Hvad har du spillet i dag? April 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Mik »

Kan ikke se at adm. har lavet en ny tråd - så jeg undskylder hvis jeg skulle have overset den!
Anden Påskedag blev der hygget og spillet, og vi lagde ud med Bora Bora, som jeg tabte til to nybegyndere :shock: . Nå, jeg ta'r det som et tegn på at jeg var god til at forklare spillets facetter :wink: 9/10
Inden middagsmaden nåede vi så også lige et spil Igel Ärgern, hvor jeg dog blev nummer 2. 8/10
Og aftenspillet blev så en omgang Borgene i Burgogne, som jeg heller ikke vandt. 9/10.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Jens_Hoppe »

Det blev en god start på april i KBK:

Først et fempersoners spil Terra Mystica (inkl. servering af god single malt undervejs), hvor mine Giants desværre klarede sig lidt halvskidt (min forklaring er, at det altsammen var Boris' skyld)! Samme Boris endte endda med en snigesejr som Nomads, efter at have ligget skidt gennem hele spillet. Rashgu! :)

Dernæst stod den på The Resistance: Avalon, hvor vi dog havde lidt svært ved at komme ordentlig i gang! To gange blev der lavet fejl i startremsen, og da den endelig lykkedes i tredie forsøg, var der en god spiller i første mission som kom til at spille et Fail-kort (med stor forvirring til følge). Ak. Men endelig lykkedes det da at spille et spil helt uden regelfejl; desværre tabte vi (de gode). Jeg fik endda i den afgørende mission foreslået holdet bestående udelukkende af gode (hvilket kastede Merlin-mistanken solidt i min retning - jeg var dog ikke Merlin), men mine gode medspillere troede desværre ikke nok på holdet til at stemme det igennem. Suk.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Mik »

Tirsdag blev det så endelig tid til at prøve den moderniserede udgave af Talisman: Relic.
Det var en positiv overraskelse. Det er umiskendeligt det samme ganle spil, så det er nok ikke et spil for dem der hadede det gamle. Men for os som mindes Talisman med veneration, uden at kunne få os til at bruge tid på det i dag, må det siges at opdateringerne har strømlinet spillet på flere måder.

Blandt andet er der indført Power cards som kan spilles i stedet for at kaste terningen, således at man ved man flytter, kæmpe med i styrke osv. Der er også flere adgange til midterregionen, således at det er lettere at flytte ind og ud. Og endelig er det også lettere et rykke ind i inderregionen. Det betyder at spillet bliver noget kortere, hvilket ikke er nogen skade til.

Ændringerne er for mange til at jeg gider nævne dem alle her, men det er gennemgående forbedret på en lang række punkter. 8/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Larsine »

Mik wrote:Tirsdag blev det så endelig tid til at prøve den moderniserede udgave af Talisman: Relic.
Det betyder at spillet bliver noget kortere, hvilket ikke er nogen skade til.
Talisman med to erfarne spillere (uden diverse udvidelser) tager da ikke mere end 30 minutter :-)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Mik »

Nej, men med 8 spillere tager det mange timer...
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Larsine »

Har lige checket reglerne til Relic... 24 sider!!! Det er jo lidt mere end de 8 sider (inkl. et perfekte flow-chart) der var i mit første Talisman spil.
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Myde »

Jeg skulle have haft besøg af to til spil igår - der dukkede så kun en op (Kenneth aka Kwo), men det blev alligevel til en del spil.
Først 3 gennemspilninger af kingdom builder - begge første spil blev uafgjort, men i det sidste spil lykkedes det mig at nuppe ham.

Derefter fik vi testet Through the Desert, dog kun to gennemspilninger - det gik ret godt 8)

Begge spil er rigtig gode, på hver sin vis. Through the desert var også rigtig godt til 2-personer, så det bliver interessant at prøve med flere kameler på pladen...
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Mik »

Torsdag fik vi spillet Trajan, som - utroligt nok - var nyt for os alle fire.
Kenneth lagde hårdt ud med at opsnappe de fleste 9-points Trajan-brikker, medens Eivind gik efter militær-pointene. Jesper gik efter lidt af hvert indtil han gik målrettet efter Senatet, som gav ham en pæn sejr.

Selv famlede jeg rundt uden at kunne få noget til at fungere, og halvejs i spillet havde jeg faktisk minus-point. Men så fik jeg endelig vendt bøtten, og jeg nåede da i det mindste at slå general Eivind.

Fint og funktionelt worker-placement spil. 7/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Frouvne »

Mik wrote:Torsdag fik vi spillet Trajan, som - utroligt nok - var nyt for os alle fire. [...]
Det er overraskende at høre, at du ikke har prøvet det før. Hvad har afholdt dig fra at spille en IGA-vinder så længe?
frouvne, administrator

Image
Jake Helms
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 67
Joined: Tue May 24, 2011 9:19 am
Location: Valby, København

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Jake Helms »

I går blev det til et trepersoners spil Zug um Zug: Deutschland, hvor vi alle 3 valgte at trække 4 lange tickets ved spillets start. Jeg endte med at beholde 2, mens de andre spillere beholdt hhv. 3 og 4. Mine to var Danmark-Lindau for 22 point (en af spillets allerbedste kort), samt Munster til München, som ligger lige til højrebenet når man er i gang.

Desværre startede spillet hårdt ud, og jeg var nødt til at bruge 2 lokomotiver tur 1, for at sikre, at jeg kunne komme til Lindau i sidste ende. Jeg mistede dog hurtigt muligheden for at forbinde Lindau med München, hvilket havde gjort det meget nemmere. Ruten Danmark-Munchen blev dog lavet, hvorefter jeg blev nødt til at forbinde Lindau med Münster gennem Frankfurt, hvilket også var en stor succes.

Jeg kunne dog godt mærke, at jeg bestemt ikke havde point nok til at vinde, så jeg blev nødt til at trække en masse ruter i spillets sidste par runder. Jeg var heldigvis heldig med mine træk, og trak (på 3 ture) 2 jeg allerede havde, en jeg nemt kunne lave (Dortmund-Munchen for 13, mener jeg), og så desværre Danmark-Holland for 10, som jeg ikke nåede at spille.

Det endte faktisk utroligt tæt. Som jeg havde håbet på, så havde jeg formået at afskære de to andre spillere fra et par af de byer de skulle til, så de endte med hhv. 119 og 121 point og 4 gennemførte tickets hver. Dermed fik jeg bonussen på 15 point for flest gennemførte tickets, som bragte mig op på 123 point. Et hektisk spil.

Jeg synes, at Deutschland er en fabelagtig Ticket to Ride-udgivelse, som man helt klart bør overveje, hvis man er glad for et par af de andre. Man kan dog godt mærke, at det er muligt at trække nogle tickets, som bare er bedre end de andre - fx Danmark-Lindau, hvor man sandsynligvis vil tage ruten gennem Kiel. Så har man nem adgang til ruter som Rostock-Østrig, Kiel-Schweiz og Danmark-Regensburg. Det kan hurtigt stikke meget af, men til gengæld satser man også stort, hvis det er sådan noget man forsøger på - hvilket, uheldigvis, er slået fejl for mig før.
User avatar
Lasborg
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 32
Joined: Thu Apr 04, 2013 9:26 am
Location: Amager

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Lasborg »

Bare lidt carcassonne med færger og inns and cathedrals.

Det var første gang med færger men de gav ikke rigtigt noget til spillet. Måske har jeg bare ikke helt fattet hvordan man skal spille dem.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by netsapiens »

Arkham Horror, Dunwich Horror og Innsmouth Horror på samme tid med fem spillere.
Så gik den dag ligesom med det :)

Beklager, men verden gik altså under.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Andrea »

netsapiens wrote: Beklager, men verden gik altså under.
Nåja, det kan jo ske for selv den bedste. I den mindste gjorde den det med stil!

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Brichs »

Jeg to et spil af den nye Pandemic med konen. Vi fik læsterlige tæv.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Frouvne »

Igår skulle Helle lære reglerne til Spellbound. Det endte med, at vi spillede tre spil i træk, da vi godt kunne tænke os at få sejren indenfor rækkevidde. Det lykkedes aldrig for os. Umiddelbart kan jeg ikke se, hvordan det skal kunne lade sig gøre, men det har vi prøvet før med Ghost Stories og så pludselig lykkedes det flere gange. Så vi må nok bare prøve igen og så lykkes det sikkert på et tidspunkt. Heldigvis er vi ikke de eneste, der finder spillet svært. Så helt galt behøver det ikke være, at vi ikke har klaret os bedre.

Her til eftermiddag spillede vi Ingenious: Travel Edition. Det er et udmærket spil - men det er sgu' lige lovlig småt i rejseversionen, så vi skal nok bare tage den sædvanlige æske frem næste gang.
frouvne, administrator

Image
Post Reply