Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by Frouvne »

Jeg tager hul på evalueringen af den forløbne måned lidt tidligere end vanligt.

I marts måned har jeg spillet:

Urbion (6)
Legends of Andor (4)
Pandemic (2)
The City
Innovation
On the Dot
PitchCar
Spellbound

Det er naturligvis altid en stor fornøjelse at vende tilbage til Innovation, men med tre interessante førstegangsoplevelser må prisen næsten gå til en af dem. De tre nye er: Urbion Legends of Andor og Spellbound. Sidstnævnte nåede jeg kun et enkelt solo-prøvespil med, så det er trods alt for tidligt at bedømme. Men både Urbion Legends of Andor har hevet mig tilbage til spilbordet gentagne gange. Urbion er helt sikkert interessant. Da jeg primært vil komme til at spille det solo, er jeg dog sikker på, at det på et eller andet tidspunkt vil gå i glemmebogen. Det har den slags spil det med at gøre. Legends of Andor vil givetvis se flere spil selvom jeg dog også er sikker på, at der er grænser for hvor mange. Jeg syntes i sig selv at den innovative måde at formidle reglerne på i sig selv gør det til månedens spiloplevelse for mig. At det så også er et udmærket familiespil baseret på samarbejde og samtidig med masser af pusleri gør det kun endnu klarere, at det må tage prisen som månedens spiloplevelser i marts for mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by Myde »

i marts har jeg fået spillet langt mere end jeg plejer - og det er bare fedt :D

Railways of the world (2)
Railways of Europe (1)
Kingdom Builder (5)
Domaine(1)
Infinite city (1)
Egizia (1)
Ave Cæsar (1)
Lost Cities (1)
King of Tokyo (1)

Specielt er jeg blevet ret glad for railways serien, så der er vist mit eget eksemplar på vej med posten...
Jeg startede med at lære at spille det på europa-kortet med 3 spillere - 5 spillere på det store kort er noget sværere at overskue må jeg sande.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by Sir William »

Fik faktisk spillet mere her i marts end normen, hvilket har været en fornøjelse

Railways of the World (2)
Kamisado (2)
Eclipse (1)
Ave Cæsar (1)

Alle spillene var en positiv oplevelse, men Eclipse er for mit vedkommende ved at være udspillet for en. Måske med udvidelsen kan give noget.

Kamisado var mod William, for prøve mekanikken med ham.

Railways of the world er et super spil og tror det er bedst med 5, giver lidt mere interaktion og kamp om goderne. Kan jeg godt spille lidt oftere.

Både RofW og Ave Cæsar står nu højt på ønskelisten.

April virker lovende mht spil :D
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by jondifool »

Marts fik set spil som

through the ages
ticket to ride marklin edition
Warhammer invasion x7
africana
Age of empiresIII
uchronia
quarriors
goa x2
Dominion prosperity x3
roll through the ages
et tegn din by spil også med terninger lidt som roll through the ages !
kingdom builder x2
hey thats my fish x3
police precint x3


Det kan godt ses at fantask spillefestival i vanløse og et par besøg i bastard cafe- har bragt nogle nye spil på bordet for mit vedkommende. En god måned der får et par tilføjelser fra idag med senere.

største overraskelse er hvor meget spil der er i Warhammer invasion, bedste spil må deles mellem de 2 gamle klassikere AoEIII og Goa.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by Jonezy »

Wahey, jeg fik da endeligt spillet lidt brætspil igen i denne måned efter en noget sløv periode.

Fik spillet:

Ave Caesar (1)
Lords of Waterdeep (2)
Railways of the World (2)
Runebound (1)
String Railway (1)
Takenoko (1)

Ser ud til at det ikke kun var mig, som havde en god oplevelse med Railways of the World, som også var min bedste spiloplevelse i denne måned. Generelt har det dog været nogle gode spiloplevelser i denne måned, så forhåbentligt kan jeg få spillet endnu mere i april.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by BlueSwan »

Jeg har spillet mere i marts 2013 end nogensinde før (men er også kun lige begyndt på denne hobby). Tror dog jeg får svært ved at matche denne måned fremover:

Hey That's My Fish - 9
Dominion - 6
Eclipse - 4
Ticket To Ride - 3
7 Wonders - 2
Nefarious - 2
Ubongo - 2
Citadels - 1
A Game Of Thrones (first edition) - 1
Settlers Of Catan - 1
Small World - 1
Ticket To Ride: India - 1

Ialt: 33

Den bedste oplevelse? Måske nok de 6 spil Dominion i træk tidligere på måneden. Det er stadigvæk det spil jeg helst spiller. Ellers var jeg også svært begejstret for A Game Of Thrones og Eclipse er altid godt. Hey That's My Fish har været en positiv overraskelse.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by Robert »

3x Railways of the World
3x Terra Mystica
2x Carcassonne: Hunters and Gatherers
2x Nefarious
2x Starship Merchants
1x Ave Caesar
1x Eclipse
1x Fast Flowing Forest Fellers

Terra Mystica er helt klart det mest interessante nye bekendtskab. Det er en anelse tungt, men det er fordi det er et spil hvor man er nødt til at tænke sig om for at vinde, og fordi der er så mange muligheder at tage hensyn til. Og det er jo bestemt ikke en dårlig egenskab for et brætspil. Terra Mystica er et af de spil der ikke har nogen tilfældighed indbygget (udover de andre spilleres tåbelige handlinger) når først det er sat op og startspilleren er valgt.

RotW er det mest interessante gamle bekendtskab. Tager lige så lang tid som Terra Mystica, men knap så tungt fordi der er en del tilfældighed og kolorit undervejs og fordi temaet er (for nogle) lidt farverigt.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by Goblen »

Fik spillet fede brætsspil i marts:

King of Tokyo x2
Descent x1
Rune Agex1
Quarriorsx1
Prophecy x1
Terra Mystica x2.

Det mest skuffende var det "gamle" Prophecy - der er godt nok mange forskellige kort at holde styr på i det spil, så det parkerer jeg nok lidt indtil videre.

De var alle rigtig gode, men da jeg spiller meget med ungerne og de syntes Quarriors var fantastisk blev oplevelsen så meget sjovere med det spil. Så det er nok her at jeg placerer min bedste oplevelse.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by Mik »

33 spil i marts - uden så meget som en enkelt udvidelse. Det kan jeg ikke huske at have oplevet tidligere!

7x Bora Bora
7x Legends of Andor
3x Asteroyds
2x 3012
2x Artus
2x Can't Stop
2x Lost Valley
2x Würfel Bohnanza

Asgard
Egizia
Glen More
Keyflower

Palaces of Carrara
Phantom


Der er ingen tvivl om hvad der er mit favoritspil pt.
Medens en håndful spil kæmper om de næste 5 pladser.
Og faktisk er der ingen af de 14 spil, jeg ikke gerne spillede igen. Så de bliver alle i min samling.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by Larsine »

Marts blev endnu en god spillemåned, med 53 spillede spil. Totalen ser således ud:

The City x9
Hare & Tortoise x8
Ave Caesar x7
Würfel Bohnanza x6
Lords of Waterdeep x4
Five Crowns x3
Mamma Mia! x3
Family Business x2
Innovation x2
San Juan (inkl. udvidelser) x2
Bohnanza (inkl 6-7 spiller udvidelse) x1
Citadels (ink The Dark City udvidelse) x1
Dixit (inkl Dixit 3 udvidelse) x1
Drum Roll (inkl. udvidelser) x1
Takenoko x1
Ticket to Ride: India x1
Village x1

Ingen nyheder overhovedet, men tvært imod masser af gamle spil som endeligt fik en tur frem fra gemmerne. Med så mange gode gamle klassikere er det svært at pege på den bedste oplevelse, så det lader jeg være med.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by Larsine »

BlueSwan wrote:Tror dog jeg får svært ved at matche denne måned fremover:
Ialt: 33
Nahhh... hvis du f.eks. tager med til DjengisCon, Fastaval, eller Viking-Con, så kan man såmænd sagtens nå op over de 50 spil på en måned. Min personlige rekord er 69 spil i oktober måned, hvor Viking-Con ligger.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by BlueSwan »

Larsine wrote:
BlueSwan wrote:Tror dog jeg får svært ved at matche denne måned fremover:
Ialt: 33
Nahhh... hvis du f.eks. tager med til DjengisCon, Fastaval, eller Viking-Con, så kan man såmænd sagtens nå op over de 50 spil på en måned. Min personlige rekord er 69 spil i oktober måned, hvor Viking-Con ligger.
Helt sikkert. Det er bare meget svært for mig at tage med til den slags grundet familiære forpligtelser. Ville ellers vildt gerne. :D
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by Larsine »

Opdrag børnene og konen til at spille brætspil, og så tager i afsted til en familieevent.

Det virker, jeg har selv en kone og 3 døtre (som nu er 13, 17 og 19 år), og de har vundet mangt en Viking-Con turnering.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by BlueSwan »

Larsine wrote:Opdrag børnene og konen til at spille brætspil, og så tager i afsted til en familieevent.

Det virker, jeg har selv en kone og 3 døtre (som nu er 13, 17 og 19 år), og de har vundet mangt en Viking-Con turnering.
Ja, det er drømmen. Men min kone er demonstrativ modstander af enhver form for spil. Det er mere realistisk at skrive et verdensshit, tjene millioner og ansætte tjenestefolk til at varte konen og børnene op i en luksusvilla, mens jeg tager til spilfestival.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - Marts 2013

Post by Jens_Hoppe »

To spil skildte sig ud denne måned for mig, Mice & Mystics med 10 spillede spil, og Terra Mystica med 4 spil. TM er et af de bedste euro-agtige spil jeg nogensinde har prøvet, så mon ikke det bliver månedens bekendtskab for mig denne måned? M&M var dog også sjovt, og afgjort månedens nyhed for mig.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply