Hvad har du spillet i dag? April 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by glorn »

fik også prøvet skyline. dog ikke med claus. Det behøver jeg ikke spille igen. Set lidt objektivt på det så er det en ok brætspillefisering (nyt ord!) af et simpelt computer-spil (mener det hedder City Block). Men for simpelt og egentlig ikke underholdende.

bagefter blev det til Rex: Final Days of an Empire. puha! der sker meget i et spil med relativt simple mekanismer. Jeg hyggede mig og syntes egentlig det var et godt spil. Men, men, men. givet vi spillede 5 og spillet virker vist bedst 6... der var nogle balanceproblemer, ikke mellem spillern, men mellem hvordan de forskellige komponenter og mekanismer virkede. hvordan attack/defense-kort virkede overfor traitor-mekanismen og overfor hvordan man skulle vælge hvor mange af ens units man ville ofre for en sejr. for hvad det er værd syntes jeg spillet er godt, men det kommer op imod Chaos in the Old World i mit hovede og der er det sidste et bedre spil (imho).
David.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Jonezy »

Tilbragte min fredag aften i selskab med to tegneserie-fans og HeroClix spillere, så vi skulle selvfølgelig prøve det nye Batman: Gotham City Strategy Game, hvor man er Batman skurke, som kæmper om herredømmet i Gotham City. Spillet kan bedst beskrives som et light area control spil med et stærkt tema, som skinner igennem. Det har fået kritik for at være for langt for hvad det egentlig er, og det jeg kan jeg godt medgive, men jeg hyggede mig alligevel hele vejen igennem pga. det stærke tema og trash talken hen over bordet. Spillet har en en super tematisk mekanik, hvor Batman til tider bliver tilkaldt, og i starten af spillet har du en lille chance for at tæve ham, men hvis man gør tager han bare tilbage til Bathulen og bliver endnu stærkere til næste gang.

Jeg var Pingvinen mod Joker og Two-Face, og jeg endte med at vinde herredømmet i Gotham takket være en strategi, der gik ud på at samle en masse henchmen og så gå rundt og tæve de andre skurke.

Bagefter tog vi en hurtig omgang Quarriors med et par udvidelser mikset ind i. Har ikke spillet Quarriors i et langt stykke tid, og blev egentlig lidt overrasket over hvor glad jeg blev ved gensynet. Quarriors er altså en rigtig hyggelig filler, hvor man kan få lov til at rulle en masse terninger. Vi var to som spillede på at købe growth spells og portal terninger i starten, for så at skifte til at købe demoner, da Quiddity maskinen var oppe at køre. Det var vist den rigtige strategi, og da jeg var heldigere med terninger lykkedes det at hive en smal sejr hjem.

Hyggelig aften.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Jonezy »

Tilbragte det meste af min lørdag på besøg i Skævinge hos Sir William og hans skønne familie sammen med Robert og Myde herindefra. Brætspils menuen var aftalt på forhånd, da vi allerede for et par uger siden havde spillet Railways of the World og gerne ville spille det igen.

I første spil havde jeg egentlig tænkt mig at have et udgangspunkt i det nord-østlige hjørne, hvor der ligger mange byer med kort afstand imellem sig. Men både Robert og Merete havde tænkt det samme, så jeg lavede planen om og satte mig på det syd-østlige hjørne, som jeg kunne få for mig selv, hvilket fik mig med i kampen om sejren. Robert vandt dog spillet med godt og solidt spil i sit nord-østlige hjørne. Tror Robert kunne have fået kamp til stregen, hvis spillet var gået en omgang mere, da han var ved at være løbet tør for værdifulde kuber i sit hjørne.

Andet spil prøvede jeg at starte i midtvesten, men det udviklede sig særdeles uhensigtsmæssigt for mig, da jeg kom til at ligge imellem Robert og Claus, som bevidst eller ubevidst konstant fik spoleret mine ideer ved at lave de links eller levere de kuber, som jeg havde øjnene på. Da jeg ikke var i stand til at finde en særlig brugbar plan B blev det et noget jævnt spil for mig. I mellemtiden spillede Merete det nord-østlige hjørne perfekt og vandt en flot sejr med Robert lige i hælene.

Vi tog en pause fra jernbanerne og nappede 2 spil Through the Desert eller kamel-spillet, som det vist næsten er mere kendt som. Spillet handler om at lave kamel karavaner i ørkenen i bestemte farver, og så får man point efter for mange vandhuller og oaser, som ens karavaner passerer. Der er også point, hvis man har den længste karavane i en farve og hvis man får lukket dele af ørkenen af med sin karavane. Det blev til to hyggelige spil, hvor Claus vandt det første og Merete det andet spil, begge gange primært pga. at de var i stand til at have den længste karavane i to farver.

Efter lækker aftensmad, kom Railways of the World på bordet igen. Denne gang med Event kortene, som viste sig en smule forvirrende og også ret smertefulde for tilfældige spillere. Jeg vandt spillets første auktion og startede i det syd-østlige hjørne, som er ved at udvikle sig til mit fortrukne startsted. Det blev til det tætteste spil Railways vi har haft og alle 5 af os var med i kampen om sejren, men det blev mig som trak det længste strå, da jeg som den eneste havde opfyldt min mission. Det hjalp, at jeg var blevet ladt alene i mit område det meste af spillet.

En rigtig dejlig lørdag i det nordsjællandske med gode spil og hyggelige med-brætspillere.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Andrea »

Besøgte en af vennerne i dag og havde medbragt et par spil. Det blev til en enkelt omgang Dream Factory og tre omgange Hanabi, hvilket resulterede i gode taktiske diskussioner og kryptiske udmeldinger :lol:
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by zutcorp »

I går mødtes vi for første gang i vores nye spille gruppe for Roskilde/Viby og omegn. Det blev til en rigtig hyggelig aften/eftermiddag, med meget godt humør og gode spil

Vi startede med en klassiker, Agricola, som jeg var så ubeskeden at snuppe sejren i. Ikke uden et hvis drama og eftertælling af point. Jeg fik de første til 32 point, mod Jens 31. Så fandt han et bonus point på et kort. Hvilket fik mig til at eftertælle igen, og finde et ekstra også :-)

Efter en omgang mad spillede vi Cosmic Encounters, som var et nyt bekendtskab for mig. Det var et sjovt bluff/kort spil. Jeg er ikke så god til at være hård når det gælder hvilket kostede mig en mulighed for sejren i næstsidste runde. Var dog tæt på en delt sejr, men den blev ødelagt af godt spil fra Jacob. Til sidst løb Jens med sejren. Men rigtigt hyggeligt spil!

Til sidste nåede vi 5 runder Love Letter. Det blev ret kaotisk, for jeg tror vi alle var godt trætte i hovedet, men Andreas kørte alligevel flere kuber i hus end os andre.

Alt i alt en succesfuld første spille gang, og jeg glæder mig til næste gang :-)
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by jondifool »

Jeg havde fornøjelsen af at være til bastard con i weekenden. Tyngdepunktet med mange spil i den for mig lettere genre blev ændret fredag aften da vi blev 3 til et spil Clash of Cultures. Rasmus , Ole og jeg. Det var første spil for os alle, men med 2, der faktisk kunne reglerne så fik vi en gennemspilning der fungerede. Gode regler og godt skrevet, betød at vi ikke havde meget down time med at få svar på de spørgsmål vi havde.

Jeg er meget imponeret af spillet. Når man er klar over at man selv styrer hvornår man bliver udsat for events , og at det er en slags "push your luck" mekanisme så er det meget nemmere at acceptere den del. Og tech-tree boardet er noget at det bedste jeg har set. Man skal dog tage med at det er et 4X spil og at de afsluttende battles absolut bringer en del tilfældighed ind i afgørelsen af hvem der vinder,

Vi fik et meget usædvanligt spil , da jeg fik smid merchenaries i hovedet tidligt og mistede min by nummer 2 og dermed blev efterladt med en start by med en havn indtil en indsø. Det bragte mig ud i at bygge skibe og satse på traderutes, og da indsøen viste sig at være 7 felter lang (over 5 tiles ) så delte den i faktisk kortet i 2.

objektives gør virkeligt noget for spillet da vi alle blev presset ud i at gøre ting der ikke gave mening set fra modspillernes sysnvinkel. F.eks måtte den ene spiller ned bag min startby langs kysten og lave en by for at få opfyldt et objektive der fik en by grundlagt mere end 5 felter fra hans starby. Det førte jo til noget kold krigs oprustning at se hans fremmarch langs "mine kystområder.
Det holdt hårdt at lade være med at få opfyldt 3 objektives på en gang i midtspillet,hvis jeg bare lige plyndrede 1 kyst by fra hver af dem ud til "MIN" indsø. Men at slås med begge på engang , når jeg nu var blevet en fredelig trader , det måtte jeg nok lade være med. Senere dog!

I praksis viste det sig at min ressource indkomst på 4 guld fra traderoutes, en størrelse 3 by , samt en action hvor jeg tilsidst kunne høste 4 ideer og 4 kultur i en runde blev for svært at hamle op med. Det er der dog ikke nogen tvivl om jeg ikke vil få lov til at bygge sådan op i fred igen! Og de var da også kun et terningslag fra at stjæle min startby med det ene wonder fra mig tilsidst!

Clash of Cultures er blevet et spil jeg skal eje!
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Larsine »

Lørdag spillede jeg tre spil Würfel Bohnanza med Larna. Først spillede vi to indledende spil, hvor Larna vandt begge, og så sluttede vi af med et finalespil, som Larna desværre også vandt. Det bliver helt rart at komme til DjengisCon, hvor man kan spille mod nogle ligeværdige modstandere.
User avatar
Lasborg
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 32
Joined: Thu Apr 04, 2013 9:26 am
Location: Amager

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Lasborg »

Fik klø af min datter på 4 år i Carcassonne :?
Godt nok var det med lidt forsimplede regler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Mik »

Mandag blev det til 2x Bora Bora med 3 spillere. Jeg startede som nr. 3 begge gange, men vandt begge spil. Første spil kunne jeg ikke rigtig få noget til at fungere, men jeg endte alligevel med at få et pænt forspring.
I det andet spil fik jeg fat i dame til at bygge gravmonumenter med, og ved hjælp af en mand som gav offergaver var jeg i stand til bygge alle gravpladserne. 9/10

Medens vi bagefter ventede på atd et andet hold blev færdige med Trajan, tog vi os et par spil The City. Her var det Torben Polack, der på irreterende vis blev ved med at have alle de rigtige kort, så al modstand var forgæves. 8/10
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by JoelP »

Puzzle Strike prøvet
Krystalkuglens skær spår nu
Om skyggefremtid
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Jens_Hoppe »

Tirsdag aften var jeg som sædvanligt i KTMK (Københavns Terra Mystica Klub), hvor det blev til to spil (med fem spillere). Og det var mildest talt ikke mit greatest moment: Først blev det til en hæderlig midt-i-feltet placering som Mermaids, dernæst en suveræn sidsteplads som Witches. Samme spiller vandt i øvrigt begge spil, først som Chaos Magicians og dernæst som Swarmlings (med det er da også om noget de to OP racer i spillet! ;) ). Sjovt nok havde vinderen begge gange kun én by, hvoraf vi måske kan slutte, at byer er slemt overvurderede...!

