Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Mik »

Tysk besøg (Otmar fra Doris & Frank Spiele) gjorde at vi var rigtig mange til spil hos Torben Ussing i går, så vi var nødt til at dele os i to hold.
Jeg fik æren af at lære tyskeren at spille Terra Mystica, et spil som han endnu ikke havde prøvet. Han havde en langsom start, men indhentede os andre halvejs i spillet - og overhalede os så på målstregen... fnys! 9/10

Otmar kunne iøvrigt fortælle at D&F-Spiele ikke vil have en stand på Messen i år.
Pga. ombygning af de gamle haller er der jo nye placeringer, og Frank fandt ikke at det tildelte hjørne var pengene værd.
Til gengæld kommer han tilbage næste år med nye kort til Ursuppe!
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] Til gengæld kommer han tilbage næste år med nye kort til Ursuppe!
Det lyder overordentlig spændende! Det vil jeg se frem til!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Mik »

Ja, ja. Personligt ville jeg nu hellere have et nyt stort spil fra D&F.
Eller for eksempel en nyopdateret version af Fugger, Welser, Medici.
Men i mangel af bedre, glæder jeg mig også til at se hvad disse kort indeholder! Kun 15-16 måneder til... :wink:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Frouvne »

Mandag aften skulle 150 års jubilæet for slaget ved Gettysburg markeres og det kunne vel ikke gøres meget mere passende end ved at få Bowen Simmons' The Guns of Gettysburg på bordet. Vi startede kl. 15.30 og sluttede omkring midnat og nåede alligevel ikke mere end nogle runder af Simmons' egen tutorial og derefter at spille frem til første dags eftermiddag. Men da vi ikke før havde prøvet spillet og på forhånd var klar over at regelsættet var en smule intimiderende, var vi begge godt tilfredse. I vores eget spil fik Buford hurtigt sved på panden, da Unions-tropperne lod vente på sig. Han gjorde sit yderste for at holde tempoet nede hos de alt for mange af modstanderens tropper, der dukkede op fra Chambersburg. Da Bufords tilbagetrækning havde ført ham helt ind i Gettysburg begyndte forstærkningerne at dukke op og i løbet af et par timer formåede de at danne en forsvarskæde på den modsatte side af Gettysburg. Denne forsøgte Pender med flere at bryde igennem og var tæt på men dog uden at lykkedes med forehavendet. Vi forlod spillet på dette tidspunkt, hvor begge hære havde nogle sår at slikke, men begge havde sammenhængende fronter, der var klar til det store blodbad. Inden næste spil skal vi begge have kigget endnu nærmere på regelsættet, men denne gang med en langt bedre forståelse for målet med spillet og hvordan dets mekanismer i hovedtræk hænger sammen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Sir William »

Havde besøg af BlueSwan i går aftes, vi skulle have afprøvet Twilight Struggle. Et spil vi begge vist nok havde set en del frem til at få prøvet.

Vi trak lod om, hvem der skulle være hvem og jeg fik æren af, at forsøge verden mod de røde. Fik en blandet starthånd, reelt kun 1-OP kort plus Marshall planen. Så jeg var rigtig sårbar, hvis Kasper lå inde med "Blokade". Tog dog chancen og satte mine ekstra brikker i WG, Italien og Tyrkiet, mens Kasper havde placeret sine i EG og Polen.

Valgte at spille Marshall planen som Headline og fik sat mig ganske godt på WE. Derefter var det, at få spillet nogle af mine røde kort på hånden på en sådan måde, at jeg ikke blev straffet markant.

Kasper lavede den klassiske åbning med at lave et Coup i Iran. Lidt svært at forsvare sig mod. Forsøgte ikke en gang at re-coupe men derimod stabiliserede jeg mig i Europa og forsøgte mig også senere med Space Race desværre uden succes.

De første par runder svingede det meget frem og tilbage mht VP, gjorde godt for mig at jeg fik UN Resolution kortet 2 gange inden for ganske kort tid, så jeg kunne slippe af med nogle onde røde kort. Plus jeg også kunne eliminere Kaspers Fidel kort så han aldrig kom rigtig ind i Mellemamerika.

I indledningen til 5 runde havde USSR 14 point, jeg fik nogle rigtig gode kort som kunne give mig rigtig mange VP herunder scoring i Mellemamerika og SE Asia plus Olympic games, havde en "dræber" hånd. Da jeg formodede, at USSR ikke lige kunne score 6 point på en Headline, tog jeg chancen og spillede mit Olympic Games som Headline, tvinge USSR til at boykotte og få 4-OP. Dermed kunne jeg styrke mig yderligere i Mellemamerika og SE Asia, for dermed at score endnu mere med mine 2 scoringskort.

Desværre spillede USSR så lige sit OPEC kort, og da USSR havde næsten komplet kontrol med de angivne lande scorede USSR lige 5 point, for med sin første aktion at flyve en tur ud i rummet for 2 VP. Altid farligt, når man ikke kender hvilken kort der pludselig kan dukke op.

GAME OVER USA!!!

Da spillet sluttede dominerede USA Mellemamerika, Sydamerika, Europa og SE Asia. Kan godt se, at jeg lavede mange dumme nybegynderfejl som jeg nok også vil gøre i de næste par spil, f.eks. skulle jeg havde spillet mine kort anderledes i et par situationer plus måske havde forsøgt at få USSR væk fra EG og Polen som de stadig holdt.

Helt sikkert et spil der skal prøves igen, en noget mere avanceret udgave af 1960...... og der er så meget mere over det. Så mange beslutninger og så mange forskellige kort med hvert deres tvist. Læste et kort bagefter "Kitchen......" hvor man skal prikke sin modstander i brystet.

Nå ja, ingen af os brugte Kina kortet.

Efter spillet som tog ca. 2 timer, blev vi enige om at prøve en gang Android: Netrunner, jeg skulle spille som Corporation og valgte Weyland. Havde ikke rigtig sat mig ind i dem, men vurdrede det som et økonomisk setup.

Min første hånd var elendig, så jeg skiftede den og fik en hånd der var endnu værre end den første.

Alt i alt brugte jeg de første mange runde på at bygge en masse ICE - glemte dog lige den regel, at man betaler 1 U for hver ICE man har allerede i den pågældende kolonne, hvilket gjorde det billigt men blev opmærksom på det da det blev dyrere - fik faktisk skabt en sikkerhedsblokade hvor jeg kunne placere mine Agendas. Kostede ca. 20 U per run Kasper forsøgte sig med.

Havde et kort, hvor jeg kunne gøre rigtig meget skade hvis Kasper blev tagget, desværre havde han så bare et kort der kunne fjerne et tag per gang. Så lidt op ad bakke.

Men efter næsten 2 timer, lykkedes det mig at score 7 VP og det var nok også på rette tid, da jeg var ved at løbe tør for kort.

En rigtig hyggelig aften!!
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by BlueSwan »

Ja, som nævnt ovenfor spillede jeg Twilight Struggle og Android: Netrunner med Claus igår.

Må sige at jeg synes at Twilight Struggle var ret fantastisk. Meget intenst spil. Skal helt sikkert spilles meget mere.

Vores spil af Android: Netrunner må have været et af historiens længste. Jeg tænker stadig at jeg egentlig burde have haft alle muligheder for at vinde. Havde masser af pengekort i starten. Problemet var lidt at Claus nærmest ikke trak nogen agendaer og de få han trak kun var 1 point værd, hvilket betød at han langsomt kunne opbygge en kæmpe mur af Ice omkring sin ene remote server. Jeg har helt sikkert ikke luret hvordan det spil skal spilles optimalt endnu, men jeg kan rigtig godt lide spillet. Endvidere må jeg sige at jeg er ret tilfreds med den samling af gode 2-mands spil jeg har fået opbygget.

Så to super fede spil.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Foppwin »

Claus - Jeg tager gerne et spil Twillight struggle efter ferien.
Danny

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Sir William »

Foppwin wrote:Claus - Jeg tager gerne et spil Twillight struggle efter ferien.
Altid frisk på spil, desværre er det Kasper som ejer TS 8)

Blueswan wrote:Endvidere må jeg sige at jeg er ret tilfreds med den samling af gode 2-mands spil jeg har fået opbygget.
Det er jeg også :lol:
Blueswan wrote:Vores spil af Android: Netrunner må have været et af historiens længste. Jeg tænker stadig at jeg egentlig burde have haft alle muligheder for at vinde. Havde masser af pengekort i starten. Problemet var lidt at Claus nærmest ikke trak nogen agendaer og de få han trak kun var 1 point værd, hvilket betød at han langsomt kunne opbygge en kæmpe mur af Ice omkring sin ene remote server.
Det var meget langt, for mit eget vedkommende var jeg meget begrænset i hvad jeg kunne gøre. Havde på et tidspunkt 4 "Event" kort på hånden, 2 af dem kunne kun spilles hvis jeg havde scoret en agenda i samme tur og de 2 andre kunne kun skade, hvis runneren var tagget, hvilket han aldrig var. Så jeg kunne opbygge en god økonomi, da jeg havde en stabil indkomst med 1 U per tur og så opbygge forsvar. Spillede så nogle af mine agendaer forkert og misforstod nogle ICE effekter, så de ikke kunne aktiveres, men i bud og grund var jeg bare rigtig "uheldig" med hvilken kort jeg trak eller måske var jeg mere heldig.

Måske vores valgte deck passede for godt til hinanden.
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Foppwin »

Claus
Jeg har det også :)
Danny

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by BlueSwan »

Foppwin: Jeg kender dig ikke, men jeg spiller også meget gerne med dig! :D

Jeg har opdaget en af utvivlsomt mange fejl jeg begik igår. Jeg havde under spillet flere "Femme Fatale" på hånden, men spillede dem ikke da jeg allerede havde en "Sentry" icebreaker. Jeg havde så lige overset at man med Femme Fatale kan vælge et stykke Ice som kortet til enhver tid kan bypasse ved at betale 1 click per subrutine på kortet. Det ville have gjort det væsentlig meget lettere for mig at bryde igennem Claus' kæmpe væg, hvor to af de stykker Ice der lå kostede mig henholdsvis 9 clicks og 10 clicks at breake.

Jeg kan virkelig godt lide Android: Netrunner, men der er mange af kortene og reglerne der forekommer tvetydige. Hurra for internettet! :D
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Mik »

Dominion GUILDS inderholder 10 nye Kingdom kort, og har 6 forslag til forskellige set-ups. Krash, Martin og jeg tog dem fra en ende af og spillede hvert sæt 2 gange, således at vi i løbet af aftenen nåede 12 spil.

En fin udvidelse, men en skam at serien ikke fik lov til at slutte med den mere interessante "Dark Ages", som det oprindeligt var planen. Sættet indeholder to nyheder: Kort som giver Mønt-tokens (som vi kender fra Pirate Ship og Trade Route), men denne gang virker de på samme måde VP-tokens: dvs. at pengene ligger foran spilleren uden at fylde i dækket, og at man altid lige kan supplere op med et par ekstra penge når man sidder med de irriterende 7 penge på hånden. En kæmpe lettelse!

Den anden nyhed er en række kort som man kan betale overpris for. Hver penge man betaler for meget giver en fordel af en eller anden form: hver penge man betaler for meget kan give en lov til at trashe kort, fiske kort op fra discard-bunken, gaine ekstra kort osv. Også en absolut interessant udvidelse. Så alt i alt en uundværlig tilføjelse til spillet. Men jeg er nu alligevel glad for at spillet nu er komplet. Nu glæder jeg mig Donalds næste deck-builder! 9/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Larsine »

Mik wrote:Nu glæder jeg mig Donalds næste deck-builder!
Som du selvfølgelig har tænkt dig at fortælle os alt om...?
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Foppwin »

BlueSwan wrote:Foppwin: Jeg kender dig ikke, men jeg spiller også meget gerne med dig! :D

Jeg har opdaget en af utvivlsomt mange fejl jeg begik igår. Jeg havde under spillet flere "Femme Fatale" på hånden, men spillede dem ikke da jeg allerede havde en "Sentry" icebreaker. Jeg havde så lige overset at man med Femme Fatale kan vælge et stykke Ice som kortet til enhver tid kan bypasse ved at betale 1 click per subrutine på kortet. Det ville have gjort det væsentlig meget lettere for mig at bryde igennem Claus' kæmpe væg, hvor to af de stykker Ice der lå kostede mig henholdsvis 9 clicks og 10 clicks at breake.

Jeg kan virkelig godt lide Android: Netrunner, men der er mange af kortene og reglerne der forekommer tvetydige. Hurra for internettet! :D
Det kan vi godt finde ud af - Jeg spiller også Netrunner :)

Huskede Claus at betale en credit extra for hver position hans ICE bliver installeret på? Lyder som om at han har fået bygget en kæmpe mur - Men ja, får corp lov til at bygge sig stor, så kan man komme i problemer.
Danny

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Sir William »

Foppwin wrote:
Huskede Claus at betale en credit extra for hver position hans ICE bliver installeret på? Lyder som om at han har fået bygget en kæmpe mur - Men ja, får corp lov til at bygge sig stor, så kan man komme i problemer.
Nope, jeg glemte i starten at betale en credit extra for hver position, kom først i tanke om den regel længere inde i spillet hvor mit forsvar var stærkt :oops: Så mange ting man skal huske hele tiden :?

Tror nu ikke, at det havde givet mig nogen økonomiske problemer, da credits ikke var noget problem for nogen af os. Men det ved vi så ikke. 8)

Den største mur var på 5 ICE.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by BlueSwan »

Sir William wrote:
Foppwin wrote:
Huskede Claus at betale en credit extra for hver position hans ICE bliver installeret på? Lyder som om at han har fået bygget en kæmpe mur - Men ja, får corp lov til at bygge sig stor, så kan man komme i problemer.
Nope, jeg glemte i starten at betale en credit extra for hver position, kom først i tanke om den regel længere inde i spillet hvor mit forsvar var stærkt :oops: Så mange ting man skal huske hele tiden :?

Tror nu ikke, at det havde givet mig nogen økonomiske problemer, da credits ikke var noget problem for nogen af os. Men det ved vi så ikke. 8)

Den største mur var på 5 ICE.
Men når to af de 5 er Archer og Hadrians Wall med advancement token, så bliver det en kostbar affære at komme igennem! :D
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply