Gode zombie spil?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Gode zombie spil?

Post by Jonezy »

Har lige fået det nyeste Walking Dead trade ind ad døren, hvilket fik mig til at tænke på, at jeg mangler et godt zombie spil i samlingen.

Jeg tænker terninger, veludført tema og muligvis samarbejde. De første to spil, som jeg tænker på er 'Last Night on Earth' og 'Zombicide', men hvilket er bedst og er der andre spil man bør overveje?

Jeg tænkte at jeg lige ville høre mine med-germangamers inden jeg går igang med den store research på BGG.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Gode zombie spil?

Post by Andrea »

Det er et rigtig godt spørgsmål - dem er der mig bekendt ikke så mange af. Mit foretrukne zombiespil er Mall of Horror til trods for, at det er et forhandlingsspil (en genre, jeg normalt hader). Men hele konceptet med, at hver spiller har tre personer, og at alle disse personer har forskanset sig i et indkøbscenter, hvor de prøver at holde zombierne ude (eller rettere - prøver at få de andre dræbt først), holder overraskende godt.

Last Night on Earth var jeg ikke særlig vild med, da Roll & Move virkelig kan fucke spillet op på en irriterende måde. Jeg kan godt lide et vis element af tilfældighed, men jeg bryder mig ikke om at være så afhængig af terningerne.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Gode zombie spil?

Post by Gunness »

Jeg har prøvet MoH 3-4 gange, og selv om det er meget sjovt de første par gange, er der generelt for lidt variation og for få valgmuligheder. Og alt efter spillerantal vil afstemningerne lidt for ofte ende i uafgjort.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Gode zombie spil?

Post by netsapiens »

+1 stemme på Mall of Horror. Det skal helst spilles seks mennesker, fire er for lidt. Men uHA det spil er sjovt.
-1 stemme på Zombicide, som faldt total fladt på halen da jeg prøvede to spil. Jeg har fået læst og fortalt at det er mig der ikke fatter spillet, og det ER jo populært, så ymmv.

Ellers er der det kommende dark, darker darkest som ser mægtig interessant ud.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Gode zombie spil?

Post by Jens_Hoppe »

Som post-apokalypse fan generelt, Walking Dead-fan specifikt (whoa, vol. 18 ankom i dag!), og med en baggrund som krigsspiller kan jeg anbefale All Things Zombie: The Boardgame, som jeg også har skrevet lidt om tidligere.

Papbrikker, så plastikfans skal sikkert kigge andetsteds.

Systemet styrer zombierne, spillerne spiller normalt coop (der er vist mulighed for at spille kompetitivt i et survivor-mod-survivor scenarie). Der er ikke så mange scenarier med i æsken, men flere kan findes på BGG, og i Lock'n'Load's husmagasin, Line of Fire.

Bliver man helt grebet af det, kan man glæde sig over at det er baseret på et superkomplekst figurspil, som sikkert kan optage en i årtier, hvis man lader det.

Image
Last edited by Jens_Hoppe on Wed Jun 19, 2013 11:09 pm, edited 1 time in total.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Gode zombie spil?

Post by Frouvne »

Mall of Horros var slemt dårligt, som jeg husker det.

En titel der også kunne være værd at tjekke ud er Luna Llena, som vi kun har spillet en enkelt gang, men som jeg syntes viste interessante takter.
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Gode zombie spil?

Post by netsapiens »

Goddamnit Jens, nu er jeg nødt til at købe all things zombie. Det ser ud som om det er billigt og sjovt nok til at jeg kan more mig med drengene. Kan man lære en 10'årig det, når det nu er coop?
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Gode zombie spil?

Post by Jens_Hoppe »

Ja, det vil jeg da tro. Mekanisk er det rimeligt simpelt, sålænge du som den erfarne spiller kan være ansvarlig for at kende til de mere fiddly regler og svarene fra FAQ'en.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Gode zombie spil?

Post by glorn »

jeg har kun spillet zombicide 2 gange (og det samme aften.) første spil var sjovt og andet spil forsvandt temaet og vi begyndte at kede os. med temaet forsvandt mener jeg at vi holdt op med at spille et zombiespil og begyndte at spille mekanismerne i stedet. og på den kandt virkede det som spillet var for lille.

last night on earth har jeg haft det rigtig sjovt med de gange jeg har spillet det, og det på trods af at reglerne langt fra er "elegante". med de mange udvidelser der er kommet er det blevet sjovere gang for gang.

jeg har også spillet "get bit" en gang eller to... det fangede mig ikke fordi det spillet dybest set handler om at være den der bliver spist sidst.
David.
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Gode zombie spil?

Post by Tallens »

Jeg har følgene spil liggende og er stor fan af Zombi spil,

Last night on Earth (ingen udvidelser)
- det er et okey, og nogenlunde spil, jeg har ladet mig fortælle at det kun bliver bedre med flere udvidelser, og efter at ha spillet små 20 spil af grundspillet må jeg indrømme at - det håber jeg virkelig.

Jeg synes personligt at det har stort potentiale, men det er alt for kedeligt, og lidt for meget irriterende held og Zombie kiting. - der er ikke rigtig nogen problemer ved at kite zombier, andet end at det pludselig bliver nat hvis man ikke passer på.

komponenter og sådan er dog helt i top, kan godt lide flying frog (selv om deres shit ofte er alt alt for dyrt) og det hele virker meger lækkert. fordi deres dimser er så dyre bliver jeg nød til at få det prøvet før jeg køber mig fattig i dimser til det, lige pt. er det ikke på min top 10 over fede spil.


Zpocalypse (ingen udvidelser)
Det har en rigtig "shit" følelser over sig nogengange, og andre gange virker det som om det er ren Walk in the park spil... det svinger meget, men det har en god skalering af sværhedsgraden, som man selv kan pille ved hvis man synes det ikke helt er overbevisende nok.

komponenter og sådan er også ganske lækre om end spiller "squads" er lidt svære at få til at blive på deres standere og at player boards laver mærker på hinanden.

Der mangler nogle flere flavor kort og flere Board tiles, - jeg ved det kommer i udvidelser, men det er faktisk lidt ærgeligt at der ikke er 10-15 tiles mere at tage af, - ved godt der ikke er uendeligt med ideer og der skal være noget som er klart på mer salg, men alligevel - irriterende detajle.

Man skal lige vende sig til at det er "Semi" co-op, det vil sige man spille efter Victory Points, og det kan godt være lidt stressende hvis man ikke er vant tiil at man skal gøre livet surt for sine hold venner for at score point på deres ulykker. det virker bestemt bedst når man er 4 spillere.

Jeg har haft omkring 15-20 spil af dette og det er kun fordi at nogle af kortene går igen at jeg bliver lidt ør i hovedet over det, fordi det har alt det andet, og meget af det er RPG-board oplagt med små historier og sådan, men når man har læst "The Candy Store" for 9 gang bliver den sgu heller ikke meget mere unik end at man springer over teksten for at se hvad man får når man ruller Smarts-.. og det er pisse ærgeligt. - men spiller det helt sikkert 10-40 gange mere :)

Zombicide(+ walk of dead 1 expan)
Har spille de forskellige scenanrios som er i grundsettet er par gange nu, og det hele er rigtig fedt, jeg synes der er en god afveksling over det samme tema, og det er meget nemmere at gå til og langt mere hack'n slash end Zpocalypse.

Det kan godt blive lidt ensformigt, men man kan gøre meget for at ændre på sværhedsgraden hvis man synes det er for nemt, og det er en fed detajle..
Komponenter og sådna er helt i top, og synes det er alle pengene værd.. håber dog ligesom ved zombicide at der kommer nogle udvidelser snart, (som man kan købe) så man får lidt udfordring igen igen :D

//Tallens
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Gode zombie spil?

Post by Jonezy »

Det er sgu et dejligt forum det her. Tak for masser af gode inputs. :)
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Gode zombie spil?

Post by Michael_Olsen »

Jens_Hoppe wrote:Som post-apokalypse fan generelt, Walking Dead-fan specifikt (whoa, vol. 18 ankom i dag!), og med en baggrund som krigsspiller kan jeg anbefale All Things Zombie: The Boardgame, som jeg også har skrevet lidt om tidligere.
Har du prøvet det solo? Jeg har overvejet ATZ lidt i den senere tid, men jeg har været lidt nervøs ved blandt andet hvor godt det spiller solo, og også om ikke det bliver lidt repetitivt i længden (løb, skyd, loot, løb, skyd, loot, løb, gaab).
Men det er måske også alders grænsen som skræmmer mig lidt (hvis en 12-årig kan spille det er det måske lidt for simplificeret?).


Tak
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Gode zombie spil?

Post by Gunness »

@Frouvne: udmærket forslag med Luna Llena, men det handler så hudt jeg visker om varulve (mindre detalje)
@Tallens: Jeg beundrer din udholdenhed, hvis du ikke er så vild med LNoE og alligevel har spillet næsten 20 spil :) Hvad er i øvrigt "zombie kiting"? Jeg er ikke så meget inde i zombieuniverset.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Gode zombie spil?

Post by Jens_Hoppe »

Michael_Olsen wrote:Har du prøvet det solo? Jeg har overvejet ATZ lidt i den senere tid, men jeg har været lidt nervøs ved blandt andet hvor godt det spiller solo, og også om ikke det bliver lidt repetitivt i længden (løb, skyd, loot, løb, skyd, loot, løb, gaab).
Men det er måske også alders grænsen som skræmmer mig lidt (hvis en 12-årig kan spille det er det måske lidt for simplificeret?).
I det almindelige coop-spil deler spillerne jo blot personerne imellem sig, så rent mekanisk er der ikke noget specielt ved at spille solo.

Spillet er ikke synderligt komplekst (men reglerne er dog visse steder både forvirrende og ufuldstændige!). Sammenlignet med de andre spil der diskuteres her, er ATZ nok alligevel noget af det mest "taktisk simulation"-agtige man kan finde indenfor genren.

Om det bliver repetitivt? Tja, jo, det gør det måske nok på et tidspunkt. En af mine kæpheste er jo brætspilsmediets manglende evne til at levere historiefortælling, og i dette tilfælde må man ikke forvente at ATZ leverer en overbevisende, alternativ Walking Dead-agtig historie på spilform. På godt og ondt er ATZ "bare" et brætspil, så det sætter selvfølgelig nogle ret stramme rammer for hvad der kan simuleres. Jeg har været godt underholdt indtil videre, men hvis jeg spillede det en masse, ville jeg da sikkert nå mit gabe-punkt på et tidspunkt.

For at give spillet længere levetid, kunne jeg godt tænke mig at se
- en anelse mere detaljerede regler,
- flere slags udstyr,
- flere personer,
- flere mapboards,
- og i særdeleshed flere scenarier.

Når det er sagt, har jeg jo langtfra spillet alle de scenarier jeg har endnu (grundspillet, BGG, et par numre af LoF), så det er lidt af et luksusproblem, ved jeg. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Gode zombie spil?

Post by Michael_Olsen »

Jens_Hoppe wrote: I det almindelige coop-spil deler spillerne jo blot personerne imellem sig, så rent mekanisk er der ikke noget specielt ved at spille solo.
Ok, så man spiller så flere personer, således at det bliver en slags Ambush-i-zombie-verden. Jeg havde måske troet man bare spillede en enkelt karakter.

Under alle omstændigheder, tak for dit svar! Jeg tror jeg har en god idé om hvordan spillet er nu : - )
Image
Post Reply