Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet idag? Marts 2013 :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by BlueSwan »

I går aftes skulle jeg til Game Of Thrones gamenight hos en ven. Vi skulle spille second edition af spillet med fuld besætning (6 mand). Jeg havde på forhånd terpet reglerne, da jeg aldrig havde spillet det før. Desværre meldte ham der havde spillet afbud, så istedet spillede vi first edition med 5 mand.

Det var en super oplevelse. Meget intenst gameplay, hvor koncentrationen er tæt på 100% hele spillet igennem. Ingen fornemmelse af downtime overhovedet, da der hele tiden var mere end rigeligt at forholde sig til. Ser meget frem til at prøve second edition en gang i fremtiden. Jeg trak Lannister, der har en temmelig udsat position på brædtet. Jeg startede med at få tæv af Greyjoy de første par runder, hvorefter det lykkedes at slutte frem med ham. Havde jeg ikke gjort det tror jeg hurtigt at jeg ville have fået meget store problemer. Baratheon kom bedst fra start og var kun én borg fra at vinde spillet. Her spillede jeg taktisk uklogt og valgte at være den der skulle bruge kræfter på at forhindre ham i at afslutte spillet, hvilket førte til et bagholdsangreb på mig fra Tyrell, som jeg ellers også havde en alliance med. Det lykkedes mig at hindre Baratheon i at afslutte spillet, men Stark fik spillerum nok til at afslutte i runde 7.

Ser meget frem til at prøve second edition af spillet. Det er nok et spil der skal købes snart.

Efter spillet tog en af spillerne hjem hvorefter vi var fire tilbage og værten til min glædelige overraskelse hev mit yndlingsspil Dominion med Intrigue udvidelsen frem. Vi spillede seks spil - jeg vandt de tre.

Fik ikke sovet meget i nat (3 timer) og skal til spilaften igen i aften. Hård weekend! :D
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9175
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Stony »

BlueSwan wrote:Jeg trak Lannister
...når jeg introducerer folk for AGoT (det er sket et par gange) gør jeg som regel opmærksom på at lige præcis Lannister bør spilles af en der har prøvet spillet før. Netop fordi de er meget indeklemte mellem Greyjoy og Tyrrell, så de SKAL tidligt ud og lave en aftale til den ene eller den anden side. Men så er det også konkurrencedygtige. Det kunne være noget I kunne skrive jer bag øret til næste gang, såfremt der er en eller flere nye med.
Sidst spillet:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by BlueSwan »

Stony wrote:
BlueSwan wrote:Jeg trak Lannister
...når jeg introducerer folk for AGoT (det er sket et par gange) gør jeg som regel opmærksom på at lige præcis Lannister bør spilles af en der har prøvet spillet før. Netop fordi de er meget indeklemte mellem Greyjoy og Tyrrell, så de SKAL tidligt ud og lave en aftale til den ene eller den anden side. Men så er det også konkurrencedygtige. Det kunne være noget I kunne skrive jer bag øret til næste gang, såfremt der er en eller flere nye med.
Ja, det var total lodtrækning. Men nu havde jeg læst op på spillet (eller i hvert fald second edition udgaven) hjemmefra, så jeg var godt klar over, da jeg trak Lannister, at det gjaldt om at få sluttet fred med Greyjoy (fik endda også sluttet fred med Tyrell, selvom han viste sig at være en backstabbing motherfucker :lol: ). Hvilket så også lykkedes efter at jeg havde fået bank af ham til havs. Så jeg slap rimelig godt fra det og havde absolut haft vinderchancer hvis det var lykkedes at tilbagevise Stark.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by BlueSwan »

Var hos min bror og nogle af hans venner i går. Min oprindelige plan var egentlig at vi skulle spille Power Grid som jeg har købt men aldrig har prøvet. Jeg var imidlertid ekstremt træt, så jeg droppede den plan. Jeg introducerede dem istedet for 7 Wonders. Vi spillede to spil, jeg vandt ingen. Prøvede derefter Citadels, som en af de andre havde med. Jeg havde aldrig prøvet det før og var reelt for træt til at koncentrere mig. Jeg kunne sagtens se spillets potentiale men klarede mig ret skidt. Efter det måtte jeg tage hjem for at sove, men nåede lige at forklare reglerne i Dominion for de andre, der så spillede videre.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9175
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Stony »

Jeg fik spillet Terra Mystica idag på Consim. Det var første gang jeg spillede med mere end tre spillere. Spillet blev fuldt besat. Og det gav væsentlig mere kamp om pladsen på kortet. Det er altså bare et solidt spil. Jeg formåede sågar at køre ud af en tangent, hvor jeg næsten ingen point ville få i slutscoringen, men alligevel var det muligt at køre et godt resultat hjem.

Spillet er tæt på at få et sjældent 10-tal.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Brichs »

Vi havde en hel brætspilsdag i lørdags, og fik spillet og hygget en god del.

Vi startede ud med 4 spil No Thanks. Lige meget hvem jeg har introduceret det her spil for, er reaktionen efter første spil altid: "Skal vi ikke lige tage et spil mere?". Højere kan jeg ganske enkelt ikke rose et spil. Selve spillet er jeg også svært begejstret over - selvom du kun kan vælge en af to handlinger (tag et kort, eller lad vær!), så har spillet overraskende mange taktikker, man kan gå efter. 8.5/10

Bagefter tog vi et spil Belfort, som er et worker placement spil, jeg længe gerne har ville prøve. Spillet fungerer i og for sig helt fint - men det er som om der mangler noget. Lords of Waterdeep har en "hidden scoring" til sidst, eksempelvis - Belfort mangle simpelthen lige det twist, der gør det helt specielt; i hvert fald i mine øjne. Det var nok også blevet hypet så meget op, at det ikke kunne andet end at skuffe, men derfor var det stadig ikke den "HURRA!"-oplevelse, jeg havde håbet. 6.5/10

Nu dukkede en ekstra spiller op, og jeg hev City of Horror op af tasken. Spillet er en efterfølger til spillet "Mall of Horror", med lidt nye mekanikker. Jeg har aldrig selv spillet Mall of Horror, så kan ikke sammenligne de to spil...så jeg tager City of Horror som det er. Spillet er ganske underholdende. Den ene spiller var ikke så glad for al intrigen og handlen frem og tilbage, så det fjernede lidt af det spændende. Samtidig spillede vi det kun fire, og jeg tror det er et spil, der bliver bedre, jo flere man er. Jeg var dog ganske godt underholdt hele spillet igennem - selvom det kunne blive bedre. 7/10

Efter aftensmaden splittede vi grupperne op, og fik nye makkere. Jeg gik med på et spil Mystery of the Abbey med 6 spillere. Spillet er et klassisk deduktions-spil, hvor man skal regne ud hvem der er morderen. Jeg er rigtig glad for den type spil, men er helt ekstrem dårlig til dem. Og Mystery og the Abbey var ingen undtagelse. Alligevel var jeg fint underholdt - jeg synes dog man "kan" for lidt i det her. Man kan kun rykke sig to felter pr tur - og det vil altså tage mindst to ture, at komme hen i et rum, hvor man kan noget. Samtidig ryger man hver fjerde tur tilbage til start. *suk*. Alligevel var jeg - som sagt - fint underholdt. Men ikke et spil jeg selv vil ud og investere i. 6/10

Til sidst havde en spiller hevet Riff Raff med. Spillet er et behændighedsspil - tænk Jenga, men på et skib, som gynger. Hver tur skal man sætte en del af ens læs på skibet, men hvis man sætter det for yderligt, begynder skibet at gynge helt vildt - og alting vælter ned. Jeg er i det seneste år blevet åndssvagt glad for behændighedsspil, og Riff Raff er ingen undtagelse. Det er helt vildt sjovt. 8.5/10



Hos familiemiddag hos svigerfar i går hev jeg igen No Thanks med. Også her var det en kæmpe succes, og vi tog da også lige otte spil i rap.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by digter »

Stony wrote:
BlueSwan wrote:Jeg trak Lannister
...når jeg introducerer folk for AGoT (det er sket et par gange) gør jeg som regel opmærksom på at lige præcis Lannister bør spilles af en der har prøvet spillet før. Netop fordi de er meget indeklemte mellem Greyjoy og Tyrrell, så de SKAL tidligt ud og lave en aftale til den ene eller den anden side. Men så er det også konkurrencedygtige. Det kunne være noget I kunne skrive jer bag øret til næste gang, såfremt der er en eller flere nye med.
Problemet opstår når Tyrell og Greyjoy er klar over Lannisters problem og derfor altid vil have overhånden i en forhandlingssituation. jeg har endnu et spil til gode, hvor det er gået godt for Lannister.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Larsine »

Lørdag var jeg i Odense med Larna, men da vi kom hjem smuttede jeg en tur ud til Jesper.

Jeg ankom lige som den ene gruppe var gået i gang med Citadels, incl. Dark City udvidelsen, men da de ikke engang var færdige med at vælge deres første roller, startede de forfra så jeg kunen spille med. Det var vis meget godt, for så endte det også med at de fik lært de rigtige regler. De havde indtil dette spil spillet med at når morderen (ja det var en dansk udgave) annoncerede sit offer, så afslørede man sig hvis man var død. De spillede også med at tyven stjal pengene i begyndelsen af tyvens runde. Og sidste men ikke mindste spillede de med at kongen, præsten, købmanden og feltherren alle tog indkomsten for deres farver i begyndelsen af runden :| Men det gør de så ikke længere. Vi var 5 spillere, så det blev efter min mening et længere spil end sjovt er. Citadels er et af de spil som jeg rent faktisk foretrækker med 2-3, eller måske 4 spillere. Med 5-7 spillere bliver det bare for langt. Jeg byggede små bygninger, og håbede på den måde at kunne bygge hurtigt uden at tiltrække mig for meget opmærksomhed. Men på et tidspunkt da både Jens og jeg havde 6 bygninger, valgte Kat at ødelægge en af mine bygninger, selvom hun lige så nemt kunne have ødelagt en af Jens', og Jens havde desuden langt flere point end mig. Selvom vi forsøgte at stoppe Jens, var det selvfølgeligt umuligt, og han endte med 8 bygninger, hvoraf flere af dem var ret dyre. Jens endte på 38 point, Birka på 31, Kat på 14, mig på 20 og Toke på 14.

Bagefter spillede Birka, Jens, Toke og jeg Takenoko. Jens hamstrede en masse Panda kort, og formåede bl.a. at få de tre som gav 6 point. Men alligevel nåede jeg at komme op på 6 løste opgaver og ligge på 24 point, medens Jens lå på 20 point med 4 løste opgaver. Jeg havde 50% chance for at slå et resultat jeg kunne bruge, og derved afslutte spillet med yderligere to løste opgaver (+7 point, +2 for at afslutte), men det lykkedes naturligvis ikke, og næste omgang havde Panda spist al den bambus som min gartner skulle dyrke. Det endet med at Jens først fik løst 7 opgaver, og vandt spillet stort.

Jens, Birka og jeg spillede 4 spil The City, og her fik Jens tørt på, for han tabte alle 4 spil. Jeg vandt de først to, derefter vandt Birka et, og jeg vandt det sidste.

Til sidste spillede Mads, Jens, Birka, <et navn jeg har glemt> og jeg to spil Würfel Bohnanza. Mads var utrolig heldig i det første spil, for hver gang vi slog et resultat kunne Jens stort set bruge det, og han vandt overlegent. I andet spil var det Jens tur til at være den heldige, og han vandt.

En hyggelig dag igen.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Mik »

Søndag blev det til to spil: Først forklarede jeg regler til Asgard, hvorefter jeg snedigt sørgede for at de andre fik en god oplevelse, ved at spille så dårligt at de kunne føle sig overlegne :roll:
Nå, men det er nu alligevel et godt spil! 9/10

Og derefter fik jeg forklaret de fleste af reglerne til Bora Bora, men desværre glemte jeg en vigtig detalje som gik mest ud over Morten Larsen. Dog nåede vi kun halvejs igennem spillet inden vi blev smidt ud af lokalet, så en egentlig vinder kunne vi ikke kåre. 8/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Larsine »

Jens havde fødselsdag, og havde inviteret på te og kage. Da de fleste gæster var gået spillede vi et spil Dixit, hvori vi også blandede kortene fra deres nye Dixit 3. Det var rart at se nogle nye kort, som kunne give nogle helt andre ideer. Vi var 6 spillere, og Dixit er efter min mening bedst med fuld besætning. Det gik rigtig godt og jeg lagde mig hurtigt i spidsen, hvilket jeg ellers ikke plejer at gøre. Jeg var åbenbart ret god til at vælge kort som passede på de andres beskrivelser, så i adskillige runder fik jeg 5 point, medens andre kun fik 0-3 point. Da jeg var nået de 20 point, var min nærmest modstander kun på 10 point. Så gik jeg dog lidt i står, og var ved at blive hentet, men i løbet af to omgange fik jeg først 5 point, og derefter 7 point, og krydsede derfor de 30 point som var målet. Et hyggeligt spil.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Mik »

Mandag fik vi spillet Keyflower, for første gang med 6 deltagere. Det gik over al forventning, selvom halvdelen aldrig havde prøvet det før, og det blev ovenikøbet en nybegynder (Torben Ussing) som tog sejren hjem - måske godt hjulpet af mig, da jeg "stjal" mange point fra Martin Bernth-Johanneson ved at overbyde ham på to vigtige vinterbrikker, idet jeg antog ham for at være den farligste konkurrent.

Nu har jeg prøvet spillet med 2, 4 og 6 deltagere, og i alle tilfælde har det været en yderst positiv oplevelse! 8/10
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by JoelP »

Fik spillet Yedo, og det levede bestemt op til forventningerne. Er egentlig rimelig lunken (for nu at sige det mildt) på auktionsmekanismer, men her fungerer det udemærket i samarbejde med worker placement delen. Der er en god spændingskurve i spillet, idet man stille opbygger sin maskine i form af geishaer, våben og annexer, som skal bruges til at udføre forskellige missioner. De forskellige resourcer skifter deres værdi efterhånden som man kommer igennem spillet og der er masser at tænke over og god interaktion.
Grundlæggende mindede spillet mig mindre om Lords of Waterdeep end jeg havde regnet med. Det føltes som om at spillerinteraktionen var lidt mere tight og jeg kunne rigtigt godt li den måde event-kortene og byvagten pressede ens planer. Glad for køb og næste spil bliver helt sikkert bedre. Så vil vi ha bedre viden om taktikker og strategier og hvad alting er værd i forhold til hinanden og forhåbentlig overskud til at undgå de værste regelfejl :)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Mik »

Image

Tirsdag fik vi så spillet 3012 for første gang. Det er et deck building spil som tematisk minder om Thunderstone og Ascension, men med nogle mekanismer som tiltaler mig langt mere end de andre to. Monstrene er delt op i fire bunker med 3 niveauer i hver, så du har en vis ide om hvad du risikerer at møde. Men derfor er det ikke sikkert at du klarer selv det mindste monster, for de andre spillere kan sende spejdere ud for at hjælpe eller genere dig. Når de hjælper dig, deles Experience ligeligt med alle deltagere. Så man får godt nok ikke VP ud af det, men bliver dog lidt stærkere til senere kampe. Og går man imod, og spilleren taber, modtager man den experience han ikke får.

Spillet er absolut ikke nogen erstatning for Dominion, og heller ikke på højde med Nightfall, men langt mere underholdene end de to andre monster-spil. 7/10

Så det på Essen-messen, men besluttede mig for at vente med at købe det til at jeg have hørt noget positivt om det. Men nu kan der vel snart ikke være flere spil tilbage fra messen for mig at købe - eller...?
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Andrea »

Mik wrote: Spillet er absolut ikke nogen erstatning for Dominion, og heller ikke på højde med Nightfall, men langt mere underholdene end de to andre monster-spil. 7/10
Hvad er din umiddelbare dom over Nightfall? (hvis man sammenligner det med Dominion og Ascension)
Jeg har luret lidt på det et par gange, men har ikke helt besluttet mig for, om det er værd at købe.
Post Reply