Så, plads til forbedring, Jens! Jeg håber der kan klemmes en masse øve-spil ind i løbet af den kommende weekend. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Brichs »

JoelP wrote:Puzzle Strike prøvet
Krystalkuglens skær spår nu
Om skyggefremtid
Uuuuh, har du Puzzle Strike? Det skal jeg se ;)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by JoelP »

Brichs wrote:
JoelP wrote:Puzzle Strike prøvet
Krystalkuglens skær spår nu
Om skyggefremtid
Uuuuh, har du Puzzle Strike? Det skal jeg se ;)
Du ka få lov til at tæske mig i puzzle strike når jeg har givet dig høvl i mage wars ;)
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Nissi »

Har prøvet 1960 Making of the President. Det er lidt svært at finde ud af til at starte med, men regelbogen er dog ret god til at vise med billeder. Endvidere har jeg set 5 youtubevideoer, for at komme ordentligt ind i spillet. Så nu glæder jeg mig til at prøve det igen, og forhåbentligt forstår det bedre nu.

Men bestemt et spil, som jeg synes virker meget spændende og lærerigt, idet jeg interesserer mig meget for USA.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by BlueSwan »

Prøvede Quarriors hos Sir William i går. Vi fik spillet det tre gange. To af gangene spillede vi med reglen om at man skal "culle" (trashe) den terning man scorer med. Jeg tror ikke vi opnåede en egentlig konsensus om det var bedst med eller uden den regel. De to første spil var ret ulige. Jeg vandt det første klart og Sir William vandt det andet klart. Tredje spil var tilgengæld meget tæt. Jeg synes selv jeg valgte en bedre strategi end Sir William men mine +3 point spells VILLE bare ikke lande på de +3 point, selvom jeg havde alle 5 terninger. Sir William nåede op på de 20 point mens jeg havde 19.

Bagefter fik vi et ret langt spil Dominion. Vi spillede med Colonies/Platinum og fik trukket en besynderlig samling Kingdom Cards uden en Village til at give ekstra actions og uden et eneste draw kort. Udelukkende terminals og så lige King's Court. De stærkeste kort på bordet var King's Court og Goons. Derudover var der flere udmærkede kort som Militia (der dog overtrumfes af Goons, der er en Militia med +buy og bonus victory points) og Merchant Ship, men uden ekstra actions var der ikke megen idé i at købe for mange action kort. Vi havde dog også Black Market med og her fik jeg via den købt en Farming Village (for ekstra actions) og en Laboratory (for draw), hvilket absolut hjalp mit deck lidt. Black Market er et sjovt kort, synes jeg. Jeg kan godt forstå at de mere seriøse Dominion spillere synes at kortet er for tilfældigt (f.eks. hvis en spiller via Black Market får spillets eneste curser, spillets eneste trasher, osv - i mit tilfælde fik jeg spillets eneste village og eneste drawer), men spil skal vel først og fremmest være sjove og det er det kort.

Egentlig var min plan at satse på en Goons strategi, men manglen på ekstra actions gjorde at det var begrænset hvor meget der kunne hentes på den konto. Jeg fik dog trukket King's Court sammen med Goons en del gange, hvilket gjorde at jeg med noget tøven valgte at købe en del kobber for at opnå victory piont via Goons. Ikke nødvendigvis smart. Da det var et spil med masser af discard attacks og ingen draw gik Sir William hurtigt efter Provinces og fik opbygget et pænt VP forspring. Det lykkedes mig dog efterhånden at få opkøbt en 4 Colonies før Province bunken blev tømt, hvilket sammen med mine 17 VP fra Goons netop gav mig sejren med 66 VP imod Sir Williams 64 VP. Det hele blev dog afgjort på sidste tur hvor jeg lidt tøvende valgte at købe den sidste Province med en forhåbning om at det var nok til at vinde.

Elsker stadig Dominion. Fantastisk spil. Jeg var egentlig positivt overrasket over at spille med sleeves. Mine egne kort er ikke i sleeves og selvfølgelig er fornemmelsen af at sidde med kort i hånden federe uden sleeves, men det var lettere at blande kortene med sleeves og man sad ikke og var nervøs for slid og skader.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply