Den officielle Kickstarter-tråd

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Gunness »

Mht This War: Der bliver i øvrigt endnu et Kbh-samkøb i Facebook-gruppen for Kickstarter-projekter. Og der er vist stadig ledige pladser i Århus-gruppen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Taibi »

Gunness wrote:Mht This War: Der bliver i øvrigt endnu et Kbh-samkøb i Facebook-gruppen for Kickstarter-projekter. Og der er vist stadig ledige pladser i Århus-gruppen.
I Århus er vi 5½ - der er én måske på holdet - men hop endelig med på bølgen. :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Caniggia »

Gunness wrote:Mht This War: Der bliver i øvrigt endnu et Kbh-samkøb i Facebook-gruppen for Kickstarter-projekter. Og der er vist stadig ledige pladser i Århus-gruppen.
Hvad hedder gruppen? Så vil jeg lige se om jeg kan finde den.
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Taibi »

Caniggia wrote:
Gunness wrote:Mht This War: Der bliver i øvrigt endnu et Kbh-samkøb i Facebook-gruppen for Kickstarter-projekter. Og der er vist stadig ledige pladser i Århus-gruppen.
Hvad hedder gruppen? Så vil jeg lige se om jeg kan finde den.
Brætspil på Kickstarter

https://www.facebook.com/groups/519260398256440/
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Jens_Hoppe »

Ved første øjekast er jeg endnu mere skeptisk over for This War of Mine: The Board Game end over for det gennemsnitlige Kickstarter-brætspil.

1. Det er et brætspil baseret på et computerspil, og den konvertering er sjældent noget jeg bryder mig om (cue min sædvanlige forklaring om at computerspil tilbyder en helt anden form for oplevelse end brætspil).
2. Producenterne svælger i beskrivelse af komponenterne (se figurerne! Se alle kortene!), hvilket for mig indikerer en overfladisk tilgang til spillet, eller i hvert fald et forsøg på at kapre købere som prioriterer køb af "ting" over køb af en solid spiloplevelse.
3. Spillet tager idéen med Kickstarter exclusives til det ekstreme: "To keep things simple - your Kickstarter edition will be far richer then the one that will be available in retail". Køb nu eller nøjes med et halvt spil! Hvem faen gider støtte den slags? Rigtigt mange, tilsyneladende, men ikke mig.
4. "A board game experience, carrying an important message". "To survive, you will need to make tough moral choices". C'mon, det er et f*?& brætspil, hvor selvhøjtidelig kan man lige være? Hvis jeg i spillet slår bedstemor ihjel og spiser hendes mad (eller hende selv, for den sags skyld), er det ikke et moralsk valg - det er bare en spilbeslutning foretaget for at optimere mine chancer for at vinde spillet.

Så nej, jeg har ingen forventning om at TWoM er noget for mig. Det kan være jeg tager fejl (og der er da også nogle ting, som ser cool ud ved det), men da jeg kun har valget mellem at preorder'e spillet i blinde eller købe et halvt spil senere, er det nok ikke noget jeg finder ud af.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Gunness »

Hej Jens,
jeg ved ikke, om jeg skal prøve at overbevise dig om TWoM's fortræffeligheder eller tage det i forsvar :) Det kan jo meget vel vise sig at være noget hø. Men bare for at give lidt modspil...
Ved første øjekast er jeg endnu mere skeptisk over for This War of Mine: The Board Game end over for det gennemsnitlige Kickstarter-brætspil.
[snip]
2. Producenterne svælger i beskrivelse af komponenterne (se figurerne! Se alle kortene!), hvilket for mig indikerer en overfladisk tilgang til spillet, eller i hvert fald et forsøg på at kapre købere som prioriterer køb af "ting" over køb af en solid spiloplevelse.
Det kan være det første indtryk, men hvis du ser nærmere på beskrivelsen af selve spillet under Game, synes jeg der gøres en del ud af scripts-delen og hvilken betydning historiedelen af spillet har for oplevelsen.
Og svælger i komponenterne? Jovist, men det gør de fleste "store" KS-projekter efterhånden, så den anklage kan man rette mod mange. Like it or not, så er det bare lettere at trække kunder ind i butikken med blikfang (læs: flotte komponenter). Se på Dark Souls, der har samlet ca. 35 mio. kr ind til et projekt, der tilsyneladende mest består af flotte minis, varm luft og løfter om spændende kampsystemer.
Hvis jeg skulle lancere et spil, som jeg vidste havde noget at byde på rent spilmekanisk, ville jeg nok alligevel også slå på komponenterne, fordi det er en afgørende faktor for mange backere. Hvis deres penge kunne hjælpe mig til at levere et bedre spil i sidste ende til alle - også dem, der primært fokuserer på spiloplevelsen og ikke så meget på alt liret, hvorfor så ikke?
3. Spillet tager idéen med Kickstarter exclusives til det ekstreme: "To keep things simple - your Kickstarter edition will be far richer then the one that will be available in retail". Køb nu eller nøjes med et halvt spil! Hvem faen gider støtte den slags? Rigtigt mange, tilsyneladende, men ikke mig.
Hvis man kigger lidt efter i sømmene, viser det sig, at langt de fleste exclusives ikke er så eksklusive endda - de vil kunne tilkøbes senere som udvidelser. Det kan man så mene er træls, men det ekskluderer i det mindste ikke noget for nogen. Ved et hurtigt øjekast kan jeg se, at de eksklusive ting lige nu består af et promokort, en vovse og en forseglet konvolut med ukendt indhold. Det burde ikke være noget, der gav nogen søvnløse nætter.
4. "A board game experience, carrying an important message". "To survive, you will need to make tough moral choices". C'mon, det er et f*?& brætspil, hvor selvhøjtidelig kan man lige være? Hvis jeg i spillet slår bedstemor ihjel og spiser hendes mad (eller hende selv, for den sags skyld), er det ikke et moralsk valg - det er bare en spilbeslutning foretaget for at optimere mine chancer for at vinde spillet.
Som jeg ser det, lægger spillet meget op til en spiloplevelse med masser af dialog og diskussioner rundt om bordet. Måske er der gået lidt selvsving i formuleringen fra designernes side, men er der noget fundamentalt til hinders for, at et spil kan andet og mere end bare at være en optimeringsøvelse?

Som sagt har jeg ingen anelse om, hvorvidt spillet faktisk er godt, men der er tilpas mange interessante elementer i det til, at jeg tør at tage chancen. Viser det sig at være noget bras, kan du altid købe min mega-eksklusive KS-udgave bagefter :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by JoelP »

Jeg er hoppet på TWoM, jeg synes det virker lidt henad Robinson Crusoe, som i et coop med historie. Dog med større vægt på karaktererne. Jeg synes dog, det lyder som et solo-spil som man bare skiftes til at tage ture i. Som sådan er det jo tættere på et computerspil :P
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Gunness »

Der er otte timer tilbage af Space Race: The Card game, som har fået pæne anmeldelser (og ikke kun af Undead Viking :wink:). Spillet ser interessant ud, spilletiden er tiltalende og temaet er spændende. Og til €29 inkl. porto brænder man i alt fald ikke hele budgettet af på én gang!
Image
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Ved første øjekast er jeg endnu mere skeptisk over for This War of Mine: The Board Game end over for det gennemsnitlige Kickstarter-brætspil. [...]
Jeg finder det meget forfriskende med et par kritiske øjne på dette og andre Kickstarter-brætspil. Om du får ret i dine værste anelser eller ej kan ingen vide, men det er meget let at blive begejstret og dermed lidt for ukritisk, når man kigger på Kickstarter. Sådan er det i hvert tilfælde for mig. Og jeg syntes helt klart, du sætter fingeren på et ømt på for den slags projekter, når du afslutningsvis kommenterer, at man har valget imellem at pre-ordre spillet her og nu i blinde eller vente og købe et halvt spil. Eksklusivitet er med til at piske stemningen op - og jeg skal blankt erkende, at jeg er blandt dem, der indimellem lader mig rive med af dette argument - men det er også med til at dræbe muligheden for bagefter at gøre et køb på en mere saglig baggrund baseret på andre folk anmeldelser m.m. Jeg har i hvert tilfælde været stædig nok til at sige, at jeg ikke gider købe en mere eller mindre barberet udgave senere. De er i øvrigt også begyndt at tilføje Add-Ons, der tilføjer indhold til spillet og det er endnu en af de ting, jeg har et meget ambivalent forhold til. Jeg er også blevet grebet af stemningen og tilkøbt ting til Kickstarter-spil, men jeg føler også, at det tenderer til bondefangeri, når man løbende tilføjer Add-Ons.
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Michael_Olsen »

Jens_Hoppe wrote:4. "A board game experience, carrying an important message". "To survive, you will need to make tough moral choices". C'mon, det er et f*?& brætspil, hvor selvhøjtidelig kan man lige være? Hvis jeg i spillet slår bedstemor ihjel og spiser hendes mad (eller hende selv, for den sags skyld), er det ikke et moralsk valg - det er bare en spilbeslutning foretaget for at optimere mine chancer for at vinde spillet.
Jamen Jens, så er det da fordi du ikke lever dig ind i spillet. For mig kan moralske valg sagtens give mening i (bræt)spil.

