Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Jens_Hoppe »

Oooog, så blev der sørme spillet Terra Mystica i KBK igen i går! To spil spillede vi, og min præstation svingede fra det ene ekstrem til det andet i de to spil:

I første var jeg de noget uheldigt navngivne Swarmlings, for grundet almindelig dumhed (fra min side) kombineret med helt urimelig ondskab (fra de andres) blev det en sørgelig forestilling: Men en score et sted i 70'erne blev det vist det dårligste TM-spil jeg kan huske fra min side. Dumme Swarmlings...

Men så gik det heldigvis bedre i andet, hvor jeg faldt tilbage på mine gamle venner Engineers. De fik en fantastisk start, og byggede to byer i tur 3. Omkring 30 points totalt blev inkasseret på broerne (kombineret med 12 points for næststørste område og en del points på kult-trackene), og en slutscore på 126 var nok til en sejr.

Før vi gik i gang med det "rigtige" spil, havde vi også taget et spil Augustus. Der var vist bred enighed om at det var jævnt kedeligt, så mon ikke det er en stærk kandidat til SdJ...? :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Mik »

Det ser ud til at blive en god uge.
Tirsdag havde jeg ikke rigtig forberedet noget nyt, så Krash fik lov til at bestemme aftenens spil, og han valgte Macao. Det er Stefan Feldts mest originale spil, og det er altid en fornøjelse at spille det. Det blev til to spil, som Martin begge vandt. Jeg vandt jo begge spil sidst vi spillede det, så jeg havde lovet jeg ville tabe - jeg havde dog ikke helt regnet med at tabe så stort i det første spil. Jeg kunne simpelthen ikke få terningerne til at matche mine farveønsker. Så i den andet spil spillede jeg noget mere konservativt og blev nummer to. 9/10
Last edited by Mik on Thu Jun 13, 2013 1:43 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Frouvne »

I aftes lykkedes det størstedelen af spilgruppen at være samlet og bedriften blev ikke mindre af, at vi også nåede at spille hele tre spil, jeg ikke tidligere har prøvet.

Aftenens hovedspil var Snowdonia, som jeg godt nok har bemærket af flere omgange, bl.a. da det var på Kickstarter, men som jeg aldrig rigtig har fået sat mig ind i, da det umiddelbart så lidt små-kedeligt ud. Det gør det også i praksis, men det sætter også et lavt forventningspres på spillet og det formåede da også i den grad at overraske positivt. Spillet var relativt let tilgængeligt og alligevel tilpas interessant til at man bliver nysgerrig på, hvordan det ville udfolde sig under andre betingelser.

Aftenens to sekundære spil var Marrakech og Shadow of the Sun. De var begge ganske hyggelige og til at udholde, da de ikke er længere eller mere komplicerede end de er. Men jeg tvivler på, at vi kommer til at se mere til nogle af de to titler.
frouvne, administrator

Image
Culkasi
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 37
Joined: Tue May 28, 2013 5:13 pm
Favoritspil: http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Culkasi »

3 personers steam Over Holland, lidt over 4 timer, stor sejr til mig - det var det det blev til idag
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by jondifool »

Lørdag var der desværre sygdom og afbud til at spille Here I Stand - istedet blev en intro runde gennemgået med 3 spillere, en usel pagt mellem de 2 andre, kombineret med 2 starthænder med under 2 point i snit pr kort gjorde det til en kedelig omgang at komme igennem. Når Paven er nødt til at ligge et 1 points kort i diet of worms, så har man dårlige kort!! Glæder mig til at prøve det spil rigtigt

Terra Mystica blev spillet og nydt.
Et 5 personers eclipse fik jeg derefter vundet ved at stå i midten tidligt uden at nogen turde være den første til at angribe.

tirsdag blev det til cities of thieves i blågårds brædtspills klub- sjovt og underholdende spil, der mest udemærker sig ved at at utroligt simpelt men velfungerende kamp system. Udover det var aftenen præget af en højlydt bloodbowl team match i bagrunden der vækkede gode minder om gamle dage.

Idag blev det til et 6 personers Eclipse igen med 4 nye spillere som følte sig utroligt godt underholdt, måske fordi de fik lov at kæmpe om midten og vinde mens os der kendte det stod i vores hjørner og ikke rigtigt kom ud derfra!
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by BlueSwan »

Lang spilledag igår.

Spillede først med nogle kolleger. Startede med Agricola fire personer. Det var anden gang jeg prøvede det. Det gik aldeles forrygende. Trods nogle halvsløje kort endte jeg med at fylde hele farmen og score points på stort set alt. Fik 48 points, hvor nummer to kun fik 25 points. Virkelig et godt spil som jeg bliver nødt til at eje.

Derefter var vi fem mand til City Of Horror. Spillet fungerende såmænd udmærket og er man til forhandlinger, backstabbing og uforudsigelighed tror jeg det er fortrinligt. Jeg har dog efterhånden konstateret at jeg primært kan lide logik-drevne eurogames, så det var ikke lige min stil.

Om aftenen spillede jeg Bora Bora hos Claus (Sir William) med Merete (Myde) og Robert. Det blev til en klar sejr til Robert, der satsede på at dominere templet. Iøvrigt samme grundlæggende strategi som jeg vandt på sidst (har kun spillet det to gange). Jeg selv startede virkelig sløjt med nogle vanskelige task-tiles og begik to store fejl. Den første fejl var at jeg desperat prøvede at løse mine tasks. Den anden og mere alvorlige fejl var at jeg gik efter at bygge alle bygninger UDEN support fra man/woman tiles. Det betød at jeg stort set ikke foretog mig andet end at samle ressourcer og bygge bygninger. Jeg blev derfor nummer sjok. Claus havde derimod support fra man/woman tiles til byggestrategien men klarede sig egentlig ikke markant bedre og endte på tredjepladsen (til trods for at visse brugere på BBG hævder at denne strategi er overpowered, når man får de rette man/woman tiles til den, som Claus gjorde). Merete blev nummer to på en mere bred tilgang til spillet. Et super godt spil, der hører til mine absolutte favoritter.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Sir William »

Jeps, blev introduceret til Bora Bora i går.

Jeg valgte bygge strategien og havde faktisk halvvejs i spillet muligheden for at bygge alle slags bygninger med mine kvinder såfremt jeg havde ressourcerne.

Fik også ekspanderet en del og besad derfor nogle gode felter tidligt i spillet, hvilket jeg så erfarede var en meget dårlig ide da de så bliver stjålet.

Lavede nogle enkelte fejl undervejs, men det var mere dummefejl da jeg når jeg byggede bygninger kun scorede point og glemte at tage den tilsvarende bonus. Det gjorde så reelt, at jeg ikke rigtig fik brugt mine guder og tænkte faktisk ikke over, hvorfor jeg ikke kunne bruge dem og konstant manglede offerings før i 5. runde. På det tidspunkt havde jeg så også 3 røde guder.

Jeg satsede mest på at sætte hytter, få fat i mænd/kvinder og så bygge. Derfor overlod jeg templet og smykkerne til Robert og Merete, hvilket måske ikke var så smart.

Fik dog løst 8 af mine missioner, den 9. lykkedes ikke men det var mere fordi jeg var sidst til at vælge efter 6. runde og kun kunne vælge noget som jeg ikke kunne opfylde. Det var så lige 12 point som dog fortsat kun ville give en 3. plads lige efter Myde.

Det er et super spil og det skal helt sikkert spilles igen. Der er så mange ting man kan gøre og gerne vil gøre. Så enten skal man skabe en balance eller også fokusere på nogle få områder men en gang imellem generer de andre lidt.

At terningerne ikke altid er med en, er så jo ens for alle. Ikke super når spiller et slår 3 x treere mens vi andre alle slår firere, femmere eller seksere. Det skabe lidt problemer.

Arbejde mens man spiller dette spil, er også en meget dårlig kombination. :oops:
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Mik »

Sir William wrote:At terningerne ikke altid er med en, er så jo ens for alle. Ikke super når spiller et slår 3 x treere mens vi andre alle slår firere, femmere eller seksere. Det skabe lidt problemer.
Ikke større end at de kan klares med et par kort på hånden (som kan bruges som jokere, hvis man ikke lige har den rigtige slags).
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Sir William »

Mik wrote:
Sir William wrote:At terningerne ikke altid er med en, er så jo ens for alle. Ikke super når spiller et slår 3 x treere mens vi andre alle slår firere, femmere eller seksere. Det skabe lidt problemer.
Ikke større end at de kan klares med et par kort på hånden (som kan bruges som jokere, hvis man ikke lige har den rigtige slags).
Tror med flere spil, så lærer jeg også at omgå det problem.

Er altid lidt varsom med at bruge Guderne eller bruge dem på det rigtige tidspunkt. Var meget fokuseret på, at få de hvide og blå guder i starten, men da de så var brugt var der kun grønne og røde tilbage. Fik aldrig brugt mine røde, men endte med at måtte handle dem for 2:1. Og hvorfor jeg så havde så mange røde, havde fået missioner der påkrævede dette.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Mik »

to røde (eller en hvilkensomhelst farve) er jo også hvidt eller blåt...
Image
Culkasi
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 37
Joined: Tue May 28, 2013 5:13 pm
Favoritspil: http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Culkasi »

Idag blev det til et par Ragnar Brothers spil;

Først, vores første spil "Workshop of the World". Jeg missede totalt, som jeg ofte gør første gang jeg spillet et spil, sammenhængen mellem de ting jeg gør og den måde man vinder på, og blev en relativt sikker nr sidst.

Vi spillede derefter "Blooming Gardens" - og det er et fantastisk spil som vi efterhånden har spillet en del gange, og simpelthen ikke kan få nok af.

Alt i alt, en fin aften, med et par gode spil i den lettere afdeling.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Larsine »

Fradag d. 7. snuppede Larna og jeg tre spil Ticket to Ride: Schwitzerland.

Første spil lå vi meget lige, men Larna fik de 10 point for den længste rute, og endte med at vinde med 7 point.

Andet spil vandt jeg overlegent (over 50 point mere end Larna), idet jeg afsluttede en mulliard billetter, og langt de flest af dem gav rigtig mange point. Jeg var dog lidt heldig, idet jeg flere gange trak 3 billetter, hvoraf jeg enten havde lavet dem alle, eller kun manglede meget lidt. Larna havde ikke en chance i det spil.

I det tredie, og afgørende, spil, var det så Larnas tur til at styre. Hun blev ved med at trække billetter, og trække billetter, og trække billetter. Jeg forsøgte at følge med, og var heller ikke uheldig, men kunne alligevel ikke samle helt så mange point som Larna, der vandt med ca. 20 point.

Lørdag havde vi besøg at to hold venner, som vi tidligere har spillet meget med, men de sidste mange gange er det ikke blevet til så meget. Men allerede om eftermiddagen sagde Charlotte at i aften skal vi altså huske at spille. Så efter te og kage, rundbold og grill, kom der masser af slik på bordet sammen med Ave Caesar. Det blev til tre spil, hvoraf jeg vandt det ene, fik en 2. plads og en 5. plads. Samtlige andre formåede enten at løbe tør for kort, eller ikke at nå ind til Caesar i mindst et af løbene.

Onsdag kom Laban, Jens og Eik til spil. jeg havde netop købt Village Inn, men havde ikke nået at læse reglerne, så det blev til et almindeligt spil Village. Jens satsede på at rejse, og få sin familie i krøniken. Laban satsede på at rejse og sende sine folk i kirken. Eik satsede på at handle og sende folk i rådhuset. Jeg satsede på at handle og sende folk i kirken. Vi var alle sammen sikker på at Jens ville vinde, men efter optællingen lå Eik på 37 point, medens Jens og jeg lå på 35 point, jeg havde dog solgt flest varer og fik derved første-taber-pladsen, Laban lå lige bagefter med 34 point.

Vi sluttede af med 3 spil The City, hvor jeg vandt det første med masser af indkøbsvogne. Jens vandt det andet med Stadtvillas, og jeg vandt det sidste med masser af springvand.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Mik »

Torsdag måtte Martin desværre arbejde over, men heldigvis kom Jesper så vi var alligevel 4 mand.
Jesper havde endnu ikke prøvet Asteroyds, og det havde Krash heller ikke. Det blev som altid kaotisk, og Krash måtte som den første udgå med et ødelagt rumskib. Jesper og jeg hutlede os igennem, medens Eivind som altid strøg lige igennem uden de store problemer. 8/10

Så fik vi Noblemen på bordet. Det havde Krash aldrig spillet, hvilket jo var en fejl da det er blandt de 10 bedste spil fra Spiel '12. Jeg havde mest styr på hvad der gav point, selvom de andre hurtigt kom efter det. Men heldigvis kunne jeg trække mig sejrrigt ud! 9/10

Og endelig sluttede aftenen af med Ave Caesar. Vi spillede 4 gange, så vi hver kunne starte et løb.
Så vidt jeg husker vandt Krash to løb, og Eivind og jeg et hver. 10/10

En rigtig god aften!
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Jonezy »

Fik besøg af min kammerat Lars igår, og vi tog os en omgang klassisk Runebound med jagt på Dragon Runes og High Lord Margath.

Min Spiritspeaker Mok fik en piv dårlig start med flere uheldige (læs: skod åndsvage terninger) knock-outs, imens Lars' Sir Valadir fik fingre i et super våben, som gav 2 ekstra skade i melee. Så han kunne allerede tidligt i spillet give 4 i skade i melee og kunne dermed knuse de fleste grønne og gule challenges rimelig nemt. Han fik nogle knock-outs, da han begyndte på de blå og jeg fik minimeret hullet, særlig vigtig var min Oracle of the Owl ally, som kunne genoplives, når hun døde. Valadir havde dog is i maven og begyndte at jagte røde langt tid før mig og trods et par knock-outs fik han desværre lidt hurtigere end jeg havde regnet slået 3 drager ihjel og samlet 3 Dragon Runes. Så Valadir kunne hyldes og Mok må leve videre med skammen... Elsker progressionen og de historier som opstår, når man spiller det spil, men det tog os alligevel omkring 3 timer trods et par husregler for at spare tid, så man skal have god tid til det.

Vi sluttede af med en hurtig omgang Jaipur, hvor jeg endnu engang fik prygl, dog med nogle giftigt tætte scores (79-76 og 56-55). God hurtig filler for 2 spillere.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Juni 2013

Post by Frouvne »

Der blev desværre ikke noget tysk valg i aftes, da Die Macher blev aflyst grundet sygdom. Til gengæld var aftenen ikke spildt, da jeg så i stedet fik spillet nogle to-spillers spil. Der blev indledt med Summoner Wars. Herefter stod den på to spil Innovation og et enkelt spil Smash Up. Aftenen blev afsluttet med to spil Ascension: Chronicle of the Godslayer, som jeg er meget imponeret hvor meget flow der er i. Jeg kunne godt have frygtet, at det at spille det live ville blegne, når man har spillet det meget på iOS, men det gør det slet ikke. Man kan måske ikke spille det helt så hurtigt, men det føles næsten sådan.
frouvne, administrator

Image
Post Reply