Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Mik »

Mandag blev det til to spil Bora Bora med Eivind og Torben Polack.
Jeg vandt suverænt det første, ved at satse benhårdt på tatoveringer og resourcer.

I det andet spil lå Eivind og tæt, men han rykkede desværre fra mig under slutscoringen.
Hr. Polack derimod klagede konstant over dårlige terningslag, men jeg tror snarere at der er fordi han ikke udnytter mulighederne når de er der. Blandt andet var han nummer to på et tidspunkt, hvor kan kunne have taget en tatoo-person som han i stedet efterlod til mig. Og derfor endte han snart som trediespiller igen... 9/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Jens_Hoppe »

I KBK stod den for en gangs skyld på Terra Mystica. Mine kultister kom skidt for start, og haltede bagefter i både points og position gennem den første halvdel af spillet. I anden halvdel begyndte jeg dog at få bedre mulighed for at lave points, og endte også i toppen af to af de fire kult-tracks. (Ikke overraskende løb Auren med de to andre).

Så, skidt start, god slutspurt, hvilket rakte til en andenplads, 3 points efter vinderen (Giants!)

Vi spillede også et syv-personers Resistance: Avalon, hvor vi som de gode lige akkurat hev en sejr hjem: I femte og sidste mission fik jeg sat et hold bestående af de fire gode, og den onde Assassin troede derfor at jeg var Merlin. Men det var jeg ikke - jeg var bare en almindelig, menig ridder. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Brichs »

Jeg tog to spil Bood Bowl: Team Manager med Sudden Death udvidelsen med min kone i går. Nu har jeg spillet to kampe, hvor Vampyrene har været det ene hold (et to- og et tre-spillers spil), og begge gange har de fået voldsomme smæk. De virker svage, men det kan bare være vores uheld. Jeg er rigtig glad for kontrakterne (hemmeligt antal fans, man først ser, når spillet er slut) og de nye bolde (andet end bare 2 starpower) er super sjove. 7.5/10 som to-spillers spil.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Mik »

Da jeg ikke havde forberedet noget nyt spil, blev det et gensyn med et af af de go'e gamle: nemlig Bora Bora, som blev en rigtig tæt kamp, da vi alle havde spillet det flere gange. Jeg husker ikke hvem der vandt, men det blev i hvert fald ikke mig. Uhyre tæt spil, med masser af kamp of (terning)pladserne. 9/10

Bagefter var stemning for endnu et spil, og der fik jeg dem lokket med på The Palaces of Carrara. Det er et spil som er svært at blive klog på. Jeg kunne rigtig godt lide det, da jeg spillede det en del gange som prototype. Men efter udgivelsen har jeg haft svært ved at acceptere ændringerne de lavede, og for hver gang jeg spiller finder jeg det mindre og mindre interessant. Måske skulle jeg prøve at se om jeg huske hvordan det blev spillet tidligere?
6/10
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by BlueSwan »

Spillede Eclipse tre mand i går. Det var første gang at jeg skulle introducere spillet for andre og det stressede mig lidt. Spillede mod Lars og Stig (er ikke herindefra).

For første gang var udfaldet lidt overraskende. Jeg havde regnet med at Lars ville vinde. Han stod klart stærkest på brættet og havde centeret. Han havde 15 VP fra sine hexes og 14 VP fra reputation (battles). Jeg havde til sammenligning 12 VP fra hexes og 12 VP fra reputation. Til gengæld havde jeg 4 VP fra discovery tiles og 5 VP fra research, hvilket ialt gav mig 33VP, mens Lars intet havde fra research, kun 2VP fra discovery tiles og 1VP fra en alliance, ialt 32 VP. En overraskende sejr, der må siges at komme i hus primært grundet mine 5 VP fra research. Stig var iøvrigt lige i hælene med 30 VP, så det var en tæt kamp, der let kunne have svunget i sidste tur.

På det personlige plan er jeg tilfreds med efter ialt tre spil Eclipse, stadig at være ubesejret, selvom det holdt hårdt! :D
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Larsine »

I går blev et par gamle klassikere hevet frem, mest fordi jeg syntes Jens skulle møde nogle flere af de gamle gode, men også for at nå mit mål om at få registreret spil på flere af mine uspillede spil.

Vi startede med Haren og Skildpadden, som Jens kiggede lidt mistroisk på. Men han fandt hurtigt ud af at der var mere i spillet end spillepladen umiddelbart signalere. Vi spillede med et af mine gamle Dan-Spil, som desværre her fejl på Hare-tabellen, men det var ikke det store problem, for vi brugte alligevel kun hare felterne to gange i de tre spil. I alle tre spil skyndte jeg mig at slippe af med mine salatblade, da jeg altid har fundet at de skabte problemer sidst i spillet. Det måtte Jens og Eik da også sande, da de i alle tre spil netop endte med at blive overhalet af en spiller der havde fortæret salaten, og derfor kun skulle koncentrere sig om at komme i mål med et passende antal gulerødder. I alle tre spil kom vi dog ind umiddelbart efter hinanden, så det var meget lige. Første spil vandt jeg, med Eik anden og Jens tredie. Andet spil vandt Eik, med mig anden og Jens tredie. Tredie spil vandt Jens, med mig anden og Eik tredie.

Bagefter blev Ave Caesar fundet frem. Vi startede med to spil på 3-4 spiller pladen, et i hver retning. I begge spil var der en spiller som ikke formåede at få aflevert deres mønt til Caesar. Jeg vandt det første spil, og Jens vandt det andet spil. Derefter spillede vi to spil på 5-6 spiller pladen, igen et i hver retning. Her var der ingen problemer med at aflevere mønter, men Jens fik lært hvor vigtigt det var at tælle 6'ere, tæller hvor mange felter man har kørt ekstra, og aldrig overhale en vogn der står mindre end 6 felter fra målstregen med mindre man selv kan komme over målstregen. På baggrund af dette endte det med at Eik vandt begge løb. Vi vendte tilbage til 3-4 spiller pladen, hvor Jens og Jeg igen vandt et spil hver. Vi skulle derfor have det sidste og afgørende spil. Jeg kom dårligt fra start, og havde svært ved at gøre noget som helst fornuftigt. Jeg kom ikke af med min mønt i første omgang, og lå ikke engang forrest da vi nærmede os Kejsergade for anden gang. Men det lykkedes at komme af med min mønt, og pludselig gik Jens og Eik i stå, medens jeg susede forbi og fik spærret for dem begge, så jeg endte med at vinde. Da jeg havde 3 sejre og de to andre kun have 2 sejre, endte jeg med at få Caesars laurbærkrans.
Image
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Bostrup »

BlueSwan wrote:Spillede Eclipse tre mand i går. (...) 1VP fra en alliance
Er du opmærksom på at de officielle regler siger at man ikke skal spille med diplomatiske relationer i et tre-personers spil?
I øvrigt kan jeg også oplyse at alliance er et udtryk der bruges i udvidelsen hvor det betyder noget andet.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by BlueSwan »

Bostrup wrote:
BlueSwan wrote:Spillede Eclipse tre mand i går. (...) 1VP fra en alliance
Er du opmærksom på at de officielle regler siger at man ikke skal spille med diplomatiske relationer i et tre-personers spil?
I øvrigt kan jeg også oplyse at alliance er et udtryk der bruges i udvidelsen hvor det betyder noget andet.
Ups ja, nu du siger det! Det havde jeg glemt. Jeg havde også glemt reglerne for retræte. Nå men, jeg vandt alligevel uden at have indgået nogen diplomatiske relationer. :)
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by netsapiens »

Så fik jeg arrangeret brætspil på arbejdet.

Det var en fornøjelse at hjælpe andre med at få spillet, og jeg var meget overrasket over at fire personer der ellers aldrig spiller brætspil, satte sig ned og spillede Innovation uden problemer.
Og en familie på tre fra teenagedatter og opefter snupsede Elder Sign og hyggede sig med det, med en enkelt regelforklaring.

Jeg selv fik spillet et kort spil Carcassonne, mens jeg hjalp med løst og fast. God aften, og masser af tilkendegivelser om at det skal vi da gøre igen.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Mik »

Torsdag gik vi i gang med Legends of Andor #3, som er det scenarie hvor som har tilfældige monstre, hvilket skulle gøre det genspilleligt. Det er det vel også, men det vil nu alligevel blive lidt ensformigt efter de første par gange.

men det var jo vores første forsøg - og det gik rent af r.... til. Så vi gjorde en ende på lidelser tidligt i spillet, da vi godt kunne se hvor det bar hen af. Så begyndte vi forfra med de samme skæbne-kort og finalekamp, men ellers med nye tilfældige monstre og tokens. Og denne gang gik det væsentligt bedre. Det var stadig en hård og spændende fortælling, og til sidst blev vi nødsaget til at tage chancen imod slutmonstreret - og så gik det galt!
Eller, det vil sige at det gjorde det ikke. For vi havde helt glemt at lægge Prinsens 4 kamppoint til. Så i virkeligheden klarede vi monstret i to omgange, i stedet for at blive molestreret af det i den 3 omgang.

Stor jubel i Andor! 9/10
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Sir William »

BlueSwan wrote:På det personlige plan er jeg tilfreds med efter ialt tre spil Eclipse, stadig at være ubesejret, selvom det holdt hårdt! :D

Må der jo så snart rådes bod på!! 8) :lol: :P :twisted:
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by glorn »

Jeg fik prøvet Jet-set igår. Et spil der minder en del om Ticket to Ride på nogen punkter. Jeg er ikke helt solgt på spillet, men tror det er et af dem man skal prøve mere end en gang før man danner sin endelige mening. uden at forklare hele spillet, så har jeg lidt fornemmelsen af at der ligger et lidt skjult meta-spil under overfladen. I stedet for de åbenlyse mekanismer med ruter og rejser, så kunne det godt se ud som det egentlige spil ligger i min/max udnytning af sine actions.

desuden blev det til et par spil sitting ducks, red dragon inn og et spil 7 wonders med cities. De to første er fillers og skal spilles på den måde, men så er de tilgengæld også super sjove :-P Det sidste spil var et spil 7 wonders og det lykkedes mig at vinde til trods for der var en der fik de grønne kort op at køre til 50 points! Da det var mig der sad lige før ham var det jo til dels min skyld, men jeg fandt ud af at det var vigtigere at jeg sikrede mig selv kort der gav 8-9 points end jeg holdt kort væk fra ham der gav 7. og det virkede i sidste ende.
David.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by BlueSwan »

Spillede lige et spil Small World og et spil Settlers Of Catan med kolleger på arbejdet. Jeg vandt begge spil, så det var ikke så ringe endda.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by BlueSwan »

Sir William wrote:
BlueSwan wrote:På det personlige plan er jeg tilfreds med efter ialt tre spil Eclipse, stadig at være ubesejret, selvom det holdt hårdt! :D

Må der jo så snart rådes bod på!! 8) :lol: :P :twisted:
Ja, det kunne stadig være sjovt at prøve det med 6 mand, nu hvor det glippede sidst.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Jonezy »

Var forbi Spilfestival idag.

Hovedmissionen var at få prøvet Lords of Waterdeep og det lykkedes, da jeg fik spillet to spil i streg med fuld besætning. Første spil var jeg lidt falmende og satsede på et plot quest kort, som i hver runde kunne give mig adgang til en allerede optaget bygning. Selv med den fordel fik jeg ikke rigtig gang i det store og fik blandt andet på intet tidspunkt en bygning. Jeg sluttede på en 4. plads langt fra de bedste.

Andet spil var jeg lige pludselig en af de erfarne, som skulle guide de nye spillere og her var jeg heldig at få den lord, som giver bonus point efter antal byggede bygninger, så jeg legede den store byggematador. En kombination af bygningen med ambassadøren og en bygning med mulighed for at få plads i allerede optagede bygninger gjorde at jeg fik bygget 7 bygninger selvom de andre spillere allerede halvvejs i spillet havde luret mine hensigter. Jeg vandt spillet forholdvist stort.

En god spiloplevelse, som klart tåler en gentagelse.

Efter at have kigget lidt rundt kom jeg med i spil Takenoko, som er det meget nuttede og pastelfarvet spil med pandabjørnen. Jeg havde prøvet det ved sidste års arrangement og har haft det i kikkerten siden, så var godt at få prøvet det igen. Vi fik bygget en skøn japansk have omkring kejserens palads og vores ven pandaen fik både spist bambus og sprunget væk fra tordenvejr. Jeg tog en hurtig beslutning og lukkede spillet hurtigt, da jeg ikke havde flere kort på hånden og de andre havde en del, som jeg håbede de ikke kunne tjene point på i sidste omgang. Det kunne de desværre og vores scorer var meget tætte med henholdsvis, så vidt jeg husker, 32, 31, 30 og 26 point, men det var heldigvis mig der havde skrabet 32 point sammen takket være blandt andet de 2 ekstra point man får for at lukke. Tæt og hyggeligt spil i god stemning, hvor samtlige bambus bespisninger af pandaen blev ledsaget en fælles 'nom nom' lyd fra bordet.

Så nåede jeg ikke mere i denne omgang, men som sædvanlig et rigtig godt arrangement med masser af rigtig hyggelige spil entusiaster og god stemning.
Image
Post Reply