Let at gå til, så det er lige noget, der passer sig til den slags lejligheder.

I eftermiddags tog vores lille familie et tre-personers spil Agents of SMERSH. Det er en smule langtrukkent men historiefortællingsdelen fungerede bedre for mig denne gang, da lidt mere af rammefortællingen var klar for mig. Rent spilmæssigt er det meget begrænset, hvad der er at komme efter, men det er der på den anden side heller ikke nogen, der har prøvet at bilde mig ind, at der skulle være. Så jeg kan sagtens værdsætte historien uden at lade mig frustrere af manglen på oceaner af originale spilmekanismer.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Brichs »

Jeg havde venner forbi til brætspil i går, og det gav anledning til en masse gode spil.

Vi startede dagen med 6 spil No Thanks! De fire første spil med "børnereglerne", hvor vi brugte alle kort, og de sidste to med de rigtige regler, hvor vi tog nogle fra hemmeligt. Det er et drønhyggeligt spil, jeg er sikker på nok skal komme på bordet igen. 7.5/10

Bagefter hev jeg Carcassonne: Winter Edition frem. Vi spillede med brikkerne fra honningkagemand-udvidelsen, men uden at bruge dens særlige regler, da det var et førstegangsspil for den ene spiller. Så, klassisk carcassonne, men med lidt flere brikker. Jeg er rigtig glad for det nye vinterlandskab, i denne tid. 7.5/10

Så fik David lov til at vælge spil, og det blev til to gange Sentinels of the Multiverse: Enhanced Edition, med kort fra Rook City udvidelsen også. Første spil var forfærdeligt - vi trak tilfældige helte og en tilfældig skurk - vi valgte så de mere komplekse helte, til den sværeste skurk, og blev spammet af fugle fra The Matriarch. Ikke en god måde at starte på. Da vi opdagede det, tog vi os endnu en tur - og her gik det straks meget bedre. På grund af frygt, tog vi den nemmeste skurk - Baron Blade - og her klarede vi frisag. Helt sikkert et spil, der skal spilles igen. 8/10

Vi sluttede aftene af i sofaen, med 2 gange Ca$h & gun$ - den første gang uden special-evner, og anden gang med special-evner. Dejligt spil, meget andet er der vidst ikke at sige til det. 8/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5123
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 499 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Gunness »

I løbet af julen er det blevet til 2x Timeline: Inventions og 2x Timeline: Historical Events. Meget hyggeligt, men nok heller ikke så meget mere end det.

I går var vores spillegruppe samlet til den årlige julefrokost, og ud over bunker af mad og lidt lækre drikkevarer blev der selvfølgelig også spillet. Vi lagde ud med Agents of SMERSH. Det er længe siden, at jeg har været så godt underholdt :D De enkelte historiedele er som planket fra en James Bond-film (i Roger Moore-æraen, for der er doseret rundhåndet med humoren). Selve spilsystemet er passende enkelt, men i forhold til Tales of the Arabian Nights oplevede jeg klart, at man havde større indflydelse på spilforløbet. Og så er komponenterne ganske lækkert lavet.
Det kan tænkes, at vores rollespilsevner blev forbedret af en øl eller to, for jeg kan let forestille mig, at spillet kan falde lidt til jorden, hvis man er i solitaire Euro-humør og ikke lever sig bare en smule ind i spion-universet. Nuvel, i fald glæder jeg mig meget til, at spillet kommer ud i lidt bredere distribution.
Så blev det til et par omgange af Timeline (Diversity, var det vist?)

Aftenens elektroniske indslag var coop-spillet Artemis Space Bridge Simulator, hvor hver spiller armeres med en pc eller iPad og herefter udfylder en rolle på broen af et rumskib. Udviklerne har ikke haft lyst til at betale royalties til Star Trek-folkene, men ellers ligger spillet i stil og funktioner tæt op ad den klassiske serie. Når man går i gang, er den ene spiller ansvarlig for våben, en anden for navigation, en tredje engineering etc. Den samlende faktor er kaptajnen, der styrer slagets gang. Rollen blev i går udfyldt af Mr Stony, der brølede ordrer fra den ene inkompetente tølper til den anden for at undgå, at vi fik lammetæv ;) Det var sgu sjovt! Originalt setup, som jeg håber at se meget mere til i andre sammenhænge.

Vi sluttede af med et hyggeligt spil Love Letter.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Oseali »

Var på besøg ved en god kammerat, og fik julegaven CO2 på bordet, og med lidt fumlen så fik jeg det sat op og forklaret reglerne, og for at være ærlig,så var de første decades rigtig gode, men med kun to spillere så kan man komme til at spille sit eget spil, og derfor er min vurdering efter et enkelt spil at det er bedre med 4 spillere.

Kort fortalt så får man ved to spillere fem actions per decade, mens man ved fire spillere får 3 actions per spiller per decade. Spillet er sådan at man ikke ejer noget før man har været igennem alle tre faser i konstruktionen. Men alt i alt et godt spil, som helt sikkert skal på bordet igen, og ja man kan godt tabe til brædtet, hvis man kommer over 500PPM CO2, og vi stoppede vha et heldigt draw til sidst på 490PPM i 4 decade, hvor man faktisk har mulighed for at sænke niveauet og vinde. Hvilket faktisk er min største anke, hvis man klarer det, så går semi coop væk i spillet, og det ser ud til at lide lidt af runaway leader, ihvertfald var min modstander bedre til at få udført den sidste fase i konstuktionen af de forskellige kraftværk og derfor også score pointene. Så en lære er også at hvis man ikke kan vinde spillet til sidst, kan man godt forhindre spillet i at blive spillet færdigfor at alle taber..

Men 8/10 med to spillere, tror det kan blive 9/10 med fire.
Image
Post Reply