Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Frouvne »

Mik wrote:Mit eneste problem med spillet er at det er et plagiat af Anno Domini-serien, som vandt Fairplay's á la Carte pris som bedste kortspil i 1999.
Men er der nogensinde kommet en engelsk version af Anno Domini? Jeg har set tonsvis af tyske udvidelser men aldrig en engelsk. Havde jeg det, havde jeg nok også forsøgt mig med Anno Domini for mange år siden. Nu er det så i stedet Timeline, jeg har kastet mig over. Rent æstetisk er det også at foretrække fremfor Anno Domini, men jeg vil til gengæld også gætte på at variationen og prissætningen falder ud til Anno Domini's fordel, så det havde jeg nok sagtens kunne nøjes med, hvis jeg havde fundet en engelsk version.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Mik »

Nej desværre. Så jeg er helt med på at mange derfor køber den engelske udgave. Selvom mange kort naturligvis ikke behøver oversættelse. Opfindelser er nok en af de svære at spille, men personnavne vil typisk være lettere.

Min kritik er mere rettet imod udgivere som Asmodée som vælger at udgive den alternativ version, men på den anden side har vi jo tidligere været igennem problemerne med at man ikke kan sikre sig sine rettigheder på et spil uden et patent - som også er svært (ofte umuligt) at få.

Så denne diskussion er naturligvis frugtesløs. Lidt som at kæmpe imod at spil produceres billigt i Kina fordi man som versterlænding ikke har noget imod at de kineserne slår deres egen befolkning ihjel med billig, forurenene fabrikation.

Og jeg køber jo selv spil fra Kina, så det er absolut ikke jeres køb af Timeline der generer mig.
Men derfor kan man jo godt være med til at pirke lidt ved vores samvittighed...
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] Og jeg køber jo selv spil fra Kina, så det er absolut ikke jeres køb af Timeline der generer mig.
Men derfor kan man jo godt være med til at pirke lidt ved vores samvittighed...
Absolut.

Det er da også rigtig ærgerligt, at man ikke har forsøgt sig med en engelsk udgivelse. Det ser jo ud som om variationen klart ville give Timeline baghjul:

http://boardgamegeek.com/boardgamefamily/47/anno-domini
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Jens_Hoppe »

Fredag stod den ikke overraskende på endnu et forsøg med dragen og scenarie 5 i Legends of Andor. Og denne gang lykkedes det faktisk! Med omhyggelig planlægning, og sikkert også med lidt held i det tilfældige monster-setup, var vi til slut godt rustet til at nakke bossen, så den kom ned med nakken uden de store indvendinger.

Med sejre i de fem medfølgende scenarier, måtte jeg lørdag til at hente & udskrive legendekortene til scenarie 6, som ligesom scenarie 4 foregår i dværgeminerne. Vi startede godt, men en tilfældig event fik sten til at falde ned forskellige steder i minen, og desværre også i hovedet på sønnikes bueskytte: De syv skade det gav matchede hans syv liv meget godt. :) Alene kunne jeg ikke klare det, og bukkede også snart under.

Scenarie 6 virkede også sjovt, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad hulen vi skal foretage os, når vi har klaret det? Spille alle scenarierne igen med sværhedsgraden skruet lidt op? Prøve at designe vores egne scenarier? Spille noget andet? Gå i dvale indtil udvidelsen kommer til efteråret?? :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by JoelP »

Hmmn, takker for Libertalia recaps. Lyder som noget, der lige skal prøves på et tidspunkt. Er egentlig lidt hverken for eller imod pirat-temaet, men jeg synes bare det lød interessant med kortinteraktionerne :)
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by JoelP »

BlueSwan wrote:Har spillet et par spil jeg aldrig havde prøvet før idag.

Først to spil Dungeons And Dragons med Legend Of Drizzt og Wrath Of Arshadalon sammen. Vi "vandt" første spil og tabte det andet. Ganske underholdende, selvom jeg godt kan savne konkurrenceelementet i samarbejdsspil.
Nu ved jeg ikke om du kan udtale dig om det, men bliver spillet ikke for nemt hvis man blander 2 spil sammen? Jeg tænker at der ikke kommer lige så mange monsteraktiveringer hvis sandsynligheden for at der er 2 der sidder med samme monster bliver reduceret?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Frouvne »

Har i denne week-end gået lidt til og fra et solo-spil Police Precinct. Umiddelbart et rigtig sympatisk spil, som jeg er sikker på, jeg nok skal få megen fornøjelse af. Man kan vel uden at gå for langt sige, at det er meget inspireret af Pandemic og måske endda endnu mere i stil med Defenders of the Realm, da der også er en del terningslag i spillet. Udover en endnu mere jordnær tematisering (politiarbejde og -efterforskning), som tiltaler mig, er der også mulighed for at inkludere et forræder-perspektiv. Og det kan jo altid sætte liv i en spilaften. Desværre er regelbogen et mønster-eksempel på en lille udgivers første forsøg; teksten er brudt uheldigt op (eks. en hel side tekst uden nogle afsnit, manglende brug af fremhævninger...) og meget uklar brug af begreber (når man f.eks. anvender begrebet Street, tror jeg umiddelbart det gælder en hel Street og ikke en Avenue, som spillet er opdelt i. Det viser sig dog, at hverken den ene eller den anden antagelse er korrekt, da det i stedet betyder et felt...) Heldigvis bliver Police Precinct reddet af, at jeg tror på spillet. Så nu vil jeg læse reglerne igennem igen og starte forfra snarest muligt!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Andrea »

Frouvne wrote:Har i denne week-end gået lidt til og fra et solo-spil Police Precinct. Umiddelbart et rigtig sympatisk spil, som jeg er sikker på, jeg nok skal få megen fornøjelse af.
... så meget, at du evt. vil teste det på os i næste uge? :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Frouvne »

Andrea wrote:
Frouvne wrote:Har i denne week-end gået lidt til og fra et solo-spil Police Precinct. Umiddelbart et rigtig sympatisk spil, som jeg er sikker på, jeg nok skal få megen fornøjelse af.
... så meget, at du evt. vil teste det på os i næste uge? :)
Det var præcis det, jeg skulle til at skrive at spørge dig om. Vi prøver det lige i aften og hvis det bliver dømt godt, så prøver vi det i næste uge med dig ... med traitor-elementet, naturligvis! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Andrea »

Frouvne wrote: Det var præcis det, jeg skulle til at skrive at spørge dig om. Vi prøver det lige i aften og hvis det bliver dømt godt, så prøver vi det i næste uge med dig ... med traitor-elementet, naturligvis! :D
Fjong! Men bliver det ikke lidt let? Vi ved jo, at det altid er Helle, der er forræderen ;)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Frouvne »

Vi fik Police Precinct på bordet til aften efter jeg havde skimmet reglerne og BGG og det hjalp på spiloplevelsen! Jeg troede langt hen i spillet, at vi havde alt under kontrol, men pludselig var vi begge fanget i et større gadeoptøjer, vi brugte runde efter runde på at få under kontrol alt imens den ene hastesag efter den anden fik det hele til at falde fra hinanden. Ærgerligt, da vi var relativt tæt på at kunne opklare sagen men motiverende i forhold til at vende tilbage til spillet. Jeg tror dog det varer nogle forsøg inden jeg har behov for at spille med/mod en forræder.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Brichs »

I forbindelse med megen druk til en fødselsdag i lørdags, blev der hevet et Jenga frem, som jeg deltog i tre spil af. Det er nu et udemærket dexterity-spil. Jeg er godt tilfreds med, at den terning, der er i danske Klodsmajor, ikke er med i Jenga. 6/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by Mik »

Søndagsmødet i Consim havde et pænt fremmøde, men beklagelivis ikke helt stort nok til at jeg kunne mit ønske opfyldt om at prøve Al Rashid med 5 mand. I stedet blev vi delt op 3 hold á 3-4 deltagere.

Robert ville gerne prøve Asgard, og den var Thomas og jeg med på. Det mit første 3-mands spil, og set i baglyset må man nok erkende at spillet er bedst med fuld besætning på 4 mand. Der var simpelthen for lidt konkurrence om pladserne. Vi havde dog et godt spil alligevel, og var det ikke fordi Robert havde misforstået et par vigtige scoringsbrikker til Ragnarok-slutspillet, så vill slutscoring have været endnu tættere. Mod sædvane havde jeg åbenbart lært nok af mine to tidligere spil, til at jeg kunne trække sejren hjem på en god blanding af Templer, kampe på Ygdrasil-træer samt en massiv sejr på blot en enkelt kamp under Ragnarok. 9/10

Efter frokost forsatte vi med at spille Snowdonia. På trods af at jeg var der eneste som kendte spillet lavede jeg flere eklatante fejl, så det var fuldt fortjent at jeg ikke vandt. Staten byggede så meget for os at spillet blev hurtigt overstået, med en sejr til Thomas. 9/10
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by BlueSwan »

JoelP wrote:
BlueSwan wrote:Har spillet et par spil jeg aldrig havde prøvet før idag.

Først to spil Dungeons And Dragons med Legend Of Drizzt og Wrath Of Arshadalon sammen. Vi "vandt" første spil og tabte det andet. Ganske underholdende, selvom jeg godt kan savne konkurrenceelementet i samarbejdsspil.
Nu ved jeg ikke om du kan udtale dig om det, men bliver spillet ikke for nemt hvis man blander 2 spil sammen? Jeg tænker at der ikke kommer lige så mange monsteraktiveringer hvis sandsynligheden for at der er 2 der sidder med samme monster bliver reduceret?
Som du selv er inde på er jeg bange for at jeg ikke kan sige noget særligt begavet om det. Jeg synes generelt at der var rigeligt med monsteraktiveringer! :)
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2013

Post by jondifool »

I lørdags blev der tid til at spille 1 spil Eclipse. Hvor vi 4 mand for første gang brugte at spille med andet end humans. Og var nok lidt for tidligt vi gik i gang med det, for det blev et suverent ubalanceret spil.

Eclipse kræver vist i det tilfælde at man agressivt slår på visse racer meget hurtigt, ellers kommer du simpelthen for godt i gang. og med planter og ancients lovers i spillet der lå overfor hinanden så gik det alt for langsomt før der blev lavet koordineret indsats mod dem. ¨

Vi skal spille en del mere cut-throat hvis de skal være sjove. Det tror jeg sku ikke vi kommer til at spille det nok til.
Image
Post Reply