(At jeg derudover er enig i dine andre betragtninger er så en anden sag).
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Jens_Hoppe »

Michael_Olsen wrote:Jamen Jens, så er det da fordi du ikke lever dig ind i spillet. For mig kan moralske valg sagtens give mening i (bræt)spil.
At det kan give mening i spil generelt, kan jeg sagtens være enig i (jeg er gammel rollespiller trods alt).

I Brætspil? Jeg leder stadig efter et eksempel, på noget jeg har spillet. Problemet for mig er at mekanismerne (ikke mindst de typisk veldefinerede kriterier for at vinde spillet) skinner for meget igennem i brætspil, og ødelægger illusionen. Hvis jeg vender et kort som fortæller mig at jeg kan redde bedstemor (+1 moral, -1 medicin) eller spise hende (-1 moral, +1 helbred), har min moral da ikke nogen plads i mine overvejelser: Konsekvenserne ved at gøre det ene eller det andet står skrevet sort på hvidt, og er umiddelbart til at overskue: Hvis jeg taber spillet ved at miste min sidste medicin, er det selvfølgelig ikke det jeg gør. Ville nogen? "Ja, godt nok taber jeg spillet, men det var det rigtige at gøre!" For mig er det langt mere problematisk, hvis man i et spil ikke respekterer sejrskriterierne.

Bortset fra det tog jeg mig faktisk tid til at se Rahdo snakke løs om TWoM. Og selv om jeg først syntes at spillet så fascinerende ud, som det lå fremme i videoen, virkede spillet selv da keeedeligt. Jeg tror jeg takker nej.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Michael_Olsen »

Jamen, sådan er vi jo alle forskellige. Jeg ville i de fleste tilfælde vælge ikke at spise bedstemor (uanset om det i spillet giver -1 morale, eller om det kun giver fordele, såsom mæthed, i spillet). Det er fordi jeg i de mange tilfælde vælger at "rollespille" først, og spille optimeret som et sekundært mål. Men det kommer meget an på spillet, og sådan set også humøret. Og selskabet.

Du siger du ikke har set noget eksempel. Hvad med Tales of the Arabian Nights? I det selskab jeg typisk spiller det i går vi stort set aldrig efter at "vinde", men efter en god historie. Og en del af historien er at vi alle rollespiller. Måske vælger jeg fra starten at lave en "god" karakter, som så går rundt og prøver at hjælpe de tiggere og andet vi møder.

Nu kender jeg så ikke rigtig spillet der bliver omtalt (jeg så kort Kickstarter siden, og det osede langt væk af at være pompøst og ligegyldigt synes jeg), men i et sådant spil kan jeg da sagtens forestille mig at starte med det udgangspunkt at jeg er en "good guy", som vil gøre alt for ikke at synke dybt nok til at spise beste.

Så uanset at spillet derudover set lidt sølle ud, så vil jeg gerne slå et slag for at selvhøjtideligt, det synes jeg ikke det er.
Image
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by BACON! »

Det her lyder som et kommende ugens tema! :)
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Frouvne »

Jeg syntes, der har været en periode med mange interessante titler på Kickstarter ... men mange af dem alligevel nok i den kategori, hvor man mere eller mindre vil glemme dem, når man når til vente-perioden mellem kampagnen og man spiller spillet. Lige nu har jeg øje på to lidt mindre kampagner, som godt kunne ende med at blive rigtigt interessante uden at de har affødt den solide interesse som så mange andre kampagner kan tiltrække sig. Det ene er et spil af Alban Viard og hedder Tramways. Spillet dufter lidt af Steam og Alban Viard har da også solid erfaring med konstruktionen af Age of Steam-udvidelser, hvilket er den primære årsag til, at jeg tænker, det nok fortjener at blive gransket lidt nøjere.

https://www.kickstarter.com/projects/av ... r/tramways

Det andet er en lille skæv sag, som både kan blive et hit eller det stik modsatte. Titlen er Trick of the Rails. Det er igen tematiseret i tog-universet og er i udgangspunktet et trick-taking-spil, der også har et Stock Market element. Jeps, det er et lille japansk spil og det kan jo så enten pirre ens nysgerrighed eller skræmme en væk.

https://www.kickstarter.com/projects/ju ... -the-rails
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Gunness »

Der er fem timer tilbage af Anachrony, som har fået låst alle sine stretch goals op, herunder en solovariant og seks ekstra minis. Jeg synes det ser spændende ud.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply