Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by zutcorp »

I går fik jeg prøvet War of the Ring, 1st. edition. Vi blev desværre ikke helt færdige, men det spil var så sjovt jeg straks købte det idag (2nd ed+ expansions). Glæder mig til at prøve det igen, henover sommeren.
User avatar
EagleMountain
Posts: 2
Joined: Tue Jun 25, 2013 2:50 pm
Favoritspil: Pandemic, Cosmic Encounter og Flashpoint: Fire Rescue
Location: Denmark, Farum
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by EagleMountain »

Vi fik spillet Cosmic Encounter, Last Night on Earth og Quarriors! i går. Super fed aften med drengene fra work :)
-Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing. -- Oliver Wendell Holmes
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Frouvne »

I onsdags stod den på brætspil ved et arrangement på Bryggens Ølbar. Det var nok lidt mindre end jeg havde forventet mig, men til gengæld ganske hyggeligt. Da der var mest gang i spillene var der vel tre eller fire borde i gang. Og meget mere kunne der heller ikke være. Vi fik spillet Terra Mystica og selvom jeg følte, at jeg skulle generindre spillets regler og scoringsmuligheder undervejs, syntes jeg spillet gled hæderligt. Jeg håber inderligt, at jeg får mig taget sammen til at få det spillet meget mere. Aftenen blev rundet af med et spil Würfel Bohnanza ... og det er jo altid ganske tilforladeligt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by jondifool »

Frouvne wrote:I Vi fik spillet Terra Mystica og selvom jeg følte, at jeg skulle generindre spillets regler og scoringsmuligheder undervejs, syntes jeg spillet gled hæderligt. Jeg håber inderligt, at jeg får mig taget sammen til at få det spillet meget mere.
Må jeg anbefale http://lodev.org/tmai/ til at holde spillet skarpt i erindringen!

bortset fra det fik jeg sat mit thunderstone op (har basic og dragonspire settet) til at bruge med "the epic variant" reglerne. Det er blevet prøvespillet en enkelt gang igår.

Jeg holder meget af spillet og det var klart sjovt at have adgang til alle kortene. Men...men...men - det har altså ingen catch up mekanisme overfor den spiller der har den bedste start, og den abstrakte dungeoun mekanisme må klart ku gøres sjovere/mere fængende.

umiddelbart overvejede jeg at lave et bastard spil af Runebound og Thunderstone- og simpelt hen bruge Runebound kortet til at bevæge sig rundt på, med de dertil hørende terninger. Og så thunderstones village aktions i byerne, og slås med monstre i de dertil hørende felter.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by BlueSwan »

Var forbi Sir William i går og fik langt om længe prøvet Android: Netrunner. Vi spillede tre spil og brugte vel egentlig mest de spil til rigtig at finde ud af hvordan det skulle spilles. Vi fik således også begået flere fejl, og der er lige et par ting jeg skal have afklaret endnu omkring reglerne. Hvis man ikke har erfaringer med CCG/LCG's så er manualen absolut ikke letlæselig. Vi lavede ikke deckbuilding, men spillede i stedet med de prædefinerede sæt.

I første spil spillede jeg Jinteki og Claus spillede Noise. Jeg vandt en meget hurtig sejr, da Claus lavede et run på en remote server, hvor jeg havde installeret en "Snare!". Med en Snare! kunne jeg betale 4 clicks for at tildele Claus 3 net damage. Da Claus kun havde ét kort på hånden var det game over for ham. Lektion nummer 1: Hav altid 4 kort på hånden som runner!

Da første spil gik så hurtigt prøvede vi igen med samme decks. Denne gang fik vi et meget længere spil, hvor Claus fik opbygget en hel hær af virus-baserede icebreaker programs, der meget let kunne bryde igennem mit ice, der var ret svagt. Det førte til en sikker sejr til Claus. I det spil havde vi lidt svært ved at tyde reglerne på visse kort, bl.a. på kortet Parasite, som vi undervejs opdagede at vi spillede forkert.

I tredje spil skulle vi prøve noget nyt. Nu spillede jeg Kate "Mac" McCaffey imod Claus' Haas-Biorod. Det blev et langt og ret lige spil, der kunne være gået til begge sider. Til sidst lykkedes det mig med et lidt heldigt angreb på HQ at nappe den tredje og afgørende Agenda fra Claus.

Min umiddelbare vurdering er meget positiv. Jeg kan godt forstå at spillet dyrkes nærmest religiøst i visse kredse. Jeg kunne helt sikkert godt tænke mig at spille det mere og kunne godt tænke mig at prøve lidt deckbuilding, så hvis der sidder Netrunner spillere derude, så smid mig en PM. Jeg kan godt forstå at nogen mener at held spiller en for stor rolle i spillet, men omvendt er de konstante usikkerhedsmomenter også med til at skabe en ret intens stemning i spillet.

Afslutningsvis tog vi et spil Dominion, hvor vi trak en af de kedeligste kingdoms jeg har spillet IRL. Pearl Diver, Sage, Develop, Armory, Wandering Minstrel, Rats, Contraband, Royal Seal, Tactician, Jester - og med platinum/colonies. Umiddelbart er der ikke én eneste stærk strategi på dét board. En pengetung strategi vil givetvis vinde i de fleste tilfælde. Wandering Minstrel er eneste village her og problemet med denne er at den kun fungerer i forbindelse med virtuelle mønter - altså penge på actionkort. Eneste actionkort der giver penge her er Jester. Så det forsøgte jeg og krydrede det med et par Tacticians. Skulle denne strategi lykkes tror jeg at jeg skulle have gjort mere ud af at trashe, men develop er en svag trasher. En sikker sejr til Claus, men generelt en kedelig kingdom, der blev gjort kedeligere af at mine ture blev lange, da et utal af Wandering Minstrels tager lang tid at spille (hver gang skal man vende de tre øverste kort i sit deck, discarde treasures og victory kort og lægge de resterende tilbage igen i en ønsket rækkefølge) - sådan er det når man spiller Dominion i fuld random mode - nogle kingdoms er fantastiske, andre er kedsommelige. :)
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Mik »

Mandag bar fem spillere til Terra Mystica. Har problemer med at få Konstruktørerne vil at virke, og de fungerede heller ikke denne gang for mig. Var ikke i stand til at lægge lægge mit første hus ved siden af den siden af starspillere, og og lagde derfor der hvor der var var gode broforbindelser, men de andre fire byggede langt væk, og det det andet hus ville blive klemt inde hvis jeg bygger derovre, så det kom ovre til det første hus.. Så jeg gik ikke megen power. Vinderen blev Martins Dysterlinge, med Eivinds Kæmper på andenpladsen, efterfulgt af Torben Ussings Havfolk og Brians Nomader samt mig på forsmædelig sidste plads. Ikke noget at være stolt af! 9/10

Aftenen sluttede af med Powerboats, for jeg tog en enkelt chance, og gik galt, og igen måtte jeg se mig selv på en sidste plads. Eivind lavede et perfekt løb. 9/10. Altid et underholdende spil.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Jens_Hoppe »

Mik wrote:Har problemer med at få Konstruktørerne vil at virke, og de fungerede heller ikke denne gang for mig. Var ikke i stand til at lægge lægge mit første hus ved siden af den siden af starspillere, og og lagde derfor der hvor der var var gode broforbindelser, men de andre fire byggede langt væk, og det det andet hus ville blive klemt inde hvis jeg bygger derovre, så det kom ovre til det første hus.. Så jeg gik ikke megen power.
Ingeniørerne får 5 power fra deres 2. tempel, og den indkomst er GULD værd! Koncensus i KBK er at racen er meget, meget stærk, hvis den får plads til at bygge sine broer i fred. :)

I KBK blev jeg introduceret til Space Cadets, hvor "introduceret til" i denne sammenhæng betyder at jeg på 30 sekunder fik beskrevet den rolle jeg startede med, og derefter fik relevante regler at vide hen ad vejen. :) Vi spillede på hard mode (hvad det så end betyder), og fik da også grumme tæsk. Jeg er ikke sikker på at spillet lige er min type spil, men det var nu meget godt skruet sammen og ret sjovt for hvad det er. Idéen med at bruge alle de mange forskellige minispil til at repræsentere de enkelte ansvarsområder på rumskibet er godt tænkt, og tids/stress-faktoren gør at de erfarne spillere ikke kan sidde og topstyre hvad der skal gøres. Når det er sagt er hverken huskespil, følespil, roborally-planned-movement, eller de andre minispil noget jeg egentlig synes er ret sjovt, og det trækker jo unægtelig noget ned...

Efter rumspillet var der selvfølgelig også lige tid til lidt Terra Mystica, hvor mine Darklings spillede uafgjort med Dwarves (129 points hver), med de to andre fraktioner halsende langt bagefter.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Mik »

Jens_Hoppe wrote:Ingeniørerne får 5 power fra deres 2. tempel, og den indkomst er GULD værd! Koncensus i KBK er at racen er meget, meget stærk, hvis den får plads til at bygge sine broer i fred. :)
Ja, det opdagede jeg, de jeg byggede mit andet tempel henimod slutningen af spillet :oops:
Jeg havde alt for travlt med at bygge mine to første broer og mit fort.
Så jeg er fuldt ud klar over at det min egen inkompetance, som fik mig til at undlade at kigge nærmere på brættet inden jeg placerede mine bygninger!
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by jondifool »

Mik wrote:Mandag bar fem spillere til Terra Mystica. Har problemer med at få Konstruktørerne vil at virke, og de fungerede heller ikke denne gang for mig.
Ingeniører står og falder med, ligesom de fleste racer med at få gang i en ordentlig worker produktion. Målet må være at havne på og beholde et 5 dwellings treshold asap som producere 4 workers. Da det lavere treshold på 2 workers og 2 dwellings imho er for lidt, og for svært at komme videre fra.

Starten er som altid altafgørende. Bortset fra at være sidst og take 2 coins/dig tile, så er det med 9 i start power oplagt at gå efter 3 power/shipping eller til nød 3 power/1 worker og så få sejlet i tur 2. Dermed er man seriøs kandidat til at få 2xdigging aktion. Et alternativ er hvis man står til at leeche 3 power rimeligt sikkert og der ikke er andre seriøse kandidater til 2xdigging, at gå efter en præst og opgradere sailing i tur 1.

Combination af sejling og 2x digging giver adgang til 3 steder hvor man kan transforme 1 gang og nå et nyt gråt bjerg felt.
(numrene på felterne kan ses her http://lodev.org/tmai/ bare start et tilfældigt spil og tryk en tilfældig race- og vupti et spilbrædt med numerede felter)
Fra F11 til E11 til C11 , og Fra E7 til E6 til C5. (F1 til F2 til G4 kan også bruges og virker især når grøn eller rød sejler omkring C9, D9 og truer på C11 og på E11).
Det sværre i ingenørenens setup er at finde ud af om man kan slippe afsted med at placere på F11 og E7 som er felter der er sikre på at give en masse power igen, men som også kan blive blokeret ret så alvorligt.

Derefter handler det om at få 2 templer, også senere et stronghold med broer. Men det kan jeg se at du er ved at have bidt mærke i.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Mik »

Med 16 spil har jeg såmænd prøvet alle 14 racer mindst en gang hver, men det var kombinationen af ikke at kigge ordentligt på deres brættet og så en dum placering af hus nummer to, hvor jeg burde have bygget i nærheden af andre når nu de ikke ville bygge ved siden af mig.

Nå, men tirsdag var tirsdagsgruppen nået til Essen-spil nummer to i vor nylige forsøg på at lære Krash alle de gode spil vi spillede inden han begyndte at deltage i tirsdagsmøderne. I sidste uge var det Noblemen, og i går blev det så Nieuw Amsterdam, som stadig er et af mine favoritspil fra 2012. På grund af auktionen og de mange interagerende handlinger kan man dog ikke forvente at nye spillere klarer sig særlig godt i første spil. Der var skarp konkurrence imellem Jesper, Martin og Eivind - og dette blev også vinderrækkefølgen, medens at jeg lige akkurat kunne knibe mig ind foran Krash i bunden af pointskalaen. Vi nåede dog alle over 50 VP, og ingen af de førende nåede endnu en omgang rundt, så det var et tåleligt nederlag. Et brilliant strategispil uden megen held, og med at rigtig ond auktion, hvor det gælder om at regne rigtig og ikke byde mere end rimeligt for det bedste tilbud. 9/10

Inden aftenens spil have Jesper, Eivind og jeg også lige tid til at spille The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring Deck-Building Game. Eivind så længe ud til at vinde med en ond kombination af fjender som han sendte imod os igen og igen. Men halvvejs i spillet fik Jesper overtaget, og han endte med at vinde. Jeg var den eneste som bygget Lokaliteter, men selvom havde jeg fire nede på samme tid hjalp mig ikke til sejren. Stadig et rimeligt underholdende kortspil. 7/10
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Stony »

Til aften var vi for en sjælden gangs skyld samlet alle mand i vi-forsøger-virkelig-at-samles-en-gang-om-ugen spillegruppen. Jeg havde læst op på reglerne til Serenissima. Det bliver næppe nogen nyklassiker, men jeg synes det var fin underholdning for hvad det nu var. Spillet er rimeligvis lettilgængeligt, og havde et par fine mekanismer. Det tiltaler mig lidt, at man slet og ret skal have flest penge for at vinde, og penge er også det du har brug for, for at forbedre dig. Så med lidt held, får man de beslutninger, hvor man skal overveje hvorvidt man vil investere for at forbedre sig, eller om man skal holde på pengene. Jeg synes ikke helt det skete i vores spil, men nu var vi også lidt tilbageholdende med kamp. Mere kamp vil uden tvivl øge behovet for at investere mere, og så kommer de lidt sværere beslutninger.
Det bliver en lidt forsigtig 6/10 for førstehåndsindtrykket.

Bagefter fik vi rettet op på den fejl, at nogen i spilgruppen endnu ikke har prøvet Würfel Bohnanza. Der er ikke ret meget i det spil, men det er hurtigt lært og hurtigt spillet, og for en filler er det egentlig ganske underholdende. 7/10
Sidst spillet:
Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Myde »

Jeg fik lavet en spontan spille-aftale lørdag med Jesper ; vi startede med vist nok 4 runder Salmon Run af varierende længder. Rigtig godt lille spil, og fungerede også fint med to, omend det helt klart er bedre med flere. Det modulære bræt fungerer rigtig godt med forskellige sværhedsgrader, spillængde, og forskellige antal bears, eagles osv, så man har også ret stor indflydelse på hvor meget man kan genere hinanden på en given bane.

Derefter nåede vi også lige et par runder Infinite City, før Jesper måtte rende videre til næste spille-aftalte :)
Post Reply