Hvad har du spillet i dag? April 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Mik »

Tirsdag fik vi spillet 2x Sentinels of the Multiverse i anledning af de mange nye kort der er udkommet.
Det var Krashs første spil, og han valgte en af de ældre superhelte Expatriette, og det var et udmærket valg, som gav os god hjælp. Evind spillede The Scolar, som passede fint til vores miljø-setting, som var Silver Gulch 1883. Et usædvanligt miljø for superskurke, men hvorfor skulle de ikke også have fandtes dengang?
Martin tog Omnitron-X medens jeg tog den anden superhelt, som passede fint ind i westernmiljøet: Chrono-Ranger. Som superskurk valgte vi La Capitán, som var et lige så corny valg som miljøet. En kvindelig 1600-tals pirat i det vilde westen? Hun viste sig at være en hård banan, med masser af besætningsmedlemmer a lá Citizen Dawn, og det viste sig hurtigt at være for stpr en mundful for os. Så vi forblødte ligeså langsomt intil at vi alle var ude indenfor en enkelt runde af hinanden.

Men vi tog et spil til med Kismet, som var så sød en skurk at nærmest fik medlidenhed med hende og ønskede at pumpe lidt mere liv tilbage i hende. Denne gang blev miljøet Time Cataclysm, hvor alle kortene stammer fra alle de andre udgivelser, så man genkender miljøkort fra tidligere spil. Meget underholdene!

De tre andre beholdt deres helte, medens at jeg udskiftede min helt med en af de lidt ældre, som jeg endnu ikke have fået prøvet: Argent Adept, som er en mystisk barde som jeg ærligt talt hurtig blev træt af. Men vi fik i hvert fald hurtigt vundet vores andet spil. Stadig et rigtig underholdene kooperativt spil! 8/10
Image
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Black Sea »

Jens_Hoppe wrote:Tirsdag aften var jeg som sædvanligt i KTMK (Københavns Terra Mystica Klub)...
:lol:
Jens_Hoppe wrote:... hvor det blev til to spil (med fem spillere). Og det var mildest talt ikke mit greatest moment: Først blev det til en hæderlig midt-i-feltet placering som Mermaids, dernæst en suveræn sidsteplads som Witches. Samme spiller vandt i øvrigt begge spil, først som Chaos Magicians og dernæst som Swarmlings (med det er da også om noget de to OP racer i spillet! ;) ). Sjovt nok havde vinderen begge gange kun én by, hvoraf vi måske kan slutte, at byer er slemt overvurderede...!
Sidste spil havde ikke runde-brikken med 5 bonus-point for byer med, hvilket nok var medvirkende til, at han kunne vinde med én by.
Jens_Hoppe wrote:... Så, plads til forbedring, Jens! Jeg håber der kan klemmes en masse øve-spil ind i løbet af den kommende weekend. :)
Du siger bare til, jeg er altid frisk :mrgreen:

... og for mit eget vedkommende blev det til en sidsteplads i første spil med engineers (99 pts), hvor vinderen havde ca. 120 og resten (darklings, mermaids og nomads) havde hhv. ca. 110, ca. 105 og prædis 100 pts.
Andet spil blev det til en andenplads med dværgene (101 pts.), hvor vinderen havde ca. 125 og resten (alchemists, giants og witches) havde præcis 100, 98 og ca. 90 pts.
VC nr. 5243
Don't think of it as a flame---it's more like an argument that does 3d6 fire damage
If Pacman had affected us as kids we'd be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Frouvne »

I aftes var vi kun to mand til den ugentlige spilaften. Det gav mulighed for et gensyn med Antike Duellum. Og det var da et held efter den noget lunkne modtagelse, jeg gav det efter første gennemspilning. Det viste sig ved min gen-gennemlæsning af reglerne, at der var en lille men ikke uvæsentlig detalje, jeg ikke havde fået fat i; mønter kan bruges som joker-ressource. Og det gav et helt andet spil. Bevares, det er stadig et spil, jeg kan være bange for kan komme til at gå lidt i hårdknude og dermed vil få et for langt slutspil, når sejren ellers ser ud til at være placeret. Det var også hvad der skete i aftes. Men der gemmer sig et langt bedre og mere interessant spil, end min første vurdering var. Så det skal nok blive spillet igen. Ikke mindst fordi reglerne samtidig er så let tilgængelige som de er.

Vi sluttede aftenen af med to spil Mr. Jack Pocket, som det er meget lang tid siden, jeg havde prøvet. Det var meget tydligt i mit spil, der kom til at mangle kant. Men det gav bestemt mod på at støve æsken af og få det tilbage på bordet igen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Jonezy »

Benyttede endnu en lockout dag til at spille spil med en med-lockoutet lærer og hans familie. Da vi for et par år siden var i studiegruppe sammen spillede vi en del brætspil og vi havde aftalt at genopfriske gamle minder. Det blev til 3 forskellige spil med 4 spillere.

Vi startede med en omgang Pastiche, som handler om at male kopimalerier af berømte værker. Jeg vandt pga. 2 smukke Gauguin malerier, som gav mig en bonus, da jeg havde malet to værker af den samme maler. Hyggeligt gensyn med et spil, som jeg ikke har spillet længe.

Dernæst tog vi et slag Ticket to Ride i original udgaven. Jeg prøvede at lave mine 2 korte billetter hurtigt, for så at trække flere og flere i en klassisk 'mange billetter' strategi. Det gik så for langsomt og jeg sluttede på en sidsteplads. Husets ældste datter vandt spillet med 2 point lige foran sin far primært takket være billetterne 'Vancouver-Montreal' og 'Seattle-New York', som hun havde fra start og som hun fik bygget uden de store problemer. Jeg holder stadig meget af Ticket to Ride, selvom India-udgaven er min klare favorit.

Vi sluttede dagen med en omgang Small World med Grand Dames, Be Not Afraid... og Cursed! udvidelserne. Mit ry for at snakke mig til sejre i Small World ved at henvise til, at andre absolut er større trusler end mig backfirede og jeg fik nogle grumme høvl på uheldige tidspunkter som jeg ikke kunne overkomme (satans Were-Wizards...). Jeg sluttede endnu en gang sidst og Trille, som også vandt Ticket to Ride spillet sluttede lige foran sin papmor med 93 point mod 90, hvor især hendes startende race Seafaring Leprechauns gav hende mange point. Jeg bør spille Small World noget mere, da det var et herligt gensyn trods øretæverne.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Brichs »

Jeg havde lavet en aftale med Joel herindefra, om at vi skulle mødes og spille spil.

Vi startede med at tage et spil Blue Moon. Jeg har tidligere spillet Blue Moon City, men udover lidt artwork og en plastikdrage eller to, har de to spil da intet til fældes. Blue Moon er dog et super hyggeligt spil; vel nærmest et LCG, når alt kommer til alt? I hvert fald fik jeg læsterlige klø, da jeg ikke kendte mit deck så godt som Joel gjorde. Men helt sikkert et spil, jeg gerne vil spille igen. 7/10

Derefter tog vi os to spil Puzzle Strike (third edition). Det er en virkelig fed videreudvikling af Dominion, med masser af japansk kampspils-humor og en masse god interaktion mellem spillerne. Første spil var jeg sikker på at jeg vandt, men Joel fik vendt kampen - så jeg endte med at tabe. Efter et spil skiftede vi karakter - og i andet spil gik det bedre. Her var jeg faktisk sikker på, at jeg tabte, men jeg fik smidt en masse klø i hovedet på Joel, så det endte godt for mig. Super fed "deck" builder; 8.5/10

Efter aftensmaden tog vi aftenens hovedattraktion; Mage Wars. Hele konceptet med, at du har en spellbook, så du til enhver tid har adgang til hele dit deck, er super fedt. Joel startede hårdt med at give min Warlock gevaldige tæv med hans Forcemaster - så meget, så jeg faktisk troede jeg skulle have æg. Jeg begyndte dog at fange, hvordan min karakter skulle spilles, og så gik det bedre. De mange tæv jeg fik til en start gjorde dog, at jeg aldrig nåede helt at komme op i gear igen. Men rigtig dejligt spil. 8/10.

Alt i alt en dejlig aften, med tre super fede spil, jeg ikke har prøvet før. Fedest.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by netsapiens »

Thunderstone Advance blev spillet lystigt i mit hjem i går, med bare to spillere.
Det var mit første møde med advance, og det er tydeligt at se hvordan designeren har taget alt der var galt med det oprindelige og strømlinet det i stor stil. Klart en forbedring. Dog har jeg stadig lidt med at det ikke føles som at vi spiller mod hinanden, men istedet jager hinanden for at komme først til pointene, og det er svært at stikke en kæp i hjulet på modstanderen. Og derfor glæder det mig at se herover at den kære Brichs er faldet for Puzzle Strike som er min absolutte favorit indenfor deck/chip/dice builderne. Flere folk at spille med, yay! :)
Thunderstone kommer dog ind på en fin 2. plads af de deckbuilders jeg har prøvet.

Og så fik vi lige lyntestet Smash Up. Det kunne godt gå hen og blive en favorit-filler hos mig. Humoren, mulighederne og spillestilen tiltaler mig meget. Et rigtig hyggeligt spil, hvor det bare er sjovt at spille de mange kombinationer.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by JoelP »

Ja, Puzzle Strike blir bare bedre og bedre jo mere jeg får spillet det. Det samme med Blue Moon, men der kunne jeg virkelig godt mærke at jeg kendte kortene bedre. Lidt som da jeg spillede iOS Summoner Wars mod dig første gang.

Tænkte over hvad du ku ha gjort gor at stoppe mig i Mage Wars, du skulle nok ha sat en wall eller 2 op med din quick cast marker (han var incapacitated et par runder) som blokerede LOS så du kunne få et pusterum fra Force Hammers og Force Pulls.
Sig til når du vil ha revanche
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Larsine »

I går kom Eik og Jens for at spille, desværre blev Eik nødt til at gå da Jens kom. Først spillede ejg et spil The City mod Eik, hvor jeg hele tiden lå langt bagefter, men jeg fik alligevel den bedste maskine op og køre, da jeg endte med at får dobbelt point for mine indkøbsvogne, point for mine springvand dobbeltpoint for mine biler og point for Eiks biler. Det var desværre ikke nok og jeg tabte med 68 point mod Eiks 71 point.

Herefter spillede jeg 5 spil The City mod Jens. Jens vandt de 3 af dem, medens jeg kun vandt 2. Det ene var dog et spil hvor jeg konstant lå bagefter Jens, men i sidste omgang formåede at slå ham med 2 point.

Jens og jeg sluttede af med to spil Lords of Waterdeep. Jeg vandt det først med 3 point, medens Jens vandt det andet med ca. 50 point :-(
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by JoelP »

Fik endnu en aften med en masse Puzle Strike og Mage Wars. Begge spil vokser på mig, især Puzzle Strike. Har nu spillet med randm set up og det klæder helt klart spillet med variationer fra begynder-setuppet. Smukt. Og gav endnu en gang en Warlock høvl i Mage Wars, denne gang med Warlord. Vil prøve lock'en næste gang så jeg kan se om jeg kan knække taktikken bag den. Nogen der har gode ideer?
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Brichs »

JoelP wrote:Fik endnu en aften med en masse Puzle Strike og Mage Wars. Begge spil vokser på mig, især Puzzle Strike. Har nu spillet med randm set up og det klæder helt klart spillet med variationer fra begynder-setuppet. Smukt. Og gav endnu en gang en Warlock høvl i Mage Wars, denne gang med Warlord. Vil prøve lock'en næste gang så jeg kan se om jeg kan knække taktikken bag den. Nogen der har gode ideer?
Spillede den "anden" Warlock lige så forsigtigt som mig? For jeg tror han skal ind og være meget mere aggressiv - evt i samarbejde med hans super-minion.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by netsapiens »

JoelP wrote:Fik endnu en aften med en masse Puzle Strike og Mage Wars. Begge spil vokser på mig, især Puzzle Strike. Har nu spillet med randm set up og det klæder helt klart spillet med variationer fra begynder-setuppet. Smukt. Og gav endnu en gang en Warlock høvl i Mage Wars, denne gang med Warlord. Vil prøve lock'en næste gang så jeg kan se om jeg kan knække taktikken bag den. Nogen der har gode ideer?
Prøv at spille turneringsmodellen i Puzzle Strike, hvor taberen vælger at skifte en stack i banken. Det virker afsindig godt, fordi det betyder at banken bliver mere lænet mod ens egen char hvis man taber. Endnu en fremragende balancemekanisme.

Jeg har kun spillet Mage Wars én gang, men der vandt jeg da med Warlock.. eller hvad Tobias? Hvad spillede jeg? :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Larsine »

I går aftes blev Lisa, Lilli og jeg inviteret til sushi og spil hos Eik og Søren. De havde lavet sushi hele dagen, så vi gik i hvert fald ikke sultne hjem.

Efter sushi spillede vi et spil Fearsome Floors, men jeg havde rent glemt hvor maget man kan psykoanalysere det spil, og da Eik har en tendens til AP blev det et langt spil. Takket være Eik var jeg den først der fik sendt to brikker hjem og stod derfor ret dårligt. Eik var selvfølgelig den første der fik en brik ud, efterfulgt af Lisa. Men det betød jo blot at de ikke havde så mange brikker til at påvirke Furunkulus, og det kom til at koste dem. Jeg var den næste der fik en brik ud, men med et smart træk fik Søren to brikker ud i løbet af samme tur. Dernæst kom jeg ud med min anden brik, så kom Lilli ud med to brikker og Lisa fik sin anden brik ud. Så på trods af al Eiks planlægning, analysering, strategi og taktik tabte han alligevel. Desuden var jeg den enste der formåede at få alle tre brikker sikkert hjem :lol:
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by JoelP »

Brichs wrote:
JoelP wrote:Fik endnu en aften med en masse Puzle Strike og Mage Wars. Begge spil vokser på mig, især Puzzle Strike. Har nu spillet med randm set up og det klæder helt klart spillet med variationer fra begynder-setuppet. Smukt. Og gav endnu en gang en Warlock høvl i Mage Wars, denne gang med Warlord. Vil prøve lock'en næste gang så jeg kan se om jeg kan knække taktikken bag den. Nogen der har gode ideer?
Spillede den "anden" Warlock lige så forsigtigt som mig? For jeg tror han skal ind og være meget mere aggressiv - evt i samarbejde med hans super-minion.
Hmmn, han fik sin superminion på banen til sidst, men der havde jeg allerede fået sat et godt sniperhold op af ranged soldater. Tror man skal spamme billige curses, ha et par guard minions og så ellers bygge mana op til at sætte de store minions i spil. Men det kan jeg jo sagtens sige, det må komme an på en prøve :)
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by JoelP »

netsapiens wrote:
JoelP wrote:Fik endnu en aften med en masse Puzle Strike og Mage Wars. Begge spil vokser på mig, især Puzzle Strike. Har nu spillet med randm set up og det klæder helt klart spillet med variationer fra begynder-setuppet. Smukt. Og gav endnu en gang en Warlock høvl i Mage Wars, denne gang med Warlord. Vil prøve lock'en næste gang så jeg kan se om jeg kan knække taktikken bag den. Nogen der har gode ideer?
Prøv at spille turneringsmodellen i Puzzle Strike, hvor taberen vælger at skifte en stack i banken. Det virker afsindig godt, fordi det betyder at banken bliver mere lænet mod ens egen char hvis man taber. Endnu en fremragende balancemekanisme.

Jeg har kun spillet Mage Wars én gang, men der vandt jeg da med Warlock.. eller hvad Tobias? Hvad spillede jeg? :)
Uh, interessant mekanik. Vi spillede bare lidt for at udforske det, skiftede karakterer undervejs osv. Men det lyder da som en god måde at spille bedst ud af 3 eller 5 på.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2013

Post by Mik »

I går blev det så til vort første spil Terra Mystica. Vi var alle noget medtagne efter at have læst reglerne, men kom dog relativt hurtigt i gang, og så gik det fint. Men naturligvis vil vi alle klare os meget bedre næste gang!
Martin klarede sig naturligvis bedst, men vi andre fire var ikke langt fra hinanden. På trods af at være 5 nybegyndere tog spillet ikke mere end 4 timer, inklusive regelforklaring.
Kan godt se hvorfor mange er vilde med det, men dog holde mig til en ikke alt for overstadig rating indtil spillet er prøvet noget mere: 8/10
Image
Post Reply