Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Jonezy »

Var en tur til Roberts spillebule i Slangerup igår. Vi skulle spille Descent 2nd Edition med fuld besætning.

Rune meldte sig som Overlord, Simon valgte sig en Treasure Hunter, David valgte sig en Healer, Robert blev vores Kriger og jeg nappede en Troldmand.

Vi fik spillet intro scenarioet og et helt quest med 2 encountere. I intro spillet havde os helte klart overtaget og Rune så lidt modløs ud. Simons treasure hunter lavede nogle vilde komboer og fik skaffet os masser af guld og skatte (og jeg mener masser), jeg havde et glory moment, hvor jeg med en heroic feature fik krammet på hele 3 gobliner i et hug. Roberts kriger fik sat dødsstødet ind på Mauler og Davids healer havde travlt med at give os andre skumle potions. Sikker helte sejr.

Vi valgte Daerions Castle som quest, da vi vidste, at det skulle være nemmere for Overlorden og Rune lignende een, som havde brug for motivation. I første encounter skulle vi redde nogle villagere fra den grumme død. Det blev sådan 50/50, og vi lavede som helte et par fejl, som gav Rune chancen for at slå flere villagere ihjel end han egentligt burde. Det endte med 2 døde og 2 overlevende, men Simons treasure hunter havde endnu en gang ryddet hele kortet for treasures, så en lille sejr til heltene. Min troldmand strålede ikke så meget i dette encounter og havde flere halvkiksede angreb.

I anden encounter skulle vi redde Sir Palamon fra at blive slagtet af en horde af monstre. Os helte lavede naturligvis fejlen og lod os forsinke af de nærmeste monstre, så Overlorden næsten uden problemer fik givet vores kære ridder en omgang prygl, så han næsten allerede var død inden vi kom til undsætning. Det var så al for sent og Sir Palamon blev hugget i stykker imens vi så ubehjælpeligt til. Sikker sejr til Overlorden. Min troldmand nåede da at få et glory moment da et lyn nedslag fra mine hænder dels ramte ridderen men også ryddede 3-4 monstre, som var ved at hakke ham til pindebrænde.

Descent er klart bedre med fuld besætning, end som 2-spiller spil og heltene havde det klart nemmere, selvom andet encounter i vores quest føltes nærmest umuligt. Rune gav også udtryk for at han syntes, at Overlord rollen spillede lidt sig selv og måske egentlig var noget kedelig. Det er til gengæld sjovt at være helt og skulle arbejde sammen med andre, og jeg er bestemt ikke uinteresseret i at starte en kampagne op, hvis vi kan finde tiden til det.

Vi sluttede spildagen af med nogle omgange Nefarious, som er en rigtig sjov og hurtig filler, som gerne måtte få sig et reprint for min skyld.
Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Rune Petersen »

Jeg kedede mig egentligt som Overlord, hvilket jeg ikke havde forventet. Det føltes som om der var overordentligt meget downtime hvor jeg faktisk ikke lavede andet end at rulle terninger på kommando. Jeg tror Overlord fungerer bedre som "regelgeneral", men det job havde Simon. Det efterlod mig i en meget passiv rolle, hvilket jeg fandt temmelig uinteressant.

Når det er sagt så synes jeg stadig, at Descent er et godt spil (også selv om jeg efter et par timers overvejelse smed det i salgstråden i går). Det er bare ikke et spil jeg føler jeg har brug for at eje når jeg samtidig har tendens til at være kompletist. Det hjælper ikke at indkøbe tonsvis af udvidelser når man sandsynligvis ikke får dem spillet. :)

P.S.: Nefarious var skægt. Jeg krydser også fingre for et reprint.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Mik »

Det kommer desværre til at trække ud med en genudgivelse af Nefarious.
Den oprindelige udgiver er i limbo, og Donald X. er derfor så småt gået i gang med en ny.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Jonezy »

Mik wrote:Det kommer desværre til at trække ud med en genudgivelse af Nefarious.
Den oprindelige udgiver er i limbo, og Donald X. er derfor så småt gået i gang med en ny.
Har bemærket at den oprindelige udgiver er gået AWOL, men håber at Donald X. kan finde en måde at få spillet ud igen, da det altså er en fin filler.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Andrea »

Nu er det ret begrænset, hvor meget brætspil vi får spillet om sommeren, men i dag brugte jeg hele eftermiddagen ude i haven sammen med en god ven, og undervejs fandt vi Mr. Jack frem fra gemmerne og spillede det par gange. Hyggeligt og nostalgisk gensyn.
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Rune Petersen »

Her til aften blev det til 5 spil Android: Netrunner med Kasper/BlueSwan og det var som altid en fornøjelse. Vi spillede 3x Weyland (Building a Better World) mod Anarch (Noise), hvor jeg som den gode og retfærdige corp gav Kasper læsterlige klø i første spil. De to efterfølgende matchups faldt mere ud til Kaspers fordel og jeg var helt i tovene i sidste spil, hvor Kasper virkeligt fik låst mig fast så han kunne køre en særdeles overbevisende sejr hjem.

De to øvrige spil var jeg Criminal (Andromeda) mod Kaspers Haas-Bioroid (Engineering the Future). Her havde vi to spændende og meget tætte spil som endte med en sejr til hver. I det første spil havde jeg medvind og plyndrede lystigt Kaspers servere, men så havde Kasper luret mig og fik i andet spil gang i et særdeles solidt forsvar. Selvom jeg spillede højt spil var det simpelthen for stor en opgave at komme igennem og Kasper kørte sejren hjem.

Android: Netrunner er ganske enkelt ved at blive et af mine favoritspil. Spilforløbet kan være meget varierende og man sidder efter hvert spil og tænker over mulighederne for at forbedre sit deck. Der er stor fleksibilitet og alene det, at man kan "gå på indkøb" i de andre fraktioner betyder, at man kan stille op med strategier som en modstander ikke forventer. Spilletiden gør også, at det ikke betyder så meget hvis en strategi ikke virker eller man ikke får de kort man forventer. En kortblanding senere er man i gang igen. Jeg ser med stor forventning frem til Creation & Control udvidelsen.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Gunness »

Her i sommerperioden, med Roskilde og div. ferieaktiviteter, bliver det generelt ikke til ret mange spil. Men for et par uger siden havde jeg en kollega forbi til Puerto Rico og et par spil D-Day Dice. PR er jo altid en fornøjelse, og DDD er ganske vist en smule tørt, men som coop-puslespil fungerer det nu meget godt.
Et par dage efter fik jeg så indviet mit HeroQuest, som jeg fandt på et loppemarked. Det faldt i god jord hos børnene, og med en god dosis nostalgi skal det nok komme på bordet igen.

I går stod den så på Agents of SMERSH med min bedre halvdel. Vi led et forsmædeligt nederlag, men det var en rigtig sjov og hyggelig aften (godt hjulpet af lidt champagne), og jeg ser frem til at prøve det igen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by netsapiens »

Jeg var vært for en gang City of Remnants i går. Det er altså et fint spil, men ikke SKIDE godt, og der er nok spil i min samling der er bedre. Jeg skal dog give det en enkelt gang mere inden jeg fælder endelig dom, for der kom mange læringspunkter i løbet af i går.
Den største anke mod spillet p.t. er at det er for langt i forhold til spilleværdien, så hvis vi kan blive bedre til at score point, så kan vi måske få spillet gennemført på de 90 minutter der står på æsken. Og så tror jeg helt sikkert det vil blive spillet mere.

Da vi var færdige med den omgang City of Remnants hoppede Lone Ranger (JoelP) op på sin stålhest og red mod solnedgangen, mens Jacob og jeg åbnede Alien Frontiers for lige at teste det. Det var hyggeligt nok som test-spil bare to personer, men helt klart et spil som skal spilles 3-5 personer.
Men det var en glædelig oplevelse, og helt klart et spil der skal på bordet igen hurtigst muligt.
Tak til Nors for at sælge mig den fine kickstarter udgave, det tog lige lidt tid at finde ud af hvorfor der var to af alting :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by JoelP »

Ja, tak for kampen :) super hyggeligt - beklager lugten :P Cykelturen hjem var en noget mere kølig (og ned af bakke) oplevelse

Jeg er helt enig i at City of Remnants hverken var kedeligt eller fantastisk. Men synes det tegner godt for designerens fremtid, der var alligevel nogen rigtig gode idéer, som bare druknede lidt i den lange spilletid.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Frouvne »

Igår spillede vi for første gang Agricola med udvidelsen Agricola: Farmers of the Moor. Jeg er ikke i første omgang overbevist om, at det er måden at spille spillet på ... men nu havde jeg også et spil, der aldrig kom noget flow i, hviket sagtens kan have haft konsekvenser for min spiloplevelse. I hvert tilfælde syntes jeg, at det er et par fine ideer, der stort set ikke komplicerer spillet, så der burde være potentiale i udvidelsen. Den bliver i hvert tilfælde prøvet igen i dag.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Helle »

Frouvne wrote:Igår spillede vi for første gang Agricola med udvidelsen Agricola: Farmers of the Moor. Jeg er ikke i første omgang overbevist om, at det er måden at spille spillet på ... men nu havde jeg også et spil, der aldrig kom noget flow i, hviket sagtens kan have haft konsekvenser for min spiloplevelse. I hvert tilfælde syntes jeg, at det er et par fine ideer, der stort set ikke komplicerer spillet, så der burde være potentiale i udvidelsen. Den bliver i hvert tilfælde prøvet igen i dag.
Til gengæld havde jeg noget mere flow i mit spil end i de to forrige vi prøvede ... Så jeg stemmer nu for, at den kommer på bordet.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Stony »

Igår var der Agricola på menuen, og denne gang sammen med udvidelsen Farmers of the Moor.

Jeg er ikke helt afklaret om hvorvidt jeg synes udvidelsen tilfører noget godt. Efter kun denne ene gennemspilning, virker det på mig som om den er til for at give de garvede spillere lidt ekstra udfordring, så de ikke "bare" kan cruise i mål med en fyldt plade igen-igen. I den kontekst tror jeg udvidelsen vil være værdiskabende. Men for en helt jævn spiller som undertegnede, der ikke har den store rutine i spillet, så tilføjer udvidelsen måske for meget ekstra udfordring. I et normalt spil Agricola, kan jeg selv godt lide den følelelse der ofte kommer i spillets sidste runder, hvor der er det fornødne overskud til at få lukket de sidste huller på pladen. Det niveau var jeg ikke i nærheden af at komme op på i går. Og det synes jeg er ærgeligt. Især når jeg ikke rigtig føler udvidelsen tilfører noget skælsættende. Der er bare et par ekstra ressourcer, som du helst skal sørge for at skaffe dig, og så er der kommet noget obstruerende indhold på din mark, som du må sørge for at komme af med, før du kan pløje osv. Så førstehåndsindtrykket kan for mit vedkommende ikke svinge sig længere op end 6/10. Det skal prøves igen, men så længe der går så længe imellem mine Agricola spil, så ser jeg ikke noget behov for at tilføre spillet denne udvidelse.

Bagefter fik vi prøvet 8 Minute Empire med tre spillere. Det var fint at få en ekstra spiller med. Især ved udvælgelsen af handlinger, bliver valgene lidt mere interessante, idet det kan være nødvendigt at gå højt op i pris et par gange, for ikke at risikere at bestemte kort er væk næste gang du har tur. Det oplevede jeg ikke rigtig med kun to spillere. Der er ikke den store tyngde i spillet, men nu er det jo tidsmæssigt kun en filler. Så det er indtil videre et spil der skal forblive i spilsamlingen. 7/10
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Mik »

Stony wrote:Igår var der Agricola på menuen, og denne gang sammen med udvidelsen Farmers of the Moor.

Jeg er ikke helt afklaret om hvorvidt jeg synes udvidelsen tilfører noget godt. Efter kun denne ene gennemspilning, virker det på mig som om den er til for at give de garvede spillere lidt ekstra udfordring, så de ikke "bare" kan cruise i mål med en fyldt plade igen-igen.
Det er vel derfor at man laver udvidelser?
For at gøre spillet mere interessant for dem som kender spillet til hudløshed?
Der er vel ingen grund til at lave udvidelser til nybegyndere eller dem som kun lejlighedsvis spiller spillet?
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by digter »

Mik wrote: Det er vel derfor at man laver udvidelser?
For at gøre spillet mere interessant for dem som kender spillet til hudløshed?
Jeg tror det er én af grundene. Jeg tror der er MANGE andre. Mange udvidelser er jo rigtig gode at have selvom man kun har prøvet et givent spil få antal gange. Ja nogle gange er udvidelse vel nærmest essentielle for at et spil kommer til sin ret?
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Stony »

Mik wrote:Det er vel derfor at man laver udvidelser?
For at gøre spillet mere interessant for dem som kender spillet til hudløshed?
Der er vel ingen grund til at lave udvidelser til nybegyndere eller dem som kun lejlighedsvis spiller spillet?
Hvad med udvidelser der forsøger at tage hånd om problemstillinger der har vist sig at være i grundspillet?
Hvad med udvidelser der muliggør at spille med flere eller færre spillere?

Og der er sikkert flere gode grunde til at lave udvidelser, som ikke nødvendigvis er rettet mod at forlænge spillets levetid for dem der har spillet det til hudløshed.

En anden vinkel kunne være at mangfolddiggøre oplevelsen, som når man f.eks. tilfører nye racer til Smallworld. Det øger heller ikke nødvendigvis "sværhedsgraden" i spillet.
Sidst spillet:
Image
Post Reply