Din top 10!

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Din top 10!

Post by BlueSwan »

Som ny indenfor brætspil giver det ikke meget mening at forsøge at lave min egen top 10 liste over brætspil endnu, men jeg vil enormt gerne se hvad I andre tænker. Det er selvfølgelig svært/umuligt/omskifteligt/afhænger af humør/etc, men umiddelbart, hvad er de 10 bedste spil I har spillet? Meget gerne med begrundelser om muligt. :)
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Din top 10!

Post by Mik »

De fleste af os har en BGG konto, og i profilen har vi også mulighed for at opstille to forskellige Top 10 lister.
I min profil (nederst til højre) ser min "All Time Top 10" således ud:

#1: RoboRally
Spillet kan varieres i det uendelige med nye baner, options og varianter. Der kan deltage et vilkårligt antal deltagere, kun begrænset af de øvrige spilleres tålmodighed. Det kræver god hjernegymnastik, og planlægning.

#2: Dominion
Kan varieres i det uendelige, og kan spilles på 30 minutter, hvis man sorterer de værste kort/spillere fra.

#3: Das Motorsportspiel
Desværre et meget langt og fysisk krævende spil. Men til gengæld det eneste racer-brætspil som giver følelsen af at sidde i en rigtig bil og foretage splitsekund-beslutninger.

#4: Steam
Min oprindelige favorit togspil var egentlig foreløberen Age of Steam, men denne udgave er lettere at spille og alligevel lige så krævende. Et uendeligt antal kort og varianter gør at to spil behøver at være ens, og der er optimale kort for 2 til 8 spillere. Et hardcore strategispil.

#5: Terra Mystica
Det er ikke sikkert at dette spil forbliver på min liste, men i øjeblikket ligger det på toppen af min aktuelle liste.
De 14 racer med alle deres forskelligheder, og det faktum at man genere hinanden uden direkte krig, gør hvert spil en interressant udfordring.

#6: Ave Caesar
Det ultimative partyspil for op til 6 personer. Et spil tager kun et kvarter, men det ender altid med at bruger en time eller mere på flere spil, fordi man har det så sjovt. Ved første øjekast et familiespil, men taktisk spil og en smule strategisk erfaring gør det let at skille fårene fra bukkene.

#7: Puerto Rico
Et spil mange elsker at hade. Personligt kan jeg godt lide at blande mikse alle bygningerne sammen og trække dem tilfældigt. Dermed undgår man at der altid følges en slavisk formel. Desuden er det vigtigt med snak henover bordet, således at uerfarne spillere ikke gør det for nemt for spilleren til venstre.

#8: Power Grid
Endnu et strategispil som kan varieres i det uendelige takket være mange kort of varianter. Indeholder et god auktionsmekanisme, som gør det vigtigt at vurdere den nøjagtige værdi af de enkelte kraftværker i forbindelse med energipriserne.

#9: Memoir '44
Selvom det også er sjovt som holdspil (især hvis man har mulighed for at spille blindt!), er det nok mit foretrukne to-spiller spil. Igen er det muligheden for at variere spillet fra mand-mand til hele hære. Hurtigt at spille og let at lære med en passende portion fog of war.

#10: Die Siedler von Catan: Das Buch zum Spielen
Som det vel efterhånden fremgår er variation vigtig for mig. Derfor har jeg også valgt bogen fremfor basisspillet, da jeg netop godt kan lide at to spil aldrig er ens. I øjeblikket er Opdagelse og Pirateri naturligvis i fokus takket være den nyeste udvidelse, men der er flere udvidelser og varianter end jeg nogensinde vil kunne at prøve, så der er altid noget nyt at prøve.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Din top 10!

Post by BlueSwan »

Har kun prøvet ét af spillene fra din liste indtil videre, men det er så til gengæld også det spil jeg selv ville rangere som nr.1 - Dominion.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Din top 10!

Post by Stony »

Nu skal det jo siges, at en person's top 10 altid vil afspejle den enkelte persons spilmæssige præferencer. Nogen kan godt lide krigsspil. Nogen kan godt lide selskabsspil. Nogen foretrækker spil uden direkte konflikt. Nogen foretrækker to-spiller spil, mens andre synes jo flere jo bedre. Og uafhængigt at spiltypen, kan der være forskel på hvor komplekse spillene må være.
I jagten på de spil DU vil kunne synes godt om, vil det nok være en god ide at tænke over hvilke spil du godt kan lide, og i særdeleshed hvad det er der gør at du kan lide dem. For at kunne sætte den slags i et godt perspektiv, kræver det at man har prøvet lidt forskelligt. Men det skal jo nok komme. :)

Jeg ved ikke om jeg kan sætte numrene 1-10 på dem, men jeg giver gerne et bud på hvilke spil jeg personlig mener hører hjemme i en top ti. Jeg vil dog lave en inddeling i to niveauer, for der er gruppe, jeg synes er helt i særklasse godt strikket sammen.

Øverst sætter jeg den allerhelligste Euro-treenighed:
Steam
Eclipse
Terra Mystica

Fællesnævnere for disse spil som tiltaler mig må være, at der er noget økonomispil ind over. Du skal i hvert fald opbygge en eller anden form for økonomisk motor, som giver noget afkast, og dette afkast kan du så geninvestere. Dertil er der konflikt uden at det kammer helt over i bash-the-leader. Eclipse er nok den der kommer tættest på bash-the-leader. (Et spil som falder tungere i den kategori, og jeg derfor som udgangspunkt vælger at gå udenom, er et spil som Smallworld. Nogen kan godt lide den slags. Jeg vil som udgangspunkt helst være fri.)
De to af spillene har en ret lille mængde held involveret. Der er i høj grad sammenhæng mellem kvaliteten af dine handlinger, og din slutplacering i spillene. Bevares, det ER flerspiller-spil, og hvis alle dine naboer i Steam hele tiden insisterer på at gå direkte efter "dine" varer, så vil det sandsynligvis gå dig skidt, men sådan er det jo i næsten alle spil.

Lige under dem, kommer et væld af rigtig gode spil. For at holde mig på ti spil ialt, kunne det blive de følgende syv:

Imperial - Spillet er SÅ TÆT på at være en del af gruppen for oven. Det er rigtig kynisk på den fede måde. Der er både noget "aktie-investering", diplomati og krig. Det rammer dermed lidt udenfor min traditionelle sweetspot, men spillet gør det bare så elegant. Jeg kan især godt lide at du ikke spiller en bestemt nation, og du kan vælge at investere liiiige akkurat nok i en nation til at få kontrol, blot for at køre det økonomisk i voldgraven med et selvmordsangreb på en af de nationer du ikke har noget som helst investeret i.

Puerto Rico - En klassiker som næppe behøver yderligere præsentation.

Brass - Et rigtig godt økonomispil. Jeg har svært ved at sætte fingere på, hvorfor netop Brass fornøjer mig mere end så mange andre økonomispil. Jeg tror det "bare" er et spørgsmål om at det samlede kompleksitetsniveau bare passer mig godt. Der er lige tilpas mange ting at tænke over.

Liberté - Et area-majority spil, og det tredje spil på min liste lavet af Martin Wallace. Det der især stikker af i Liberte, er muligheden for at komme bagfra og vinde. Hvis det ser ud til at du ikke vil kunne vinde "regulært", kan du altid kaste dine ressourcer på de revolutionære, og efterfølgende hakke hovedet af alle dine modstandere. What's not to like? :D

Carcassonne - Ret beset burde Carcassonne nok slet ikke figurere på min liste. Det strider i hvert fald imod min normale præference om at tema og spilmekanikker helst skal passe godt sammen, og temaet skal understøtte/forklare de valgte mekanikker. Men jeg kan ikke rigtig forklare logikken i "Nå, nu skal vi have bygget det her område. Idag skal jeg så afbryde arbejdet på den by jeg er igang med, og jeg skal bygge en vej. Jeg kan så bygge den lige hvor jeg har lyst, men det skal altså være et sving."
Jeg har så nok overlevet den tema-mekanisme-kollision, idet spillet især med højst tre spillere er ret taktisk. I kraft af mange spil på Brettspielwelt, er det et af de spil jeg har spillet allerflest gange. Det skal helst spilles med Traders & Builders samt eventuelt Inns & Cathedrals. Man kan med fordel vælge at lægge nogle brikker tilside, og undlade at spille med dem alle. For spillet bliver ikke dobbelt så godt, bare fordi der er dobbelt så mange brikker. Det bliver bare dobbelt så langt.

Hansa Teutonica - Meget enkelt og elegant spil, som er (næsten) drænet for held.

Magic: the Gathering - Angiveligvis det andet spil på listen, der næppe behøver en introduktion. Det eneste spil der for mit vedkommende overgår Carcassonne i antal spillede spil. I en årrække var det SPILLET. Der blev stort set ikke spillet andet. (Det var så også før jeg opdagede Boardgamegeek, og min spilsamling voksede.) Idag kunne jeg ikke drømme om at kaste mig over det igen, men hold da op jeg har spillet mange timer Magic.
Sidst spillet:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Din top 10!

Post by BlueSwan »

Meget informativ post Steen. Tak. Ingen tvivl om at Terra Mystica efterhånden står meget højt på listen over spil som jeg bare MÅ prøve meget meget snart.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Din top 10!

Post by Robert »

Jeg har det ikke godt med en personlig top 10 - der er så mange gode spil og hvad jeg har lyst til ændrer sig efter omstændighederme. Og når jeg kigger mine egne BGG ratings efter kan jeg se at nogle nok trænger til justering.

Men lad mig da give et bud på spil jeg meget godt kan lide, ikke i prioriteret rækkefølge:

Endeavor - fabelagtigt design, totalt undervurderet
Railways of the World serien - mere atmosfære end (Age of) Steam og meget underholdende. God til folk der kun er lidt øvede.
Nefarious - hurtig, varieret, underholdende, let at lære.
Runebound - det bedste spil af den type jeg har prøvet. Underholdende og stadig med nogen dybde. Mage Knight har meget mere dybde men også meget mere kompleksitet.
Carcassonne Hunters & Gatherers - den variant jeg klart bedst kan lide. Lidt mere dybde end originalen, og stadig enkelt.
Combat Commander serien - godt til at fortælle en historie, underholdende, varieret.

Og så er der alle de andre gode spil - eksempler
Age of Industry - jeg er lidt mere til dette end Brass, måske fordi jeg har spillet Brass en del online og fundet en opstart der plejer at være optimal. Kunne godt ønske mig flere udvidelser til AoI.
Terra Mystica - naturligvis. Men af en eller anden grund tror jeg ikke jeg kommer til at købe det. Mere en følelse end et bevidst valg.
Troyes - bliver spillet alt for lidt
Stone Age - spillet næsten til døde på yucata.
St Petersburg - ditto. Jeg havde det på ønskelisten en gang, men det er så meget nemmere at spille det online. Jeg kender det dog så godt at jeg ofte kan se ret tidligt om jeg vil tabe eller har en chance for at vinde. Een fejl i starten mod kompetente spillere, så er det sket.
Ticket to Ride - Fantastisk introspil, hurtigt tempo, beslutninger hele tiden.
Le Havre - bliver også spillet alt for lidt. Burde nok stå i den første gruppe.
Commands & Colors serien - burde måske også stå¨for oven, men det er ved at være længe siden jeg har spillet dem.
Hawaii - godt worker placement design, hyggeligt tema.
Through the Ages - skarp konkurrence. Bedst til online spil, der er en del små brikker der skal flyttes rundt.
Eclipse - den havde jeg nær glemt. Et af de bedste 4x spil jeg har spillet.
Acquire - det er også ved at være længe siden, men det er et godt gammelt design.
(Age of) Steam - naturligvis

Og så er der alle dem jeg ikke lige husker eller kun har spillet en smule. Tzolkin virker f.eks. meget lovende. Space Alert var ekstremt underholdende, men holder det i længden? Det samme med Galaxy Trucker. Space Empires 4X har potentiale til at blive lige så populær hos mig som Eclipse - heldigvis passer de to bedst til forskelligt antal spillere.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Din top 10!

Post by Stunke »

Android:Netrunner
Det bedste 2 player spil i dag. Det kloer alle de steder hvor Magic the Gathering kloer, men det ejer ingen af de skavanker Magic har.
Symmetrien i spillet er fantastik, faktionerne er skruet rigtigt godt sammen. Influence mekanikken paa deckbuilding hjaelper helt gevaldigt til at give farve uden at fortynde deckene. Det kan spilles rimeligt hurtigt. Det er et meget personligt spil fordi man kan bluffe saa meget som man kan. Det handler meget om at spille paa sin modstander og ikke kun spille kort. Det fylder ikke. Det er nemt at rejse med. Reglerne er virkeligt godt skruet sammen. Balancen lige nu er fremragende.

Dreadball; The futuristic Sports game
Blood bowl uden firserregler. Hvis man holder af spil hvor der er udvikling over tid (Bordrollespil, Blood Bowl, Necromunda, Mordheim...) saa man faar et personligt forhold til sine dukker/brikker/karakterer saa er Dreadball ret godt. Taktikken er ret interessant, man kan sagtens spille med et bashy hold fordi det er ret meget nemmere at slaa folk ihjel i DB end det er i f.eks BB. Mekanikken med at giver spiller positionerne adgang til forskellige dele af regelbogen for paa den maade at differentiere dem er ret godt. Reglerne er inutitive, spillet gaar hurtigt, man skal ikke male 100.000 dukker for at kunne spille. Reglern bliver supportet af et firma der er oprigtigt interesserede at holde spillet i live.


Commands & Colours; ancients
Det er det taetteste man kommer paa figurkrigsspil uden alt det PIS med 100 sider lange regelboeger, daarligt balancerede haere og 1000 timers malearbejde.
Commands & Colours er et paa alle taenkelige maader fremragende spil! Man KAN ikke spille det een gang. Man skal altid lige proeve igen.

Twiligt Struggle
Behoever ingen introduktion. Det tager for lang tid at spille, ud over det er det absolut et af verdens bedste spil.

Age of Industry
Godt skruet sammen. Interessant pengespil uden at blive tungt. Kan spilles ret hurtigt. Nye kort betyder en helt ny spiloplevelse saa hvis man ikke synes AoI var saerligt interssant foerste gang, kan det vaere man skulle spille de paa et andet kort. Der er indtil videre udkommet Tyskland, New England, Japan og Minnesota, men Boardgamegeek.store faar 4 nye kort, hvoraf de to af dem er specielt bygget til to spillere, saa der skulle vaere rigeligt liv tilbage i det spil her.

Imperial
Se ovenfor. Det er virkeligt et unikt spil. Jeg synes det hoerer hjemme i enhver spilsamling.

Hex
Simpelt og meeeeeeget dybere end man tror til at begynde med. Jeg er helt vild med simpliciteten.

Arimaa
Se under hex. Snyd ikke dig selv for at proeve det her et par gange.

Caylus
Worker Placements alfader/gudfader/motherfucker. Det er absolut mit favorit worker placementspil, men jeg faar saa grel analyse paralyse at folk ikke har lyst til at spille med mig...

Race for the Galaxy
Simpelt, godt og interessant. Inkluder kun den foerste udvidelse og man har et virkeligt fremragende kortspil. Ikke voldsomt meget spillerinteraktion, men man skal slagte en del darlings (laes, traeffe svaere valg) naar man spiller det.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Din top 10!

Post by Robert »

Stunke wrote: Age of Industry
... men Boardgamegeek.store faar 4 nye kort, hvoraf de to af dem er specielt bygget til to spillere, saa der skulle vaere rigeligt liv tilbage i det spil her.
Har du et link til en diskussion el.lign. som jeg kan abonnere på så jeg kan følge med i dette?
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Din top 10!

Post by Stunke »

It's about playing games, not owning games.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Din top 10!

Post by Frouvne »

Jeg forsøger mig også gerne med et bud.

1. Diplomacy
Det er ikke fordi jeg har spillet spillet særlig mange gange, men hver gang har det været en stor oplevelse. Grunden til spillet sær-status for mig skyldes dog ikke kun selve spiloplevelsen, som i sig selv er ganske unik med sin blanding af analyse og forhandling. Det skyldes i høj grad også de mange, mange timer, jeg har brugt på at overveje muligheder før spil, har læst strategi-guider, har læst historiske artikler der relaterede til spillet, har evalueret spillet og hvad der sket i det dels alene og sammen med med- og modspillere. Uden sammenligning det spil, der har givet mig de største spiloplevelser.

2. Dominant Species
Et fantastisk tema der er utrolig elegant implementeret i spillets mekanikker. Spillet er på samme tid elegant, tematisk ... og super-brutalt.

3. Steam / Age of Steam
Et fantastisk spil-system. Det er ofte en lidt frustrerende oplevelse ... men som regel frustrerende på den gode "ondt-i-hovedet"-måde. Egentlig har jeg svoret til Age of Steam, men kan godt mærke, at jeg begynder at tage argumenterne for Steam til mig.

4. Innovation
Innovation er det spil, jeg har spillet flest gange de senere år. Spillet er super-underholdende hver gang. Til tider er det mere kaotiske end andre gange, men det er en del af charmen. Man skal dog ikke tro, at der blot er tale om et kaotisk spil; der er rig mulighed for at gøre sig strategiske overvejelser - men fuldkommen kontrol har man aldrig.

5. Imperial
Den geografiske og historiske rammer er stort set identisk med Diplomacy, men spillet er om muligt endnu mere kynisk end Diplomacy!

6. Die Macher
Et helaftensspil om valgkamp i Tyskland. Meget mere nørdet kan det vel ikke blive. Temaet er fantastisk og så er det implementeret på elegant vis i denne klassiker.

7. Liberté
Martin Wallace har en håndfuld spil, jeg kunne have haft på denne liste. Dette er nok det, jeg har hygget mig mest med. En anden dag kunne det have skiftet position med Age of Steam eller måske i stedet have været udskiftet med Automobile, Brass eller Princes of the Renaissance.

8. The Princes of Florence
Man spiller syv runder delt i en fase A og B. Fase A er en auktionsfase, hvor alle spillere vinder en auktion. I fase B har man to aktion. Det er alle dine handlinger i det spil. På trods af hvor simpelt det hele er - eller måske netop derfor - er spillet stadig i dag friskt og knivskarpt. Altid en fornøjelse at spil, hvis alle har en idé om, hvad de enkelte ting er værd.

9. Amun-Re
Reiner Knizia lavede en gang det ene gode spil efter det andet. Der er stadig mange af hans gamle spil, jeg godt gider at spille men ingen mere end Amun-Re.

10. Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island kommer med fordi det er blandt de mest underholdende spil for mig for tiden. Det er slet ikke sikkert, det vil optræde her om et halvt år, men det formår at fænge og underholde mig og det til trods for, at det mekanisk ikke er det mest elegante. Til gengæld ser jeg stadig frem til den store variation i spillet, når jeg på et tidspunkt kommer videre til nogle af de næste scenarier. Endnu har jeg nemlig kun prøvet det første scenarie. Og på trods af at jeg slet ikke har prøvet at vinde i spillet endnu er jeg alligevel ret fascineret af det.

Min top ti liste indeholder en række spil, der har rangeret for mig i årevis og nogle få, der er kommet på listen indenfor de seneste år. Man skal nok ikke lægge så meget i rangeringen. Og man kunne for den sags skyld godt være stødt på et par andre titler, hvis man havde spurgt mig en anden dag. Men der er tale om ti rigtigt gode spil, hvor der er stor sandsynlighed for at man på en lignende liste udført om et år eller to ville genfinde flertallet af i hvert tilfælde de ni første titler.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Din top 10!

Post by Robert »

Tak Stunke. Must buy. :mrgreen:
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Din top 10!

Post by Mik »

Stony wrote:Nu skal det jo siges, at en person's top 10 altid vil afspejle den enkelte persons spilmæssige præferencer.
Alle hitlister afspejler da altid folks personlige præferencer. Når Jesper_Norris i en anden tråd begræder at Cyclades er på vej ud af BGG Top 100 fordi "spillet er langt bedre end den position det har" er det jo præcis en personlig bemærkning. For i realiteten har spillet naturligvis nøjagtig den placering som alle aktive brugere af BGG har valgt. Hverken mere eller mindre.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Din top 10!

Post by Brichs »

Jeg deler da gerne ud af min top 10. Jeg ser (pånær#1) kun på spillene som grundspil, og ikke på udvidelserne.

1. Battlestar Galactica
Spillet, hvor man forsøger desperat at overleve sammen...mens nogle af ens medspillere i virkeligheden er onde, onde robotter, der arbejder på at få spillerne til at fejle, og dø en grusom død. Caveat: Den ligger nummer et, når man bruger min favorit-miks af de to udvidelser, der er kommet indtil nu. Grundspillet er også på min top 10, men for at det skal være nummer 1 kræver det altså udvidelser i min bog.

2. Alien Frontiers
Alien Frontiers er et dejligt spil, hvor du ruller terninger for at placere dem på spillebrættet. Det er cutthroat, det er 50'er sci-fi, og det er super simpelt at lære; men meget komplekst at mestre.

3. Star Wars: X-Wing Miniatures Game
Jeg troede jeg var færdig med Star Wars. Jeg troede det virkelig. Så kom anonceringen af Episode VII, og dette super sjove miniature spil - mit første miniaturespil, endda. Det er vildt sjovt at prøve at læse sine modspillere, for at placere sine egne skibe, så de ikke får tæv, men kan dele godt ud af dem.

4. Conquest of Planet Earth
Et af de mere oversete spil fra Flying Frog Productions, hvor hver spiller er en rumvæsen-race, der vil invadere jorden, og dræbe alle mennesker. Har både en coop-mode, en alle-mod-alle mode og en alle-mod-alle-mod-spillet mode...altsammen uden de store ændringer i reglerne. Smukt, simpelt - og super sjovt.

5. Lords of Waterdeep
Jeg havde intet at have det i, men da jeg så spillet blive spillet første gang udbrød jeg: "Om et år er Lords of Waterdeep det nye sort!" Efter at have prøvet det må jeg indrømme, at jeg synes det er et af de fedeste familie-worker placement spil jeg har prøvet. Det naturlige næste skridt for de begyndere, som har spillet Stone Age, og gerne vil have mere. Meget mere.

6. Eclipse
Der begynder at tegne sig et mønster. Før jeg skrev den her liste ned, havde jeg slet ikke tænkt over, hvor glad jeg reelt set er for Science Fiction. Eclipse er det helt store spil fra Essen 2011, der stadig bliver rantet og ravet om i dag.

7. King of Tokyo
Eller som folket kaldet det; Monster Yatzy. Det er super sjovt at tæske sine venner i det hurtige spil, og de mange, mange evner giver god variation til et ellers meget simpelt spil. Et af de spil, hvor jeg ikke har prøvet at introducere det til en gruppe, uden der er mindst én der ender med at købe det. Super sjovt.

8. Caylus
Caylus er bedstefar til Worker Placement spillene, og er virkelig en fed, kompleks oplevelse. Der er så mange taktikker, at tage af, og de mange veje til sejr giver et heltvildt sjovt, varieret spil.

9. Thunderstone Advance
Thunderstone Advance er en form for 2'er til Thunderstone, som er "Min" deckbuilder. Andre spiller Dominion, som jeg synes er for livløst og uden et reelt mål at føle på; her har Thunderstone en dungeon med monstre, der skal besejres, og tema flydende ud af alle porrer. Thunderstone Advance retter på noget balance, der ikke helt var det i det første, og er super hyggeligt.

10. Smash Up!
Alien Zombies. Robot Pirater. Dinosaur-troldmænd. I Smash Up tager du to forskellige faktioner, der hver især har et tema - både spilmekanisk og på kortenes type - og blander dem sammen i et deck, hvorefter alle spillere kæmper om kontrollen over en flok baser, der er i spil.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Din top 10!

Post by Jens_Hoppe »

Mine højst-ratede spil, i tilfældig rækkefølge, er:

Magic: The Gathering
Her har vi et spil, som jeg (næsten religiøst) brugte år af mit liv på at dyrke, i en sådan grad at min brætspilsinteresse (for ikke at tale om mine studier 8) ) kørte på lavt blus i den periode. Det var en fantastisk tid, men på et tidspunkt valgte jeg alligevel at prioritere, well, resten af mine brætspil i stedet for Magic. :) Men hold da op, hvor var Magic et fascinerende, spændende, og meget, meget dybt spil.

1830
18xx spillene er mine yndlingsspil indenfor både togspils-genren og økonomispil generelt, og 1830 er det bedste 18xx jeg har prøvet. Det er dybt, langt, totalt ondsindet og voldeligt, og meget, meget fascinerende. Som efter en større sportspræstation er man udmattet efter et spil 1830 - men på en god måde.

Civilization
Nej, ikke det nye pladder fra Fantasy Flight, men selvfølgelig klassikeren fra Avalon Hill, designet af Francis Tresham - som jo sjovt nok også var manden bag 18xx genren! I min bog uden tvivl det bedste civilisationsspil der er lavet.

Amun-Re
Knizia hører man ikke meget til længere når man snakker gamers' games, men da euro-genren var ny(ere) stod han med rette på, eller i hvert fald meget tæt på toppen af piedestalen af de bedste designere. Manden har en evne til med matematisk præcision at få det mekaniske i sine spil til at fungere optimalt - som en fintunet, tysk motor. Man behøver ikke kunne lide hans spil, men man ved stort set altid at de fungerer, hvilket er mere end man kan sige om de fleste andre designere. Amun-Re gør mere end det; det er en storslået oplevelse, noget nær det perfekte eurogame, og et spil jeg aldrig bliver træt af. Det er jeg ikke ene om at synes; det eksemplar som står i KBK er slidt og snasket i en sådan grad at det snart udgør en helbredsrisiko at spille med det. :)

Titan
Uanset at jeg elsker spil fra stort set alle genrer og til stadighed opdager nye spil som er fantastiske, ligger mit hjerte sgu hos det gamle Avalon Hill, og den type spil de producerede. De fleste nye spil spiller vi en lille håndfuld gange, hvorefter vi er videre til det næste, men de bedste af de gamle spil var spil som kunne holde til at blive spillet mange gange: En af mine yndlingsanekdoter er beretningen om første gang jeg deltog i Titan-turneringen på Viking-Con. Jeg og vennerne havde spillet det måske 10 gange før, og syntes vi var rimeligt gode, men vi fik alle læsterlige tæsk af de rigtigt erfarne spillere, folk med 100+ spil på bagen. De, derimod, var hårdt presset af den lille klike af nærmest fanatiske spillere som på det tidspunkt var oppe i nærheden af 1000 spillede spil. Tænk at kunne spille et fantasy-voldsspil, hvor erfaring i den grad betyder noget, og som i den grad bliver ved med at være sjovt og spændende at spille!

Hannibal: Rome vs. Carthage
Jeg startede i sin tid som krigsspiller, og denne klassiker (fra Avalon Hill!) er en af mine absolutte favoritter. Det finpudsede og arbejdede videre på konceptet i det meget originale og nytænkende We the People, og forbedrede det på stort set alle punkter.

Tigris & Euphrates
Knizia igen, endnu et fantastisk spil. Mere territorielt og voldeligt end man normalt ser i eurogames, hvor konfrontationerne helst ikke skal blive for direkte. Men sådan er det ikke i T&E, hvor trækuber og pap-tiles dækker over et spil som i den grad lader en smadre sine modstandere hvis de af vanvare er kommet til at blotte sig.

High Frontier
Jeg var ikke en Eklund-fanboy inden High Frontier. Hans gamle spil havde jeg kun snuset til, og alt tydede på at de var for lange, mærkelige og mekanisk dårligt fungerende for min smag. Men High Frontier gjorde mere end jeg nogensinde kunne have gættet; det genåbnede for mig en næsten barnlig fascination af rummet, teknologi, muligheder og troen på fremskridt. Alt sammen bare ved at spille et brætspil... :D

War of the Ring
Med en milliard plastikfigurer og Risk-agtigt gameplay havde jeg aldrig troet jeg ville kunne lide WotR. Men det overraskede i den grad positivt.

Terra Mystica
Den nye dreng i klassen. Før Essen sidste år bed jeg mærke i beskrivelsen af dette spil, og øremærkede det som noget som måske kunne være interessant. Men helt ærligt, en ny, uerfaren designer med et spil fra et lille firma lover sjældent noget godt, og jeg ville aldrig have troet at det i den grad ville blive en klassiker. Men nu sidder jeg så her, knap 20 spil senere, og kan ikke rigtigt tænke på noget spil som jeg hellere vil spille end Terra Mystica!


(Umiddelbart under top 10 har jeg spil som Britannia, Knizias Lord of the Rings, Puerto Rico, Age of Steam, Brass, Homesteaders, Innovation, Navegador, Legends of Andor, samt en hel masse supergode krigsspil)!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Din top 10!

Post by digter »

The Resistance
Image
Post Reply