Køb af nyt strategispil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
UglenDerTog
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 21
Joined: Fri Dec 03, 2010 10:47 am
Favoritspil: Claustrophobia, Small world, Race for the Galaxy
Location: 2200 København N

Køb af nyt strategispil

Post by UglenDerTog »

Hej Alle

Jeg er en gruppe på ca. 4-5 kammerater som mødes en gang i mellem og spiller brætspil. Jeg søger nu et lidt tungere/dybere strategispil som vi kunne få glæde af i gruppen. Vi har tidligere spillet: Small world, stone age, carcassonne, citadels, space alert, dominion. På de sidste har vi spillet meget King of Tokyo samt quarriors. Vi er glade for spil med interaktion og hvor man kan få lov til at være "onde" ved hinanden.

Jeg har haft kig på Eclipse eller cosmic encounter, som jeg tror kunne være gode bud på et spil.

Men hvad mener i? er der nogle spil som jeg burde overveje.

Vh
Anders
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Køb af nyt strategispil

Post by netsapiens »

Avser, det kan hurtigt blive en meget, meget lang liste :)

Jeg tror jeg ville anbefale følgende, i en ikke-specifik rækkefølge:
Chaos in the Old World (inkl. udvidelse hvis i er 5)
Game of Thrones Boardgame 2nd ed. - selve indbegrebet af strategi og rygstikkeri
Cutthroat Caverns, som er en personlig favorit, men mindre strategi og mere skæg og ballade.
Spartacus Blood and Treachery - som jeg ikke selv har prøvet, men som er afsindig populært.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Køb af nyt strategispil

Post by Myde »

prøv evt at kigge på railways of the world, det er vi nogen der er ganske glade for. Det er et større spil der taget et par timer ca, med masser af muligheder for at genere hinanden, og med både langsigtet og kortsigtet strategi
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Køb af nyt strategispil

Post by digter »

Cosmic Encounter ville jeg ikke kalde et strategi spil. Det er dog stadig sjovt og med masser af interaktion. Jeg tror jeres gruupe vil synes at det er godt

2x på Game of Thrones (har ikke prøvet de andre der er blevet nævnt), men det er et længere spil som godt kan tage 6+ timer
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Køb af nyt strategispil

Post by Jonezy »

Hvis I er en fast gruppe skulle I måske prøve en RISK: Legacy kampagne. Det et spil, hvor man efter hvert spil laver varige ændringer på brættet og hvor der løbende bliver introduceret nye regler. En kampagne løber over 15 spil hvorefter man til sidst har sit helt eget unikke spilbræt. Der er masser af interaktion og muligheder for 'ondskab'.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Køb af nyt strategispil

Post by BlueSwan »

Game Of Thrones (Second edition). Der kan I være rigeligt onde ved hinanden. Eclipse er også super godt, men "ondhedsfaktoren" er noget mindre end i GOT, skulle jeg mene. Game Of Thrones er dog bedst med 6 og I bør ikke være færre end 5. Eclipse er bedst med 4 eller 6, men jeg har spillet det med både 3 og 5 med en vis succes.
Last edited by BlueSwan on Mon Apr 15, 2013 3:47 pm, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Køb af nyt strategispil

Post by Sir William »

Myde wrote:prøv evt at kigge på railways of the world, det er vi nogen der er ganske glade for. Det er et større spil der taget et par timer ca, med masser af muligheder for at genere hinanden, og med både langsigtet og kortsigtet strategi
Kan helt sikkert anbefale og støtte op om dette statement.

Det er muligt både at blive irriteret på hinanden, man kan lave aftaler officielt og uofficielt - f.eks. hvis man kører sammen til et arrangment kan man lave aftaler på forhånd :roll: - eller undervejs, man kan genere hinanden og bryde aftaler. Så jo, der er mange muligheder.

Efter denne her weekenden, skal jeg også gerne komme med et bidrag omkring "A game of Thrones", hvilket jo lyder mere og mere lovende. Ikke noget bedre end rygstikkeri.

Er også fan af "Runebound", men har hørt at det ikke er så godt når man er mere end 3 der spiller.
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Køb af nyt strategispil

Post by jondifool »

4X spil (explore , expand , exploit, exterminate) som Clash of cultures og Eclipse er absolut gode bud på spil hvor man kan være onde ved hinanden.

Chaos in the old world og a game of thrones er også fine bud på spil hvor man kan være onde ved hinanden.

Derudover vil jeg gøre opmærksom på "imperial" som et spil der er værd at tjekke ud i den sammenhæng. Lidt specielt at man kan købe og smadre andres lande, men det virker
Image
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Køb af nyt strategispil

Post by glorn »

hvis i har været glade for dominions og quarriors mekanismer og vil have endnu mere interaktion så er Nightfall det naturlige skridt videre. Det kan eventuelt testes på en iphone før i kaster det fulde beløb efter det.
David.
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Køb af nyt strategispil

Post by Foppwin »

Eclipse vil jeg anbefale.
Danny

Image
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Køb af nyt strategispil

Post by Bostrup »

Nu siger du "lidt tungere/dybere". Eclipse er et fremragende spil, men det er væsentligt mere kompliceret (og markant længere) end det I plejer at spille.

Hvis kompleksitetsspringet skal være lidt mindre, vil jeg foreslå El Grande eller Endeavor.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Køb af nyt strategispil

Post by Robert »

Jeg vil også forslå Railways of the World. Det er ikke særlig komplekst men stadig interessant, har atmosfære og kvæver både kortligtede og langsigtede undervejs.

Der er selvfølgelig også Puerto Rico.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Køb af nyt strategispil

Post by digter »

Hvis han leder efter spil med interaktion og hvor man kan få lov til at være onde ved hinanden, så synes jeg egentlig ikke Puerto Rico passer så godt. Interaktionen er vel mere indirekte i det spil.
Image
UglenDerTog
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 21
Joined: Fri Dec 03, 2010 10:47 am
Favoritspil: Claustrophobia, Small world, Race for the Galaxy
Location: 2200 København N

Re: Køb af nyt strategispil

Post by UglenDerTog »

Tak for alle de gode svar.

Jeg har også haft kigget på Game of thrones, men det er bare ikke så tit vi er 6 personer, og spilletiden synes jeg også er en smule for lang til en hverdagsaften. Ellers ville jeg også tro at det er et godt bud.

Vi har faktisk også spillet El Grande, hvilket passede meget godt til os. Tror måske jeg vil se lidt nærmere på Eclipse. Det er nok det jeg hælder mest til. Temaet synes jeg også er meget tiltalende.

Vh Anders
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Køb af nyt strategispil

Post by BlueSwan »

Eclipse er fedt, men det tager altså også et pænt stykke tid - især første gang. Med 5 mand kan I roligt sætte 3½-4 timer af til et spil - i hvert fald i starten. De 30 minutter per mand som spillet er angivet til kræver at alle spiller meget effektivt.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply